Min pappa gick bort i höstas. Vi valde att direkt berätta för barnen vad som hänt.
Att morfar dött, att hans hjärta blivit sjukt och inte längre orkat slå. De såg och förstod att vi var ledsna men förstod nog ändå inte riktigt vad som menades med död (mina föräldrar bor långt bort och vi träffades inte varje vecka).
Minnesstund för de närmaste hölls några dagar efter dödsfallet och i samband med (ej vid) svepningen fick våra två äldsta barn (då drygt 2,5 och drygt 5) följa med och säga hej då till morfar. De fick se morfar som stilla låg i kistan och förstod att han inte levde.
Barnen fick även vara med på begravningen, vid jordsättningen och minnesstund och vi berättade i förväg vad som skulle hända.
Jag har som liten varit med på begravningar och visning och döden har alltid varit en naturlig del av livet för mig. Inte något konstigt eller skrämmande. Jag kände att vi ville förmedla samma sak för våra barn. För mig vore det mer konstigt att en person man haft nära kontakt med bara "försvinner" för alltid.
Efteråt har frågorna kommit...
- Varför slutade morfars hjärta slå? är en fråga som äldsta dottern ofta återkommit till.
Vi har berättat att morfar var gammal och att hans kropp var gammal och att hans hjärta inte längre orkade slå. Att det blir så när man blir gammal.
-Varför ligger morfar i kistan?
-Är morfars själ i himlen nu?
-När kommer morfar tillbaka? (lillebror)
För lillebror tog det lång tid att förstå att morfar var borta. Även efter begravningen. "Mormor och morfar är i NN-stad" sa han ofta. Men efter några besök hos mormor förstod även han.
Nu vinkar vi till morfar i himlen och besöker graven där kroppen ligger.
Lillebror har ibland sprungit från matbordet öppnat ytterdörren för att vinka åt morfar.
Ofta har vi gråtit och barnen då undrat. Jag saknar morfar har jag ärligt svarat.
Ärlighet och enkelhet tror jag på.
Kram till er alla och särskilt stor kram till dig AW som ALLTID tänker på barnen. Vi är dig evigt tacksamma!

Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008