För 8 dagar sedan kom vår lille Olle, Karins lillebor. Det känns så härligt att vara en familj med två barn. Tack vare Anna Wahlgren har vi haft en fantastisk 2-års period tillsammans med Karin med mycket bus men också mycket sömn och fasta rutiner. Det gör att vi känner oss trygga i att Olle till slut kommer hamna rätt också.
Nu var det ju ett tag sedan vi arbetade för att hjälpa Karin rätt så jag skulle behöva alla visa mammors hjälp såhär i början.
Det har bara gått 8 nätter sedan han föddes men vi ser redan tendenser till att han vänt på dygnet. Dagarna går väldigt bra! Han äter bra (jag har riktigt mycket mjölk) i nära 1.5 h och sover sedan i ca 2 h. Jag vet att det fortfarande är smekmånad men det har faktiskt blivit dessa tider utan ansträngningar direkt. På nätterna däremot händer det något. Inte en natt sedan han föddes har han sovit mer än max 1.5 h i sträck. Jag har låtit honom styra och har tagit upp honom och ammat när han gråtit på natten. Det har blivit en hel del eftersom han inte sover så mycket sammanhängande däremellan. Det finns två scenarion på natten:
1. Han somnar i famnen av amningen men vaknar väldigt ofta när jag lagt ner honom. Jag tar upp honom igen och ammar och så kan vi hålla på i nästan 2 timmar.
2. jag lägger ner honom sovandes efter amning och han vaknar efter 30 min - 1 h. Jag tar upp honom och börjar om....
Lagom till morgonen börjar faller han i djupsömn och sover från och till hela fm (dock aldrig längre än 2 h i sträck).
I natt sov han inte mer än 45 minuter mellan varje aminingstillfälle. Det känns inte bra. Även om Olle ska få styra nu i början så är det ju nu vi ska lägga grunden för goda vanor.
Än så länge har jag ork men jag denna gången har jag ju en tvååring att ta hand om på dagarna när mannen jobbar så det blir inte mcyket vila. FÖr att jag ska orka i längden måste jag styra upp detta känner jag.
Min man och jag vrider och vänder på hur vi kan göra men har liksom fastnat lite. Snälla, snälla vi blir så tacksamma för era råd och tips.
Kram