Nyfödde Olle

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
AnnaSund

Nyfödde Olle

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

För 8 dagar sedan kom vår lille Olle, Karins lillebor. Det känns så härligt att vara en familj med två barn. Tack vare Anna Wahlgren har vi haft en fantastisk 2-års period tillsammans med Karin med mycket bus men också mycket sömn och fasta rutiner. Det gör att vi känner oss trygga i att Olle till slut kommer hamna rätt också.
Nu var det ju ett tag sedan vi arbetade för att hjälpa Karin rätt så jag skulle behöva alla visa mammors hjälp såhär i början.

Det har bara gått 8 nätter sedan han föddes men vi ser redan tendenser till att han vänt på dygnet. Dagarna går väldigt bra! Han äter bra (jag har riktigt mycket mjölk) i nära 1.5 h och sover sedan i ca 2 h. Jag vet att det fortfarande är smekmånad men det har faktiskt blivit dessa tider utan ansträngningar direkt. På nätterna däremot händer det något. Inte en natt sedan han föddes har han sovit mer än max 1.5 h i sträck. Jag har låtit honom styra och har tagit upp honom och ammat när han gråtit på natten. Det har blivit en hel del eftersom han inte sover så mycket sammanhängande däremellan. Det finns två scenarion på natten:
1. Han somnar i famnen av amningen men vaknar väldigt ofta när jag lagt ner honom. Jag tar upp honom igen och ammar och så kan vi hålla på i nästan 2 timmar.
2. jag lägger ner honom sovandes efter amning och han vaknar efter 30 min - 1 h. Jag tar upp honom och börjar om....

Lagom till morgonen börjar faller han i djupsömn och sover från och till hela fm (dock aldrig längre än 2 h i sträck).

I natt sov han inte mer än 45 minuter mellan varje aminingstillfälle. Det känns inte bra. Även om Olle ska få styra nu i början så är det ju nu vi ska lägga grunden för goda vanor.

Än så länge har jag ork men jag denna gången har jag ju en tvååring att ta hand om på dagarna när mannen jobbar så det blir inte mcyket vila. FÖr att jag ska orka i längden måste jag styra upp detta känner jag.
Min man och jag vrider och vänder på hur vi kan göra men har liksom fastnat lite. Snälla, snälla vi blir så tacksamma för era råd och tips.

Kram

:D :D :D
Mamma till Karin född 2007-11-20 och Olle född 2010-02-05
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade också en sådan start med den häringa lillebrorsan. Och insåg att den allra första veckan kanske man får sova på bröstet på mamma eller pappa. Det går över rätt fort, men det ÄR ju nytt, det här med att sova själv. Det kanske redan har släppt nu, men om inta annat så testa att lägga ner, och rätt var det är så kommer det att fungera. Se till att sängen är varm (vetevärmare eller filt om) så brukar det vara lättare.
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Tack för ditt svar TorpSara! Jag började låta Olle sova på min mage på nätterna för att han skulle kunna sova bättre och det funkar faktiskt bättre. Jag låter honom ligga i sin säng under dagen och försöker även lägga honom i vaggan för natten men oftast vaknar han redan efter någon timma om jag lägger honom i vaggan för natten. Jag har tänkt att fortsätta låta honom sova på /nära mig under smekmånaden och succesivt försöka styra upp sömn i egen säng därefter.

En annan sak; Olle är två veckor nu och har sedan i går visat tydliga signaler på att han har ont i magen. Jag lyckas hålla honom vaken och mata honom ca 1 timme innan han somnar. Varje lur sedan 2 dagar tillbaka börjar han gråta efter ca 1 timme. Han sover men vrider och vänder sig, blir röd i ansiktet och drar upp benen i magen. Jag brukar stoppa in nappen vilket lugnar men ibland räcker inte det och då tar jag upp honom och lägger honom på min mage. Oftast blir det lite bättre då. Problemet är att hans sovtid inte innebär den avlastning det borde eftersom han har besvär och är ledsen från och till under ca halva tiden han sover. Jag är väldigt tacksam för tips här:
- kan han vara känslig för vad jag äter och i så fall vad bör jag utesluta?
- skule jag kunna "mata bort" magontet? De första lurarna när detta hände tog jag upp och gav mat (enligt principen mat vid första pip) men han var inte speciellt intresserad av att äta eftersom han faktiskt sov. Det är alltså inte gallskrik utan mera knorr och småskrik emellan.

Tacksam för råd!
kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är ett stort system som ska igång, tarmsystemet. Jag tror inte alls att man ska räkna med att det är nått man äter som orsakar det hela, utan det är som det är. Man ska ju upp från noll bakterier till nått kilo sådär på sikt, det frestar ju på. Och så ska det i mat och bli bajs och pruttar, och det är nog så konstigt... :D
Låt du knorr, bök och stök vara, han lär sig vad det är och det kommer att stabiliseras. Sempers magdroppar hjälper på vägen. Jag märkte på Alexander att det blev värre när han var trött/senare på kvällen (övertrött), så därför tror jag att det är dumt att hålla på att störa. Förtroende för det lilla barnet och för att naturen skött detta rätt bra i sisådär en miljon år.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Får han sova på mage, förresten? Det gynnar både sömn och magen.
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Ja, det är väl som du säger. Jag måste ha mer förtroende för naturen..:-)
Han sover självklart på mage!

Tack för att du tagit dig att hjälpa mig.
kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Det är ju så kul med "jämnåriga"!
AnnaSund

smekmånad över

Inlägg av AnnaSund »

Hej igen,

Nu är smekmånaden över... Jag drog ut på smekmånaden lite drygt en vecka eftersom lillen är född 10 dagar för tidigt. Smekmånaden har varit mysig och SM har i regel funkat bra. Inga större problem att hålla vaken, ibland somnar han efter 1 h men oftast har jag lyckats hålla vaken i 1.5 h.

Nu till mina frågor och funderingar:
1. Trots att jag matar, matar och matar under vakenpassen sover han sällan mer än 2 h efter ett vakenpass. Det är i och för sig ingen fara men problemet är att nätterna inte ger någon direkt sammanhängande sömn. Efter sista kvällsmålet (jag ger ersättning så mycket det går ner efter att ha gett båda brösten) vaknar han i regel redan efter 2 -2.5 h. Jag tar då upp och matar. Ibland har han somnat vid bröstet efter 20 minuter men har då vaknat igen efter en timma och viljat ha mera mat, Eftersom det varit smekmånad har jag tagit upp och givit mat vid minsta pip. När jag lagt honom efter det vaknar han redan efter 1.5 - 2 h och vill ha mat igen. Samma sak händer då. Om han somnar vid brösten efter 20 minuter och jag lägger ner honom så vaknar han igen efter någon timma och vill ha mera mat. Därefter är det bara någon timma drygt kvar till morgonen. Det känns just nu som att jag lyckats få in honom på fel spår d.v.s småätande under natten.

I de fall han inte somnat vid bröstet efter 20 minuter har han kunnat äta i 1 timma utan problem. Det känns ju inte heller bra att vänja honom vid timlånga pass nattetid.

Hur kan jag komma på rätt köl nu när smekmånaden är över?

2. Annas SM schema efter 1 månad föreslår att bebisen ska vara vaken ca 3 h på kvällen innan den läggs. Är det för att de flesta bebisar är kvällspigga som detta föreslås eller är det för att de i regel sover längre efter en lång vakenperiod?
Eftersom målet ska ta max 1 h så undrar jag hur man matar under ett 3-h pass. Ska jag börja med mat 1.5 h och sedan umgänge och kort lur för att avsluta med en knockout-slurk?

Tack!
ElinN

Re: smekmånad över

Inlägg av ElinN »

hej! :D

Det vore toppen om du skriver i din profil hur gammal Liten är, så blir det lättare för oss som vill hjälpa! :D Om jag räknar rätt är han drygt 4 veckor nu!?

Smekmånad är underbart och det har man så länge det passar helt enkelt! :D Det låter som ni haft det härligt! :heart:

1. Nyckeln till sammanhängande nattsömn är stillad överlevnadsångest, som du läst om i BB, samt att dagen varit fylld av 4 fullproppade SM-mål PLUS kvällslurk innan nattning. Många små fullmatade SM-bebisar förlänger nattsovpassen själva, andra kan behöva lite hjälp på traven -Läs i BB om att vagna bort nattmål. Avvakta någon vecka efter månadsgränsen (och lite till för er del eftersom han föddes för tidigt) och se om Liten tenderar att förlänga natten själv.

Nattamningarna kan vara ganska så långa så här i början, men dom blir kortare och snart är ni nere på 20 min konstant!

2. Både och! :wink: Men som med allt annat får man känna av vad som passar just det underverk man själv begåvats med. Man vill ha en glad bebis som orkar både äta och sova i lagom doser så kvällstrassel kan förebyggas och undvikas. För oss har 3 h vaket med 20 min sömn mitt i aldrig funkat. För Lilla E passade det bäst att vara vaken 2 timmar, sen sova kvällslur på 20-45 min, sen vaken i 2 timmar till och så nattläggning. Om ni har 3 h vakenpass på kvällen matar du precis om du skriver. Ett SM-mål "ska" nu vara ca 1,5 timme.

:thumbsup: :heart:
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Tack för svar Elin.
Nu har ett nytt litet problem uppstått och jag vill gärna ha råd. För fjärde kvällen i rad har Olle varit så orolig att han - trots ett fullmatat SM-mål- inte kunnat sova mer än max 1 timma i streck.
Mellan halv fem och halv sex på eftermiddagen vaknar han (oavsett hur kort han sovit) och är väldigt ledsen. Det enda som tröstar honom är att ligga vid mitt bröst eller att få flaska. Problemet är att han bara sover en kort kort lur efter jag matat honom. Han vaknar orolig och gråter igen. Då det enda som tröstar honom är bröstet sitter jag och ammar till och från mellan 17-22. Mina bröstvårtor känns väldigt ömma efter fyra sådana kvällar och jag undrar hur jag kan hjälpa honom att sova 2 timmar för att sedan vara pigg och vaken för ett långt SM-mål på kvällen? Det blir ju ingen struktur alls utan bara ett evigt hattande mellan äta och kort sömn...
Tacksam om någon har tips och råd hur jag kan göra för att komma till bukt med detta!
Tack på förhand!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Det är ganska vanligt med trassel på kvällarna som börjar i månadsskiftet. Jag tror att det du ser är den första ökningsperioden och i så fall har kalabaliken förmodligen redan hunnit lugna ned sig lite för er. 8) Läs om ökningsperioden och kvällstrasslet i 3-veckorskapitlet i BB.

I annat fall är det som gäller som du förstår MYCKET MAT! :shock: Det som händer är att bebisen blir lite för trött för att äta men för hungrig för att sova - då det är OK om sovet där på tidig kväll bara blir en timme, men sedan kommer han att behöva nån eller några extralurar à 5 eller 20 minuter för att få i sig tillräckligt med mat.

:idea: Angående de trötta brösten så är det också vanligt att mjölktillgången inte riktigt svara mot efterfrågan på kvällskvisten när man börjar bli lite sliten. Så tänk på att dricka ordentligt, och läs gärna på i den här tråden, där vi har samlat våra bästa amningsstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Eller förstärk med en flaska ersättning på kvällen om det blir för tungt.

En mätt mage och en lugn mamma är grejen, du vet! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Tack så mycket chokladkaninen!
Det ser faktiskt ut precis som du skriver. Han sover ca 1 timme på förkvällen och mellan 6-21 är han vaken med en del 5-20 min lurar. Jag ammar + ger ersättning så jag vet att han är riktigt mätt.
Han är ju inte så gammal men går knappt att hålla vaken efter kl 21. Är det väldigt tidig natt för en sådan här liten?

SM går väldigt bra på dagarna tycker jag. Problemet är nätterna. Det går mellan 1.5-2 h mellan varje uppvak. Jag försöker få honom att somna om med nappen och det kan lyckas dra ut på målet si sådär 30 minuter. Jag har tänkt ut lite olika vägar för att komma till bukt med nätterna och är tacksam för lite råd här.
Just nu är jag inne på att fortsätta mata på natten efter Olles behov och satsa på att köra SM bra på dagarna. Kanske kan det leda till att han glesar ut nattmålen själv inom kort?
Min oro med detta alternativ: Kan jag vänja honom vid att småäta nätterna igenom? Det kanske jag får "äta upp" senare?
Om han inte glesar ut nattmålen själv får jag så småningom hjälpa honom med detta men jag tänker att det är lättare att hjälpa en 2-3 månaders bebis att ta bort nattmål än en 1 månaders? Tänker jag fel här? Era erfarenheter?

kram till alla snälla människor som hjälper till här på detta underbara forum!!!
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

Jag puffar lite för mitt senaste inlägg och hoppas att någon har lite råd att ge mig.

Nätterna är fortfarande inte bra. I natt slog vi rekord med att vara vakna och äta inte mindre än 5 ggr! Till skillnad för förut har jag märkt de senaste nätterna att han inte är speciellt hungrig utan somnar efter ca 5-10 minuter. Såklart att han inte är hungrig när han äter från och till hela natten. Problemet är bara att jag blir osäker när han vaknar hela tiden på om han kanske är hungrig denna gången eftersom han åt så lite förra gången.... Jag inser nu att jag kanske ändå bör styra upp nätterna (se mitt senatse inlägg). Nu har jag en ny tanke om detta:
Han är mycket kvällstrött och somnar gärna redan mellan 20-21. Jag kan ju ta upp honom ersättning runt 22-23 (tänkte införa klassiska SM mål öven på natten) Därefter ställa kl på 01':00 och mata och 04:00 och mata. Om jag gör så här i några nätter så kanske jag kan få bukt på detta småsnuttande? I alla fall kommer jag ju vara säker på att han inte är hungrig kl 02:00 om han vaknar då. Mitt andra alternativ är att ge mat runt 22-23 och sedan avvakta till han vaknar första gången själv och vill ha mat. Han kanske sover längre än till kl 01 och då känns det ju onödigt att ta upp före. Därefter kan jag ställa kl 3 h framåt.
Vad tycker ni?
Tack så mycket för hjälpen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det är klokt. Herrn här hemma har gjort natt vid 21 sedan han "föddes", så visst funkar det!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

AnnaSund skrev:Hej,

Jag ber om ursäkt för "trådkapning" men jag har en väldigt relevant fråga angående ovanstående. Sedan igår har jag nästan exakt detta schema för min 6-7 v son och undrar hur jag gör då samtliga hans vakenperioder ligger på 1.5 (ibland inte ens det). Det innebär ju att det blir massa tid "över" och att natten kommer tidigare. Hur gör jag här? Ska jag låta sonen sova 2.5 h istället eller ska jag flika in ett 1.5-2.5 pass till under dagen tillhan orkar vara vaken 2 h?

Så tacksam för råd här. Kommer ihåg från dotterns SM-period att det gav resultat att lägga samma tid varje kväll o vill helst göra det nu med!

Visst är det okey att ge en 5-min lur när det behövs?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"