Otrevligt samtal från barnomsorgen!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Puffen
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 01 maj 2007, 07:02
Ort: VARBERG (i närheten alla fall)

Otrevligt samtal från barnomsorgen!

Inlägg av Puffen »

Idag fick jag samtal från rektorn över förskolorna här.
Han tyckte det var HÖG TID att låta mina barn börja på förskola.

Elliot är snart 3år, Sam och Elise är snart 1,5år...
Vi, jag och barnens far, har valt att låta barnen vara hemma i ca.2år till.

Rektorn tyckte inte alls det är bra att ha barnen hemma så länge. Han sa att de kommer få brist på empati, få svårt att anpassa sig och det kan gå åt pipsvängen (som han uttryckte det...).
han sa att det finns forskning och tester som utförts på 60-talet i GBG och Sthlm som visar att barn på förkola klarar sig bättre i skola och vuxenlivet...

Han sa att jag och gubben skulle dela en flaska vin och ta en ordentlig funderare och disskution i helgen...

Under samtalet blev jag osäker på mitt beslut och var nära på att sätta Elliot i förskola...

Rektorn sa att Elliot borde gå 3timmar om dagen (minst 4 dagar i veckan).


Vi har valt att ha barnen hemma för att slippa stressen, få en lugnare och tryggare miljö för oss alla. Mer tid.
Vi har en son, Douglas, som snart är 8år. Han går i skolan men kommer hem efteråt, inget fritids, det har dom inget emot minsann!!

Vad tycker ni om denna rektor?
Efter 20min samtal la vi på och jag skulle höra av mig efter helgen med besked.
Jag blev så upprörd efteråt! Arg som ett bi!!
Vad är detta??? Ska han värva mina barn????
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men :shock:

Det låter ju inte riktigt klokt ALLS, såhär kan det väl ändå inte få gå till? Eller har ni nån personlig relation så han pratade med dig som vän? För annars måste det vara helt uppåt väggarna, ett fall för... nån, jag kan inte komma på vem eller vad just nu, för jag känner mig genuint upprörd över hur ni behandlats!

Herregud, jag och alla med mig som är födda på 60-70-talen (och tidigare för all del :wink: ) vistades ju aldrig på dagis, det fanns inte ens några :!: , vi skulle alltså vara empatilösa och ha svåra anpassningsproblem??? Jag dånar :evil: .

Nä, det där verkar vara en mycket knasig person som gått lös på nånting, mitt låga blodtryck fick han då sannerligen att stiga...

Kram på dig, jag tycker du gör alldeles fantastiskt rätt i att ha barnen hemma hos dig så länge det bara går! De dagarna kommer inte tillbaka :heart:

Pust. Och kram :wink:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Men alltså :shock: varför ringde han upp dig? Helt appropå?

Det är ju nära på trakasseri isf. Att ifrågasätta ERT beslut för ERA barn! Får man ens göra så?


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Blir arg och ledsen att höra att du får vara med om det här. Stå på dig. Du vet innerst inne vad som är bäst för dina barn.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Puffen
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 01 maj 2007, 07:02
Ort: VARBERG (i närheten alla fall)

Inlägg av Puffen »

Han sa att han ringde runt för att få lite koll på hur hösten kommer bli, hur mycket barn osv.

Har aldrig pratat med människan förr! Vet inte vem han är alls, förutom rektor då.

Han fick mig att känna mig dum och dålig som valt att ha barnen hemma. Att jag-mamma- är sämre än förskola.... :cry:
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vet du Puffen, jag tycker du ska skriva eller ringa till chefen över rektorn (humanistiska nämnden?) och berätta hur du blivit bemött. Eller rättare sagt, hur du blev attackerad! Såhär kan det bara inte få gå till, det är förskräckligt och inte nåt du ska låta gå förbi obemärkt, han kan inte få fortsätta göra såhär. Du verkar ändå vara såpass övertygad om att du vet vad som är rätt för er, men hur många är det? Föräldraskapet är verkligen något som är poppis att hacka på, vi ska lämna över vårt föräldraansvar på samhället och låta "de" ta över och jag tycker det här var det mest påtagliga bevis på det jag hört talas om!

Så författa ett brev precis hur du känner, eller fatta luren och ring men jag tycker absolut du ska göra något, då tror jag du kommer att må bättre. Och kanske kan du förhindra att fler måste må som du gör just nu :( .

Varm kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

MEN FY!

Alltså vaddå, ringer han runt till alla barn i kommunen som han tycker BORDE gå på förskola? Jag undrar faktiskt om man får lov att göra så :shock:

Förstår din känsla, den kommer ju ibland när man inte är van att bli "ställd mot väggen" för någonting som man inte har någon anledning att behöva försvara.

KRAM!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Det är en förvaltning som har ansvaret skulle jag tro. Nämnden har den politiska funktionen.

I många kommuner heter det barn- och ungdomsförvaltningen.

Håller med Mia i vartenda ord. RING!
Så här får det inte gå till!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Ja verkligen RING eller skriv, det är ju helt j-a galet.

/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Hej

Kan det vara så att han försöker rekrytera kanske för att få in lite mer barnpengar till sin verksamhet kanske? :shock:
Isåfall mycket oproffsigt gjort...

Förövrigt finns det ingenting en förskola kan erbjuda dina barn som inte du kan göra bättre..men det vet du ju redan! :D :heart:
Kram
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Puffen
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 01 maj 2007, 07:02
Ort: VARBERG (i närheten alla fall)

Inlägg av Puffen »

(Vi har flyttat till Varberg)

Vad ska jag säga?
Är fortfarande ställd...
Alla jag berättat för reagerar på samma sätt.

Jag blev så ledsen när han tyckte förskola är bättre för våra barn än vad jag är!!! :cry:
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, det får väl ändå finnas gränser :!: Här är det pengar / lönsamhet inblandat, det vågar jag svära på.

:arrow: Läs om Daghemsdebatten i Barnaboken 25 år (2008, Förlag Anna Wahlgren AB), så ser du att du ger dina barn en meningsfull tillvaro, vilket sannerligen inte daghemmen gör med sin s k förvaring à la djungelns lag.

Dina barn är avundsvärda barn :!:

Mina gick inte på dagis en dag. Fanns inte på kartan. Mer empatiska människor kan man knappast hitta. Jag är "kräkstolt" över dem alla :lol: Finns inte ett svart får i hela min stora barnaskara. Alla har bra jobb, alla håller ihop som ler och långhalm. En är med i Vetenskapsrådet, en i regeringens Mediaråd - hur många f d dagisbarn är det :?: Inget ont om dem, men dagis är verkligen ingen välsignelse i sig.

Låt dig aldrig pratas omkull - du har din egen inre övertygelses röst, och den talar sanning :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Puffen skrev:(Vi har flyttat till Varberg)

Vad ska jag säga?
Är fortfarande ställd...
Alla jag berättat för reagerar på samma sätt.

Jag blev så ledsen när han tyckte förskola är bättre för våra barn än vad jag är!!! :cry:
:oops: då ber vi nån ta bort den där långa länken / Gjort! Anna

/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Men vad i H-E? Sorry mitt fula ord, men helt ärligt!!

NEJ du är inte en dålig mamma som väljer att ha dina barn hemma.
Nej nej nej, hör du det?

Lyssna inte till någon du inte ens känner. De som tycker en massa finns det gott om, så är det bara, tyvärr.
Förskolan kommer aldrig att vara bättre för dina barn än vad DU som mamma är :wink:

Går jag i god för, går min sons f.d. pedagog i god för, ty "Det finns aldrig någon som är bättre än mamma och pappa för ett barn".

Punkt.

:heart:!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Obegripligt! Jag har aldrig hört talas om något liknande!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

gaaaaaleeeennnn

Inlägg av kalinka »

Trodde först att du skämtade...men det gör du tydligen inte....???
Jag är helt chockad
Självklart har barnen det bättre hemma med er en på en institution.
Att barnen skulle bli empatiska och sociale av att gå på dagis är ju dagens skolor ett soleklart eksempel på att det blir dom inte.....
:shock:
Hemmamamma -83
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"