Öka nattsömn 5 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Salome skrev:Alice hade en riktigt stökig natt i natt. Hon var vaken 24-01 och vägrade somnade om trots buffning och vaggning. Vid 01 gav vi upp och gav henne flaska trots att hon aldrig brukar äta då, därefter sov hon oroligt till 5 då hon fick mat och sedan sov hon oroligt i vår säng fram till 9.
V
år dag är egentligen tänkt att börja 07.00 så vårt schema som vi försöker följa är naturligtvis helt pajat idag. Nu sov hon 11-13 och är nu vaken sedan en dryg timme. Nu är det egentligen mitt i hennes sovpass om den här dagen sett ut som de oftast brukar göra.

Frågan är nu; hur gör man efter en sån här stökig natt när alla tider är rubbade? Ska vi försöka få henne att komma in i schemat nu genom att försöka få henne att sova en timme av sitt långa sovpass som brukar sluta 15.30, alltså låta henne få ett halvt sovpass nu och därefter väcka henne 15.30 eller hellre strunta i schemat helt och hållet idag och köra utifrån de nya tider som uppstått idag och tänka 2 timmar vakentid och två timmar sovtid utifrån hur den här dagen sett ut?

Ursäkta om det blev rörigt, undrar bara hur man lättast får henne i fas igen? Om vi ska försöka få in henne i schemat igen nu, måste vi ju väcka henne efter en timmes sömn. Tänker att det kanske är dumt, det är ju inte bara vi som är halvdöda efter den här stökiga natten, hon själv måste ju själv vara helt övertrött efter allt halvsovande!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag skulle satsa en stor peng på att ni är inne i en ökningsperiod, den som inträffar vid 7-8 veckor.
Vagna inte, buffa inte på natten - mata!
Ökningsperioden håller i sig ca. 1 vecka, olika från barn till barn.

Gällande dagen så håll koll på antal vaken/sömntimmar så att hon inte sover alldeles för mycket nu på dagen vilket kan resultera i att det blir nattklubb i natt igen.
Imorgon börjar ni om igen i er goda tanke!

Men glöm inte att mata så mycket som hon kräver nu. Ingen vagning i världen råder på hungern, bara maten gör det :)
salome

Inlägg av salome »

Tro det eller ej, men det verkar som vi nu är framme vid 6 timmars sammanhängande sömn! Sedan i torsdags natt har hon sovit ca 6 timmar i sträck från 22-04 ungefär.
Om tio dagar blir hon 8 v. Då verkar det vara time att tänka på att få 8 timmars sammanhängande sömn, vi tänker oss 20-04.
Vad ska jag tänka på när jag sätter schemat? Vi har hittills följt detta schema, som jag hittat här på siten, (dock inte slaviskt bör tilläggas, men jag har haft det som utgångspunkt):
8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.30: sova natt 6 timmar
4.30-4.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.50-8.00: sova 3 timmar till.

Nästa vecka ska jag alltså slå ihop de två sista agsmålen, innebär det då de som inträffar 15.30-17.30 och 19.30-22.30? Om hon ska lägga sig kl 20, bör hon väl i så fall äta runt 19? Några tips på hur jag behöver förändra schemat i övrigt för att det ska funka med sov o vakenpass samt att hon inte ska bli för hungrig? tusen tack!
Alice, född 10-01-07
salome

Inlägg av salome »

Hittade det här schemat i en annan tråd, kanske kan det funka för oss när hon fyllt 2 månader? Några tankar om det? Dock bör jag väl öka mängden mat då under varje matningstillfälle?
Några andra tips på hur man underlättar när man gör om de rutiner hon nu är van vid (se mitt nuv schema)

08.00 Mat
10.00 Lur 1 a 45 min
11.30 Mat
12.30-14 Lur 2 a 1,5 h
15.00 Mat
16.30-17.15 Lur 3 a 45 min
18.00 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt, nattmål 04.00 ca
Alice, född 10-01-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

salome skrev:Hittade det här schemat i en annan tråd, kanske kan det funka för oss när hon fyllt 2 månader? Några tankar om det? Dock bör jag väl öka mängden mat då under varje matningstillfälle?
Några andra tips på hur man underlättar när man gör om de rutiner hon nu är van vid (se mitt nuv schema)

08.00 Mat
10.00 Lur 1 a 45 min
11.30 Mat
12.30-14 Lur 2 a 1,5 h
15.00 Mat
16.30-17.15 Lur 3 a 45 min
18.00 Mat
19.30 Kvällsslurk
20.00 Sova natt, nattmål 04.00 ca
Hej Solome, detta schemat innehåller 15 tim sömn och är därför som gjort för en 5+6 mån. En 2 mån behöver ha 16 tim sömn på schemat.

Ett förslag på "rytm" kan då vara 11+1,5+2+1,5 med natt mål kl. 04, eller om man har en riktigt tröttis 12+1,5+2+45. Så titta gärna runt lite till och hitta gärna tider som passar just er är du rar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome

Inlägg av salome »

Känner mig så trög nu...men förstår inte riktigt hur du menar med 11+1 osv... wink:
Vore superglad om du vill förklara :)
Men jag har i alla fall uppfattat det rätt att vid 8 v ska hon klara att sova 20-04 utan att äta? Dock har de ju en tillväxtperiod just under den veckan troligen...så kanska ska jag vänta tills stöket kring det lagt sig?
Alice, född 10-01-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, när jag skriver 11+1,5+2+1,5 menar jag typ så här som förslag.

Natt 20-07
fm lur 1,5 tim
middags lur 2 tim
em lur 1,5 tim

Sen placerar man ut dessa lurar som det passar barnet typ. Detta är bara en rytm som man kan ha om man vill.

Min son vid 2 mån hade detta schemat exempelvis.

Natt 20-07
8.30 sova 1,5 tim
12.00 sova 2 tim
16.00 sova 1,5 tim
20.00 natt
Nattmål 04

Ja, du vill aboslut vara säker på att ha passerat 7-8 veckors ökningsperioden innan du kör in schemat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome

Inlägg av salome »

tack, det schemat snor jag nog :D
En annan fråga, vid 3 mån ska de kunna sova 10 timmar i sträck på natten.
Hur brukar det se ut, om natten börjar 20, flyttar man då nattmålet från 04 till 06 på morgonen då, för att sen ta bort det helt vid 4 mån eller hur brukar de 10 timmarna ligga?
Alice, född 10-01-07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

salome skrev:tack, det schemat snor jag nog :D
En annan fråga, vid 3 mån ska de kunna sova 10 timmar i sträck på natten.
Hur brukar det se ut, om natten börjar 20, flyttar man då nattmålet från 04 till 06 på morgonen då, för att sen ta bort det helt vid 4 mån eller hur brukar de 10 timmarna ligga?
Hej, det jag gjorde var att jag lade natten tidigare så den blev 19-07 och sen flyttade jag nattmålet till 05 (morgon 07) men detta rekommenderar jag inte då han inte var hungrig för frukost så natt 19-04,04-07 rekommenderar jag varmt! :D
Tor 2006

salome

Inlägg av salome »

En fråga ang ökningsperioden: märkte att hon var mer hungrig förra veckan så vi ökade varje flaska från 150 ml till 180 ml. Nu när hon precis går in i v 8 verkar hon inte vara lika hungrir längre utan vill ofta bara ha 150 ml, precis som innan.
Är det så ökningsperioden funkar, att de under en perio är mer hungriga för att sedan vilja ha mindre mat igen?
Alice, född 10-01-07
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Salome, så var det för oss med Smulan, hon tokåt under ökningsperioderna för att när hon kom ur dem återgå till att äta som "vanligt".

Jag tror att det också är individuellt från barn till barn då Klimp istället ökade sitt intag och låg sedan på den ökade mängden när han kom ur sina.
salome

Inlägg av salome »

Nu fyller Alice 9 veckor i morgon, och vi tänkte ge oss på att ändra schemat nu på fredag. Min plan är denna:

Natt 20.30-07-30

Sömn 9-10.30
Sämn 12.30-14.30
sömn 16.30-18
natt 20.30 med mat 04.00

Nu lägger hon sig för natten 22, med mat 04
Sen vill jag gärna att hon sover vidare till 07.30, vilket inte alltid är fallet, ibland vill hon starta dagen redan vid 06.30
Vårt problem är just nu att lyckas vi inte hålla henne uppe till 22 så vaknar hon gärna för matning redan 03 istället för 04 vilket gör att dagen därefter ofta startar runt 06.30.

Därför är jag nu lite orolig hur det ska bli när vi lägger henne redan 20.30, hon kommer nog vakna då redan vid 02 i värsta fall, vilket jag inte önskar.
tips? ska vi lägga henne i vagnen för att sova natt de första nätterna så att vi kan vagna henne när hon vaknar? Jag är lite orolig för om hon verkligen KAN stå sig mellan 20.30 och 04.00, det är många timmar för en sådan liten, trots att hon äter ersättning. Hur vet jag att hon är mogen, eller ska jag tom vänta några veckor med att ändra hennes schema?

Är det när hon börjar med smakisar, som vi planerar att introducera vid 4 mån, som det är realistiskt att vänta sig att hon ska kunna hoppa över nattmålet vid 04 helt? I så fall känns det ju bra att ta det i etapper så att hon inte bara hux flux vid 4 månader förväntas kunna sova så många timmar i sträck!
Alice, född 10-01-07
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Salome!

En fråga; varför så bråttom :shock: ?

Alice är 9 veckor, ännu liten. Alice kommer inte att vakna för nattmål i evigheter, så tänker jag.
Sakta makert så att ni inte träskar in er i diverse fnurror.

När bebisar blir äldre så orkar de inte hållas vakna/vara vakna till 22.00.

Personligen hade jag börjat tidigarelägga kvällarna precis som du tänker och helt enkelt tagit det därifrån :!:
Mata på enligt SM på dagarna, iom. det kommer Alice att vara mätt till natten och kanske, vem vet, sova över nattmål av sig själv, för tro mig, Alice kommer också att vilja sova hela nätter så småningom :D :wink:

Så förslagsvis:
Lägg 20.30, mata i sömnen 22.00 och väck för mat säg vid 03.00. På så vis visar ni henne att NI har koll på maten och hon kan sova.
Eller lägg 20.30, väck för mat 01.00 och 04.00.

Hur du vet att hon är mogen? Genom att låta henne visa att hon kan. Det ena kan inte uppstå utan det andra.
Ni vet hennes preferenser, när hon vill ha mat/när hon kan tänkas vilja ha mat på natten.

Tuta och kör.
Skynda inte.
Stressa inte.
Ta ledningen.

:!: :)
salome

Inlägg av salome »

Det är absolut inte så att vi har bråttom. Det handlar mer om att jag märker att hon är så trött på kvällarna och nästan död vid 22, så jag tror att hon skulle må bra av att komma i säng vid 20.30. Dock önskar vi ha kvar kl 4 matningen, att mata kl 01 också är bara jobbigt för alla, även för oss som då får sova mindre än idag.

Jag trodde att om man ska göra om nattschemat med tidigare läggning måste man också göra om dagschemat som jag beskriver ovan. Nu sover hon ju tre pass på dagen a 2,5-2 timmar per gång, dessa hade jag tänkt korta, annars kan hon väl inte sova så länge på natten?

Hur gör man när man matar med flaska i sömnen, vi måste ju liksom ta upp henne, att mata när hon ligger i spjälsängen verkar svårt?

Jag har även en annan fundering. I natt vaknade hon 03 efter att ha somnat för natten kl 22. Min man gick då upp och fick henne att somna om, vi vaknade kl 06 av att hon skrek och var helt chockade. det var ju inte riktigt meningen men nu hade hon sovit 8 timmar av sig själv.
jag funderar på; om hon sover 20.30-04, finns det inte en viss risk att hon tycker att hon sovit sina timmar vid 04 och anser att dagen börjar då?
och hur gör ni vars barn sover så många timmar i sträck med blöjbyten? Efter 8 timmars sömn var hennes blöja väldigt full, normalt byter vi alltid blöja vid 04, då hon legat i sängen 6 timmar.

Och OM jag nu ska göra om schemat, ska jag börja med att göra om kvällen då och sen göra om dagen som följer, eller ska jag starta nya schemat from morgonen?
Alice, född 10-01-07
salome

Inlägg av salome »

En tilläggsfråga bara:
Nu sover hon ju 22-03.30, 04.00 cirka, utan att äta.
Anser du att det är för länge vid 9 veckor, iom att du föreslår sova 20.30, äta 22 och sedan 03 igen,
alt 01 och 04?
Och är det viktigt att det är vi som väcker henne, inte tvärtom?
Som det funkar nu väcker hon ju oss, hon skriker aldrig, så långt hinner det väldigt sällan gå, utan hon knorrar lite, är kl före 3 så försöker vi få henne att somna om, är det senare tar vi upp henne, matar och efter 30-40 min somnar hon om. Problemet med att hon går upp 03 är ju att då tycker hon att dagen börjar 06 vilket inte är så kul, därför tycker vi att matning vid 04 är idealiskt.
Hon har inte haft 2 nattmål sen hon var 6 v och sov över 01 målet själv, så skulle helst inte vilja återfalla till det. Därför söker jag andra alternativ till att lägga henne tidigare än 22, utan att hon ska ha 2 nattmål, men det akndke inte går?
För att tiidgarelägga natten tror jag dock att jag måste göra om dagschemat, nu sover hon ju 18-20, vaken 20-22, så därför måste jag nog stuva om hela dagen, som jag föreslog i tidigare inlägg!

Tusen tack på förhand!
Alice, född 10-01-07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"