Ledsen vid nattning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Ledsen vid nattning

Inlägg av Jenny K »

Hej!

De senaste veckan har nattningen inte alls fungerat med Kevin, vi gör som vanligt alla våra rutiner som bad, barnprogram, tandborstning, gonatt saga, byta blöja och självklart skrattet till go nattet.

Men redan vid läsning av saga så blir Kevin orolig och ska göra en massa andra saker, vi förbereder en stund innan att snart ska Kevin sova. När det är dags att sova och vi bytt blöja så får vi göra allt för att locka honom till skratt, kiklar honom överallt men det blir inte mycket skratt :cry:

När vi väl gått in i rummet så säger vi gonatt till lampan och hans gosedjur, lägger honom ner och går ut med ramsan, då brister han ut och blir jätte ledsen. Vi ramsar på och gör andra saker i huset, jag sätter gårna på hög musik som att jag inte hör honom, men jag hör hur han skriker upp sig.

Så här har Kevin aldig varit förut :roll: så jag undrar om han har nån slags separationångest då vi går ut från rummet, han har även varit lite orolig under natten då han snyftat till men ej vaknat.

Däremot så sover han sina 12 timmar natt och vaknar inte för tidigt på mornarna vilket han gärna gjorde ett tag förut. :D

Men det oroar mig då han blir så ledsen vid nattning och verkar orolig, nattningen tidigare har alltid varit något kul och mysigt tidigare både för oss och Kevin.

Någon som känner igen detta och kan dela med sig

Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oroa dig inte (lätt att säga). Monsieur Kevin har sitt lilla inre liv där små vargungar spökar då och då. Men den v'ärsta orosvargen av dem alla är er egen oro. Så skjut den vargen :!:

Mer skratt (även om det går trögt) och kortare nattning, är mitt råd. Och pris och beröm för att han sover så gott på natten - det behöver han mer än någonsin nu, och det bekommer honom så gott :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Tack Anna! :heart:

Vet med mig att mycket av oron ligger hos mig :oops:
Kevin går ju några dagar i veckan på dagis men nu nästa vecka fortsäter jag mina högskolestudier och jag kommer att vara borta mer från honom, så även jag har ju separationsångest :cry:

Till nattningen: Fungerar bättre nu med ännu mera skratt, svårt att korta ner nattningen Kevin startar själv med att vilja ha sin vällning, borsta tänderna och plocka fram alla böcker som vi ska läsa 1 timma innan sovdags.

Efter tidsomställningen lördag till söndag så vaknar kevin nu 05.30 istället för 06.30 :? mina funderingar är nu hur jag ska gå tillväga då vi nu lägger honom 19.30, det blir ju inte många timmar för herrn och samtidigt så kommer vi behöva gå upp tidigare på morgonen då jag börjar studera :?: :?: :?:
Ska vi lägga honom lite tidigare på kvällen :?:

Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, rakt av. Ni skulle kunna lägga honom en hel timme tidigare :!:

Och lycka till med pluggandet :!: Separationsångesten får du nog leva med. Kan också kallas längtan :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej! Nu är pluggandet i full gång!

Det som känns jobbigt är att behöva lämna honom på dagis så mycket, han får ju vara hemma minst 1 dag/v. Det har fungerat tidigare att lämna honom, han ger en puss och vinkar hejdå :D men de senaste två veckorna har han inte varit samma glada kille :(

I förra veckan då jag hämtade honom och vi kom hem så började han gråta och var ledsen fram tills att vi skulle sova, han ville inte bada (som han älskar) inte äta och inte leka. Han ville bara vara mig nära och gicka jag ifrån jonom så blev han ledsen. Det hela gick över ca 30 min innan läggdags. Den natten sov han jätte oroligt. Jag frågade dagen efter fröknarna om det inträffat något särskilt, men de påstod att det inte hade varit något.

Kevin är nu 22 månader och kanske är et mycket som händer nu, då jag börjat plugga m.m

Över till nattningen. Det är inga problem med nattningen längre, herrn är ju medveten om att han ska sova efter kvällsboken och försöker givetvis med "en bok till" Vi lägger honom 07.00 och han vaknar 06.30 men det tar honom 1 timma att komma till ro och somna på kvällen :shock: inte att han är så ledsen men han ropar på mig.

Jenny K
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "