Hur ska ett bra schema se ut?
Hej, vet inte om någon har hunnit läsa mina frågor men nu har jag bestämt mig för att fortsätta med två dagslurar. Det måste ändå vara det bästa för lillan.
12 t natt, 20 min + 1,5 t blir visserligen bara 13 t 50 min, men sedan vi drog ner långluren från 2 t till 1,5 har hon sovit ända till 7.30 på morgonen. Tidigre hade vi ofta uppvaknanden vid 6-tiden.
Om någon har tid är jag fortfarande väldigt intresserad av synpunkter på daglurarnas längd och NÄR man bör ta bort fm-luren!
Hälsn Nina
12 t natt, 20 min + 1,5 t blir visserligen bara 13 t 50 min, men sedan vi drog ner långluren från 2 t till 1,5 har hon sovit ända till 7.30 på morgonen. Tidigre hade vi ofta uppvaknanden vid 6-tiden.
Om någon har tid är jag fortfarande väldigt intresserad av synpunkter på daglurarnas längd och NÄR man bör ta bort fm-luren!
Hälsn Nina
Hej!
Jag tycker du gjorde rätt i att ha två lurar, det verkar som att det var dags för det. Så det ser bra ut med de lurar du har tycker jag.
Hon kommer själv att visa när det är dags för bara en lur, det gör de små liven genom att vakna för tidigt någon gång under sömnstunderna en längre tid. Oftast brukar man ha bara en lur när de är omkring ett år men det är olika beroende på barnet förstås. Om det inte är några problem så finns det ingen anledning att ta bort något som fungerar. 8)
Kram Bea
Jag tycker du gjorde rätt i att ha två lurar, det verkar som att det var dags för det. Så det ser bra ut med de lurar du har tycker jag.
Hon kommer själv att visa när det är dags för bara en lur, det gör de små liven genom att vakna för tidigt någon gång under sömnstunderna en längre tid. Oftast brukar man ha bara en lur när de är omkring ett år men det är olika beroende på barnet förstås. Om det inte är några problem så finns det ingen anledning att ta bort något som fungerar. 8)
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Nej, det ska man förstås inte göra. Saken är ju den att hon då och då inte somnar alls på förmiddagen. Det blir alltså då en lååång stund av pratande och sjungande i sängen, och till slut tar jag upp henne när jag tycker det är för sent att somna. Överhuvudtaget tycker jag att hon tar längre tid på sig att somna just nu, t om på kvällen som tidigare har varit knäpptyst = hon har somnat på två minuter. Nu kan hon ligga och ropa, prata, sjunga och ibland gråta i 10-40 minuter. Jag försöker att mest lämna henne ifred, förutom om hon gråter, då ramsar jag eller går in och stoppar om och pussar lite.
Jag ska i alla fall köra på som vanligt ett tag till, för att se om det är förändringen (flytten) som har gjort henne lite orolig. Då kanske det stabiliseras efter ett tag, eller hur? Hon är ju dessutom drygt 9 månader och kan väl ha rester av 8-månadersångest...?
Kram
Nina
Jag ska i alla fall köra på som vanligt ett tag till, för att se om det är förändringen (flytten) som har gjort henne lite orolig. Då kanske det stabiliseras efter ett tag, eller hur? Hon är ju dessutom drygt 9 månader och kan väl ha rester av 8-månadersångest...?
Kram
Nina
-
Tildamamma
Hejsan, upplever precis samma sak som du, på pricken!! Funderar också på att ta bort fm-luren, idag somnade hon inte alls och istället lägga en 2-tim lur mitt på dagen. Våra flickor är nästan jämngamla, min flicka är född 6/4 så hon är ju 10 mån nu. Skriv gärna hur du tänker göra...
Kram
Anna
Kram
Anna
Tildamamma
Tilda född april 09, kurstart 090907
Hej Tildamamma, vad intressant! Jag kör på som vanligt ett tag, dvs med fm-lur, mycket på grund av att hon nu har blivit förkyld och jag resonerar som så att hon behöver lite extra vila då. De senaste dagarna har hon somnat riktigt bra, trots nästäppa och hosta. När hon repat sig ska jag fundera lite till! Vi kan väl höras när vi får någon idé eller ändrar något i våra scheman!
Hur ser ert schema ut nu?
Hälsn Nina
Hur ser ert schema ut nu?
Hälsn Nina
-
Tildamamma
Hej, vi har
-07 natt
7-9.50 Vaken, frukost vid 7.30
9.50-10.10 Sov 1
10.10-13.15 Vaken, lunch vid 11.30
13.15-14.45 Sov 2
14.45-19 Vaken, mellis vid 15, middag vid 17.30
Hon verkar inte somna denna fm-lur heller...fast igår somnade hon snabbt vid middagsluren och efter bara 20 min vid nattningen...så en lur kanske är det som behövs.
Hälsn Anna
-07 natt
7-9.50 Vaken, frukost vid 7.30
9.50-10.10 Sov 1
10.10-13.15 Vaken, lunch vid 11.30
13.15-14.45 Sov 2
14.45-19 Vaken, mellis vid 15, middag vid 17.30
Hon verkar inte somna denna fm-lur heller...fast igår somnade hon snabbt vid middagsluren och efter bara 20 min vid nattningen...så en lur kanske är det som behövs.
Hälsn Anna
Tildamamma
Jaha, där ser man. Det verkar som att små damer i 10-månadersåldern faktiskt klarar förmiddagen riktigt bra utan lur! Idag tog det min lilla tös 35 minuter att somna på fm, och då fanns det bara tid för en 5-minutare. Känns ju lite grymt att väcka efter så kort sömn när hon fått jobba så länge för att somna, men... Sedan har hon varit på topphumör, och somnade 13.25 (lades 13.15) efter lite vacker sång!
Är det förresten någon av er Anna eller Agnetha som bor i Sthlm? Det skulle vara kul att träffa nån som har en jämnårig flicka, min dotter har bara pojkkompisar!
Hälsn Nina
Är det förresten någon av er Anna eller Agnetha som bor i Sthlm? Det skulle vara kul att träffa nån som har en jämnårig flicka, min dotter har bara pojkkompisar!
Hälsn Nina
-
Tildamamma
Hej, tyvärr bor jag i skåne, annars hade det varit trevligt att träffas!
Jag kommer att lägga om schemat till bara en lur på två timmar. Då hon inte somnade på fm-luren idag heller så bestämde jag mig för att lägga henne 12.30 för tvåtimmarslur. Hon somnade nästan direkt och sov tills jag väckte henne. Nu ikväll tog det ändå nästan en halvtimme innan hon somnade, men hon är ju inte ledsen iaf så då gör det inte så mycket. Tror dessutom att det är två nya tänder på gång som kanske kliar lite extra mycket.
Det nya schemat vi följer från idag blir då:
19-07 Natt
7-12.30 Vaken, frukost 7.30, lunch 11.30
12.30-14.30 Sova
14.30-19 Vaken, mellis 15, middag 17.30, nattslurk 18.30
Mvh
Anna
Jag kommer att lägga om schemat till bara en lur på två timmar. Då hon inte somnade på fm-luren idag heller så bestämde jag mig för att lägga henne 12.30 för tvåtimmarslur. Hon somnade nästan direkt och sov tills jag väckte henne. Nu ikväll tog det ändå nästan en halvtimme innan hon somnade, men hon är ju inte ledsen iaf så då gör det inte så mycket. Tror dessutom att det är två nya tänder på gång som kanske kliar lite extra mycket.
Det nya schemat vi följer från idag blir då:
19-07 Natt
7-12.30 Vaken, frukost 7.30, lunch 11.30
12.30-14.30 Sova
14.30-19 Vaken, mellis 15, middag 17.30, nattslurk 18.30
Mvh
Anna
Tildamamma
MammaNina skrev: Är det förresten någon av er Anna eller Agnetha som bor i Sthlm? Det skulle vara kul att träffa nån som har en jämnårig flicka, min dotter har bara pojkkompisar!
Hälsn Nina