nä nu..!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fiffan

nä nu..!

Inlägg av Fiffan »

Skrev för ett par veckor sedan om att vi har problem med dotterns (snart fyra månader) uppvaknanden på natten. Fick uppmuntrande svar om att ge henne mer "space", vilket vi genast gav oss på:

Resultatet blev att hennes uppvaknanden har minskat i antal. Från att ha vaknat sjuttielva gånger så nöjer hon sig med två. Och nu ska vi bli av med dem också :D Frågan är hur...

Vid 2-tiden vaknar hon första gången. Rör på sig länge först (jag vaknar direkt, ligger och lurar i min säng utan att röra mig, tyst som en räv :wink: ). Börjar sen gruffa lite (ögonen stängda), grymtar, stånkar. Ingen åtgärd från kära mor eller far. Sen hör jag att hon vaknar. Hör hur hon fäktar med armarna, vevar runt, drar efter andan (ett slags nästanskratt). Nöjd alltså, så jag ingriper inte. Men NÄR ska jag då göra något? För om jag låter henne vara är hon helt enkelt vaken ett vanligt vakenpass, dvs. cirka 2 timmar!! Sen är nästa dag en katastrof förstås, schemat svårt att hålla. Men jag vet inte om jaq verkligen ska ingripa, hon är ju nöjd, och i så fall hur?

Nästa vakenomgång brukar bli vid 4.30-snåret. Då trött och arg. Ramsan biter för det mesta, men inte alltid, och gör den inte det går vi mer handgripligen till väga. Solfjäder, sen buffar om nödvändigt. Och om vi buffar så ger hon sig INTE. Hon ska upp, hon vill ha mat. (Vilket jag måste erkänna att hon får tills slut, de gånger detta inträffat :oops: ) Känner mig arg och besviken - på mig själv.

En del av förklaringen till hennes hunger tror jag ligger i att hon äter sämre på dagarna av någon anledning. Har så gjort de sista veckorna, jag vet inte varför. Vi kämpar för att få i henne cirka 140 ml, men det går inte alltid. Hon går dock upp som hon ska. Vi ska nu börja med smakisar, men det tar ju ett tag innan vi kommer upp i en mättande portion av dem. Så vad gör? Vi trugar och kämpar med matandet, ibland i en timma, men det hjälper sällan. Försöker avskärma henne (hon är väldigt nyfiken och tittar på allt hela tiden), gå åt sidan och ha en lugn miljö.

Jag behöver tips och hjälp. Det känns som vi har kommit så långt, med tanke på att hon aldrig sov längre en 15 minuter/dagslur förut och vaknade varje timma under natten, men nu har vi fastnat! Tacksam för alla råd och hjälp!
baby2005

Inlägg av baby2005 »

puff puff, jag är också intresserad av din fråga. Ledsen att jag inte har någon hjälp att komma med :cry: Befinner mig lite i samma situation med ointresse för mat på dagarna...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för puffen!

:idea: Här förvillar ni med att ge mat på natten... Sluta med det och låt processen fortskrida istället! Att göra en så stor förändring tar sin lilla tid och ska göra det också. Men då måste man ha ett mål framför ögonen och inte fastna i att frångå vägen som ska leda till målet. Genvägar är senvägar... :wink:

:idea: När hon är vaken på natten och nöjd så gör du ingenting! Låt henne ha sin privat sfär på natten och ha tillit till situationen. Sådant går nämligen i små perioder och snart kommer hon att välja att somna om fortare. OM - det inte blir mat och underhållning då och då!

:idea: Aptiten kommer att sätta sig så småningom - allt sker i en proces och den måste få ta sin lilla tid. Ge det en månad innan utvärdering!

:idea: Se till att ha minst 3,5 timma mellan målen (max 4 timmar) och låt ett mål vara ca 20 minuter. Toppfyll till natten!

:D Lycka till nu!
Sagomamma
Kontakt:

Sömnen hos 1,5 åringar?

Inlägg av Sagomamma »

Är det något vanligt förekommande fenomen att sömnen försämras hos -tja, låt säga...19 månaders troll? :roll:

Saga vaknar nästan varje natt och gråter nu, och det varar ett tag! Sen är hon jättetrött på dagen såklart :!: Så tråååkigt :shock: :!:

Säg att det går över, samtidigt med 18 månadersmanéret... :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Har man inställningen att saker och ting "går över" så ser man sig faktiskt som ett offer för sin egen situation och man blir passiv. " :roll: Varsågod vargen - smaklig måltid för jag kan då inget göra :-s !" Ingen bra hjälp för ett barn som vill ha svar på sina frågor :wink: !

:idea: Fram med den berömda attityden och använd verktygen och HANTERA situationen! " [-X Stopp din gamla varg :evil: ! Här har du inget att hämta när JAG är med i diskussionen :!: !" Då tar man själv ledningen och blir aktiv = barnet får svar på sina frågor och själv känner man kontroll över situationen \:D/ . En mycket vinnande spiral... :wink:
Fiffan

Vi stökar vidare...

Inlägg av Fiffan »

Tack för svar! :) Här har de senaste nätterna varit jobbiga. I natt vaknade hon vid 2, var vaken dryga timmen. Efter en timma gick jag upp och la henne tilrlätta, varpå hon omedelbart började gråta. :cry: Först argt, sen lessen. Jag fick buffa henne, och då somnade hon. Hon vaknade vid 5-tiden igen och kunde inte somna om. Arg och ledsen omvartannat. Varken ramsa eller buff hjälper. Hon höll på tills det var dags att stiga upp, kl. 6.30. :cry: :(

Nu har hon somnat för att sova en timma, somnade gråtande övertrött. Jag får obehagliga flashbacks från när hon var riktigt liten, och vi inte förstod att hon var övertrött :oops: utan trodde hon hade ont i magen. Hon grät och grät och grät, vägrade somna... och så var det nu på förmiddagen också.

:?: Vi toppfyller henne verkligen om dagarna, men hon är just nu inte intresserad av mat. För hennes del är 3,5 timma mellan måltiderna inga problem, hon skulle klara ännu längre! Samtidigt undrar jag om det inte är maten, eller snarare brist på mat, som spökar om nätterna. Det blir en ond cirkel! Så vad göra?

Vi har inte kurat ännu, utan hittills klarat med att använda Annas redskap från början vad gäller sömn och mat. Vi måste nu fundera hur vi går vidare. Som det har känts igår och idag har attityden helt runnit av mig , jag är bara ledsen och trött och orkar inte hålla varken humör eller attityd. 8-[ Ser hur hon lider av att inte kunna somna, och känner hur jag färgar av mig på henne. Så om vi ska kura henne mer regelrätt så måste vi vänta tills jag får tillbaka tron och orken på detta! Kramar från trött och ledsen mamma
Gäst

Re: Vi stökar vidare...

Inlägg av Gäst »

Fiffan skrev:I natt vaknade hon vid 2, var vaken dryga timmen. Efter en timma gick jag upp och la henne tilrlätta, varpå hon omedelbart började gråta. :cry: Först argt, sen lessen. Jag fick buffa henne, och då somnade hon. Hon vaknade vid 5-tiden igen och kunde inte somna om. Arg och ledsen omvartannat. Varken ramsa eller buff hjälper. Hon höll på tills det var dags att stiga upp, kl. 6.30. :cry: :(
:idea: Här skulle du kommit vidare med att låta ramsan ta ordentligt. Om du hela tiden går in och åtgärdar så litar varken du eller barnet på ramsan utan sänder ut budskap om att den inte duger till och båda väntar således på buffningen. Det blir ett mönster som får nästa upppvaknande att bli likadant och likadant och likadant. En negativ spiral. Som måste brytas om man vill få resultat! Detta genom att låta henne vara och därefter ramsa när hon blir ledsen och då verkligen "gå på" med ramsan tills den tar. Ramsa x4 vid första ledsna ljudet. Avvakta sedan tills du känner att du vill gå in och buffa - då är det dags för ramsan! Då ramsar du tills hon lugnar sig. Avvaktar igen och följ mönstret jag beskrivit. Därefter har man vänt på spiralen och ramsan kommer att ta bättre och bättre. Ge det tre-fyra dagar innan utvärdering!

:idea: Om du oroar dig för maten så tratta i henne en slurk vi 22-tiden i sömnen. Vänd henne till sidan och låt henne äta i sängen i sömnen. Det gör varken till eller från för barnet men gör underverk med din attityd :D !

:D Lycka till nu och vänd din passiva hjälplöshet till en hanterande aktivitet - så som ovan beskrivet! Det gör hela saken och smittar även till barnet :thumbsup: ! Du KAN!
Fiffan

Inlägg av Fiffan »

Tack för peppning och goda råd! Jag tänkte precis som du att vi petar i henne lite mat vid 22-tiden, och jag tror det var bra för henne. Hon sov mycket lugnare, och min make sa att inatt hörde han inte hennes mage knorra, vilket han gjort tidigare nätter :shock: :shock: Så jag tror det gjorde susen för oss alla tre... Förvisso vaknade hon, men hon låg en stund, sen blev hon ledsen och jag kunde ramsa. Det tog och hon somnade om. Precis som det var förut, innan detta nya trassel. :)

Idag har hon varit piggare (hittills) och hon har kunnat sova lite längre varje dagslur än hon kundde igår då hon var så himla övertrött. Så idag känns det som om det är en god spiral istället för en negativ =D>

Nu satsar vi på att hålla fast vid detta inatt också, så kanske vi kan komma på fötter igen! \:D/
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen!!!
Fiffan

Frågor till Mammutmaria!

Inlägg av Fiffan »

Vad gjorde jag utan dig..?!! :D Hittar jag inte attityden så läser jag det du har skrivit.

:?: Som jag skrev har det gjort susen att ge henne lite mat vid 22-tiden. Men hon är lite känslig för att svälja luft, dvs. hon behöver rapas. Vad gör jag - provade en kväll att försiktigt ta upp och rapa, men då vaknade hon förstås :roll: Igår kväll fick hon maten i sömnen, men sen vaknade hon vid 3-tiden och hade uppstötningar, småkräktes precis som hon gör när hon inte har fått rapa. Jag tror också det var det som väckte henne. Har du något förslag?

Hon var vaken en timma i natt, pratade och var glad :| Nu har hon upptäckt glädjen i att vända sig, så jag hörde hur hon snurrade runt, hamnade på rygg och fäktade med armar och ben. Jag lät henne ändå vara tills hon blev ledsen, hon blev då direkt riktigt ledsen (trött). Så jag la henne tillrätta utan att ett ord, ramsade mig därifrån. Hon somnade inte direkt men blev tyst och låg och kikade. Efter cirka 15 minuter somnade hon :heart: Sen en ny vakenomgång vid 4.50, arg, trött och ledsen men ramsan tog efter ett tag. :sleep:

Den här vakentimmen har hon nu haft i cirka en månad, den vill inte försvinna. Jag undrar om jag kan "backa" och faktiskt kura henne, hon är ju aldrig kurad i ordets rätta bemärkelse, utan har svarat på standardmodellen så här långt. Precis som hennes bror, han svarade alldeles förträffligt och sover fortfarande som en prins. Men denna lilla tjej är så mycket oroligare och mer nyfiken än brorsan och jag funderar på om hon kanske inte fått allt klart för sig - t.ex. att hon verkligen har förstått att på natten sover vi. En kurning skulle ju innebära att vi under några dagar mer aktivt ingriper för att svara henne när hon ställer frågor. Det blir lite som att börja om. Är jag helt ute och cyklar här? Det är ju eg. inte bara vakentimmen som jag vill bli av med - jag tycker fortfarande att hon inte svarar tillräckligt bra på ramsan, även om det funkar om man har rejält tålamod. Men efter så här lång tid med ramsande så borde hon hänga med lite mer, tänker jag. Eller? :?: :?: :?: Buffandet däremot har vi kunnat lägga bakom oss, det behövs nästan aldrig. =D>

Tack för ditt tålamod med alla dessa frågor!! :D
baby2005

Inlägg av baby2005 »

puff puff
Måste säga Tack till MammutMaria :!: :heart: , jag läser ofta denna tråd för ditt svar och som fiffan skriver hitta inspiration om attityden skulle tryta någon gång :D

Hur har det gått fiffan? Lite nyfiken då vi verkade vara på samma ställe med nattsömn och mat. Har du kurat eller löste det sig ändå?
Fiffan

hej!

Inlägg av Fiffan »

Tackar som frågar. Näää, nu har vi gått från värre till värst :shock: Lilltjejen har varit sjuk, riktigt bedrövlig med magsjuka och förkylning samtidigt, så det har mest handlat om att ta sig igenom, inte sova enligt tidigare schema. Det värsta av allt är att vi har tagit tillbaka nappen :evil: enbart mitt fel förstås. Hon "hämtade" sig inte efter magsjukan utan vägrade äta flera dagar efteråt, samtidigt som hon dalade på bvc-kurvorna. Fick då tipset att låta henne suga på nappen så att "snuttet" kommer tillbaka, vilket det gjorde :) så nu äter hon. Så långt allt bra. Men nu är hon ju så kääääär i nappen... igen. :cry: Vi ska ta bort den igen, men tänkte vänta ett par dagar till tills hon verkar helt bra. Suck- det var ju inte särskilt roligt att ta bort den förra gången. Men oftast somnar hon utan napp på kvällarna, men söker den när hon vaknar - snorig och rosslig - på natten. Och jag ger med mig för jag orkar inte ta fighten just nu. :?

Sovandet, ja det går inget vidare. Hon vaknar 2-3 ggr per natt, men det är eg. ingen skillnad från hur det har varit de sista veckorna ändå. Ramsan biter ibland, ibland inte. Dagslurarna tar hon i vagnen, det känns helt ok, men hon sover inte särskilt länge.

Jag har nog bestämt mig för att kura henne igen, det känns inte som det fungerar som det är nu. Det som retar mig är att det är MITT fel att det har blivit så här. Men som Anna brukar säga, inte se bakåt, nu får vi se framåt istället. :P

Hur är det för er, ur tänker ni? Skulle vara kul att höra ert resonemang eftersom ni verkar vara i samma soppa :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för puffen!

:idea: Börja om från början - börja om på nytt... Ja, ni vet den gamla dängan :wink: ! För så är det! Inget "fel" i det för man har ju trots allt gjort valet som kortsiktigt löste ett bekymmer. När man pratar Barnaboken så pratar man om långsiktiga vinster och om att hantera bekymmer. Ser du skillnaden? Och för att verkligen förstå skillnaden så krävs det erfarenheter och hur bli vi rika på dem :shock: ? Jo - just genom att göra små misstag :wink: ! Så man kan säga att ni skaffat er nya erfarenheter och på dem bygger ni nu vidare och det är upp till er att välja den väg ni vill gå!

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för värmande ord baby2005 - jag blir så glad över att kunna hjälpa till! :D
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Hej hej!
fiffan åå vad jag känner igen mig i din beskrivning :oops:
vi ska också kura, har varit bortrest 1 vecka så det är dags nu. Mest besviken blir jag precis som du skriver på mig själv som backade när vi kurade förra gången. Vi gick tillbaka till 1 nattmål då ](*,)
:oops:
Så nu vaknar han precis som din lille flera ggr / natt. Han klarar dock de flesta kriser själv men ibland behöver han fortfarande hjälp (2ggr/natt) att somna om (buffar....har precis introducerat ramsa som inte tagit ännu) och han får fortfarande mat 1 ggr /natt. suck. Jag har ingen annan att skylla än mig själv!!
Nu har vi dock börjat med smakisar så jag tror att han får i sig tillräckligt för att sova gott hela långa natten :D :D

Och som MammutMaria så väl skriver, det är ju bara att lära av sitt misstag :lol: jag är riktigt motiverad och ännumer påläst än förra gången. Inga vargar ska komma in här :!:

Dagslurarna är riktigt dåliga här, jag funderar på att kura natt och strukturera upp dagslurarna samtidigt. Allt på samma gång så att säga. Nu soverhan i vagnen på dagarna, dåligt och vagnas en del.
Fast det kanske är en dålig ide? Vad tror ni, ska man ta dagarna och nätterna på samma gång :wink:

Hoppas din lille kryat på sig, låter trist med magsjuka OCH förkylning samtidigt också, stackarn :!: När ska ni kura?
Senast redigerad av baby2005 den ons 02 nov 2005, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"