min 5 veckors
-
Johanna w.
-
allakantralla
Hej
nu är vi tillbaka
Jag behöver lite input på mitt schema etc.
730 ta upp
äta gröt ca 8.45
amma ca 910(som törstsläckare)
sova 9.30
ta upp ca 11
äta lagad mat ca 12
amma lite som törstsläckare
sova ca 13
ta upp ca 1430
amma ca 1530(blir ju bara lite då tillgången inte är alltför stor)
sova ca 1630
ta upp 1715
äta gröt ca 18
amma lite innan läggning
sova ca 1930
Vaknar 0030 för amning (vaknar ibland 05 för amning) Att jag ammar beror på lathet. Får han amma äter han och somnar om i sängen. Annars gråter han upp sig och man får in och buffa för han vaknar var 20e min....skulle ju iofs vara skönt om han sov hela natten men vi har ej haft panik över det. Bara jobbigt om han vaknar 23 och tror han ska amma...
Behöver input på maten samt tiderna. Aptiten går i vågor. För några dagar sedan öppnade han inte ens munnen oc bara gnällde (men då fick han en tand också) Nu äter han dock bra peppar pepar
Sovningen har funkat bra. Sover sina tider. Men insomningen för natten och ibland sista luren har krånglat(ligger då och pratar bökar för att till slut gråta...hur göra?
När börjar ni använda kudde förresten?
När era bebisar matstrejkar, hur gör ni då? Får de leka med leksaker för att vilseleda och då öppna munnen ? eller trugar ni?eller dukar ni bort och så får de inget förrän nästa mål?
Tack på förhand.
nu är vi tillbaka
Jag behöver lite input på mitt schema etc.
730 ta upp
äta gröt ca 8.45
amma ca 910(som törstsläckare)
sova 9.30
ta upp ca 11
äta lagad mat ca 12
amma lite som törstsläckare
sova ca 13
ta upp ca 1430
amma ca 1530(blir ju bara lite då tillgången inte är alltför stor)
sova ca 1630
ta upp 1715
äta gröt ca 18
amma lite innan läggning
sova ca 1930
Vaknar 0030 för amning (vaknar ibland 05 för amning) Att jag ammar beror på lathet. Får han amma äter han och somnar om i sängen. Annars gråter han upp sig och man får in och buffa för han vaknar var 20e min....skulle ju iofs vara skönt om han sov hela natten men vi har ej haft panik över det. Bara jobbigt om han vaknar 23 och tror han ska amma...
Behöver input på maten samt tiderna. Aptiten går i vågor. För några dagar sedan öppnade han inte ens munnen oc bara gnällde (men då fick han en tand också) Nu äter han dock bra peppar pepar
Sovningen har funkat bra. Sover sina tider. Men insomningen för natten och ibland sista luren har krånglat(ligger då och pratar bökar för att till slut gråta...hur göra?
När börjar ni använda kudde förresten?
När era bebisar matstrejkar, hur gör ni då? Får de leka med leksaker för att vilseleda och då öppna munnen ? eller trugar ni?eller dukar ni bort och så får de inget förrän nästa mål?
Tack på förhand.
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
-
ElinN
Hej vicky77!
15,5 timmar är ganska så mycket sömn på schemat för stora killen, som väl blir 7 månader nu om jag räknar rätt! En 7-månaders behöver ca 14,5 timmars sömn per dygn, så jag skulle gissa att det är det som spökar vid em-luren och nattning. Dra bort ca en timme sömn helt enkelt! :thumbsup: En del går över till 2 lurar vid 7 månader, men andra väntar till 9 månader då man passerat 8-månaders ångesten. Du får känna av vad som passar din kille bäst!
Angående schemat så tycker jag att frukosten skulle kunna serveras lite tidigare än 8.45 om ni väcker 7.30. Jag brukar amma/ge välling direkt efter väckning och sedan får Liten sitta med och plocka vid frukostbordet (gröt, macka etc) med oss lite senare.
I den åldern serverade jag 2 mål lagad mat per dag. Gröt/välling gavs som mellis/kvällsslurk. Men andra väntar -man får se vad ens egen lillfis har för behov.
Vi erbjöd lilla E en tunn kudde när hon var 15 månader, men det blev bara trassel och bök, så den tog vi raskt bort igen.
Hon har snuttefiltar bara och det funkar bra. Men det är nog väldigt olika det där med kudde!
Jag har aldrig trugat eller blandat in leksaker vid matstrejk. Däremot har jag erbjudit bröst/flaska efter maten.
Du kan väl servera vatten i pipmugg eller vanligt glas i stället? Att dricka ur glas brukar uppskattas!
:thumbsup:
:thumbsup:
-
chokladkaninen
Hej Vicky! 
För att fortsätta lite på ElinNs svar: Bebbo fick kudde vid ca 1 år, för han älskar nämligen kuddar!
Han hittade en kudde i soffan som han började bära med sig överallt, och nu har han, förutom den lilla kudden i sängen, en egen stor kudde som leksak, som han går och hämtar ifall han behöver byta blöja, eller känner sig lite sömnig och vill vila en stund...
Du bestämmer! 
Om maten så vill jag tillägga att det blir lite sådär med aptiten på dagen om man fortsätter äta på natten... O:) Du gör som du vill, förstås, men din bebis klarar nätter utan mat sedan länge nu, och det blir ju lättare för honom på dagarna om han får sova hela nätter. 8)
För att fortsätta lite på ElinNs svar: Bebbo fick kudde vid ca 1 år, för han älskar nämligen kuddar!
Om maten så vill jag tillägga att det blir lite sådär med aptiten på dagen om man fortsätter äta på natten... O:) Du gör som du vill, förstås, men din bebis klarar nätter utan mat sedan länge nu, och det blir ju lättare för honom på dagarna om han får sova hela nätter. 8)
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
vad händer?????????
Lille är nu 8 mån och har börjat sova mycket sämre på natten. Vaknar redan efter 45 min och kan sedan vara ledsen i 1-2 tim för att sen somna ca 1,5-2 tim osv
Tilläggas bör att jag nattammat ca 0030 o ev 05. Men nu är det kaos. Läst lite om en 8 mån fas ....
Tips i denna förtvivlan
Lille är nu 8 mån och har börjat sova mycket sämre på natten. Vaknar redan efter 45 min och kan sedan vara ledsen i 1-2 tim för att sen somna ca 1,5-2 tim osv
Tilläggas bör att jag nattammat ca 0030 o ev 05. Men nu är det kaos. Läst lite om en 8 mån fas ....
Tips i denna förtvivlan
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
-
chokladkaninen
jag vet det där med amningen...väntade med det då jag stod ut ed 1 gng (ibland 2ggr )per natt.
Men nu närhan vaknar så ofta så är det en annan sits
problemet är ju det att när jag ammat så verkar han nöjd och somnar om själv....om jag däremot bara buffar så vaknar han igen efter 10 min och är ledsen.... och så håller det på
har kanske hamnat i ett buffningsträsk. Jag har nämligen börjat ha egen tid vissa kvällar och är då ej hemma och sambon lägger lillen. Så det kanske amnat lite i ofas
Nu när han vaknar och om man buffar så han blir lugn s kanske man har buffat lite för länge, alltså inte slutat direkt då han ej är ledsen utan fortsatt även om han bara gnyr lite....
har testat att buffa och gå direkt när han lugnt sig , men då blir det direkt protest
nu är han sjuk också och äter knappt något på dagen och då har jag tänkt tt han måste ju få i sig något och då gett bröstet på natten/kvällen etc....
Men nu närhan vaknar så ofta så är det en annan sits
problemet är ju det att när jag ammat så verkar han nöjd och somnar om själv....om jag däremot bara buffar så vaknar han igen efter 10 min och är ledsen.... och så håller det på
har kanske hamnat i ett buffningsträsk. Jag har nämligen börjat ha egen tid vissa kvällar och är då ej hemma och sambon lägger lillen. Så det kanske amnat lite i ofas
Nu när han vaknar och om man buffar så han blir lugn s kanske man har buffat lite för länge, alltså inte slutat direkt då han ej är ledsen utan fortsatt även om han bara gnyr lite....
har testat att buffa och gå direkt när han lugnt sig , men då blir det direkt protest
nu är han sjuk också och äter knappt något på dagen och då har jag tänkt tt han måste ju få i sig något och då gett bröstet på natten/kvällen etc....
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Gå in under "våra favoriter" här i början på forumet och läs om 8-mån ångesten. Läs i BB om resten. Ta fram en plan ihop med pappan och genomför är mitt heta tips.
Ja, ni är i buffträsk kan jag berätta. Kanske köra en regelrätt kur kan vara något?
hur ser schemat ut för er?
Ja, ni är i buffträsk kan jag berätta. Kanske köra en regelrätt kur kan vara något?
hur ser schemat ut för er?
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
chokladkaninen
Hej Vicky!
Så läs på om ångesten så ni vet vad det är ni arbetar med, och sedan håller jag med Torsmamma om att SHN-kur är det enda raka, ifall ni verkligen VILL få ordning på detta. Annars går det bra att fortsätta som innan; ångesten går över på nån månad - men jag tycker inte att det är juste mot er son att inte lära honom att sova som folk när ni nu känner till hur man gör!
Vet du, efter 4 mån är det inte eg frågan om vad du står ut med eller inte, utan om 1) att barn behöver sova hela nätter för att fungera optimalt, och 2) att de behöver äta ordentligt med riktig mat - och aptiten dagtid blir förstås inte den samma om man ammar på nätterna. På motsvarande sätt tror jag att du behöver vända på tänket ang 8-månadersångesten - det handlar inte bara, eller ens mest, om att er vardag ska vara hanterlig, utan framför allt om hur ni ska hjälpa er pojk genom den här jobbiga och uppslitande perioden i livet. 8)vicky77 skrev:jag vet det där med amningen...väntade med det då jag stod ut ed 1 gng (ibland 2ggr )per natt.
Så läs på om ångesten så ni vet vad det är ni arbetar med, och sedan håller jag med Torsmamma om att SHN-kur är det enda raka, ifall ni verkligen VILL få ordning på detta. Annars går det bra att fortsätta som innan; ångesten går över på nån månad - men jag tycker inte att det är juste mot er son att inte lära honom att sova som folk när ni nu känner till hur man gör!
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
hej nu är jag tillbaka.
Min kille är nu 10 mån.
Ångesten blev bättre men sen 2 dagar tillbaka så har han själv visat
att han vill sova mindre på dagen så sista korta passet vid 16 sovs det inget.
Då tänkte jag att vad bra då sover han kanske ännu bättre på natten, men det är tvärtom. Han vaknar vid ca 00 och är pigg
. Han ligger och skrattar och pratar för att sen bli ledsen och skrika och gråta. (Han har nu ocksålärt sig att ställa sig upp i spjällsängen så nu står han där och gråter).
I natt var han vaken till typ 02. Vad händer?
Man märker ju iofs att han är inne i en utv period och jobbar hela dagarna med att ställa sig upp och vilja gå med våra händer etc. Kanske det spelar in? Men jag tycker ju att han vore TRÖTTARE då på natten.
Hans dagar ser ut så här. Upp ca 7. Sova ca 9.20(sover ca 1,5). Sova igen ca 13.(sover då ca 45 min)...brukade sova igen vid 16 men vill inte nu. Lägger sig för natten ca 19....(vaknar på nätterna fortfarande)
tacksam för hjälp från er...
Min kille är nu 10 mån.
Ångesten blev bättre men sen 2 dagar tillbaka så har han själv visat
Då tänkte jag att vad bra då sover han kanske ännu bättre på natten, men det är tvärtom. Han vaknar vid ca 00 och är pigg
I natt var han vaken till typ 02. Vad händer?
Man märker ju iofs att han är inne i en utv period och jobbar hela dagarna med att ställa sig upp och vilja gå med våra händer etc. Kanske det spelar in? Men jag tycker ju att han vore TRÖTTARE då på natten.
Hans dagar ser ut så här. Upp ca 7. Sova ca 9.20(sover ca 1,5). Sova igen ca 13.(sover då ca 45 min)...brukade sova igen vid 16 men vill inte nu. Lägger sig för natten ca 19....(vaknar på nätterna fortfarande)
tacksam för hjälp från er...
han kanske behöver någon snutte? Han har inget nu, ingen nalle, snutte, napp....
Hmmm...hur inför man sånt? Kanske inte napp då men en nalle. Han har en liggandes i sängen men den används inte av honom. Han fattar inte vad han ska med den till:)
Hmmm...hur inför man sånt? Kanske inte napp då men en nalle. Han har en liggandes i sängen men den används inte av honom. Han fattar inte vad han ska med den till:)
-
Kalaskakan
Hej Vicky!
I det läget hade jag övat järnet att stå med honom _och sätta sig igen_ under dagtid. Det för att ge utlopp för behovet och viljan.
På natten hade jag inte gjort ett smack, förutom att ramsa som besked att natt råder och då sover man. Hade han verkligen absolut och definitivt BETT om krishjälp så hade jag gått in och verktygat. Risken att tralla sig till hans säng varje gång är annars cirkus på nätterna.
Stämmer allt annat under dagtid så som sömntimmar och mat så tja, då är det ju inte det som ställer till det för natten och inga hungervargar behöver infinna sig t.ex..
Snutte, själva har både Klimp och Smulan haft ett gosedjur i sina sängar från start. Klimp har valt sin groda och Smulan har ratat djuret till förmån för sin nattfilt. Man erbjuder och de tar eller ratar.
I det läget hade jag övat järnet att stå med honom _och sätta sig igen_ under dagtid. Det för att ge utlopp för behovet och viljan.
På natten hade jag inte gjort ett smack, förutom att ramsa som besked att natt råder och då sover man. Hade han verkligen absolut och definitivt BETT om krishjälp så hade jag gått in och verktygat. Risken att tralla sig till hans säng varje gång är annars cirkus på nätterna.
Stämmer allt annat under dagtid så som sömntimmar och mat så tja, då är det ju inte det som ställer till det för natten och inga hungervargar behöver infinna sig t.ex..
Snutte, själva har både Klimp och Smulan haft ett gosedjur i sina sängar från start. Klimp har valt sin groda och Smulan har ratat djuret till förmån för sin nattfilt. Man erbjuder och de tar eller ratar.