Sysselsättning för Emil 13 månader

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
bejbe

Sysselsättning för Emil 13 månader

Inlägg av bejbe »

Hej :) !

Nu är det dags att införa ensamlek och jag vet inte hur jag ska börja :?: . För någon månad sedan började jag med att lämna Emil i spjälsängen med lite olika leksaker och han skulle leka ca 10 minuter. Men jag var inte konsekvent, var upptagen med annat :oops: så det gick inte. Emil leker helst i sin storebrors rum när han är i skolan, ofta vill han leka ensam en stund men någon måste alltid kolla att han inte hittar något smått och farligt (det plockas undan men risken alltid finns).

Nu behöver jag hjälp och råd med att införa ensamlek på riktigt:

:arrow: Hur ska jag göra det? Alltså första gång när jag sätter honom i spjälsängen med leksaker? Hur gör jag om han gråter när jag lämnar rummet?

:arrow: Vilka leksaker är lämpliga för 13 månader? Lägger jag leksakerna var för sig framför Emil eller lägger jag hela lådan med leksakerna i? Hur många leksaker i en låda och hur länge leker han med dem, när byter jag? Hur många olika lådor? Byter jag alla leksakerna i lådan eller stannar några kvar?

:arrow: När bryter jag leken, väntar jag att han börjar bli ledsen eller? Hur gör jag om/när han bajsar (och det gör han oftast just efter frukost när jag tänker är tid för ensamlek) går det att fortsätta efter blöjbyte?

Jag har även frågor om social delaktighet men det tar jag upp sedan för att inte ska bli för många frågor på en gång :P

Tackar i förhand [-o< :heart:
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag tänkte berätta hur vi gör med Ester 12 månader. Hon har i och för sig vant sig sedan hon var ca 4 mån vid ensamlek så nu sitter hon nästan 2 timmar varje morgon. Du gör helt rätt som börjar med tio minuter, detta är en tid värd att vårda, en förtroendesak som jag ser det, båda vägarna. Du har koll på tid och kommer alltid in och har GLATT och översvallande återseende då det är dags att sluta leken. Och du har förtroende för att Emil kan sysselsätta sig själv, utan din hjälp, visst. :wink:

Vi har tre lådor vi varvar med, i de lådorna ligger ca sex-tio saker (jag tar inte fram alla de tio sakerna till leken utan varierar lite dememellan också så att säga) Det viktigaste som jag ser det är att hon har saker med olika karaktär och utmaning. Idag hade hon en spelande telefon från FP där knapparna spelar, två STORA pusselbitar med bamse, en bjällerskallra, en mjukis apa med bäbisapa i kardborr, en kryddburk (tom utan etiketter) med en klädnypa i (att klura ut skruvlock för att få ut nypan så småningom) samt en plocklåda. Mellan spjälorna hade jag tråcklat en mjukiskanin (förlåt kanin för eventuella benbrott).

Vissa av sakerna är för betydligt äldre barn att klara av och vissa för när hon var mycket yngre, men en go blandning liksom. När jag bytt blöja på morgonen sätter jag ner hene på golvet att husera fritt medan jag gör iordning sängen för e-leken. När den är klar går vi ner och äter frukost, efter den borstar vi tänderna och sedan går vi in och jag uppmuntrar och pratar lite avundsjukt om hur mysigt hon skall få det, sätter henne i sängen, kör en snabb-demo (3 sekunder) av nån mer avancerad ljud-leksak, sätter på hennes lilla skiva i CD-spelaren med visor. Då är hon så upptagen av alla sakerna att jag får knacka i sängen för att få hennes uppmärksamhet och säga glatt: Hej då lilla Ester (vinkar glatt och frenetiskt), ha det så mysigt så ses vi om en stund, varpå jag gör tre snabba slängpussar och går.

I början var jag noga med att göra husljud i rummet bredvid för att hon skulle veta att jag fanns där ute.

A och O är följande:

Ha ett sjysst spionläge där du obemärkt kan se ifall Emil behöver din hjälp vid frågor, eller om det är någon sak han är frustrerad över. DET skall de lösa själva och det gör de, galant efter lite mutter, precis som du och jag.

Alltid bryta leken i ett nöjt ögonblick och då med ett återseende som att du varit bortrest i en vecka, prisa och beröm för hur mysigt han har det, det gör alltid jag. "Ååh, va mysigt du har gjort det här hos dig, titta vad du kan... osv"

När du sätter ner till leken, utstrålar du med hela kroppen hur mysigt det skall vara, med självklar attityd sätter ner och går med en kanonhärlig hälsningsritual, han skall titta på dig och se att du går. Därmed kommer han också känna sig supertrygg med att du kommer tillbaka och att det då blir massor med pussar och mys och glädje, visst.

Att låta dem ha både roligt, tråkigt, filosoferande och frustrerande stunder under e-leken. Det har ju vi också när vi pysslar med något en längre tid.

E-leken skall vara ett privilegium för barnen - inte en förvisning. Därför är din glädje, uppmuntran och entusiasm över denna stund viktig. Och den ÄR supermysig för dem.

Eftersom Emil är en mogen man kan du säkert utöka tiden i snabbare tempo än när man börjar med mindre barn. Känn av och var lyhörd i början, det är viktigt att ha lite fingertoppskänsla och inte utmana ödet då. Precis som införandet av SHN - visst?! :wink:

GRATTIS till införandet av en härlig stund i schemat - den är guld värd för alla parter!!! :thumbsup:

Och precis som vid SHN blir omgivningens reaktioner oftast : "vilket snällt barn du har som leker/sover så fint själv".... och i motsats till SHN kommer omgivningen enbart att visa uppskattning och uppmuntran till just detta moment - konstigt nog. hihi.... :wink:
Hur gör jag om han gråter när jag lämnar rummet?
På samma sätt som vid läggning på kvällen, lyssna av, gör husljud och var självklar i din attityd. Spionera efter några minuter (UTAN att han upptäcker dig, man vill inte ha en "orolig" förälder som tittar på en.... ) och se om han verkligen behöver hjälp. Det är säkert en fråga till dig "skall jag verkligen sitta här själv?", vissla då utanför eller nynna eller annat som visar att ALLT är i sin ordning. Lita på att han snart hittar något spännande att sysselsätta sig med. Frågorna kanske kommer med jämna mellanrum, men lyssna då av, spionera och bekräfta det säkra läget med sina sysslor utanför eller på andra ställen i huset.

lycka till! Detta grejar du, allt hänger på attityden och att ha fingertoppskänsla med tiden och att bryta när han är nöjd. GLATT återseende!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack Anna för ditt omfattande svar och att du beskriver hur ni gör hemma :heart:
Har fått många bra tips från dig när jag höll på att kura om Emil och det som även nu känns som viktigaste är alltså min attityd :lol: :thumbsup:
Nästa vecka har jag fortfarande min julbesök :shock: (mamma har varit här i två månader) och veckan därpå är vi äntligen själva vi fyra och då kommer jag börja med ensamlek.
Bara lite detaljer undrar jag:
ligger leksakerna redan i spjälsängen när du sätter Ester i sängen?
efter hur många dagar byter du lådan med leksakerna?
om barnet bajsar, går det att fortsätta lek efter blöjbyte?

Tar gärna emot fler tips om lämpliga leksaker för 13 månader :roll:

Tacksam för svar :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

svarar lite snabbt före läggdags här. Helt rätt, attityden är allt - i alla lägen. :wink:
ligger leksakerna redan i spjälsängen när du sätter Ester i sängen?
efter hur många dagar byter du lådan med leksakerna?
om barnet bajsar, går det att fortsätta lek efter blöjbyte?
Ja, allt är "riggat och klart" när jag sätter ner henne. Jag brukar varva de tre lådorna varannan dag ungefär. Ester är också morgonbajsare, antingen under frukost eller ensamleken... hihi. :roll: Nu när hon sitter så länge och i och med att jag inte är någon fan av att byta i sängen (pga ond rygg annars är ju detta det bästa) så sniffar jag (obemärkt) i dörrspringan. Sen går jag in som om det vore det mest självklara jag nånsin gjort, byter på skötbordet utan onödiga krusiduller och sätter sedan tillbaka henne enligt första isättningen, pompa och ståt och massa mys. :wink:

Mitt tips till dig är: i och med att du börjar med så kort tid så vänta med bajsbytet, han klarar det i tio minuter eller 15 minuter inga problem, annars byt i sängen.

Nyckel: inte "rädda" från sängen om du är med. Man måste inte köra storskötning i sängen.

Sen återgå, ha inställningen att han är PRIVILIGERAD att få fortsätta sin lek utan din inblandning. :!: :idea: :lol:

:thumbsup:

Tips på leksaker: har du Barnaboken - där står jättebra tips dels i kapitlet om 11-12 månders barn samt under Problem - sysselsättning.
//Anna
bejbe

Inlägg av bejbe »

Vi började med ensamlek i måndags och det går inte så bra :-k

Första dagen skrek han när jag lämnade rummet men lugnade och lekte i några få minuter sen började skrika igen.
Andra och tredje dagen protesterade han lite när jag lämnade rummet och lekte i 7 minuter :shock: . Ja har inte hunnit avbryta leken medan han var nöjd eftersom jag hoppades på att det ska vara 10 minuter - en kvart, men det blev inte så. Så jag gick in och stannade en stund bredvid honom i sängen och tittade leksakerna och var super glad och positiv och allt detta, innan jag tog honom ur sängen.
Idag fjärde dag lekte han bara 3 minuter och sedan skrek länge, kanske 5 minuter. Jag väntade, diskade, gjorde massa med husljud, sjöng själv, men det hjälpte inte.

Jag tänker på att vara super glad och med självklar attityd, och hela jag utstrålar hur han har det mysigt...

:arrow: Hur ska jag göra :( Jag vet att han behöver denna stund för sig själv. Han går gärna själv i storebrors rum och leker ensam där. Jag vet inte om det spelar någon roll men medan min mamma var på besök så brukade hon sätta Emil i hans spjälsäng och han lekte så en stund medan hon satt bredvid på soffan. Har han vant sig att någon sitter där medan han leker i spjälsängen?

När han skriker då står han i sängen, hur hanterar jag det? Ska jag vänta eller vad?

Annars fungerar sömnen superbra, 19.00 - 6.45 utan uppvak och en dagslur en och en halv timme, ibland 2 timmar. Massor med social delaktighet under dagen och utevistelse i minst en timme.

Kram Anita
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

har du Barnaboken? läs då kapitlet om "Problem / Sysselsättning", där står utförligt om Ensamleken.

Nyckeln är att ha förtroende för barnet, presentera utmanande leksaker och sedan lyssna av - hur skriker han? Kan du sätta på lite musik till honom under tiden? Ester lyssnar på visor och sånger, samma skiva varje dag. :lol:

Börja med några minuter om du tror att hans gräns ligger där, strunta i antalet minuter nu till en början. Känn av och bryt i nöjt tillstånd, kom in och beröm hur mysigt han gör det och har det. Ta sedan direkt upp ur sängen, krama och skratta och prisa stunden och hur roligt det är att se honom igen.

Låna eller köp Barnaboken ifall du inte har den, det är den bästa investering du kan göra. :wink:
//Anna
bejbe

Inlägg av bejbe »

Anna09 skrev:
Låna eller köp Barnaboken ifall du inte har den, det är den bästa investering du kan göra. :wink:
Har köpt boken för några månader sedan och har läst mycket på sistone, några delar mer än en gång. Har lite kvar av de 800 sidorna och måste säga att Barnaboken är den mest underbara boken jag någonsin har läst :heart:
Inte bara att den ger svar till alla möjliga frågor en förälder kan ha, och alla möjliga situationer som kan inträffa när man har barn, utan denna bok förändrar en som läser boken och man växer som människa.
Det är så fantastiskt när jag läser något i boken att det känns så naturligt och så bra att jag undrar hur i hela världen jag inte tidigare kommit på samma sak :?: :D

Boken öppnar ögonen liksom :thumbsup:

Tack för alla bra tips Anna09 , jag kommer att jobba vidare med ensamleken, det kommer säkert att gå bra :wink:

Kram Anita
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"