Nu är han här! Häng med, vetja!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Klokt att ringa och höra om någon vill ha. Neonatal i Helsingborg har helt slut på bm, och vill ju inte gärna ge pulverersättning till de däringa små knytten som så lätt får ont i magen då.

Tröttnissar är inte det lättaste, men 3-timmarsregeln har jag själv anammat med fördel på mina tröttmössor som bara sov och sov och annars gärna höll låda på natten.

Kram på er :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mia: Förrådet är fyllt för ett tag i allafall, så när han har passerat 3 veckor så ringer jag. (De har det som minimigräns på sjukhuset också). Jag hade ju så trasslig amning med Edvard men all hjälp jag fick då verkar göra susen nu med. :D
Nancy: Tack! Jag har varit lite feg att väcka, men nu så jäklar. 8) (F.ö har Aurora alltid varit på min topplista. Efter pappas farmor.)
Ewa: Men hur håller man dem vakan då? Här är det så trögt, så trögt... Jag funderar på om man kan bada honom varje vakenpass...? :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara skrev::D Här har Operation dygnsvändning gått sisådär... Han sover mycket gärna 3-4 timmar dagtid i stöten och sällan mer än 2,5 på natten, plus att han spränger in ett helt SM-mål nån gång vid 03... :roll: På dagarna är han aldrig så vackert klarögd och utåtriktad som där i natten heller...

Hans stygga mor har därför bestämt att man idag får sova 3 timmar på första passet, på rygg :!: och 2,5 på de övriga (det är så bra att läsa andras trådar, har ni tänkt på det?). :D Eftersom solen skiner så fint får man dessutom ligga i fönstret med solen i ögonen... 8) Sedan får man vara naken om så behövs resten av vakentiden. I morse klagade han över att han ju varit vaken halva natten och gärna skulle vilja sova lite till tack, men med gemensama ansträngningar så höll vi honom vaken i en knapp timme.

Påfyllning ratas nästan konsekvent. Han äter rätt snabbt (en riktig naturbegåvning till skillnad från strebror som sagt) och jag trugar honom nog i allafall tre varv innan vi anser att det är färdigätet. Vid påfyllningen ser han förbluffande äcklad ut, :shock: och storebror började ju inte äta från två bröst förrän han var 8 veckor, så jag gissar att det räcker det som finns. Jag pumpar utan besvär ur 2 dl ur det han ratar, så det blir till att ringa mjölk-köket på sjukhuset. Här hälls det ut mjölk hela tiden som blivit för gammal. Pappan fyller på på natten under hans vakenpass men till det går det sällan mer än 50 ml. Nån annan än slasken kan få den överblivna tycker jag.

Nu ska jag ta en liten lur! :sleep:
Oj, vilken mjölkfabrik du är! Go SARA!!! :shock: :lol:

Kan du ge till nogon mer behövande så är det ju ack så beaktansvärt tycker jag. Bara du orkar och kan.

kram och pussa lite mumisgt från mig också!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev: Ewa: Men hur håller man dem vakan då? Här är det så trögt, så trögt... Jag funderar på om man kan bada honom varje vakenpass...?
Ja, hur sjutton gör man :shock: Med smärre våld, som Anna skojar :wink: Det har inneburit att vi lagt på platt underlag på rygg (gillas ju sällan) och pockat stort på uppmärksamheten, busat i magen, tjoat allt vad som går, killat och haft oss. Ibland har det inte hjälpt det minsta. Tröttmössorna har trynat på lagda på middagsbordet med fullt stohej och lock och pock runtomkring, men ibland har det fått resultat. Jag kunde ägna minst en halvtimme bara åt att få liten så pass vaken att hon kunde käka en smula, sedan trynade hon gott vidare. Det tog nog 1-2 veckor då att vända dygnet lite, det kan ju hjälpa också. Att se att saker inte är för alltid som de är just nu. Tröttmössor kanske de fortsätter vara, men liite mer vakentid kanske orkas med när de blir ett par veckor och därmed blir det liite lättare att hålla vakna för att få bort nattpassen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, jag vet ju att det släpper snart nog. Och idag har det faktiskt gått hyfsat, mycket naken i varma badrummet. :D Men understundom slocknar han som en sten, precis så, på rygg på matbordet... :shock:

Vi får se vad natten bjuder, har har vaknat av sig själv idag, och det är ju ett fall framåt. :thumbsup:
kiki

Inlägg av kiki »

mummmmsa på där i torpet och ha mig på axeln som säger -smekmånad Torparn, smekmånad :wink:

Med tanke på hur mycket hjälp han behövde av mig den där natten så är han en tröttmössa, han sov sig igenom hela hallabalooet och lät mig göra jobbet :lol:

:heart: jag är kär i Alexander

/K
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Japp! I allt övrigt är det smekmånad, och i morse gjorde han fyra timmar efter det långa nattpasset, så jag är som ny. 8) Ljusterapin börjar verka också, så nu är jag full av tillförsikt.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och grattis här med!

Jag tycker det är så häftigt att det nu finns EN TILL, gjord av samma person. Det är ett mirakel. Att det finns en kan man lixom greppa, men nu två. Olika. Nej, livet är en märklig apparat. Men grattis ivf.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst är det magiskt! Hur ska man någonsin kunna dra i bromsen? 8) :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D JA, hur ska man kunna det... Det kunde inte jag... Och myntade det på sina håll klassiska uttrycket:

:arrow: Det är svårare att sluta än att börja :!: :lol:

"Enklare våld" att hålla liv i en liten sömntuta kan också betyda att krafsa med händerna rejält på små revbenen, utmed sidorna på det ryggliggande lilla Skräpet (på hårt underlag) :idea: Och då menar jag REJÄLT 8)

O:) :heart: \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Jag följer tråden med intresse :) , men har tyvärr inget bra tips för tröttmössor, minns inte att vi haft såna problem, mer åt andra hållet om man säger :roll:

Du, det här med balansbräda. Den har införskaffats och jag har stått en del på den men undrar liksom om det bara gäller att hitta balansen och STÅ rakt upp å ner, eller om man ska göra någon övning, typ vicka från sida till sida eller liknande? Säkert en idiotfråga, men eftersom brädan hjälpte dig så har jag stora förhoppningar om att den ska göra mitt liv enklare också, så jag vill verkligen göra rätt :wink:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lobilina skrev:Jag följer tråden med intresse :) , men har tyvärr inget bra tips för tröttmössor, minns inte att vi haft såna problem, mer åt andra hållet om man säger :roll:

Du, det här med balansbräda. Den har införskaffats och jag har stått en del på den men undrar liksom om det bara gäller att hitta balansen och STÅ rakt upp å ner, eller om man ska göra någon övning, typ vicka från sida till sida eller liknande? Säkert en idiotfråga, men eftersom brädan hjälpte dig så har jag stora förhoppningar om att den ska göra mitt liv enklare också, så jag vill verkligen göra rätt :wink:
Man skall stå så stilla man kan gärna många gånger/dag än 1 långt pass.

En tanke är, stå framför TV reklamen och vila i programmet. Det är väldigt bra att se på TV när man står för det stör balansen. Så stå i reklamen och vila i programmet minst ett heltimmes program, gärna 2 om du orkar(1 morgon 1 kväll). :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag varierade mig. Stod stilla varannan och gjorde rotationsövningar a'la magdans. Det finns bra instruktioner i paktet för just bäcken också. De är bra!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

annawahlgren skrev:
"Enklare våld" att hålla liv i en liten sömntuta kan också betyda att krafsa med händerna rejält på små revbenen, utmed sidorna på det ryggliggande lilla Skräpet (på hårt underlag) :idea: Och då menar jag REJÄLT 8)

O:) :heart: \:D/
Jo, pappan här i huset har utvecklat en viss talang, men igår gick det åt pipan. :D Genast kompenseras det nattetid... Men nu är det ju bara nått dygn kvar, max! 8) :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så var vi igenom den egentliga födelsen. En pigg och nyter krabat som, precis som sin bror, verkar vara fri från födseln i allt vad överlevnadsångest heter... Vi hör honom mycket sällan skrika, annat än när han tappat näsani golvet eller är lite övertrött/skarvar vid 45 minuter, ett ofog som kom som ett brev på posten... :D

I natt somnade han som en kung (eller en fet bäbis... :roll: ) efter nattmålen, och klockan sex så fuskade mamman så det blev också ett nattmål. Därpå vaknade han glad och nyter 7.30 och ville inte äta, utan bara vara vaken... :D Efter en halvtimme lyckades jag tratta i honom lite frukost och efter lite trugande så gick det ner en rätt stor skvätt. Påfyllningen fick frysen som vanligt...

För övrigt funkar det galant att buffa sömnskarvar till bra hårdrock. GunsNRoses satt som en smäck här vid dagens första 45:a. Men nu blir det att bädda i Veras gamla vagn (tack /LO!) för skarvar och assistans därvid ska man lära sig av med, fort! 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"