Kurat första natten.. Ställer sig upp "hela tiden"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Svanen

Kurat första natten.. Ställer sig upp "hela tiden"

Inlägg av Svanen »

Hej!

Jag kommer nog få massor av frågor! En finns redan..
Mitt sätt att natta lillen har några likheter med SHN så det var inte en helt ny rutin för oss. Men jag har innan buffat honom till sömns :oops:
Han blir snabbt lugn av buffning och solfjäder men han tycker inte jag ska sluta.
Så vid ramsan ställer han sig upp på en sekund, börjar jätte gråta och det eskalerar snabbt..
Ska jag då gå in och ge bekräftelse så fort jag märker detta?

Tacksam för svar!
Lycklig fru och mamma till 3 :) födda juli 2005, nov 2006 och mars 2009.
Svanen

Nu sover han.. inne på andra natten.

Inlägg av Svanen »

Ska jag då gå in och ge bekräftelse så fort jag märker detta?
Det var väl inte så jag menade.. utan..
Ska jag gå in direkt och ge besked? Eller ska jag ge påminnelse och avvakta?

Nu ikväll var det verkligen hjärtskärande ur han grät.Han ställde sig upp heeela tiden igen. Trodde han skulle kräkas eller tuppa av :(
Jag alternerade: gå in och ge besked, påminnelse, påminnelse, besked osv. Lät honom vara en till två minuten mellan, mer fixade inte jag :oops:
Han somnade på 40 minuter. Varje gång jag lade honom ner i sängen lät det som att han skrattade i gråten :? Han lade benen själv tillrätta men det tog längre tid än vanligt att buffa honom lung. (Har gjort så själv innan utan att känna till SHN.) Jag tror att han tänkte att nu så blir jag nog buffad till sömns!! Men det blev han inte och ändå somnade han.

Det är så spännande det här! När lillen sover bättre ska jag läsa på och se vad jag kan göra för de större barnen. För det förstår jag nu.. att där finns det att jobba på oxå.

Nu ska jag gå och lägga mig så jag orkar natten :)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen! :D

Har du boken "Internationella Sova Hela Natten?" I den står allt beskrivet in i minsta detalj. :wink:

Du gör så att första natten går du in vid minsta pip, alltså buffar tills han blir sömntung och går därefter med ramsan. Skriker han upp sig igen så gör du om, så du får till lugnet. När du sen ser att han blir lugnad så börjar du med att avvakta mer. Andra natten är det ju ramsan som ska ta över mer om du har fått till lugnet första natten.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Svanen

Inlägg av Svanen »

Tack för ditt svar!

Jo, jag har boken. Men jag har hoppat fram och tillbaka så jag hade missat det. Hittade det igår :oops:
Men jag tyckte inte riktigt att jag fick svar ändå..
Han jätteskriker, som att han tappar handan, och lyssnar inte alls på ramsan, ställer sig dirakt när jag släpper solfjädern..

Igår var tredje natten och jag gick in och buffade tre gånger varav en var nog 10x4 gången men de andra 3x4. Han somnade dock på 20 min och son från 19:20 till 5:55 och sen 6:20 till 7.20. Han fick en extra 20a av mig :o

Men igår började dagvilan krångla.. och just nu står han där och gråter och gnager på spjälisen...

Buffat 2x4 i tre omgångar nu.. ställer sig upp och verkligen gråter.. och gnager på spjälisen..
Gör jag fel eller blir det så här för en del :?:

Han är ju JÄTTE VAN vid att buffas till sömns..

Nu bytte jag bort filten mot täcket pluss atthan var ju jättrtrött, så nu reste han sig inte och kunde äntligen somna.
20 minuter tog det. På det första 15 gick han frång trött och glad till trött och frustrerad.

Han blir glad varje gång jag lägger honom ner, det låter som att han skrattar i gråter, som jag skrev tidigare :!:

Ska jag nu väcka honom när det gått 45 min från start av läggning :?:

Väldigt tacksam för svar :)

Det är svårt att hitta liknade exempel just när man behöver dom i boken..

Svanen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Svanen och välkommen hit!

Hur gammal är gossen? Det är jättebra om du skriver in födelsedatum i signaturen så blir det lättare för oss som vill hjäpa :wink: .

Jag tycker du jobbat på fint, dagvilorna är tillsammans med vargtimmen det som kan krångla ett tag, det gäller att du har målet för ögonen hela tiden och tänker framåt. Jag tycker du kan buffa honom idag om det behövs, men sen är det dags att backa med buffningen och var noga med att bekräfta ramsan - det är nu du lär honom att ramsan betyder sova!

Hur lång är luren? Är det en 45minutare så väck du 45 minuter efter han somnat så att det blir ett naturligt pass. Annars håller man schemat och använder sig av marginalkvarten åt nåt håll så att det stämmer in med 20, 45 eller 1½ timme på dagen. Att det tar en kvart att komma till ro på dagluren är inget ovanligt i början på kuren, det kommer inte alltid att vara så!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Svanen

Inlägg av Svanen »

Tack så mycket för snabba svaret!!

Det är lillen född i Mars 2009 som jag kurar just nu.
Nu förstår jag precis hur man gör med vilans längd! Tack!

:?: Men jag undrar verkligen hur jag ska få honom att hitta lugnet och lägga sig ner i sängen själv :?:

Jag markeringsbuffar bara när jag lägger honom ner, sen ramsar jag och ramsar och ramsar... nar han jagat upp sig så att han skriker nästan utan att hämta andan går jag in och buffar, men det tar många buffninar innan jag känner lugnet i hans kropp pch han blir tyst. Jag har prövat att bara markerings buffa eller bara göra solfjäder men det gör honom inte ett dugg lugnare.
Jag tänker hela tiden att "NU SKA DU FÅ SOMNA GOTT SJÄLV!" och har ett brett leende på läpparna ;)

Happ, nu vet jag hur en sovande tiomånader ser ut när de ställer sig upp :roll: tre gånger om.. fjärde gången orkade han inte upp! så nu sover han igen, då ska jag väcka honom om 45 minuter. han skullle sovit 13:30 till 15 och nu är klockan 14.10.
Han kommer vara trött ikväl!!

Jag är verkligen glad :lol: över att jag läste om Anna Wahlgren på ett annat föräldra forum! Vårat BVC är som de flesta andra.. :(
Svanen

*Lycka*

Inlägg av Svanen »

Ikväll somnade han när jag lade ner honom i sängen!! Inte en tillstymelse till rörelse eller ljud :D
Natten till idag vaknade han 5:35 och somnade om 6:10, men jag fick säga till på skarpen :) för han låg bara där och gnydde! Då somnade han om direkt!

Han börjar visa att han vill ha mer mat oxå.. Han har alltid varit en go och glad kille på dagarna men nu kan han ha riktig roligt! Hittar på bus och asgarvar när jag kommer på honom och så dansar han till musik! Denna utveckling kanske hade kommit ändå, men det spär ju på det positiva :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härlig läsning! :thumbsup:

Visst är det glada barn man vill ha! :heart: :lol: :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Svanen

Inlägg av Svanen »

Tack!

Ja det är ju så det ska vara :heart:

Inatt vaknade han dock vid ett tiden, stora syster vaknade av sin hosta och väggen är tunn, så han stördes nog av henne.. Vargtimmen gjorde sig till känna oxå.. men det går bättre och bättre tycker jag.

Det jag svårt med att veta hur jag ska göra är: när han (som oftast) ställer sig upp och står där tills han liksom hänger, blundar och jätte gråter. Han börjar ju som jätteglad och "nej, jag ska inte sova"..
Jag ger besked utan buffning och påminner otaliga gånger känns det som, ca var tredje minut tills jag till slut går in och ger nytt besked med buffning och då kan han äntligen somna själv. Det hela tog 35 minuter nu. Jag ville verkligen att han skulle somna HELT själv..
Detta hände bla nu vid fm vilan.

:?: Gör jag rätt :?:

Stor tacksamhets KRAM O:)

Svanen
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag skulle helt kallt inte gå in alls efter första beskedet utan låtit honom klara att lägga sig ner på egen hand. Vi vill ju inte att ni skall måla in er i ett "måste ha hjälp med att lägga sig"-träsk - om ni inte redan är på väg dit. :shock: :wink:

Förstår din vilja att hjälpa honom men hela grejen med SHN är ju att hjälpa dem hitta ro och trygghet att somna själv liksom. Så påminn - dock inte så ofta som du gör... tänk ut en påminnelse strategi. Min är: 1:a påminnelse är GLAD och UPPMUNTRANDE, 2:a är lite mer bestämd, men vänlig och avslutas med skön bekräftelsevers. 3:e är PUNKTSÄTTANDE, hög och "nu får det vara nog" liknande, ändå vänlig om du är med. Jag behöver sällan använda varken 2:an eller 3:an. Ens 1:an faktiskt.

Tänk att du har 17 andra bäbisar som var tvungna att ha din hjälp NU - inte hade du då oroat dig för ifall lillprinsen stod och sov... hihi... :wink:

Han KAN lägga sig när han blir så trött, visst?! Annars får han väl stå och sova då och så kan du lägga till rätta, mage, efter tio minuter.

:heart:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Såg nu hur gammal i gården herrn faktiskt är - han KAN MYCKET VÄL lägga sig på egen hand... :shock: :roll: hi, hi....

Det är nog bara mamman hans som skall ha tilliten till det - låt honom förvåna dig då du går in efter tio minuter för att i så fall lägga till rätta.

:thumbsup:
//Anna
Svanen

Inlägg av Svanen »

Tack för dina kloka ord :)

Det som gör min mest villrådig är hans gråt.. Anna skriver att om dom vill ha hjälp att lägga sig ner så ber dom om det.. Hans gråt är innerlig och slutar inte, vill inte att han ska gråta sig till sömns riktigt.. :(
Men jag förstår vad du menar med att fastna i att hjälpa varje gång.
Igår avvaktade jag i 30 min innan jag gick in :(

Det är bara på dagen det blir så här. Han är verkligen jätteledsen nu. Vad får det för effekt om han somnar så :?:

Evigt tacksam!!

Svanen
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Det är bara du som mamma som kan avgöra vad det är för fråga han ställer. Vår lilla tjej kan ibland tycker oerhört synd om sig själv när hon läggs, hon har ju så trevliga dagar liksom. Då kan jag, som i förbifarten efter några minuter ge en UPPMUNTRANDE OCH PEPPANDE ramsa att "nu sover vi så gott så gott så har vi en minst lika rolig dag i morgon."

Jag menar det kanske inte är hjälp med läggning han behöver utan bara någon som uppmuntrar hans förmåga att lägga sig själv om du är med. :wink:

Funderar högt, men det är bara du som kan lyssna av. Är det självömkan han företar sig efter sina trevliga dagar är det inte ömkan han behöver som svar, utan din säkra uppmuntran på att ni fortsätter i morgon, visst. :wink:
//Anna
Svanen

Inlägg av Svanen »

Hej!

Jag förstår vad du menar.. Det kan ju vara så att han tycker synd om sig själv bara.. det är bara det att jag har ju haft den tonen.. "Sov nu tryggt och gott så gosar vi och leker imorgon/efter vilan." Det verkar bara göra honom mer ledsen, om jag låter mycket bestämd men ändå betryggande så kan han lunga ner sig lite men efter en minut är han lika gråtig igen. Igår på långavilan lät jag honom gråta så där jättemycket i 25 minuter innan jag gick in. Då somnade han direkt sen, efter att gråten ebbat ut.

Efter inatt har jag en ny fråga..
Vargtimmen gjorde sig tillkänna. Efter påminnelse så gnyr han till en gång sedan tyst ger då bekräftelse efter en stund, då gnyr han till igen och så håller det på. Ramsan ska ju ha sista ordet, är det så även i en sådan här situation :?: Jag höll på så i 30 min i morse, då väntade jag 5 min mellan ramsorna.. Undrar bara om jag tänker rätt :D

Nu håller jag tummarna för nu ska han vila :D

Tusen tack för stödet :thumbsup:

Svanen
Svanen

Inlägg av Svanen »

Jag kan förtydliga att det är vid dagsvilan han envisasmed att ställa sig upp så här..
Men nu gick det jättebra: solfjäder, ramsa ut och påminnelse/bekräftelse ihop. :D
Kanske för att han har blivit förkyld och är därmed ännu tröttare.
Det kanske kan bryta hans reflex att ställa sig upp :idea:
För det känns faktiskt som att han gör det utan att tänka på det..
Hoppas!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"