Välling - tips?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sofiaspappa

Välling - tips?

Inlägg av Sofiaspappa »

Tjenare,

Vår flicka är nu 4 månader och vi hade tänkt börja med välling till kvällen. Recepten för hemgjord välling som jag läst om i barnboken och de som jag hittat här, inkluderar bland annat socker och "vanlig" mjölk. Samtidigt har jag läst att butiksmjölk och socker är just sådana ämnen som inte bör ges till barni så tidigt skede.

Min fråga är alltså - har ni tips på bra vällingrecept? Vår tjej äter bl.a. ersättningsmjölk, så det går bra med ett recpt baserat på ersättningspulver.

I butiken (detta i Finland!) hittar jag endast vällingpulver från 8 (!) månader. Gröt finns från 4 månader..... Det skulle ju vara enklast att köpa, men vet inte om man vågar ta till något där det utryckligen står från 8 månader på förpackningen, då tjejen bara är 4 mån...

Tacksam för svar. Vi tänkte börja med en liten introducerings-dos ikväll.. :)
Stolt pappa till Sofía född 25.9.2009
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej!
Du kanske skulle kunna inspireras av mitt recept på äggmjölksmoothie i denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21648

Med ett så litet barn är det kanske bäst att ta bara äggulan, för det är där nästan all näring finns och det är äggvitan som kan orsaka allergi. Skippa eventuellt frukten och ta en extra äggula?

Kram Lena
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Sofiaspappa

Inlägg av Sofiaspappa »

Tack för tipset!

Jag har funderat på välling av bovetemjöl, eftersom vi råkar ha det hemma... någon som prövat??

2dl vatten + 1msk bovetemjöl + 5 tsk ersättningspulver ...?

Hur mycket välling ska man ge lill-tjejen?
Stolt pappa till Sofía född 25.9.2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

I engelska Barnaboken ("For the Love of Children") ger jag följande recept på hemgjord välling, som är väl beprövat. Du behöver inte vara orolig för mjölken och sockret, det är nu mer än senare det är högst tillåtet.

1 dl vatten
2 dl mjölk (3%-ig)
1 matsked mjöl
1 tesked socker
1/2 tesked smör

Vispa ihop vatten, mjölk, mjöl - bovete eller vete - och socker i en kastrull och låt koka upp.

Lägg till smöret, låt koka upp igen och sedan sjuda sakta under omrörning i fem minuter.

Kyl ner och servera lagom ljummet.

Från 4 månader.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"