Nu har jag kommit halvägs i SHN-boken(!) och står inför att lägga ett bra schema. För det första så undrar jag detta med måltiderna. Jag har fått lära mig (och det är det vår familj försöker att följa) att man ska äta 6 ggr om dagen.
Frukost
mellis
lunch
mellis
kvällsmat
kvällsfika
Jag märker att jag verkligen behöver dessa måltider för att inte vara hungrig och för att må bra. Maten fungerar si och så just nu, för vi är så utmattade och trötta.
Kan man följa detta och ändå få ett bra schema enligt SHN?
Vi ska kura 2 av våra barn, 2 och snart 9 år gamla. Kan vi kura båda samtidigt?
Vardagar måste hon stiga upp klockan 06.00 och hon kommer inte hem förrän om 17.00 om kvällarna. Det är mycket långa dagar för henne och oftast kommer hon heller inte i säng förrän vid 22-tiden(!) Där har vi nu under julen börjat skärpa oss och hon får lägga sig vid 20-tiden...men somnar ändå inte förrän vid tio, elva. Behöver hon verkligen 12 timmars sömn?
Dumma nog så trodde vi att det var ok att pröva kuren i etapper (göra det man förstod för stunden) och det fick henne att bli helt arg och förtvivlad(!)
Jag måste säga att jag gruvar mig väldigt mycket (pga osäkerhet) att kura 9-åringern, eftersom hon kan bli så arg att hon sparkas, bits och slåss
Sedan känner jag mig som en urusel förälder/styvförälder, eftersom jag inte möter barnen så som jag skulle önska. Jag har rytit åt dem ett flertal gånger (även jag blir till ett lejon) och det är mycket illa. Jag känner mig så desperat efter hjälp, för så här vill jag inte bete mig
Funkar verkligen detta för den äldsta flickan? Kommer det verkligen gå att kura henne? Det känns som en utopi det hela. Klarar vi verkligen av det själva?
Jag drömmer om att det ska fungera... för jag tror innerligt att jag då skulle kunna vara en riktigt gó mamma/fru/vän/jag själv!
Tack för att ni läser och delar med er!
MVH