Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D Hur har ni det i juletider? :santa: Själv försöker jag få sambon att förstå att Elsa är redo att kasta blöjan nu. Speciellt eftersom hon är ledig under jul och då har vi en tid på oss. Men han skulle ha läst i BB...och han kanske tror att hon inte förstår än... :roll: Hon har både kissat och bajsat på pottan så vad är problemet? Jo problemet är att jag ska jobba i mellandagarna och då blir det han som ska ta ansvaret och han måste ju ha samma tänk som jag om det ska gå. Ja ja...fortsättning följer väl... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Vi har det fint här iaf! :D

Har läst alla inlägg men inte skrivit på ett tag.

Bluna, va jag skrattade när jag läste om vindruvorna. :lol:

Här har vi en Storebror som asgarvar när man fejkar att man ramlar. :lol:

Imorgon fyller han 2 år. Kära nån! Vi kommer att köra på samma variant som Tina gjorde med Dag. Dvs låtsas som ingenting och sedan firar vi på lördag. Då kommer mormor och lite släktingar hit och vi ska äta tårta osv. Vi har faktiskt redan haft ett kalas för ett par veckor sedan då farmor var här och firade. De har nämligen åkt till Thailand på långresa nu och missar ju det "riktiga" kalaset, julen å hela köret. Jag tyckte kanske att det blir lite fel att fira födelsedag två gångar med tårta, ljus, paket osv. Men vad ska man göra? :?

Storebror fick iaf en snöskyffel för barn av farmor. Den har han flitigt använt de senaste dagarna. Passar den arbetsamme lille muskelbyggaren perfekt. Han äääälskar att vara ute och jobba jobba jobba.

Vidare har han total traktor/grävskope/lastbil/sopbil-mani just nu. Vaaarje dag på förmiddagspromenaden när vi rastar hundarna måste vi gå rundan runt bostadsområdena i närheten och titta på alla "tlatlä" osv. 8)

Han har också börjat bli väldigt mycket 2-åring med "kan helv". Eller "mim" som han säger. Vet inte om det är en variant av hans namn eller om det är "min" han säger. Nån gång i somras kallade han sig själv för "Mimmi" men sedan dess har han vägrat säga sitt namn. Han försöker med alla möjliga andra ord, men vägrat just det. Han vill gärna försöka stänga dragkedjan på sin jacka mfl saker själv och säger då "mim" och går undan.

Det är en del trots och slåss fortfarande. Puh... när ska det gå över?

Läste det ni skrev om social delaktighet. Här är det så att Storebror tycker att det är dags att laga mat och tar tag i det. Han är dessutom så övertygad om sin egen förträfflighet att han puttar bort oss och vinkar "hej hej" ibland och kan själv "mim". :roll: Han blir svårt sur om man ska göra tillsammans. T.ex. röra, vispa eller steka. Vissa saker är ju svåra att låta honom göra själv.

Han är fantastiskt duktig på att laga mat. Idag satt han länge och väl vid köksbordet med skärbräda och kniv och skar sallad och la i en bunke. Sallad är perfekt för det småäts/provsmakas ju en del och sallad är inte så mättande. Men gott tycker Storebror! Särskilt med vinegrettdressing på, som han äälskar. Hmm...

Han vill helst stå vid spisen och "lööla" hela tiden när man lagar mat. Ibland ska det ju liksom inte "löölas" alls och det har han svårt att acceptera.

Ibland kan han bli skitarg när man tackar för hjälpen för då vet han att det roliga är över. Han skulle nog kunna arbeta dygnet runt den här grabben. Är inte mkt för att leka på egen hand. Ja förutom ensamleken då på nästan 2 h.

Det är mycket frustration känner jag. Språkmässigt mest tror jag. När han inte blir förstådd (eller får som han vill) blir han arg/frustrerad och skriker. Fungerar inte det kastar han saken han håller i handen eller slår till en. Han vet mycket väl hur man SKA göra men kan inte kontrollera sig. "Bullaa" =bollar säger han direkt man säger "ojdå, vad kastar man?" och "klappla" när man frågar "man får inte slåss, hur gör man?". Ibland hinner man inte ens säga något förrän han svarar. Han VET så väl men blir frustrerad helt klart.

Lillebror är helt fantastisk. Käkar och växer! Och sover förstås. Som en liten griiis. SM är fantastiskt när man gör det på rätt sätt. Kan ju med facit i hand säga att med Storebror var vägen väldigt mycket slingrigare än vad den varit med Lillebror. Kan helt klart skylla det på 1. överkoncentration med vagningsträsk som följd 2. strävan efter perfektion och oro 3. bristande förtroende för lilla barnet där nappen störde och gjorde det omöjligt för honom att klara uppvak och omsomnande själv 4. matvargar.

Har varit på BVC idag med Lillebror för 3-månkontroll. Han är STOR vår bebis. +2 på både vikt- och längdkurvan. 7855 g och 66 cm. Han har redan strl 74 i kläder. När jag jämför med Storebror (som inte heller var nån pyttis utan låg ovanför normalkurvan) var han 5 månader när han var lika stor. Lillebror har nu kläder som jag ser Storebror har på foton när han var 6 månader. :shock:

Till sist, lite små filmsnuttar.
Pepparkaksbak http://www.youtube.com/watch?v=9QFDlQgrBKM
Lite mer http://www.youtube.com/watch?v=O90xBgw6ZLo
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Grattis till 2-åringen!!! :D Och lilleman är redan 3 månader! :shock: Och så stor sen! :D

Underbara filmer på pepparkaksbaket!
Är inte mkt för att leka på egen hand. Ja förutom ensamleken då på nästan 2 h.
Men nog måste du väl kalla det att leka på egen hand? :lol: 2 hela timmar är ju jättebra! Elsa kan ju pyssla lite för sig själv men några två timmar blir det ju inte mellan varven. Kanske 10 min här och 20 min där, men sen är hon nöjdast när hon får jobba också. Matlagning är nog favoriten här också, det är spännande att steka och koka. Jag blir lite smått nervös men hon förstår rätt bra att hon kan bränna sig. 8)

Här är det inte slåss eller kasta så mycket men mer banka med bestick eller "tappa" mat, eller springa iväg och gömma sig längst inne under köksbordet när det är dags att klä sig. :roll:

Vi kastade blöjan idag! :shock: :D Jag jobbade halvdag och sambon hade klarat det galant. Två olyckor resten på pottan. Det får man väl vara nöjd med första dagen. Hon har ju bara kissat än så länge så vi får se vad som händer i morgon...
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:LaQ: Grattis till 2-åringen!!! :D Och lilleman är redan 3 månader! :shock: Och så stor sen! :D
Tackar! :heart:
Bluna skrev:
Är inte mkt för att leka på egen hand. Ja förutom ensamleken då på nästan 2 h.
Men nog måste du väl kalla det att leka på egen hand? :lol: 2 hela timmar är ju jättebra! Elsa kan ju pyssla lite för sig själv men några två timmar blir det ju inte mellan varven. Kanske 10 min här och 20 min där, men sen är hon nöjdast när hon får jobba också. Matlagning är nog favoriten här också, det är spännande att steka och koka. Jag blir lite smått nervös men hon förstår rätt bra att hon kan bränna sig. 8)
Jovisst ensamleken fungerar finfint. Men då är han ju inte distraherad av något som jag gör. När han sitter i sin säng med dörren till rummet stängd så har han ju liksom inte mkt att välja på. När han är "lös" i huset är det en helt annan femma och han intresserar sig mycket sällan för sina leksaker öht. Allt jag gör eller rör ska han ta del av. Det vore ju lämpligt om han kunde pyssla med något projekt medan jag gjorde något annat t.ex. men det går inte i nuläget. Han ska vara med på allt jag gör. Möjligen kan han sysselsätta sig själv korta stunder om jag ammar eller är tråkig och läser en tidning väldigt diskret. :P
Bluna skrev: Vi kastade blöjan idag! :shock: :D Jag jobbade halvdag och sambon hade klarat det galant. Två olyckor resten på pottan. Det får man väl vara nöjd med första dagen. Hon har ju bara kissat än så länge så vi får se vad som händer i morgon...
Wow heja er! Storebror har bajsat på toaletten två gånger och kissat många fler gånger men det har varit på vårt initiativ. Dvs man märker att han är på gång och ska bajsa. Tar man honom då och tar av blöja snabbt och sätter honom på toa så kan han ev bajsa där. Ofta sätter vi honom på toa innan duschen/badet på kvällen men det kommer oftast inget utan det kommer i duschen istället. Säger inget om det och vi avvaktar. Han känns inte riktigt redo. Han har ibland vägrat ha blöja när man ska klä honom men då har vi bara sagt att man får kissa/bajsa på toaletten men då vill han inte det heller så då slutar det med att blöjan åker på iaf. Någon potta har vi inte, utan vi har kört med sån ring på toaletten.

Imorgon bitti ska vi väcka Storebror med sång och paket. Han får en pulka i present av oss. Verkligen inget dyrt och det är också allt han får av oss. Kanske lite "snålt" men han bryr sig inte om det ekonomiska värdet precis. Vi har också önskat av släkten att inte köpa en massa presenter och leksaker har vi dessutom massvis. Våra underbara grannar har skänkt oss massvis med leksaker. Typ allt som deras pojkar hade som små. Gissar att pulkan kommer att göra succé och att han får gå ut och åka imorgon förmiddag. Härligt när det väl är lite snö. :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

När han är "lös" i huset är det en helt annan femma och han intresserar sig mycket sällan för sina leksaker öht. Allt jag gör eller rör ska han ta del av.
Jo jag förstår att du menade så. :wink: Tänkte att han får väl sin egentid där i ensamleken så sen är han redo att jobba. :D
Han får en pulka i present av oss. Verkligen inget dyrt och det är också allt han får av oss.
Det räcker ju helt klart. 8) Hoppas han får roligt med den! Vi tänker också sådär, hon har redan massor och får av släktingar till jul fast vi sagt att hon haaaar leksaker. :roll: Av oss har hon fått småpaket i en kalender (bilar, lego och choklad) så det är nog allt hon får av oss i jul. Jag ska vara tomte i år! :lol: Vi har pratat om att tomten kommer och hon pratar om att hon ska få paket när han kommer. :wink:

Elsa är inte så imponerad av snön. Den är i vägen där hon ska gå. Jag uppmuntrar och säger att hon fixar det bra men hon vill att jag ska "lyyyfta" eller "bäja". :roll: När jag istället säger att vi kan sitta och vila en stund så blir hon sur. :evil: Idag fick hon världens utbrott när vi var påväg in. :shock: Vi var bara några meter ifrån porten och jag skulle absolut bäja och jag sa att jag kunde bära halva vägen, resten fick hon gå. Jäklar vad sur hon var! Väl i trappuppgången gallskrek hon och la sig på golvet. Jag fick bära in henne och började sjunga glatt medan kläderna åkte av. Hon låg på golvet och sög på tummen och var tyst, sen var det bra. Kändes lite som att jag körde över henne och jag vet inte riktigt om hon blev nöjd med mitt sjungande men hon kom i varje fall av sig. :roll: Vid maten idag pratade vi om vad vi gjort ute och så hör jag mig själv fråga :oops: "Vad sa Elsa sen när vi skulle gå in då?" Då svarade hon "Elsa ahj (arg)...lägger sig" :shock: Så jag svarade bara snabbt "Ja men sen blev du ju glad igen".

Hon bajsade på pottan idag. :D Men jag känner ju att jag lägger mig i alldeles för mycket. :roll: :oops: Har frågat några gånger och satt henne där efter mat och så men då blir hon arg. :evil: Kan jag ju förstå. Sambon har ett mycket mer avslappnat sätt så i morgon lägger jag överkoncentrationen på hyllan. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Bluna skrev:Hej! :D Hur har ni det i juletider? :santa:
Jotack! Trevligt! Har precis inlett en nästan tre veckor lång julledighet tillsammans med barn och make. De senaste veckorna har varit grymt grottiga med arbete, arbete, sjukdomar m.m.

Men idag :D , har vi åkt pulka, skottat snö (ja, jag gillar det, det gör man när man bara behöver två eller tre dagar om året... :wink: ), druckit varm choklad, läst sagor och haft det allmänt skönt! (Nej jag överdriver inte...) Den minsta har snöat in helt på Mamma Mu nu. Men jag gillar henne och mest Kråkan så det är rätt kul att få återse dem.

Stort grattis till stora Junior LaQ \:D/ ! Fina filmsnuttar. (Pappa var duktig också tyckte jag :wink: ). Härligt att höra att det går bra med lillebror också. Man glömmer så fort hur det är.

Här är det inte så frustrerat längre. Det svänger ju fort. Förutsatt att inte mamma eller någon annan trampar på minstas självförtroende vilket ju är lätt hänt ibland. Hon har blivit stor tycker jag.

Tror säkert att det kommer gå bra utan blöjan Bluna. Känner igen att det är svårt att inte lägga sig i fast väldigt bra om man klarar det....

Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt År!!
Kramar
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

God Jul alla glada! :santa:
Här har julafton kommit och gått och sonen sitter nu och leker med sin nya tågbana på golvet. Stor succé 8) Det var det "enda" han fick av oss men det regnade ppaket över honom från annat håll, trots att vi sagt max en paket till honom från var och en.... Men det gick faktiskt förvånansvärt bra. Riktigt bra grejer som han verkar extra fäst vid är en ryggsäck på hjul (en sån där flygvärdinneväska) och en stor låda play-doh i olika färger. annars gäller så klart duplo!
Lillasyster fick några små ringar med olika ytor som man kan koppla ihop. Mest symboliskt, men hon tuggade glatt på dom under kvällen :wink: Hjälp vad fort dom växer dom små! Hon har just tagit sig igenom en ruggig utvecklingsfas med mååånga nattmål. Jag har ju varit bortskämd med bara ett sedan hon föddes men eftersom hon varit hungrig på nätterna har jag inte gjort stor grej av det. nu börjar hon sova bättre igen och idag tänkte jag införa gröt på menyn! Kul!

Just nu sitter storebror och snackar:
"Tomten är inte här. Tomten har åkt hem. Tomten hade paket med sig. tomten mååååånga juöklappar Dag! Snart kommer tomten en annan dag igen" :roll:

Är döimpad av lilla Elsa som numera är blöjfri =D> Här hemma är det nog långt kvar till det är dags, lilleman har tyvärr utvecklat blöjbyteångest :? Och pottan sitter han ´bara på med byxorna uppdragna... :roll: Äh, det kommer väl tids nog hoppas jag. Grattis Bluna & Elsa dock!!

Hoppas att ni alla haft en UNDERBAR jul,
stora kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

God jul! :santa:

Här hade vi en lagom lugn julafton och många paket blev det från alla, men ändå bra saker, i det stora hela. Jag var tomte :shock: :D och Elsa blev inte rädd som tur var.
Är döimpad av lilla Elsa som numera är blöjfri Här hemma är det nog långt kvar till det är dags, lilleman har tyvärr utvecklat blöjbyteångest Och pottan sitter han ´bara på med byxorna uppdragna... Äh, det kommer väl tids nog hoppas jag. Grattis Bluna & Elsa dock!!
Tack! Det har väl gått sådär än så länge. :roll: Men jag räknar med att det kan ta ett tag innan allt sitter. Nu har vi ju haft "uteblöja" och det är inte alltid hon gjort något i den som tur är. Annars har hon sparat sig läääänge. :shock: Är helt chockad över hur många timmar hon kan gå utan att det kommer något! Sen har det kommit, men mest på golvet eller precis brevid pottan istället för i. Vi tjatar på om "Vilket tokigt kiss, det ska ju vara i pottan, inte på golvet, i pottan" :roll: Idag var första dagen som hon sa "Ska gå och kissa på pottan, är kissnödig". Två gånger gjorde hon så, sen kom det på hallgolvet. Då sa hon "Inte på govlet...ska vaja i pottan". Hon hjälper till att torka upp varje gång och det funkar bra, så det löser sig väl efterhand. Bajsat har hon gjort mest utanför pottan och sen ropar hon "Maaaammaaaa, ha kommit bass!" :wink:
Just nu sitter storebror och snackar:
"Tomten är inte här. Tomten har åkt hem. Tomten hade paket med sig. tomten mååååånga juöklappar Dag! Snart kommer tomten en annan dag igen"
Så sött! De är ju så underbara de små. Lycka till med lillasysters gröt! Vad roligt att få börja ge lite annat också. Skönt att du kan vara så cool när det gäller sovning nu. 8)

Kramar till er alla! :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

God fortsättning!

Spännande Tina att det redan är grötdags, vad fort det går. Låter som ni har det mysigt när du berättar.

Kul att du var tomte Bluna. Här gick julafton också bra. Lilla K kör med egna affirmationer när hon behöver, typ.

-Tomten är snäll mamma, tomten är snäll! :roll:

Idag är vi hemma och slickar såren efter en liten olycka som slutade på akuten. Mellansyster tappade oavsiktligt lillasyster. Endast muskler blev skadade och prognosen är god. Ska snart hämta hem storasystrarna som nog behöver slicka lite sår de också idag (blev förstås skärrade).
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj Nillan vad läskigt! 8-[ Vad bra att allt verkar ok i alla fall. Ni får ta hand om varandra och hämta er lite nu då. :heart:

Den här veckan var det tillbaka i rutiner igen och det är trots allt rätt skönt. Men jag är trött på vinter och kyla nu, jobbigt med alla kläder som ska på. :roll: Det här gått bra med den bara rumpan här nu. Bara någon olycka men det har gått flera dagar där det funkar helt också. :D Nu började hon ju förskolan igen så jag räknar med att det kan bli en omställning där också. Men igår funkade det helt och idag bara en olycka så vi är påväg. Har dock uteblöja än för säkerhets skull, men den brukar vara torr. Oj vad man kan snöa in på saker... :roll: :roll: :roll: :lol:

Hur är det med er andra?

Kramar från Bea och Elsa
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Jo det var rätt läskigt faktiskt. Man inser ju också hur fort det kan gå snett. Fast tydligen är det extremt ovanligt att småttingar får bestående eller allvarliga nackskador som det var/är fråga om i det här fallet. Hon är nästan helt bra nu så jag känner mig inte orolig längre.

Vi vågade ta bort även uteblöjan och middagssömnsblöjan helt på jullovet. Det har gått jättebra. De två dagar hon varit på dagis den här veckan har hon också varit helt blöjfri där. Det som fortfarande är lite svajigt är när hon blir hård i magen. Då springer hon varv efter varv här i huset och väntar in i det längsta. (svårt att själv inte blanda sig i då....) Har börjat ge henne lite katrinplommon till efterrätt för att undvika det traumat den närmaste tiden.
Har i övrigt funkat väldigt bra. Vi har till och med gjort utflykter med bil etc utan blöja. Lite jobbigt med offentliga toaletter. Men det har funkat med lite övertalning den enda gång det behövts hittills.

Kan bara rekommendera att ta bort blöjan helt. Tror det minskar ev. förvirring. Vi har kört med vinterbyxor istället för overall och den enda gång det blev en olycka ute hittills (på nästan fyra veckor) så gick vi hem så fort det gick helt enkelt. Hon hade fleecebyxor under och hann inte bli kall.

Är själv ambvivalent kring nattblöjan nu. Den är fortfarande blöt vissa morgnar. Häromnatten ropade hon vid sextiden och ville upp kissa. Somnade snabbt om efter det. Blöjan var helt torr. Igår kväll ville hon inte ha blöja. Jag är inte helt redo bara. Har ju tänkt behålla spjälsängen typ ett år till och är inte så sugen på att såga av spjälor. Men det kanske får bli något sådant.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Nillan: Vad bra det går för er med bara rumpan! :D Här går det frammåt också. Ja, jag håller nog med, ska ge det en vecka till och sen tar vi nog av uteblöjan med. Hon har inte haft någon blöja när hon sovit på dagen. Det funkar så bra med att vi sätter henne efter maten bara sådär och nu har hon fått in det som egen rutin och säger "Ska kissa pottan lite". Bajset har varit lika här, håller sig i två dagar och då ger vi katrinplommon och då brukar det komma. Men igår och idag sa hon själv att hon ville bajsa på pottan och så gjorde hon det så jag hoppas att det släppt nu så hon inte håller sig så mycket. Hon är så söt när hon sitter på pottan och läser sina små Pixiböcker. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nillan! Otäck olycka :!: Hoppas att allt gått bra nu.
Vad duktiga era små är när det gäller att lägga bort blöjan! Här hemma har vi inte kommit riktigt så långt men lilleman börjar bli medveten... Han har under hösten byggt upp en ångest för att bajsa (har jag sagt det redan kanske?) och nu kommer tom tårarna :? Han är inte hård vad jag kan se, men idag var det faktiskt en mamma som sa att dom haft samma problem och då var hennes son just hård i magen trots att det inte såg ut så i blöjan. Är vi inne så är det ju bara att dra ner blöjan och plonka ned grabben på toan men när vi är ute med overall och allt är det ju inte lika lätt...Vill ju inte skapa MER ångest kring detta än han redan byggt upp själv. Ja, det är inte alltid lätt att veta hur man skall bete sig?!

Annars jobbar vi för att återställa rutinerna efter jul, vi har ju ganska lätt för att spåra ur i vår familj :roll: Lite för mycket tv, inte så mycket SD har resulterat i en pojke som skall bestämma ALLT men inte blir nöjd men något. Precis som tvååringen beskrivs i BB... Nu börjar det bli bättre, men han är helt klart inne i en gnällfas :evil: och mitt tålamod testas ibland lååååångt över gränserna. Dessutom har det börjat dyka upp en del "trotsbeteenden" där han måste testa vad som händer om man inte gör som mamma säger. Sen skrattar han. :roll: Tålamodsprövande som sagt.

Här blir det dagisinskolning i februari trots att jag efter mycket veelande vågat ta modet till mig att "köra över" maken och informerat kooperativet att Dag skulle vara hemma även under våren. Då kunde dom inte garantera plats åt oss till hösten blev svaret (pga bristande ekonomi) så nu måste han börja i alla fall för vi vill gärna att han går på mumin med deras små barngrupper. Iofs så är det inte helt fel, inskolningen blir lååååång med bara ett par dagar i veckan och eftersom vår ÖP brunnit ned (anlagd!) och kyrkans ÖP har stängt för ombyggnad så blir detta ett ok sätt att träffa andra barn.

Hoppas att vi får behålla vintersnön ett tag till här på västkusten så att vi kan fortsätta åka pulka!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: det blir säkert bra med ett sånt lugnt ställe som ni fått. Och vad skönt med lång inskolning också.

Nu är blöjan puts väck helt på dagarna. :D Det går jättebra! Nästa steg är att våga bege sig iväg på något och kissa på riktiga toaletter. Hon vill ibland sitta på vår toa men det kommer inget då.

Jag och Elsa är jättetrötta på vinterkläder nu...suck. Vantar som skaver och skor som klämmer...vi vill ha vår och värme nu. :roll:

Det är lite bus här med ibland, vissa dagar mer än andra. Idag hällde hon bara ut mjölken på bordet och sa OOj!

Mormor och morfar har varit på besök och de tycker ju att hon är sååååå duktig med allt! Och jag svarar "Ja hon är ju ett barnaboksbarn!" och de himlar lite smått med ögonen. Men mormor hade ändå sagt ramsan när hon var hemma med henne igår när vi jobbade (första gången hon lägger henne)och hon skulle sova middag. Elsa sa inte ett knyst och somnade direkt. BB-barnet... 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

http://www.youtube.com/watch?v=TEmAaMzPe-w

Elsa sjunger "Sjörövarfabbe". Måste bara få dela med mig detta lilla klipp på sångfågeln. :heart: :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"