Hjälp med schema inför kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fredrik76

Hjälp med schema inför kuren

Inlägg av Fredrik76 »

Hej!
Vi ska snart kura lillebror Hugo, som blev 6 månader i söndags. Vi har de senaste två nätterna tagit bort nattamningen, nu återstår nappen och sen sova hela natten kuren. Hugo sover alla pass antingen 30 eller 45 minuter, ibland efter lunch lyckas jag somna om honom och då sover han 1.5-2 timmar totalt.

Hans nuvarande mat-sov (cirka!!) tider är så här
vaknar och äter vid 5-6, äter sista gången i detta alltförlånga matpass (bara bröst) kl 7.
brukar sova ca 7.30-8.15.
Äter 9.00 1 flaska ersättning
Sover 9.45-10.30
Äter 11.45-12.30 amning + lunchmat+amning igen.
Sover 12.45-14.15 (ibland bara till 13.30- eller 13.15 i sämsta fall)
Äter 15.00 1 flaska ersättning
Sover ( beroende på länge han sovit i föregående pass) ca 16-16.45.
Äter 17.30 gröt + lite amning
Äter nattflaska ca 19.00 somnar allt mellan 19.20-20.00.

Jag vill sluta amma honom, och håller på att trappa ner - jag vill även ta hänsyn i schemat till storebror som äter lunch ca 11.15-11.30 och sover ca 12.15-13.30. Jag skulle vilja att se åt lunch och sov samtidigt efter lunchen.

Tack för hjälpen. /fredriks fru

Calle född juni-07 kurad april-08, Hugo född juni-09.

jag skulle vila
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen :D

Ett schema förslag skulle kunna se ut så här:

7:00 Morgon och frukost
7:30/8:00 lite plockfrukost med familjen
9:00 -9:45 sova 45 min
11:30 lunch
12.30 - 14:00 sover 1, 5 h
14:30 mellis
16.15-17.00 sova 45 min
Äter 17.30 middag
18:30 nattslurk.
19:00 Sova för natten

Jag har alltid gjort så att när jag ammat/gett flaska på morgonen så har jag valt ett extra mål genemsamt vid bordet med lite frukt eller brödbitar osv, dels är det mysigt och dels kan man skjuta lunchen lite till så att det passar övriga familjen.

Lunchluren kan du synka exakt med storbrors lur eller så kan du gör så att du lägga storebror först så kan du och lillebror byta blöja och busa i lugn och ro och sedan hopp i säng med honom, och då har du även en halvtimme tillgode bara för storebror efter hans lur och 1 timme mamma tid när båda sover.

Lycka till med kommande kur! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, duggan :heart: pa sjalvaste julafton :santa:

Ett utmarkt schema tycker jag. Grattis, Fredriks fru till lilla alsklingen och God Jul :santa:

Vill bara peppa dig med att nar han far sova pa mage och slipper nappen, har du redan vidtagit tva hogst somnbeframjande atgarder :-({|=

Lycka till O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fredrik76

Tack, för förslaget, men nya frågor väcktes

Inlägg av Fredrik76 »

Hej och tack för svaren

På mage har han sovit sedan han var 4 veckor, då vi fick larmet. Vi försökte mkt mkt ihärdigt att tillämpa standardmodellen enl barnaboken som vi också är ägare av men det satte sig liksom aldrig, tyvärr.

Med schemat undrar jag dock, klarar han sig verkligen utan mat mellan 7.30 till 11.30? Jag hade ju dessutom viljat ha natt 19-6.30 eftersom storebror ofta vaknar vid 6-6.30 och då tror jag den lille också kommer att vakna?

Ska jag i förberedande syfte ta bort nappen redan nu innan kuren?
Mellis - är det typ en flaska (200ml välling) för en 6 månaders?

Tack igen

/Fredriks fru
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Schemat ska du uppratta sjalv, utifran de rutiner som skulle passa just din familj. Forslag du far ar just forslag, ingen order :wink: :lol:

Sa lagg natten som du tycker, men bestam dig (allting med sma barn tar tre dagar :!: ). Sikta pa 3,5-4 tim mellan malen, och han bor ata inom 45 min nu, ungefar.

Barnet har efter vad du skriver sovit alla pass 30-45 min - da kan du pa inget vis ha tillampat Standardmodellen. Inget fel i det, men den "satter" sig ju inte av sig sjalv utan man far genomfora den, lugnt och metodiskt, om man nu bestammer sig for att ha den som riktlinje. Som sagt, allting med smè barn tar tre dagar :idea:

Nej, "forberedande syften" ar bara forvirrande for barnet. Ska du kura sa gor det rakt av, sa tydlligt som mojligt, inte "smygande".

Mellis - inte vet jag, holl jag pa att saga. Mat :!: Han ater val annat an bara brostmjolk / vatska nu :?: :!: Det skulle han annars ha borjat med vid fyra manaders alder, senast.

Nu gar jag och lagger mig. God fortsattning :santa:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fredrik76

Nu är det snart kurtid - några sista frågor

Inlägg av Fredrik76 »

OK. Nu gäller det snart. tack för tidigare svar.

Vårt tilltänkta schema är: (tacksam för synpunkter!)

19-6.30 sova natt
6.30 frukost 1 (välling/ersättning - ca 200ml)
7.30/45 frukost 2 tillsammans med övriga familjen (lite gröt o frukt/ brödbitar/flingor eller annat frukostliknande)
9-9.45 sova 45 minuter
11.15 lunch (riktig mat - eller ja för oss blir det mest burkar pga tidsbrist!) + påfyllning med ersättning eftersom han inte äter så mkt mat än.
12.15-13.45 sova 1,5 timme
14.45 mellis (i dagsläger 1 flaska ersättning 200ml) är det lagom?
16-16.45 sova 45 minuter
17.30 mat (gröt+frukt)
18.30 bad (ibland) skoj o nattslurk (200 ml välling)
19.00 sova natt

Ger 14 timmar 30 minuters sömn - är det tillräckligt? Gossen är 6½ månad. I shn-boken anges 14 +35minuter för 7 och 8 månaders.

Jag hade inte tänkt bada lilleman varje dag eftersom vi bor i ett land med mkt mkt torrt vatten (storebror badar varje dag men han klarar det) - måste man bada varje dag för att sätta rutinen?

Ang mellis - nog kan jag tänka olika saker här men min fråga är egentligen skall detta vara en full måltid eller just mellis?

Tack igen mvh /Fredriks fru
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Egentligen gäller 15 h fram till 7 månader men du känner ditt barn bäst, klarar han sig på mindre sömn?

Gällande att ha olika morgon tider för barnen har det aldrig varit något problem hos oss, dom lär sig rätt fort att sova vidare efter sin egen klocka.

Jag har gett mellis som en måltid, fast mer mellis mat som gröt, fruktpure, välling och toppat med amning och kört med principen, mata tills det kommer ur öronen :lol: :wink:

Jag har valt att köra på två måltider redan från 6 månader, alltså både mat till lunch och middag och det har fungerat otroligt bra med våran matordning enligt mig.

Lycka till! //Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Jag hart en torris och har bara badat varannan kväll och det har gått utmärkt, viktigaste för oss har verkligen varit skrattet till go nattet! :lol:
Fredrik76

mörkläggning - dagslurar

Inlägg av Fredrik76 »

Hej igen och tack för svar
Jag tror vi klarar oss på 14 tim o 30 min.

Angående dagslurarna - jag har tänkt att lägga dem inomhus till en början. Hur gör jag med mörkläggning då? det går verkligen inte att få helt mörk då på hans rum. gör det något? Ska jag ramsa/buffa den första dagen, jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde med storebror. Jag tar tacksamt emot tips på hur vi ska fixa dagarna/dagslurarna. Behövs det mörkläggas på dagarna - vi har alltid gjort det till storebror men utan egentlig eftertanke?

På sikt har jag tänkt att de två kortare dagslurarna skall vara ute i vagn ibland (tyvärr på rygg . eftersom jag har en dubbelvagn - det går inte att ändra)

Tack.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Du kan mörklägga lite på dagen men det behöver inte vara kolsvart som på natten. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"