språket

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

språket

Inlägg av indra »

Lilla Isa kryper och går längst med möblerna, hon var väldigt tidig börja åla när hon var 4 månader.
På bvc fråga dom om hon säger mamm eller papp ljud och det gör hon inte hon låter mer som en vampyr :heart: . Storebror prata tidigare men var senare med ålningen.
Min undran är om pratet kommer lite senare när man har fullt upp med krypning och lära sig gå?
Har ingen lära gå vagn än, hon drar storebrors potta som vagn och även en liten plaststol :lol: , vill att hon skall krypa ett tag till.
Är det dumt att skaffa en lära gå vagn till henne då kanske?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

:D Började Isa åla redan vid 4 månader, det är ju jätte bra! Krypa och åla ska det ju göra så länge de bara kan och deras hjärnor kommer tala om dör dem när de är redo för nästa steg som i ert fall att gå. Jag tror inte att gå vagn är så bra utan det är bättre att hon får gå mellan er när hon är redo. Ni kan sätta upp möbler nära varandra som hon kan ta sig mellan. Enligt Doman ska man aldrig gå med sitt barn och hålla det i händerna då det inte är barnets hjärna som går då och lite samma sak blir det ju med en gåvagn. Jag skulle uppmuntra till massor av kryp så kommer gåendet komma när hon är redo. Hon är ju fortfarande så liten så inte finns det någon brådska med att gå ännu :wink:

Angående talet tror jag inte du behöver oroa dig så länge hon jollrar :wink:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack sidda för ditt svar.
Vi avaktar med lära gå vagn . Magläget gjorde susen med Isa och Teo som lekte bredvid henne på golvet :D .
Tycker inte hon jollrar heller, inte så att jag oroar mig, hon väser liksom :roll:. Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Indra

Jag har hört att språket och motoriken utvecklas i olik takt, att det ena bruker komma före det andra. Men jag vet inte om det är sant.

Det jag däremot vet helt säkert, är att viktiga språkcenter i hjärnan utvecklas under ålning. Hos IAHP är ålning en viktig programdel om språket saknas.

Så se till att din lilla tös får åla så mycket som möjligt. Och då menar jag inte bara att du ska lägga tillrätta för ålning, men att du ska uppmana till ålning. Och det gör du genom att bestämma hur mycket hon ska åla utöver det hon ålar frivilligt. Bestämmer du 10 eller 20 meter om dagen, så mäter du upp golvsträckor där hemma, och ser hur många varv hon får ta innan det blir den längden du har bestämt. Sen får du locka och lirka, så hon ålar dessa meter.

Tro mig, du har inget att förlora på detta, men hur mycket som helst att vinna. Men det hastar. Innan hon blånekar att åla.

Kram, Hege
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Ja, det är väldig skillnad på Teo och Isa. Teo åla ej korsvis,försökte men ena foten ville ej, men han kröp i 4 månader, åla i 2 månader. Han börja prata tidigare än Isa men börja ej ta sig fram förrän han var 7 månader.
Tyvärr börja jag så sent med han med magläge även om han sov på mage från han var 2 månader. Isa sov på mage direkt på BB och magläge från början vid sin vakna tid, tack vare dig :D och detta forum.
Isa åla korsvis i 2 månader, och krypit i 3 månader. Tror tyvärr det blir svårt att få henne att åla igen, hon tar sig upp med en gång och blir tjurig :roll: . Teo kryper dock med lilla syster varje dag när dom busar i hop.
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Isa hälsar och säger att nu pratar vi både Mamma och Pappa, mest pappa. :wink:
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D

Underbart!

Hur går det med krypandet då? Eller går hon nu kanske??
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Hon kryper än, går längs med möblerna hemma och har börjat med att resa sig upp men då trillar hon alltid :) . kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
bzzzz
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 20 dec 2009, 00:31

intresant att veta

Inlägg av bzzzz »

de var intresant att veta, min dotter ålade väldigt länge och hon har varit väldigt duktig på att prata. så de kan hänga ihop?

Ursäkta att jag lånar tråden lite, men krypning är de viktigt oxå enligt Doman? min dotter kröp typ en vecka. Sen var de bara att gå som gällde.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Det är varierar hur mycket olika barn behöver krypa, enligt IAHP. Ditt barn kanske inte behövde krypa så mycket, men hade behov av mer ålande? Det som er viktig är att vi föräldrar inte HINDRAR krypning och ålning. Det gör vi ofta vid att lägga våra barn på rygg i vaken tillstånd, eller att vi införskaffar gåstol.

Inte hindra krypning alltså, och inte uppmuntra gåendet. Både krypningen och gåendet kommer när barnet är redo för det.

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "