Bilbarnstol?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Bilbarnstol?

Inlägg av Anna09 »

Hej alla underbara föräldrar,

vi köpte precis ett test på Råd&Rön för 25 kr angående bilbarnstolar, de stolar som visades där testades vi olika datum endast en i år.... :evil:

Så jag slänger naturligtvis ut frågan i mitt favvo-tillhåll - finns det någon av er som har tips och råd gällande detta. Vår lilltjej är snart för stor för sitt babyskydd och vi behöver köpa en stol som är från 10-11 månader.

Någon som har bra erfarenhet eller vet aktuella tester av barnprodukter?

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Någon?

:D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag brukar gilla "testfaktas" hemsida för tester, men tyvärr hittar jag ingen på bilbarnstolar.

Det enda jag vet säkert är att man vill ha stolarna ganska "djupa" så man har liksom sidokrockskydd.

Det viktiga är ju att barnet verkligen åker baklänges till 4 år så man inte vänder för tidigt, och då är en stol som ger lite extra benutrymme bra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej och tack för tips, tänker också så. :smile:

Och att de dessutom sitter därbak eftersom det tydligen inte är någon garanti att man kopplar ur airbag fram, trots allt. Har en granne som har serviceföretag för bilar och han vill inte koppla ur airbags ur det hänseendet, för att de trots urkoppling kan lösa ur. :evil:

Kan vara bra att tänka på. :roll:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Hej Anna

Vi köpte nyss bilbarnsstol och jag gick till NTF's ställe här i Göteborg (fick för mig att du bodde i Göteborg, men jag kan ju ha fel), för att prova ut. De är ju opartiska, säljer inga stolar själva och förespråkar endast trafiksäkerhet inte den stol som affären har bäst provision på ;)

Jag kom in med bilen, visade upp den och förklarade att hon skulle sitta bak. Då tog han fram 3-4 modeller som var lämpliga, jag fick testa på plast och fick höra för- och nackdelar med alla. Det hela tog kanske 15-20minuter och vi åkte sedan och köpte en Britax highway, för att den hade bättre skydd mot sidokrock och ett långt stödben som passade bak i vår bil.

Den påläste och trevlige mannen förklarade att det är viktigare att man köper en bilbarnstol som passar i ens bil en den som är "bäst i test" i en annan bil, framförallt med benutrymme. Bara den är godkänd enligt gällande säkerhetsnormer. Det viktigaste är att de kan åka bakvända så länge som möjligt -där är den största säkerhetsskillnaden.

Fast ni kanske redan har köpt stol nu :)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej och tack söta du för superbra tips! :heart:

Nej, vi har faktiskt inte köpt ännu och skall definitivt åka dit du gjorde, var finns de i vår stad?

Jättebra tips, verkligen, jag har känt att jag velat lite och dragit mig för att ta tag i det... tittat lite på volvos stolar då vi har en sådan bil.

KRAM!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Hej igen

Först en allmän länk om NTF's rekomendationer för barn i bil (ifall nån annan kikar in på tråden ;) )
http://www.ntf.se/konsument/barnibil/

Sen -I götebrog finns NTF Väst i västra Nordstan, vid kronhusbodarna ungefär, på Torggatan 16 (tel 031-6078809) Jag tror man skall ringa och boka tid för rådgivning, men jag chansade och åkte bara in och detvar inga problem. Vet att de är lite snåla med öppettider, typ bara 10-15.30 på vardagar, så ring och kolla så att de inte har julstängt också.

Lycka till!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej

Jag tycker det är knepigt det här med bilbarnstolar, jag har redan vänt Mio :oops: för husfridens skull. Vi hade ändå en BRA stol med bra benutrymme men hon trivdes verkligen inte i den och jag har svårt för att sitta bakåtvänd själv, man ser ju ingenting :shock: allt bara svissar förbi :? Jag köpte en bra framåtvänd stol som hon sitter jätte bra i nu, jag vände henne när hon var 3 år och 2 månader :oops:

Men en sak som jag ofta tänker på är benutrymmet... Jag ser ofta ungar som sitter som fällknivar i sina stolar, knäna ända uppe i ansiktet nästan. Jag har ingen kunskap om kroppen eller om trafiksäkerhetsfrågor men min instinkt säger mig att det kan inte vara bra. Vid en krock så pressas ju stolen framför mot barnstolens rygg som pressas mot baksätets ryggstöd och då måste ju ungens ben pressas uppåt med en enorm kraft och orsaka benbrott och höftskador och kanske tillochmed axel och ansiktsskador. I min värld är det i dessa fall säkrare att åka framåtvänd... I dessa fall alltså inte generellt. Så benutrymmet borde vara en väldigt viktig sak att tänka på och då får den personen som sitter fram i passagerarsätet kanske sitta "lite" obekvämt för att barnet ska få plats.

Eller tänker jag helt fel? Kanske det är helt riskfritt att sitta som en fällkniv, vad tror ni?

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Om de sitter som fällknivar har de nog en stol med för lite benutrymme. Det är en enorm skillnad för frontal- och sidokrockar om de sitter bakåtvända.

Vi åker till NTF i morgon, tack Sagasmamma. PMar dig nån dag. :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Anna09 skrev:Hej och tack för tips, tänker också så. :smile:

Och att de dessutom sitter därbak eftersom det tydligen inte är någon garanti att man kopplar ur airbag fram, trots allt. Har en granne som har serviceföretag för bilar och han vill inte koppla ur airbags ur det hänseendet, för att de trots urkoppling kan lösa ur. :evil:

Kan vara bra att tänka på. :roll:
Fast det är en gammal myt. Tar man bort krutladdningen så kan den inte lösa ut. Däremot bör man ju vara noga med att den som demonterar airbagen vet hur man gör, som ovanstående visar...
kiki skrev:Men en sak som jag ofta tänker på är benutrymmet... Jag ser ofta ungar som sitter som fällknivar i sina stolar, knäna ända uppe i ansiktet nästan. Jag har ingen kunskap om kroppen eller om trafiksäkerhetsfrågor men min instinkt säger mig att det kan inte vara bra. Vid en krock så pressas ju stolen framför mot barnstolens rygg som pressas mot baksätets ryggstöd och då måste ju ungens ben pressas uppåt med en enorm kraft och orsaka benbrott och höftskador och kanske tillochmed axel och ansiktsskador. I min värld är det i dessa fall säkrare att åka framåtvänd...
Vid en sådan allvarlig krock så kan jag lova att sitter barnet framvänd så dör det, kiki. Barn under fyra år har så pass stor obalans mellan huvudets tyngd och nackens styrka att vid en frontning i den kraften finns det nästan inga överlevnadschanser om man är framvänd. Bokstavligt talat så slits nacken av av huvudets tyngd. Bakvänd finns det däremot rätt stora chanser, även om bäckenet och benen tar stora skador. De skadorna är inte dödliga. Jag har flera bekanta i både trafiksäkerhetsbranschen och bilbranschen, och även om de är oöverens om det mesta så är de förfärande övererans om just detta... :?
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

TorpSara skrev:
Vid en sådan allvarlig krock så kan jag lova att sitter barnet framvänd så dör det, kiki. Barn under fyra år har så pass stor obalans mellan huvudets tyngd och nackens styrka att vid en frontning i den kraften finns det nästan inga överlevnadschanser om man är framvänd. Bokstavligt talat så slits nacken av av huvudets tyngd. Bakvänd finns det däremot rätt stora chanser, även om bäckenet och benen tar stora skador. De skadorna är inte dödliga. Jag har flera bekanta i både trafiksäkerhetsbranschen och bilbranschen, och även om de är oöverens om det mesta så är de förfärande övererans om just detta... :?
Ok, alltså även om dom sitter i en stol med "inget" benutrymme?
Kram på dig.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, det är ändå inte dödligt. Men de bör ju ha en stol med benutrymme i allafall... :wink:

Eftersom Edvard är så åksjuk av sig hade vi ju verkligen tänkt tumma på 4-årsregeln, men efter alla föreläsningar vi fått så har vi resignerat. Sist så fick vi se en röntgenbild, då blev i allafall jag övertygad. :cry: Till saken hör ju att vi ju kör på en både olycksdrabbad och hårdtrafikerad länsväg där det sker så pass mycket incidenter att risken känns reell. Det påverkar oss särskilt, naturligtvis. :?
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Jo, det påverkar ju så klart hur mycket och vart man åker. Mio körs ju runt lite i Norrtälje... ett par km åt gången på sin höjd, i stadstrafik. Gotland är ju ännu inte besökt med nya stolen, kanske åker den bakåtvända tillbaka då.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"