8 mån

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

8 mån

Inlägg av eefwah »

hej!

jag hittade den här högintressanta delen av forumet för knappt två månader sen och sen dess har sonen ålat i två längre pass varje dag (det är vad som får plats i vårt schema). tidsmässigt blir det ungefär 3 timmar om dagen. hur långt det blir kan jag omöjligt avgöra.

jag hjälper till så ofta och mycket jag kan, men han har fortfarande inte hittat den korsvisa ålningen utan använder mest högra sidan och låter vänstra benet hänga ganska orörligt. när jag hjälper till får jag hjälpa till ganska mycket för att aktivera vänstersidan. öht använder han sig mest av överkroppen.

han vill också gärna krypa, men det går ju inte så bra eftersom han bara halkar ner. detta nöjer han sig då med och fortsätter åla fram på sitt sätt.

han vill gärna stå och gå också och om jag håller honom under armarna så går han på tå. det har kanske hänt max fem gånger att jag låter honom "gå", inte heller får han sitta så ofta.

hur kan jag hjälpa honom att åla rätt? jag ser faktiskt ingen utveckling när jag hjälper honom. kanske kommer den? det mesta verkar han vilja lösa på sitt sätt, och fram kommer han ju :D .
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej

Mitt råd är att stödja den passiva delen varannan gång. Alltså inte hjälpa till den delen av kroppen som är aktiv, men vara stöd t.ex under fotsulorna när det är det passiva benets tur att skjuta i från. Detta tar tid, så man får investera lite tid på golvet. Visa och visa igen. Handen om handen, handen mot foten. Igen och igen. Och gärna försöka hindra den aktiva delen, när det är den passiva delens tur att agera. Förstod du vad jag menade??

Hege
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej hege och tack för ditt svar.

jag förstod utmärkt och ska göra som du säger. bra också att jag fick veta att jag kan gå in och hindra den aktiva delen när det inte är dess tur.

vi ska jobba på. jag återkommer eventuellt , tack sålänge och såmycket.

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "