Kurning av barn nummer 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna-Anna

Kurning av barn nummer 2

Inlägg av Anna-Anna »

Hej!
Vi kurade vår son 2008 och nu när det är dags för lillasysters kur, surfar jag givetvis in här på forumet för att friska upp minnet, få lite stöd och råd på vägen. :)

Storebror Sixten sover jättebra och har gjort det ända sedan vi kurade honom. Lillasyster Elvira har tyvärr vant sig vid att få bröstet för att somna om på nätterna, vilket innebär sömn i tretimmars cykler... Så nu vid 5 månader tycker jag det är dags att sova hela natten för både mig och lilla damen.

:arrow: Jag har lite frågor som jag funderat på. Jag skulle först och främst behöva tips om ett lämpligt schema för en 5 månaders. Nu sover hon och äter lite hipp som happ och har inget riktigt mönster. Det jag måste ta hänsyn till i schemat är storebrors schema: 0700 godmorgon, 0830-0910 påklädning och färd till dagis några dagar i veckan, samt påklädning och hämtning av storebror på dagis 1340-1415. Storebror lägger sig 1900 för natten.

:arrow: En annan fråga är hur det går att kura med en högljudd 2 åring till bror runt ikring lillasyster? Några tips? Jag kan ju inte direkt gå ifrån storebror till ett annat rum för att vagna på dagarna? Storebror är expert på att väcka lillasyster när hon sover. Han vill så gärna kramas, dra av henne täcket eller bara pilla på henne när hon ligger och sover som bäst... :roll:

:arrow: De ska även sova i samma rum när Elvira är kurad är det tänkt. Någon som har erfarenhet av detta? Under kurens första period kan vi dock ha dem i skilda rum på nätterna men ej på dagarna då rummen ligger på olika våningar i huset.

:arrow: Den sista frågan är om ni tycker vi ska vänta till efter jul med kurandet? Jag vill ju gärna göra det nu men samtidigt ska vi ut och resa med bil långt veckan innan jul, så kanske blir det tight med tid för att hinna stabilisera sömnen för lillan?

Tack på förhand för tips och råd!
Anna, mamma till en kurad prins född 2007-12, samt en kurad prinsessa född 2009-06.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

:arrow: Lite inspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Tänk med papper och penna. Få till ett schema som passar just er. Vi kan bolla vidare om ni inte får ihop det. :wink:

:arrow: Jag har ju inget syskon så jag kanske inte är rätt person att svara. Men själva ljuden skulle jag inte se som ett problem. Lär henne att somna med ljud omkring sig så blir allt så mycket enklare. Kanske storebror kan hjälpa till att lära sig vagna så småningom? Eller så får han en intressant sak att pilla med precis när du måste lägga... Om ni pratar om att hon måste få sova klart så kan han ju få väcka henne när det är dags?

:arrow: Jag har läst att det inte är några problem med att ha dem i samma rum.

:arrow: Här måste ni nog känna efter själva vad ni vill. Kan ni hålla rätt attityd så tror inte jag en resa vid jul stör så mycket, ni har ju era tider att hålla bara. Men tycker ni det verkar krångligt så vänta. :wink:

Hoppas det gav svar på dina frågor. Några med syskon kanske kan hoppa in med mer svar. :roll:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

kastar mig in här. Jag har kurat båda mina två.

Vad gäller syskonen så är det bara att göra honom delaktig (=låt honom vagna absolut) och pakta (=låt honom vara stor och förstå att lillasyster måste sova, håll med om att det är kul att killa lillasyster men förklara att det får ske under vaken tid OCH se till att det gör det :wink: och så vidare, det finns många varianter).

Vad gäller sova i samma rum så funkar det utmärkt. Det kanske tar en vecka innan det sitter, men vad är väl det? Gör ihopflyttningen till en stor händelse, låt storebror möblera, invig högtidligt med pompa och ståt. Ladda med Attityd. Vänta dock till efter uppföljningsveckan om möjligt, vi lät det gå tio dagar. Jag upplevde att lillebror sov bättre när han blev inflyttad till storasyster. Hon sov dock sämre en kortare tid, men tyckte att det var urmysigt att vara två på rummet (vem gör inte det 8) ?).

Ja, som sagt, ni får bestämma själva, men jag hade kört bums. Det är ju långt till jul :santa: och ni har erfarenhet sen tidigare.

/P
Anna-Anna

Inlägg av Anna-Anna »

Tack för stödet och era tips!

Ikväll smäller det, då kör vi igång! Schemat som vi tänkt oss är:
0700 frukost
0945 mellanmål
1000 2 timmes lur
1300 lunch
1445 45 min lur
1600 mellanmål
1730 kvällsmat
1830 mys o nattslurk
1900 sova natt

Vad tror ni om det?

Vi kommer köra syskonen i separata sovrum under den första fasen och sedan flytta in dem i samma rum. Vagning under dagen med högljudd storebror kommer bli en utmaning men det ska vi klara. :wink:
Vi kör på samma ramsa för båda barnen också.

Håll tummarna för oss nu!
Anna, mamma till en kurad prins född 2007-12, samt en kurad prinsessa född 2009-06.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Få se nu, 6 mån? :-k Jag tror att bara två lurar på dagen är lite för lite. Det vanligaste är tre lurar i den åldern och så kortar man till två runt 8-9 mån.

Det kommer att gå fint ska ni se! :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Anna-Anna

Inlägg av Anna-Anna »

Hej igen!
Lite rapport över hur det går för oss. Vi började kuren i fredags kväll och är nu alltså inne på fjärde natten. :)

Vi har kört på schemat men vi insåg att vi kanske skulle behöva lägga till en 20 minuters lur klockan 1700 så det har vi gjort.

Den första natten vaknade hon tre gånger; första gången blev det mycket buffning och ramsning i 1 tim och 20 min innan hon somnade om. Andra gången 45 min. Tredje gången grät hon endast en kort kort stund och somnade om utan att vi gick in till henne. 8) Summering av den natten var att hon verkade reagera negativt av ramsan. Det väckte både henne och hennes vrede! :lol:

Andra natten vaknade hon också flera gånger men aldrig lika länge som första natten.

Tredje natten vaknade hon endast en gång, klockan 0235 först vilket är rekord, hejja Elvira! :D Då buffade vi en omgång och ramsade ungefär 1,5 timme innan hon somnade om.

Samtliga mornar har vi väckt henne och då har hon varit en glad tjej!

Själva nattningen klockan 1900 har gått lätt fram till ikväll, hon har varit trött och nästan somnat redan vid nattslurken. Ikväll blev de dock lite "dialog" i form av skrikande från hennes sida och ramsande från min sida. Jag försökte verkligen höra när hon ökade i skriket och svara henne då och vara tyst och låta bli att ramsa då hennes skrik verkade avta något i styrka. Tror att hon blev mer ledsen ikväll då vi inte buffat något alls mer än symboliskt vid tillrättaläggningen. Vi har nog varit rätt frikostiga med buffning de andra nätterna.

Dagslurarna sitter som en smäck, hon somnar snabbt i vagnen inomhus med lite vagning först. Ramsan stör henne dock! :? Och storebror har väckt henne för tidigt en gång.

Vårt största problem och min fråga just nu är kring vår 20 minutare på em. Hon har svårt att somna snabbt nog och den blir försenad om sömnen kommer alls. Kan man använda marginalkvarten även på denna korta lur? Kanske behöver hon inte den luren alls? Vad tror ni?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Bravo!!! Går ju lysande!

Om ramsan: den får hon faktiskt vänja sig vid. Se varje tillfälle som en möjlighet att öva ramsa, både för er och för henne. Den är, som ni vet, det enda ni behöver senare i lilla livet, så det är bara att jobba vidare. Lyssna inte på protester helt enkelt. Fast öva gärna olika lägen, kanske gillar hon den serverad i hurtig ton? Eller mjukt? Eller punktsättande?

Om 20-minuterslur tänkte jag (för 100 år sen!) att raringen skulle somna SENAST en viss tid, annars fick den utgå. Kan det funka?

Och duktiga brorsan som bara väckt syster-yster en endaste gång! Fantastiskt.

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jo, en sak till slog mej. Det är inte så att du/ni ramsar för mycket? Prova att backa lite. En bra tumregel vi uppvak är:

* avvakta
* avvakta lite till
* och lite till...
* NÄR du vill gå in: Ramsa!
* avvakta igen
* och igen och igen :lol:
* osv.

Gör gärna något annat under tiden. Nåt husljudsaktigt som låter lite lagom. Kan vara dammsugning, kan vara starta tvätt, kan vara fixa te, kan vara ringa ett samtal, kan vara allt-möjligt-och-vad-som-helst som tar en liten stund och drar koncentrationen från barnet.

/Piggelin
Anna-Anna

Bakslag! Hjälp!

Inlägg av Anna-Anna »

Ok. Nu har bakslagen börjat komma. Inatt gick ANDNINGSLARMET! Jag vet inte om det var för att hon glidit ner till fotändan eller om hon faktiskt slutat andas för en kort stund. Hur som helst gjorde det mig fruktansvärt skärrad. Jag sprang in och skulle se om hon andades och vände på henne redo att göra hjärt och lungräddning. Hon vaknade då och skrek men somnade om efter en kvart... Det gjorde inte jag. :cry:

Sedan sov hon till 0630 då jag ramsade henne till sömns efter 10 min och jag fick väcka henne enligt schema 0700.

Sedan har dagslurarna totalkrånglat idag. Långluren 2 tim i vagnen tog 30 min innan hon somnade och sen vaknade hon och skrek 25 min för tidigt.

Eftermiddagsluren 45 min tog 30 min att få henne att somna. Ramsan störde som vanligt oavsett mjukt, hårt, glatt eller sällan... Eftersom jag förstått att man inte ska använda marginalkvarten på 45min luren så blev det inte så mycket sovet här.

Nu ska vi se hur det går med den sista luren för dagen... :?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

Ja, andningslarm kan verkligen få fart på vargflocken. Men se det från den ljusa sidan och tänk, vad bra att larmet sa till, oavsett orsak. Du/ni kan ju trots allt aldrig övervaka barnet alla sekunder dygnet runt. Larmet kan det. Larmet gör det jobbet. Till och med bättre än vad vi människor kan åstadkomma. Kolla gärna plattorna i lugn och ro på dagtid. Kan de placeras bättre?

Vad gäller krångel med dagslurarna vill jag säga:

1) förstår jag det rätt att vi pratar om en problemdag? Vad är väl det? Upp med hakan, på med attityden. En gång är ingen gång. Nya tag, det kommer nya möjligheter, hela tiden.
2) dagslurarna KAN krångla en tid. Ha lite tålamod. Skriv gärna dagbok så att ni ser framstegen. Och utvärdera inte för tidigt... (=minst 3 dagar och under kuren först efter uppföljningsveckan!).

Det är lugnt. Det kommer gå bra. Målet för ögonen. Snart sover ni alla gott om natten, liksom på dagen!

Kram,
Piggelin
Anna-Anna

Inlägg av Anna-Anna »

Ååååh jag blir galen! Nu ligger hon i vagnen och gallskriker under sin 2 timmarslur och har gjort så i 40 min. Ramsan biter inte alls. Jag grejar och donar i köket men hon lugnar sig inte. Det enda hon lugnar sig av är vagning! Så fort jag slutar börjar hon skrika igen. Känner för att skrika tillbaka. :x
Anna-Anna

Inlägg av Anna-Anna »

Intressant!
Vi har valt att lägga henne på rygg under dagslurarna eftersom vår syskonvagn är så smal att hon knappt får plats att ligga på mage.
Nu vände jag henne och knölade ner henne på mage trots att det blev trångt. Gissa vem som somnade? :lol:

Tack rara Piggelin och ni andra som peppar i stunder som denna!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:lol: :lol: :lol:

Ja, vem vill väl sova på rygg :roll: :wink: ?

Saken är biff.

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hur går det?! Jag är nyfiken.

/P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"