Får barnläkarna vräka ur sig vad som helst? Svar Ja

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> Tack Camilla för att du ger ännu en röst åt det sunda förnuftet och åt alla oss med samma erfarenheter som du. Och så bra du gör det dessutom!

Jannika
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Men Anna, vilket inlägg!! jag är mållös, detta får vi nog skicka på ALLA som har något att säga om dig!

Heja Anna, Heja Camilla! Ni är sååå härliga! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D U n d e r b a r t ! ! ! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ElinN

Inlägg av ElinN »

=D> :heart: =D>
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

"Barnläkarens bästa sömntips"

Inlägg av annawahlgren »

"Barnläkarens bästa sömntips", flaggar nya Föräldrar & Barn för på omslaget:

:arrow: "VÅGA PROVA 5-MINUTERSMETODEN"

Det är den gode professorn och PSD-experten Hugo Lagercrantz, som slår ett slag för 5mm och avvisar andningslarm - för att, antar jag, bringa reda ( :?: ) i förvirringen varom denna tråd handlar.

:arrow: "... det är inte alls skadligt för bebisen att lära sig somna själv. I början skriker bebisen en stund innan den somnar men det är ingen fara. Visst kan det vara jobbigt för föräldrarna men ska vi se till barnet är det tvärtom bra och tryggt att kunna somna själv, helst i egen säng intill föräldrarnas.

:arrow: Viktigare än något annat är att bebisen under halvåret ska somna och sova på rygg, allt annat är fel. Förlita dig inte på babylarm utan i stället på de studier som finns kring plötslig spädbarnsdöd. Små bebisar SKA sova på rygg."

[-(

Jag skriver i Internationella Sova hela natten, sid 36 f:

:!: *Principen för femminutersmetoden, som har sina rötter i 1940-talets USA, är att spädbarnen får skrika sig till sömns, medan föräldrarna tittar till dem var femte minut och talar om att de är där.

Metoden lägger ansvaret på barnen själva att efter förmåga lugna ner sig.

Den kräver starka nerver hos föräldrarna, som förväntas sätta sig över de beskyddarinstinkter som manar dem att störta sina nödställda små till undsättning.

Barnen somnar mycket riktigt förr eller senare, eftersom deras skrikande inte leder till något annat än uppgivenhet och utmattning, så skrikmetoden fungerar – förutsatt att föräldrarna är mäktiga att legitimera sin passivitet inför barnets mer eller mindre hysteriska förtvivlan.

:!: Femminutersmetoden har sina betänkliga brister:

1. Det obesvarade skrikandet skapar oundvikligen övergivenhetskänslor. För ett litet barn som inte kan överleva på egen hand betyder det livsfara att bli övergiven.

2. Den sömn, som följer på uppgivenhet, förtvivlan och psykisk utmattning, blir sällan djupt vederkvickande. Det gäller oss alla.

3. De allra flesta små barn som ”botats” med skrikmetoden sover alldeles för lite. Föräldrarna måste matta ut dem redan i vaket tillstånd. Förståeligt nog vill alla helst slippa timmar av skrikande.

4. Den sömn, som barnen själva inte söker eller njuter, viker gärna för första bästa påfrestning som tandsprickning eller förkylning. Resultatet av Controlled Crying Method är därför sällan bestående. Feminutersmetoden får upprepas om och om igen.

:!: Enligt Sova hela natten-kuren däremot får små barns frågor aldrig lämnas obesvarade. Deras oro för livhanken, fruktan för vargen, ängslan för sin obestridda hjälplöshet får aldrig förklinga ohörda.

För mig får inga små barn skrika alls.

Det gör de ändå, som bekant, men den mängd frågor de ställer första gången, första kvällen under Sova hela natten-kuren, ska ha ögonblickliga och i ordets rätta mening betryggande svar – även om detta första svar tar sina modiga 20-45 minuter att förmedla till små barn som aldrig sovit bra (eller sovit alls, höll jag på att säga).

Små barn får vara på dåligt humör, de får vara ilskna och reagera med mindre ädla eder - men i min värld får späda och små barn inte vara ledsna eller olyckliga.

:!: Små barn får inte befara sig övergivna en sekund.*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag kan inte citera. Men jag vill kommentera den här meningen:

"För mig får inga små barn skrika alls."

Jag tyckte att det var svårt att förstå hur du kunde säga så när vi kurade stor-tjejen. Uppenbarligen och hur tydligt som helst skrek hon. Mest första kvällen/natten, och även andra, och ja, det hände nog ett antal nätter ytterligare.

Men vi hade ju verktyg att ta hand om det! Vi hade en fungerande plan. Och jag lovar. Skriken, som jag numera också kallar frågor :wink:, upphör. Dom gör det med SHN. Så är det bara. Och det består. Barnen sover och sover och sover. För dom vet att vi finns där. Dom vet att det är skönt att sova. Dom till och med ber om det ibland. Och dom säger det i ord!

Det är så svårt att förklara. Men detta är en av de bitarna som jag fascineras mest av med SHN. Att man kurar en vecka eller två, kanske är det vingligt någon månad efter det, men sen sover dom! För resten av livet? Ja, jag vet inte, men snart har det bestått i åtminstone fyra år (eller förresten sju, för jag har en kurad systerdotter som sover gott också!).

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tillägg :lol: : Inlägget ovan syftade till att förklara varför SHN är så mycket bättre än 5-minutersmetoden.

OCH dessutom förespråkar ju du, Anna, att man helst inte ens ska behöva kura. Standardmodellen från början säkrar att man kommer rätt från början! Så smart. Så riktigt. Så kärleksfullt.

/P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Piggelin skrev:Att man kurar en vecka eller två, kanske är det vingligt någon månad efter det, men sen sover dom! För resten av livet?
:D Ja, Piggelin, de fortsätter sova och sova och sova :sleep: mina tonåringar har ALDRIG under sin uppväxt haft problem med sömnen. Noll gånger, förutom när de varit sjuka. De har somnat hemma, borta, i tysta hus, i hus där det är fest, i husvagnar, stugor, på hotell, i tält, på kökssoffor - och vet du vad jag fått höra från alla runtom oss, i alla år? Tänk vilken TUUUR du har som har så SNÄLLA barn :roll: . Det sorgliga är att alla barn skulle kunna få ha det såhär, och må bra. Inte bara de barn som är snälla :wink: .

Kram!

(f ö tycker jag dr Lagercrants kunde sluta propagera för 5mm :evil: men snart har läkarkåren bitit sig för många gånger i rumpan och vet inte vad de säger från en gång till en annan :roll: ...)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Piggelin skrev:Vi hade en fungerande plan. Och jag lovar. Skriken, som jag numera också kallar frågor :wink:, upphör. Dom gör det med SHN. Så är det bara. Och det består. Barnen sover och sover och sover. För dom vet att vi finns där. Dom vet att det är skönt att sova. Dom till och med ber om det ibland. Och dom säger det i ord! ---detta är en av de bitarna som jag fascineras mest av med SHN. Att man kurar en vecka eller två, kanske är det vingligt någon månad efter det, men sen sover dom!
:D Tack, Piggelin :heart: Förklaringen är nästan pinsamt enkel. Och det är bara jag som har kommit på den :oops: :thumbsup:

Ur Internationella Sova hela natten, sid 12, "VARFÖR FUNGERAR SOVA HELA NATTEN-KUREN?":

:arrow: *Sova hela natten-kuren är en kur - ett botemedel - för små barn som behöver hjälp med att sova lugnt och gott, skönt och sammanhängande, hela natten lång.

:arrow: Kuren fungerar på alla barn med sömnproblem därför att små barn, precis som alla andra människor av kött och blod, behöver sova på nätterna och vill det.

:arrow: Vi vill alla kunna sova i lugn och ro. Barn är inga undantag.*
miar70 skrev:Ja, Piggelin, de fortsätter sova och sova och sova :sleep: Mina tonåringar har ALDRIG under sin uppväxt haft problem med sömnen. Noll gånger, förutom när de varit sjuka. De har somnat hemma, borta, i tysta hus, i hus där det är fest, i husvagnar, stugor, på hotell, i tält, på kökssoffor - och vet du vad jag fått höra från alla runtom oss, i alla år? Tänk vilken TUUUR du har som har så SNÄLLA barn :roll: . Det sorgliga är att alla barn skulle kunna få ha det såhär, och må bra. ---
Tack, miar70 :heart: Det är sannerligen verklighetens och den välunderbyggda erfarenhetens röst som talar.
miar70 skrev:(f ö tycker jag dr Lagercrantz kunde sluta propagera för 5mm, men snart har läkarkåren bitit sig för många gånger i rumpan och vet inte vad de säger från en gång till en annan ...)
Det är nog lite kris i Kapernaum :shock: Lars H Gustafsson, BVC-guru, motsätter sig och fördömer 5mm. Den gode Hugo, överdjävul (ursäkta :oops: ) för BVC, anbefaller 5mm. Eckerberg, som introducerade 5mm i Sverige (och tog åt sig den tveksamma äran av att ha "uppfunnit" den - varav han gav halva, drygt, äran åt sin fru) har gått i pension. Vilket ben ska BVC stå på nu :?: :!:
Piggelin skrev: OCH dessutom förespråkar ju du, Anna, att man helst inte ens ska behöva kura. Standardmodellen från början säkrar att man kommer rätt från början! Så smart. Så riktigt. Så kärleksfullt.
Tack, Piggelin - så vackert sagt :heart: Månadens krönika för december kommer att handla om just det.

Ett utdrag (fast sedan redigerade jag en smula, så att det blev som det är i den publicerade krönikan):

:arrow: Det jag sysslat med under de trettio år jag utvecklat Sova hela natten-kuren, den oslagbara och enkelt och självklart fungerande, är städning. SHN reparerar de skador barnavanvårdskartellen ställt till. Den punkterar – till barnets stora lättnad – lögner som att barn inte skulle vilja / kunna / behöva sova på nätterna, sammanhängande, säkert och skönt, i likhet med resten av mänskligheten. Den avslöjar att kejsaren är naken. Den medicinerar enligt naturläkekonst!

:arrow: SHN är och förblir en KUR, som botar den förfärliga åkomma som heter sömnbrist, förorsakad av barnläkarsanktionerad – och tillskyndad – sömndeprivation.

:arrow: Så det vill jag bara säga, så får jag det sagt: hade inte herr P – se sommarens och höstens krönikor – ställt till det så erbarmligt för de små barnen, hade jag aldrig behövt rädda över 800 spädbarn från att gå under av sömnbrist och deras ömma föräldrar från att förlora förståndet. Det är inte av en slump sömndeprivation är ett av världens äldsta, mest välbeprövade tortyrmedel.

:arrow: Bland de 800 spädbarn jag har kurat personligen återfinns inte mina egna barn. Jag har städat upp efter barnavanvårdskartellens bedrövliga framfart. Vi kan alltså inte tala om ”metod” här – vi talar kurerande av elände som aldrig skulle ha behövt uppstå.*

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den lör 05 dec 2009, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup: \:D/ =D> :santa: :sleep:

:heart: Jag är så glad att du finns och att du fortsätter ge röst åt barnen :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Och vilken UNDERBAR kommentar du skrev :lol: :heart: :lol:

Det övergår mitt förstånd att du hinner med ALLT... utifrån sådan orubblig kärlek, omtanke, omsorg.

TACK kära Mia :heart: för att DU finns. Du klippa av erfarenhet O:) O:) O:) O:) O:) O:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:oops: :heart:
Äsch Anna, jag har bara lärt mig att prioritera - jag väljer att göra det som ger mig nåt och umgås med människor jag gillar, då orkar och hinner man så mycket mer än man tror :wink:

Puss :santa:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vet :oops: \:D/ Det är just det 8-[ Teori är en sak, praktik en annan... 8)

Jag fick mig ett nytt epitet i en kommentar till newsmill-artikeln av en signatur "Vetenskaparn":

:arrow: Änglamakerska.

Det var nog det värsta hittills.

Det slår t o m "barnamörderska", där man - etablissemanget i såväl Norge som Sverige - har menat att jag ju genom att förespråka magäget (med larm) skulle ha ihjäl x antal barn per år, 100 i Norge och gud vet hur många här, som annars skulle stått på skolgården och firat studenten, om de inte dött i PSD på grund av mig (SvD). Min karriär som barnamörderska skulle ändå vara lite passiv, om man säger - lite oavsiktlig, trots allt. Magläget orsakar ju PSD, praktiskt taget. Har ju folk fått lära sig. Så jag visste väl helt enkelt inte bättre. Råkade bara döda ett gäng spädbarn genom min okunskap. Som Hugo Lagercrantz sa: "Probemet med AW är att hon inte kan någonting om vetenskap."

Änglamakerska däremot - det bygger på något högst avsiktigt. I dessa tider av pinsam obildning kanske inte ens "Vetenskaparn" själv vet vad han talar om. Men jag var med på den tiden det inte fanns p-piller och folk - unga kvinnor - "råkade i olycka" stup i kvarten (gissa genom vems försorg :?: Våldtäkt var inte ovanligare då än nu). Den stora skräcken för kvinnor i alla tider - utom nu - har varit att bli med barn. Ett barn man inte skulle kunna försörja som ogift. Dessutom blev man med en oäkta unge på halsen brännmärkt för livet som "fallen kvinna".

Under århundranden, ja årtusenden, doldes oönskade graviditeter - unga flickor flydde och gömde sig, inte sällan förskjutna också av sin egen familj. Barnet föddes i hemlighet någonstans och lämnades bort, så snart sig göra lät, till en "änglamakerska". Alla visste ju då som nu att nyfödda spädbarn lätt kan dö. Det var inte mycket hjälp på traven som krävdes. Änglamakerskorna tog hand om problemet - genom att exempelvis lägga ut barnet i skogen - och tyckte säkert att de gjorde en god gärning, eller i varje fall berättigad. Den unga ofrivilliga mamman kunde glömma och lämna bakom sig sitt sociala stigma under uppsegling. Hon kunde återta sin anständiga position på äktenskapsmarknaden som oskuld och jungfru. Hon hade aldrig fött något barn. Och gick ryktet, kunde hon i förtroende oantastligt berätta att hon hade adopterat bort det, eftersom hon inte kunnat ta hand om det själv.

Avsikten under bordet, för alla inblandade, var att barnet skulle dö, så att barnet i praktiken aldrig hade funnits.

Jag behöver nog inte förklara hur hårt detta nya epitet - änglamakerska - har tagit på mig.

Finns det då inga gränser för människors elakhet och ondska :?: :!:

:cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

Ja det är för sorgligt att man som människa måste nedgradera sig till att kalla någon för en massa elaka saker, en sak är att tycka saker om det man gör, men personliga påhopp och elaka förtal är LÅGT, riktigt LÅGT!

Hoppas du kan läsa med dina "selektiva" glasögon och se alla de vackra inläggen också? :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"