Väcka eller inte väcka?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Väcka eller inte väcka?

Inlägg av Jannike »

Hej!

Nu är det snart dags för bebis nr 2 att komma till världen och det är riktigt spännande! BF är 2 Dec! Profylaxen har vi tränat flitigt på denna gång så jag hoppas det går hela vägen!

Det jag har funderat på är kanske en underlig sak att fråga om, men i Barnaboken berättas ett exempel på när en familj ska få barn nr 2, och då väckte de barn nr 1 på natten när det var dags att åka in, bara för att typ berätta att de "skulle åka till sjukhuset och få hjälp att få ut bebisen". Sedan skulle barnet somna om igen. Detta barn var i exemplet en kille på 2 år. Hur har ni andra omföderskor gjort (ni som inte lämnade era barn hos någon annan) och som varit tvungna att åka in mitt i natten? Har ni väckt eller inte väckt på natten när ni åkt till förlossningen?

Vi har mormor som står standby för att komma och vara hemma med vår 1,5-åring och tycker kanske att det är smidigare att låta mormor berätta vad som har hänt på morgonen istället för att väcka mitt i natten... Låter det tokigt och i så fall varför? I övrigt har vi tänkt att följa Barnaboken, speciellt kapitlet om "annekteringen" vid hemkomsten.

Tar gärna del av era funderingar!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Jannike och grattis till skatten i magen! :heart:

Jag tycker att annekteringen är jätteviktigt, precis som du också skriver. Men när det är en så liten person som en 1,5 åring, så tror jag att det är bra som du säger, att mormor berättar. Står barnet och mormor varandra nära? Isf kommer det ju inte kännas konstigt för barnet att ha mormor där. Så får hon berätta hur spännande det kommer bli när bebisen kommer hem.

Jag funderade faktiskt inte så mycket på just den situationen. Min pojke var också 1,5 när han blev storebror. När det väl blev dags så var det kväll och det hela slutade med att storebror fick följa med till sjukhuset där farmor mötte upp och bytte bil med oss. Han hade ju inte hunnit lägga sig så det blev inte så dramatiskt som det låter. Sen köpte farmor och storebror hamburgare, åkte hem och åt å la sig. När lillebror sen var född, gick farmor in till storebror och viskade i hans öra att han blivit storebror. Han log då i sömnen :heart:

Ta det hela med ro :heart: sånt löser sig!

KRAM och lycka till!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Kom å tänka på en sak till. Ni kan ju berätta att när bebisen kommer, så kommer mormor till dig. Och då skall ni ha så mysigt och göra ditt och datt. Så vet barnet varför mormor är där, så påminner mormor barnet om det när de ses på morgonen.

:heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi har inte heller väckt våra barn när vi åkt till BB, de har fått fortsätta sova gott och så har de haft mormor hos sig när de vaknat. Visst har de blivit lite överraskade över att mormor var där men det hade vi ju pratat om många gånger om innan det var dags.

Det häftigaste av allt är att få komma hem med den nya familjemedlemmen och låsta syskonen bekanta sig.

När vi kom hem med Sigge så var Emil precis två år och antog en något avvaktande inställning. Han lekte bredvid Sigge med tågbanan och la banorna så Sigge skulle kunna vara med och leka lite. Efter en stund började han klä av lillebror och så bytte vi blöja tillsammans. Sen pillades det lite här och var och kontrollerades att allt var på plats. När sen Sigge blev hungrig och jag föreslog att vi skulle sätta oss i soffan tog Emil Sigges hand för att de skulle gå tillsammans. Då insåg Emil att bebisen inte alls kunde gå :shock: utan skulle behöva bäras. :lol: Härligt var det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jannike
Inlägg: 83
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 17:18
Ort: Täby

Inlägg av Jannike »

Hej!

Tack för svar! Mysigt att höra era berättelser! Det får bli så att mormor får berätta på morgonen om det blir aktuellt! Mormor kommer varje dag till oss och hjälper till nu när bäckensmärtan har blivit så svår här på slutet. Så mormor och Filippa har utevistelse varje dag tillsammans tex. Det blir inga problem tror jag!

Det ska bli så spännande när den blivande storasystern får träffa sitt syskon för första gången! Jätteroligt!

Vi går och väntar och väntar nu, har förvärkar varje dag...!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"