Känner mej osäker...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annsofi83

Känner mej osäker...

Inlägg av annsofi83 »

Heej!

Jag har utarbetat ett schema här på forumet tillsammans med er experter! :D Men jag har tyvärr inte kommit mej för att bestämma den där dagen D ännu... :( och nu börjar tösen på 5 1/2 månad bli gnälligare och gnälligare på dagen också och ingen dag är den andra lik, förutom att hon nu varenda kväll somnar för natten först kl 12-1, i famnen när hon äter för tredje gången på nån timme, (jag ammar inte) och det är jag nu så himla trött på så nu vill jag faktiskt ha henne att sova hela natten !!! Så det så!! :D
Men då är jag ju lite osäker inför alltihopa om det faktiskt kommer att fungera med hennes temperament? Risken finns att hon skriker så mycket att hon storknar eller iallfall att mamma och pappa får tinnitus... Men jag VILL att det ska fungera...
Jag har iallafall några praktiska frågor:
1. Hur kan jag veta att hon fått i sej tillräckligt med mat under dagen så att hon ska klara en hel natt?
2. Ska jag ha henne i vagnen som är lite trång för henne eller i sängen som vi har Brios Vyssan lull-tassar på?
3. "Måste" hon sova på mage när vi börjar kura henne? Hon har hittills sovit på rygg och även nu på senaste tiden på sidan, men hon hatar att ligga på mage... (iallafall blir hon väldigt arg när hon ligger på mage)
4. Kan jag isåfall ha henne på mage utan andningslarm? När är hon inte i riskzonen för plötslig spädbarnsdöd mera?
5. Ska man bara var hemma under kurtiden? Eller räcker det med att bara barnet är hemma och att farmor/mormor sköter, medan vi föräldrar uträttar ärenden? Vi är nämligen i slutskedet på en husrenovering och det är så himla mycket som ska handlas och fixas.

Känner mej lite dum som har dessa frågor, men jag VILL verkligen att det ska fungera och vill inte göra fel...

hälsn. Ann-Sofi
mamma till lilla tösen, född 9.6.-09
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

Så bra att du bestämt dig för att få din dotter att sova så mycket hon behöver. :wink: Har du boken "Internationella sova hela natten"? I den står kuren beskriven i sin helhet.

När du väl läst och tränat så mycket så du är redo kommer du att kunna lugna henne innan hon skriker så mycket. SHN går inte ut på att låta barnet skrika sig till sömns, den går ut på att lugna barnet på plats och ge betryggande svar i form av ramsan som blir en kommunikation när man får till lugnet.

Dina frågor:
1. Försök få i henne så mycket mat som möjligt bara så går det bra ska du se. :wink:
2. Sover hon bra i vagnen och du vill vagna så kan du ta vagnen. Jag skulle personligen ta bort tassarna på sängen ifall du vill använda den. Vi köpte tassar till vår säng men när jag sen skulle sätta på dem var kuren klar och jag har aldrig haft användning för dem efter det. :wink:
3. Nej hon måste inte sova på mage, men de flesta barn sover djupare och längre så. Verktygen är också enklare att använda på ett barn som ligger på mage. Men kuren går att genomföra på sida och rygg med.
4. Anna rekommenderar andningslarm oavsett sovställning! Så där skulle jag försöka få tag på ett så fort som möjligt. Man kan hyra ett om man inte vill köpa.
5. Det går säkert att ni åker iväg en sväng, det viktiga är att dagarna ser så lika ut som möjligt för henne.

Inga frågor är dumma! :wink: Det är bara bra att fråga innan man sätter igång så man säkert vet vad man ska göra sen.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"