Skrikfest vid läggning på kvällen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma till sessan

Skrikfest vid läggning på kvällen...

Inlägg av Mamma till sessan »

Hej!

Jag är ny som medlem här och har kört standardmodellen sen min dotter va 7 veckor (är nu 5 månader) , det har fungerat bra, mycket mat och mera mat, fått till sovpass med envis vagning :) , från slummrande vid bröstet till bra sovpass i vagn! Har dock slutat amma,orkade inte den sista ökningen :oops: .
Vi har inga problem med nätterna (sover oftast 12h utan uppvak!) men däremot nu nyligen har vi fått problem med läggningen på kvällarna..suck!
Har därför köpt SHN-boken. Min dotter sover på rygg men jag jobbar på att få henne att vilja sova på mage. Tidigare har vi kunnat lägga henne i sin säng säga god natt och gå ut, detta har fungerat smärtfritt tills för några veckor sedan?! Vet inte om Ebba riktigt är målgruppen för SHN.. kan somna om själv, oftast joller och sedan somnar om.
Hon har fasta rutiner för dagarna, vilket fungerar rätt så bra, använder marginalkvartar till och från.

Känner mig ganska uppgiven just nu efter några jobbiga läggningar på 40 min skrikande, med buffningar och ramsande.

Grejen är att ibland har det varit rapar i vägen och de klarar hon inte själv,så då har jag verktygat förgäves och tagit upp henne i famnen och rapen kommer :oops: ,STOR nackdel med att sova på rygg.

Känner att jag svammlar lite... :shock: :D
Min fråga är, Vad blir det för fel på kvällen? Misstänker övertrött men jag vet inte...villrådig...

Sömnschemat: 12h(19-7)1,5h,1h, 0,5h

Det är lätt när det går bra :)
Mamma till Ebba 20090604
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit! Skönt att ni fått till en så bra start med er dotter, en grund som ni nu rätt enkelt (tror jag) kan bygga på så att hon även somnar själv och nöjd. Mina tankar är: ingen riktig plan för läggningen eftersom det tidigare funkat så bra = många olika budskap och verktyg som används lite hur som plus de där envisa raparna som måste upp innan. Jag hade nog lagt mer krut på raparna, har du provat "vispen" 8-[ :-s ? Man sätter barnet i knät med ansiktet mot sig och vispar runt. 100% resultat här hemma :D . Sen kan du ju satsa på att få in ramsan som är ett bra verktyg framöver om hon får för sig att vakna tidigt eller så. Så jag hade kört efter kuren så som den är beskriven i boken, men momenten kommer gå fortare för er som redan har en rätt så trygg sovare. Vad tror du om det?

Sen brukar inte 1 h vara ett naturligt sömnpass för de allra flesta, många har 1,5+45+45 i valfri ordning vid den åldern. Men om det funkar bra ska ni ju såklart ha det kvar, bara en tanke.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma till sessan

Tack! Tack även för snabbt svar! Ja det stämmer att läggningarna har varit lite stressade till och från, har svårt att få till det sista sovpasset ordentligt och då har vi behövt lägga henne tidigare än tänkt från början. Ska helt klart testa vispen!! Börjar på ny kula from idag, har precis lagt sessan i sängen och hon somnade ganska fort med lite buff och ramsa. (la henne på mage)
Hon har tidigare bara sovit i vagnen på dagarna ute på balkongen.
Min tanke är att köra 1:a sovpasset i sängen, då är vi oftast hemma.

Har skapat detta schema nu istället, 12+45+2+45 (15,5h) Flyttar på det långa passet på morgonen till pass nr2 för att få en lite piggare tjej till kvällen och även en 0,5h extra.

Här ska njutas!
Mamma till Ebba 20090604
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma till sessan

Hej!
Läggningarna har gått som en dans nu i två dagar :D , helt underbart! Ramsan fungerar verkligen! Behövde bara hitta Attityden!

Fråga 1:
Har dock fått strul med dagspassen och har därför fått lägga henne kl 18 på kvällen nu 2ggr vilket har resulterat i 18-6, vill jobba oss tillbaka till 19-7. Någon som har tips på hur jag gör nu?

Fråga 2:
Hon sover på rygg i vagnen, kan man ha andningslarm i rullande vagn? Hon skulle säkert sova bättre på mage, är väldigt lättväckt när jag är ute på promenad eller gör nåt annat medans hon sover. Sover bäst i stillastående vagn och ute.
Tror ofta att schemat sitter men märker direkt när vi inte är hemma att det inte sitter så bra... :oops: Har för bråttom med det mesta.

Fråga 3:
Vilket är viktigast när man sätter schema, att man håller tiderna eller att vakenpassen ser likadana ut med social delaktighet på slutet?

Tycker att det kan vara svårt att få till likadana dagar, har bara bra rutiner på morgonen och till kvällen (i och med kuren) Men tiden mellan dessa pass kan se lite hur som helst ut men alltid med mat, kärlek,möte, skötning, social delaktighet eller ärende ute, men inte alltid hemma. (Kör alltid 2h vaken och äta var 3:e timme om dagen blir fel, att lillan inte sover likadant på passen.)

Behöver inspiration och peppning till att få ordning på dagarna, har blivit så inne på att få till kvällarna att jag tappat dagarna..

Är så glad att AW finns!!! Fick glädje- och sorgetårar nyss när jag läste i SHN-boken om lyckade kurningar!

//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad skönt att det går så bra för er! Attityden är verkligen viktig. :wink:

Fråga 1: Antingen försöker du hålla henne vaken till det är läggdags, eller så bjuder du på en fem-minutare när det är som tröttast. Du kan också skjuta sovtiden en kvart per dag tills du är framme vid den tiden du vill ha.

Fråga 2: Vad jag förstått så fungerar inte larmet i rullande vagn. Men har inte haft larm så helt säker är jag inte. Någon annan kanske kan svara. :roll:

Fråga 3: Jag skulle satsa på att hålla tiderna i första hand, rutiner på dagen kommer ni säkert in i snart. Det är bra om man kan fundera ut lite innan ung hur dagen ska se ut så att man har något att gå efter tycker jag. Tex vad man ska göra och när man ska vara ute, laga mat, gå ärenden osv. Då kan man planera in lättare efter schemat tycker jag.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Stort grattis till läggningarna!

skall se om jag kan svar på nån fråga

1 Här blir det motfråga :) : Blir det strul med dagpassen för att hon vaknar för tidigt? dvs att dagen börjar 6 och sen blir allt förskjutet? I så fall skulle jag titta in på "tidiga mornar"-tråden under klistrade favoriter.
Eller blir det strul för att hon inte sover hela långa passet och att eftermiddagen sedan blir förskjuten? det finns massor av tips på hur man "skarvar" (vi höll på en månad med lite olika trix innan lillan nu äntligen sover sin långlur jag samlade tom ihop alla skarv-trix i en tråd som borde finnas lite längre ner på forumet)

2 Man kan ha larmet i vagnen, men så länge den rulllar kommer den att indikera rörelse, oavsett om liten skatt andas eller ej. För att vara helt säker får man då stanna till och kolla att lampan blinkar regelbundet när vagnen står still väldigt ofta, minst var tredje minut tror jag AW brukar säga. Jag har också märkt att vinden kan indikera rörelse även om vagnen står stilla (fast aldrig det där jämna regelbundna blinkandet).

3 Scheman är inte riktigt min grej men vi håller tiderna för mat och sömn och gör lite olika saker på vakentiden. När vi är hemma är dagarna sig ganska lika, när vi ger oss ut på aktivitet blir det ju lite skillnad. Fast jag anpassar träffar på stan, BVC-tider och annat till när hon borde sova och äta och ser till att hon har möjlighet att göra det. Sen ser jag till att det finns av allt under dagen -lek, social delaktighet och utevistelse

Sista inputen blir nog ett råd till dig att skriva ett schema. Med fasta klockslag på. Jag tror det blir lättare då.

och bra jobbat!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Mamma till sessan

Tackar för glada tillrop och tips!

Svar på fråga 1: (sagas mamma)
Det som blev va att vi fick problem med skarven på långpasset, ska helt klart kolla in tipsråden!

Ikväll fick det bli en 5 minutare och nu borde vi vara på spåret, somnade kl 19.
Nu gäller det bara att jobba på skarven :?.

/Malin
Mamma till Ebba 20090604
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Mamma till sessan skrev: Är så glad att AW finns!!! Fick glädje- och sorgetårar nyss när jag läste i SHN-boken om lyckade kurningar!
Rara människa :heart: Tack för så varma ord.
Mamma till sessan skrev:Har skapat detta schema nu istället, 12+45+2+45 (15,5h)
Skulle nästan föreslå dig en 20-minuters på e m i stället. Lilla sessan är en gammal dam nu och nere i ca 15 tim sömn / dygn "bara" :wink:
Mamma till sessan skrev: --- kan man ha andningslarm i rullande vagn?
Jag har alltid det. På. Så stannar jag till i täta pauser, varannan / var tredje minut, och kollar att lampan blinkar så fint. Låter kanske smått hysteriskt men man vänjer sig snabbt :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till sessan

Tack för välkomnandet :) och visa ord!

Här jobbar vi på med kvällarna och schemat. (går lite upp och ner, gäller bara att jag är lugn och säker när jag ramsar :oops: :lol: ) Blir bara lite stressad ibland och då går det ju inte snabbare direkt. ](*,)
Mamma till Ebba 20090604
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till sessan

Hej!
Vill bara berätta att vi är i Norge jag och lilla sessan är barnvakt till en liten prins som är 1 år. Det har fungerat över förväntan med sessan när det gäller sömnen på natten och även dagen, trots ej perfekt schema nu under helgen. Märker nu hur långt vi har kommit med dagar och kvällar och framförallt om man jämför med lilla prinsen. Kan säga att ont i ryggen har jag, ska gå runt med honom tills han sover på dagspassen och sedan lägga han i sängen, till natten ska han somna med flaska i sängen men han vaknar 4.40 Och har en orolig sömn..oj oj försöker få min syster som är hans älskade mamma att göra SHN, får se om jag lyckas övertyga henne! Trött är jag och prinsen, sessan är pigg :lol:
Hoppas dock att vi ej får stök och bök när vi är hemma i Sverige igen, men då har vi ju rutiner att falla tillbaka till och även verktygen.
//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Det kommer säkert att gå bra när ni kommer hem. Helt rätt attityd låter det som om du har :thumbsup:

Ja visst är det skönt med perspektiv på det där med sömnen, själv hemkommen från en föräldragruppsträff och tänkte lite samma ;)
Det gäller att njuta av framstegen man gör även om man inte kommit hela vägen än!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Mamma till sessan

Hej!

Nu har vi problem med morgonen istället för kvällarna. Natt ska vara mellan 19-7 men lillan tror att natt ska vara mellan 18,30-4,30/5
vem har lärt henne detta tro?!
Åtgärd från oss är följande
:arrow: Ramsa och sedan tyst. Väckarklocka tidigast 6,45 (det kan vara tyst till och från men oftast gnäll mellan.) Dessutom är det mörkt i hennes rum!
Glad godmorgon med hennes glada och "pigga" föräldrar

Schemat är följande 12 (10) 1,5+1,5+(oftast 1h) 20 min (oftast 30 min)
Då Ebba känns otroligt trött på kvällen så har vi lagt henne 18,30 oftast. Sömnen blir bara kortare och kortare och lillan blir bara tröttare och tröttare. Va ju inne på att få till 12+45+2+20 men 2 timmar blev en så stor utmaning just nu :oops:, tänkte att hon då skulle få ännu mindre sömn.

Hon äter bra, men kräks och bajsar väldigt mycket. Då tolkar jag det som att hon är mer än mätt. (får gröt, välling, ersättning, pure, frukt,majskrokar.)

Vi är väldigt slitna just nu och har bomull i huvudet, vill bara hoppa ner i vagn och säng och sova åt henne!!!

Tycker så synd om min lilla sessa som går miste om så mycket sömn!!

Kloka och erfarna kvinnor, hjälp!
//Malin
Mamma till Ebba 20090604
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej! :smile:

Jag tycker er morgonstrategi låter som en bra en. :thumbsup:

Det viktiga är att ni känner er helt bekväma, då kommer sessan också att göra det.

Kom ihåg att ni inte kan sova ÅT henne, bara ge henne förutsättningarna att sova. Vi hade också uppvak i tidiga morgnar ett tag. Då la jag mig tidigare för att ändå få min sömn och kunna vakna och "strategia" mig genom vargisarna. Poletten trillade ner då jag mer och mer lämnade över till vår dotter att klara uppvak själv. Då trillade poletten ner hos oss båda två... hihi. :lol:

Gällande daglurarna är det smidigt att ha en långis mitt på dagen, det blir lättare att justera och minska längs vägen efterhand hon blir äldre.

Kör på och kom tillbaka på banan igen, det grejar ni! :thumbsup:

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"