Hjälp att hitta tillbaka

Skriv svar
AnnaSund

Hjälp att hitta tillbaka

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

Vår dotter är BB barn från start. När hon var 4 månader sov hon 12-h natt och har gjort detta i 2 år. Vi arbetade ganska hårt för att få in rutinerna innan hel natt satt ordentligt men har aldrig ångrat oss en sekund. Sedan 4 månader har vår dotter inte ens haft ett uppvak i månaden:D

Under den senaste månaden har dock problemen kommit smygande. Det började med att hon någon kväll var ledsen och någon av oss lade sig brevid sängen och höll handen mellan spjälorna. Detta ledde till att hon allt oftare blev ledsen när vi skulle lägga henne och bad oss om att hålla handen och ligga brevid sängen. Medvetna om att vi "gjorde fel" tänkte vi att det var en övergående fas och att hon kanske behövde extra trygghet. Dock har detta den senaste veckan eskalerat och våra kvällar har plötsligt förbytts från total harmoni till kaos. Hon gråter när hon ska lägga sig och gråter snabbt upp sig till helt hysterisk (har aldrig hört henne sådan förut eftersom hon vanligtvis är mycket lugn tjej). Vi har testat att lämna rummet men då klättrar hon snabbt över sängen och ramlar i golvet och slår sig. När vi lyfter över henne i sängen i gen är cirkusen igång.

Vi har varit så bortskämda med att sömnen funkat så bra och känner oss nu helt handfallna inför den nya situation som uppstått. Det skulle kännas så skönt att få handfasta tips på hur vi vänder och hjälper vår lilla tjej att vara trygg vid läggningar igen. Ramsan slutade vi med för längesedan eftersom vi inte behövde den på över ett år!

Tacksam för all hjälp!
kram
Mamma till Karin född 2007-11-20 och Olle född 2010-02-05
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Hur gàr det nu?

Ja, ni har ställt till det lite för den lilla och er själva... Det är sà lätt hänt att ge lillfingret för att snart ge hela armen. Sà nu borde ni styra upp läggningarna.

Hitta tillbaka till attityden som (överbe)visar henne om att allt är lugnt och tryggt.
Införa skrattet till gonattet om ni inte redan har det.

Sedan hade jag kört en liten minikur för att lugna henne i sängen.
Första kvällen tillrättalägga, kort markerande solfjäder och ut med ramsan vid varje pip. Hon ska inte hinna försöka klättra ur, när hon protesterar sà gà in och lägg ner och ut med ramsan. Första kvällen kan detta ta sin tid, hon är van vid att fà mysa med handen, men nu ska hon hitta lugnet själv.

Andra kvällen ger du en ramsa vid första pip, direkt, som svar pà hennes fràga om mys eller handen eller om hon verkligen ska somna själv (och skönt).

Tredje kvällen backar du och avvakta situationen, för att se om hon fixar det själv, behöver hon hjälp ger du henne en ramsa när du vill gà in.

Här hittar du lite mer info.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... l-gonattet
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Läs pà och lycka till!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

Tack för ditt svar! Vi ska genast köra på detta. En fråga bara, när jag lägger henne tillrätta blir hon vansinnig och reser sig snabbt upp igen och skirker. SKa jag lägga henne tillrätta igen då eller bara lämna rummet?

Tack igen för din hjälp!
kram
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

läs på i lathunden i SHN-boken eller printa ut från forumet här och så läs på i den! där står kortfattat för varje natt/dag i kuren. sen kör ni en regelrätt kur på 3 dagar. jag har precis kurat om min 1-åring. tråden kring detta finns några snäpp ner om ni vill ha inspiration!
och som svar på er fråga så måste ni nog solfjädra sömntung tills hon ligger kvar den första natten. och skulle hon ändå resa sig och protestera när ni väl lämnar henne med ramsan så måste ju ni snabbt tillbaka igen så hon inte hinner klättra ur och ramla. och så börja om med solfjädern/(buff). det är ju inte meningen att du ska behöva vända innan du kommit ut ur rummet för att hon är på väg ur sängen. och så kör in ramsan! den missen ska jag inte göra om. man står handfallen om man inte har ramsan- när väl bakslagen kommer. hur säker sovare man än har!

lycka till! det kommer gå toppen! snart är ni i hamn igen!

KRAMAR!
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Lilla Mia,
Tusen tack för ditt svar och engagemang! Vi har varit influensasjuka hela familjen men jag har hunnit läsa på så nu känner jag mig laddad och ska genomföra detta i helgen.
TACK och kram
miniz

Inlägg av miniz »

Bra att ni blivit friska!

Hur gàr det nu?

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"