3 veckors kille sover inget på dagarna.. :(

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, det är inget litet kurbarn du har - du behöver inte dra fram hela verktygslådan :roll: :lol: Bara lär dig lugna honom vid behov, så att han sover sina pass på dagarna (och nätterna) som han "ska" :idea:

Det är alltså nu du gör klockan till din bästa vän och går efter den, enligt ditt på förhand genomtänkta schema, som ska ge honom:

:arrow: 16 tim sömn / dygn
:arrow: varav 8 på natten, sammanhängande (se nedan - man får börja med sex)
:arrow: 4 fulla mål enligt SM (förrätt, varmrätt, dessert, kaffe med kaka :lol: ) samt en nattslurk före läggning för natten, före eller efter skrattet-till-go'nattet.

:arrow: Under måltiderna, där du ska sikta på hela menyn inom en timme nu, med marginalkvart (högst en timme och en kvart, alltså), gäller det att hålla honom vaken med alla glada tricks och metoder. Somnar han till under målen kommer han nämligen att vakna till motsvarande ofta under sovperioderna sedan, särskilt under natten.

Kanske kan detta mitt svar till en annan mamma (tråden "2 mån bebis med sömnproblem") inspirera dig O:)

*GRATTIS till lilla älsklingen :heart: Som alltså är hela två månader gammal nu - alldeles i dag!

Och när man är två månader söker man ordning och reda, tider och rutiner. Man är inte särskilt nyfödd längre. Man är faktiskt inte nyfödd alls.

Och det är bland annat därför han inte sover så bra på rygg, och inte länge tillräckligt. En nyfödd sover en nästan medvetslös sömn och kan sova hur och var som helst, flera timmar i sträck. Det kan inte din lilla älskling längre. Han måste få sova skönt, sammanhängande och gott. På natten skulle han egentligen börja sova åtta timmar i sträck nu. Han tar sig fem och en halv timme, efter vad du skriver, och det visar en god tendens till sammanhängande nattsömn. Men eftersom du fortfarande ger mat både kl ett och kl fyra - som om han vore nyfödd - får du börja med att införa sex timmar klockad natt en veckas tid eller så, innan du kan ge honom åtta.

Sammantaget behöver han 16 tim sömn / dygn.

Förutsättningarna för denna goda sömn enligt Standardmodellen är två:

:arrow: Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Till alla mål på dagen och kvällen. (På natten snålar man.)
:arrow: Magläge på slätt underlag. (Givetvis med andningslarm.)

Du är tyvärr lurad :cry: när du tror att det skulle vara farligt att lägga barnet på mage och säkert att lägga barnet på rygg. Ingetdera är sant. Det som är farligt är de långa andningsuppehållen alla späda barn gör, varav ett kan bli - i undantagsfall - ett för mycket och för långt. Det kommer sig av att andningen helt enkelt inte går automatiskt från livets början, vilket du ju måste ha märkt. Det är inte mycket annat heller som fungerar automatiskt från första stund

:arrow: Se månadens krönika: "Plötslig spädbarnsdöd: den enkla sanningen."

Så hjälp honom sova så gott. Sikta på 2-2 nu, det vill säga två timmar vaken (ungefär) och två timmar sova (ungefär) och sex timmar natt. Äta ska han göra i fyra omgångar (minst) inom en timme, möjligen en timme och en kvart, per mål. På det ska lilla matsmältningsapparaten, som verkligen inte heller är "automatisk" ännu, få arbeta ostört i tre timmar, eller åtminstone två timmar och trekvart, mellan dagsmålen. Och sex ostörda timmar på natten.

Och det gör lilla magen allra bäst på - just det: mage!*

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Som ett litet PS: det är rätt vanligt bland så där små knattar som vill prioritera sin skönhetssömn att de har svårt att komma till ro på kvällen. 8) De vill liksom snutta lite till, och kanske några droppar till...:D De laddar liksom för att sova ett längre nattpass sedan. Och så är de kanske lite för trötta för att äta riktigt effektivt, och mammas bröst är lite för trötta, de också. :roll:

Om du inte känner dig så säker att du kan buffa med Attityd så är mitt tips att ta upp honom och ge honom några extra droppar istället. Alternativt toppa upp honom med en flaska ersättning på kvällen så att både du och han är helt säkra på att han blir mätt. Då vågar jag hålla en slant på att han förlänger natten ännu mer av sig själv. :wink:

Det här kvällssnuttandet är ett övergående fenomen och när du börjar få ett schema på plats enl Annas rekommendation kommer du att märka att han vill lägga sig tidigare och tidigare. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Livi

Inlägg av Livi »

Ååå tack för ditt svar :heart: .. Känner mig så osäker.. Attityden var mkt bättre när jag kurade storasyter :? Så skönt att få hjälpen här på forumet :thumbsup: :!:

Inatt kom första natt målet tillbaka igen... Tycker det var så bra som du skrev att snuttadet kan vara att förbereda sig inför natten.. Det är precis så det känns! Å så skönt att du skriver att jag "kan" ta upp honom och ge en slurk till. I går kväll bev det ingen extra slurk utan vi vaggade honom bestämt och det gick ok. Men vaknade då 02.30 efter att ha somnat vid ca. 23.00 för natten. Vaknade sedan 05.30 och åt och sov till 09.00 (hans mamma var VÄLDIGT trött :sleep: )

Tycker det ska bli så befriande att spika schema!! LÄNGTAR DIT! Kan inte förstå de föräldrar som INTE inför schema.. Så nu ska jag och pappa börja spåna ordentligt (har satt maken på hård läsning :D ).

Har en liten fråga.. Känns lite pinsamt men vad menas med att ge hela måltiden inom en timme :?: :oops: Är det från båda brösten då eller.. Nä jag förstår inte.. :shock:

Citat AW "Under måltiderna, där du ska sikta på hela menyn inom en timme nu, med marginalkvart (högst en timme och en kvart, alltså), gäller det att hålla honom vaken med alla glada tricks och metoder. Somnar han till under målen kommer han nämligen att vakna till motsvarande ofta under sovperioderna sedan, särskilt under natten"

Nu har snart plutten sovit sina 2 tim på fm :D :!: Utan någon "hjälp" :D
Tack igen :heart:
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Tack chockladkaninen känns inte som att det fram gick så tydligt i mítt svar ovan :D :!:

En fråga till.. Är det vagna som och buffa som är ett bra sätt att lugna lillebror när tiderna ska spikas :?:

En liten dum fråga kanske (igen)..
Men då spikar man även natt målet så det vill till att ställa klockan på natten om lillebror inte vaknar själv :?:

:heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Förvirrad..

Inlägg av Livi »

Nu sitter vi här.. Maken och jag och försöker reda ut hur vi ska gå vidare med SM..

(Har lagt in massa frågor innan också men nu kokar hjärnan snart över och vi måste få skriva av oss lite och fråga lite till :lol: :? )

Just nu så ser en SM måltid ut så här..
ex.
vakna 08.00
Mat ur B1 - rap- mat ur B1 igen
Skötning, umgänge, mys
ca. 09.15 mat ur B2
Sova 10.00 (läggs vaken)

(Detta är vad vi har trott varit ett fullt mål enligt SM)
Och dagen ska minst innehålla 4 sådana mål??

Läser under 3 veckors kap attt knockout slurken ska bort är det den maten ur B2 då :?: :oops:

Om jag inte ger den utan bara ger mat ur B1, så känns det som att det blir alldeles för lite mat att vara vaken 2 tim och sedan sova 2 tim :?:

Eller har jag helt missuppfattat detta?

För vi förstår verkligen inte vad som menas med att sikta på hela menyn 4 omgångar ( :?: ) inom en timma max en tim och en kvart med marginal kvartar.. :?

Har ju inte lärt mig citera än :)
annawahlgren skrev -"Så hjälp honom sova så gott. Sikta på 2-2 nu, det vill säga två timmar vaken (ungefär) och två timmar sova (ungefär) och sex timmar natt. Äta ska han göra i fyra omgångar (minst) inom en timme, möjligen en timme och en kvart, per mål. På det ska lilla matsmältningsapparaten, som verkligen inte heller är "automatisk" ännu, få arbeta ostört i tre timmar, eller åtminstone två timmar och trekvart, mellan dagsmålen. Och sex ostörda timmar på natten"

Låter väl inte klok när ni läser detta!! Men vore så snällt med lite svar här!
Kram
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Båda brösten, såklart! :D Läs här! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det som menas med att ta bort "Knockout slurken" är att man matar inte precis innan luren. Utan säg att du har 2 timmar vakentid, då har du 1-1,5 timme på dig att mata B1,B1,B2 och B2. Hon skall fortfarande få i sig förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka. Proppmätt är förutsättningen för god sömn. Men man matar inte längre direkt innan luren. Utan barnet blir effektivare på att suga, suger kortare och får i sig mer mat. Vissa ammar bara B1 och direkt B2 på det för så äter deras barn, det viktiga är att de är mätta och äter helst inom ca 1 timme, ge eller ta 15 min.
Är du med?

Sen bör det gå minst 3 timmar till nästa mål, så du inte påbörjar ett nytt mål inom säg 1,5 timme.

Så vakentid ca 2 tim (kan variera exempelvis så här: första vakenpasset efter natten är 1,5, vakenpass 2 är 2 tim, vaken pass 3 är 2 tim, och vakenpass 4 är säg 2,5-3 tim med en 20 min lur i mitten) Lurarna bör vara någonstans mellan 1,5-2,5 tim helst. Alla barn är lite olika, men vaknar barnet inom 1,5 tim så vagnar du om. Inte till sömns bara som besked.

När du är förbi 7-8 v ökningsperioden så sätter vi ett första schema och så skall du se att till 3 mån så kommer schemat att passa som smäcken, dock är vägen dit en aning kringelkrokig kan jag lova. Så lite mera tålamod och målmedvetenhet så skall du se att du kommer att skörda frukterna vid 3+4 mån! Och lagom till 6-8 mån kommer du träffa alla andra föräldrar som är HELT SLUT och ditt liv har blivit bättre än någonsin, jag lovar, du kommer att skörda frukten i slutändan. Bara tålamod och målmedvetenheten sätter in. :wink:

Lägger in denna som påminnelse.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

läs gärna SM kompendiet igen
Lucin Aurora trådarna (nancys bästa trådar) rekommenderas skarpt för pepping!

flanera runt lite så skall du se, vägen är lite kringelkrokig för många, men man når sitt mål till slut! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Livi

Inlägg av Livi »

Jag läste ditt svar direkt när det kom in - och nu förstår vi :D !!
Tack :D

Och det funkar jättebra! Märker stor skillnad när han ska sova på dagarna. Han är tröttare på ett mer "naturligt" sätt än när han fick den sista slurken innan sov dags då jag tror att han tog sig lite sömn även fast jag försökte hålla honom vaken - busen där :wink: ..

Men läggningen på kvällen är VÄLDIGT traslig.. Eller hysterisk är nog det rätta ordet.. tom maken som har bättre attityd än jag när det gäller gråt osv.. ( vi buffar och vaggar)Tycker att det är jobbigt då lillebror är helt utom sig vid läggningen. Ofta måste vi ta upp honom och byta sängkläder för att det är blött av snor saliv kräks.. och tårar :cry: .. Och då har jag börjat att lägga mig i sängen och amma honom och då somnar han efter ca. 45 min. Blir så arg på mig själv för jag vill ju absolut inte hamna i sammma mardröms situation som med stora syster.. AMMNING HELA NÄTTERNA!!! Ryser jag bara tänker på det. Har har börjat sova sämre också. Vaknar oftare på natten och de fina 5.5 tim han sov förut är nu ner i 3 på raken under natten..
Han hade ju precis börjat sova över 1 målet mat av sig själv men efter 5 sköna nätter kom det tillbaks igen.

Kan det vara ökningsperioden som spökar :?: Eller bara attityden :?:

Läser i BB under Första badet vid 3 v. där är det står lite hur matning och bad kan se ut under kvällen.. Eller har han "växt ifrån" det nu..

Har hittat många andra bra trådar med samma "tema" som jag läser och får bra tips ifrån!

Vill också tillägga att hon är en mkt nöjd och glad bebis på dagarna och visar inga tecken på att vara hungrig utöver dom stora målen mat han får.. Han är också VÄLDIGT glad på kvällarna och ligger mest och ler åt mamma :heart: :D

Stor kram!!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag skulle gissa på att det är ökningsperioden som ni upplever nu. :D Kör ni på vaken 2, sova 2? I så fall är det en bra grej att låta dagens sista sovpass bli lite kortare (i typfallet ca 45 min) så att hon får ett längre sammanhängade vakenpass innan nattningen. Bada är bra då, som du skriver (men jag minns inte exakt hur det ser ut i BB :oops:) för att fördriva tiden och få upp älsklingens aptit om inte annat. :wink: Det kan vara bra att veta att en 5-minsovlur - ifall älsklingen blir övertrött och behöver en powernap - oftast inte påverkar läggningen, medan en 20-minlur oftast gör det.

Ökningsperioden bör gå över på en knapp vecka, så fatta mod. Efter den kommer hon förmodligen att vilja lägga sig tidigare och tidigare, och vid 2 mån är det ju schemadags! :D Men tänk på att dricka mycket, och blir det för jobbigt med kvällssnuttandet så tycker jag inte att du ska fega på att förstärka med en flaska ersättning eller utpumpad BM på kvällskvisten - brösten blir ju lika trötta som resten av dig. :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!

Skäms så att jag inte har tackat för ditt svar Chockladkaninen för än nu :oops: Läste det direkt! Försöker att inte tvivla så mkt på mig själv och bara köra på! Därav att jag inte är inne och skriver så mkt..

Nattläggningarna är hemska :( Hittar inga bra rutiner för att få lite "sund" trötthet på lillebror.. Utan han verkar vara en riktig evighets maskin på kvällen inget får han att gäspa lite.. Misstänker att han blir övertrött och försöker därför med 5 min sova, men det hjälper inte. Det är också svårt att få i han bra med mat på kvällen.. Äter i flera omgångar, men släpper taget när mjöljen rinner till. Förstår inte varför. Är han inte hungrig då utan bara snuttig :?:

Har de senaste kvällarna efter en riktigt mardröms läggning gett mig den på att inte ligga och amma han innan sovdags utan han ska ligga i sin säng och somna gott!

Men nu är han 2 mån och jag funderar så klart över hur schemat ska se ut.. Snart kommer vi in i vårat hus efter att hela familjen har delat på 1 sovrum. Och våra saker + vagn kommer med flyttlastet så nu ska det bli 100 % sattsning på att komma på rätt spår.

Han är en riktig kvälls bebis och riktigt trött på fm (vaknar han innan 8 är det svårt att hålla honom vaken mer än 1 tim), vi har jobbat efter 2,2 sen han var 3 veckor. Snart börjar storasyster på nytt dagis och då måste han föjla med och lämna henne, vilket innebär god morgon 7.00. (bilresa 15- 20 min enkel till dagis)

:arrow: Behöver (igen) hjälp med kvällsläggningen.. just nu vaggar jag sängen. Upplever inte att buffningen funkar.. Är rädd att hamna i vaggningsträsket. Han är så upprörd!! och frågande.. jag upplever det väldigt jobbigt..

:arrow: Lite tips på schema för kvällspigg herre som måste gå upp tidigt :?:

Kramar och tack för att ni finns!
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Skriver ett litet inlägg till..

För igår så var det en liten kille som somnade utan protester för kvällen och gäspde och hade svårt att hålla ögonen öppna vid 22 tiden :D :!: Det är ca. 2 tim tidigare än hur det har sett ut med snuttning och skrik de senaste veckorna innan jag "tog tag i" nattläggningen. Skönt med lite framgångar :D
Sen sov han till 08.00 med mat ca. 04.

Börjar nu som sagt allvarligt att spåna på schema. Som jag har skrivit ovan så måste lillebror följa med när storasyster ska köras till dagis 3 dagar/veckan och hämta för den delen vid 16 tiden. Funderar på att då lägga 45 min lurar fm och em. Men får inte ihop det...

Säg..
7.00 morgon, mat

8.30 dags att köra stora syster = sova 45 (alt hemma i sängen när vi är hemma)

9.45 vakna, mat

12.00 sova 2 tim el 2,5?

14.00 vakna, mat

16.00 åka och hämta storasyster = sova 45 min (alt. hemma i vagnen när vi är hemma)

16.45 vakna, mat
Om vi skulle köra natt 21.00 - 7.00 (10 tim med ett mål mat) så är det nu väldigt lång kväll kvar (4 tim) , och han kommer bli övertrött.. När det är dags att sova hela natten skulle det funka fint om vi sa godnatt 19.00 men det är ju ett par månader dit..

Får som sagt inte ihop det riktigt..

Någon som har förslag :?:
Lillebror är ju också en liten kvällspigg kille. Känns så tokigt att storasysters dagis tider 3 dag/veckan ska styra hans schema så mkt :?

Kramar
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

ser ju också att det blir för lite sömn på det viset.. Kommer inte upp i 16 tim.. Hmmm.. ja detta ger en verkligen bra hjärn gympa! :?
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Hej.. Känner mig lite dum som skriver inlägg på inlägg.. Försöker läsa och få bättre kunskap själv och fråga vänner om råd men de flesta bara höjer på ögonbryna åt schema planering, 45 min skravar och svikande attityd :(

Just nu känns det bara så hopplöst vi tog ett litet steg fram med nattläggningen härrom kvällen men nu har vi tagit 2 STORA kliv tillbaka :cry:
Känner mig bara så nedstämd och självförtroendet är på bott när inget "lyckas"..

Han sover inte en enda 2 tim lur just nu - vaknar efter 30 min 45 min osv. Nu har jag försökt att få han att somna om i 40 min!! Och han har vaknat 3 grr när jag skrivit detta inlägget.

Ett helt mål äter han inte - Bara 2 omgångar går ner, var på det jag fått 2 mjölkstockningar på 10 dagar med feber. Så nu har jag bytt till att mata B1 och B2 istället för B1,B1,B2,B2. Eftersom han aldrig äter från b2..

Men då börjar jag ju tänka om han vaknar för att han är hungrig :? Eftersom han inte har fått effterrätt och kaffe kaka.. Men matar jag senare under vakenpasset tar han sig en powernap och då är kamp istället för att få honom att somna. Och han sover inte längre för det när jag tänker efter..

NU är han förkyld!! De är han, men ska allt komma på tvär bara för att han är lite täppt i näsan :?: Jag allt vad jag kan för att underlätta när han sover med höjd huvudända mm..

VET att det är mkt jobb.. Kurad storasyster och det var jobbigt men vilken seger när hon äntligen fick den sömnen hon behövde :!: Jag vet att detta är rätt så jag tvivlar inte.. Men just nu så tvivlar jag på mig själv. Det känns som jag inte gör det tillräckligt bra :cry:

EN stor kram till er alla! Nu vakna han igen..
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, förlåt att jag inte helt sätter mig in i alla förvirrade (och förvirrande :oops: ) detaljer - jag känner bara att jag vill försöka få dig till sans och lugn och enkelhet här :roll:

Små barn är betjänta av enkelhet.

Kanske gör du det faktiskt mycket krångligare än det är och behöver vara.
Det kallas överkoncentration :shock: och osäkerhet :shock: :shock: Som är motsatsen till säkerhet.

Du får helt enkelt försöka hosta upp den säkerhet - den självklara attityd av säkerhet - som du inte har, men som är vad lilla barnet frågar efter :!:

Du är bekymrad nu för storasysters dagistrafik och tider. (Varför ska hon vara på dagis när du är hemma med lilla bebisen :?: Bara en fråga...) Men för inte alltför länge sedan skulle du haft fyra, fem, sex sju ungar kanske, och sjutton kor som måste mjölkas... Hur skulle du ha fixat det :?:

Du skulle ha fixat det :!: För att det vore nödvändigt.

:arrow: Följ Standardmodellen. Inom en timme (möjligen med marginalkvart) ska han äta i fyra omgångar. Mjölkstockning ska förebyggas och behandlas (det står hur i BB) och inte återverka på barnet. Han ska ha sina fulla måltider. Han ska vara vaken hela "målet" inklusive den extra vakentiden efter maten och sedan somna själv. Lägg tillrätta och småvagna som markering om det behövs. Hjälp honom att sova sina två timmar. Det är inte så svårt. Han ska lugnas där han ligger. Enklast per promenad. Annars slå ner handtaget rytmiskt x4 med några skak i handtaget från sida till sida däremellan, samt avslutningsvis. Det är en sorts "ramsa". GÅ sedan. Och håll dig borta längre än du var där. Du har ju annat att göra :wink: :lol:

Krångla inte med höjd huvudända. Låt honom ligga på mage på slätt underlag (med larm förstås) och snora av sig. Klä honom lätt så han kan röra sig, ställ honom svalt och skönt och lär dig att låta honom vara i fred utan orosvargar svansandes omkring sig :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!

Ja, överkoncetration och osäkerhet är precis vad det är :oops: ..
Och jag funderar nog väl mycket :wink: .. Det låter så enkelt men det känns så svårt.. När jag så gärna vill att det ska funka.

Tack för att du tog dig tid att svara - ska jobba på säkerheten och attityden.

Om du/ni inte har läst detta på Camilla Läkbergs blogg så kan jag varmt rekomendera det - fina ord om Barnboken som många tvivlande borde läsa.

"Mina tankar om Barnaboken" står det under

http://www.camillalackberg.se/Blogg/

Ett stor kram och ett stort tack :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"