Vilket kanonforum det här är. Jag har verkligen blivit beroende av detta forum nu den senaste veckan. Och orsaken är ju att jag kurar min lille 5,5 månaders son!
Allt har verkligen gått över förväntan, kurningen började vi den 19.10 och är således inne på dag 8.
Lilla S var innan vi började kura, en riktig liten snuttare. Han vaknade nästan varje timme på natten och behövde bröstet för att kunna somna om. Själv kan jag väl inte påstå att jag direkt LED av att ha det så, jag ammade i sömnen med S vid min sida. Efter några månader insåg jag dock att denna situation är ohållbar i längden, både jag och lilla S måste ju få sova. Därför påbörjade vi kuren.
Några frågor har jag, som jag säkert kan få svar på, men innan dess--->
En halvkort sammanfattning om hur det har gått så här långt:
NATT 1.
S somnade efter en timme av vagnande och idogt ramsande. En riktigt arg liten krabat. Han skrek, jag gick in och vagnade honom lugn, genast jag slutade vagna blev han tvärarg igen medan jag gick ut och ramsade. Så där höll jag på tills hans ilska lade sig något och jag kunde ge honom en bekräftelse, som han ju förstås blev arg över att höra så han satte igång igen. Trägen vinner. Min bekräftelse fick sista ordet!
S vaknar en timme senare och samma procedur som ovan sker. Vid något tillfälle höll jag på att vagna honom till sömns, det är ruskigt frestande att hålla på för länge och söva istället för att lugna. Dock fick min bekräftelseramsa sista ordet även denna gång.
S sover 4 timmar och vaknar sedan en gång i timmen fram tills klockan är 7 och det är godmorgon! En liten S med små gråtiga ögon och så hungrig och trött möter mig. Den här natten var jobbigast, även om jag VET att han aldrig har behövt känna sig ensam. Jag har alltid funnits där och lugnat, med jämna mellanrum. Och ramsat ramsat ramsat. Bekräftat, bekräftat, bekräftat.
NATT 2.
Ingen vagning denna natt alltså. Nu skulle ramsan "ta". Jag undrade om detta verkligen skulle gå. Men bestämde mig för att det MÅSTE det.
S somnar på en halv timme. Ingen vagning. Ca 7 påminnelser och så bekräftelsen så klart. Mozart i bakgrunden. Jag märker att han lyssnar på ramsan. Vilken lättnad!
S vaknar till en timme senare. Två påminnelser och två bekräftelser senare sover han sött.
S vaknar två timmar senare. fyra påminnelser och två bekräftelser behövs.
S vaknar 4 timmar senare (wow). Nu är klockan 4.20. Under en timme pratar han och skriker. Skriker upp sig och hör inte min påminnelse. Jag går in och vagnar honom lugn. Somnar vid 5.50 lugnt och fint. Med en bekräftelse bakom örat.
S vaknar en kort tid efter det och jag påminner och bekräftar omvartannat. Tar upp honom när det är en lugn stund och gör glad morgon!
En bättre känsla efter denna natten. Framstegen märks.
NATT 3.
S somnar efter 10 minuter. Tokhäftigt.
S vaknar 01.20 somnar om 01.40 efter några påminnelser och bekräftelser.
S vaknar 05.30 somnar om av sig själv
S vaknar 06.30 en ilsken och säkerligen hungrig typ. Påminner och bekräftar tills klockan slår godmorgon!
NATT 4.
En kort nattning- tar 10 minuter.
S vaknar 05.40 (blir helt chockad när jag ser vad klockan är). Somnar 06.15. Det krävs en drös påminnelser och bekräftelser, samt en del husljud för att hjälpa honom att somna om.
vaknar 06.30 och jag påminner och bekräftar tills det är Rise and shine!
NATT 5.
S somnar på en kvart. Låter honom vara arg ett tag över att behöva sova. Det är okej. Försöker att inte påminna så mycket utan håller mig på min kant. (det är det som är det svåraste enligt mig, puh!)
S vaknar 04.30 somnar om 10 minuter senare. En påminnelse.
05.30 vaknar han igen och det är ett evigt ramsande tills det är glad morgon. Han är verkligen tvärarg. Antagligen påminde jag för ofta och han fick inte vara arg ifred. När jag gick till köket och diskade lite blev han lugn och somnade. Jag lärde mig en läxa. Backa backa backa.
NATT 6
S sov 10 timmar i ett sträck. WOW. Morgonen är fortfarande en utmaning. Jag provade med Mozart och ramsor. Han var ruskigt arg. Vagnade en gång för att få honom att lyssna på min påminnelse. När han skrikit argt en längre period med en del påminnelser gick jag in och bytte till mindre snorigt dynvar. Han lugnar sig men sover inte mycket fram till morgonkanten. Jag själv är helt utmattad av allt skrikande och av att försöka backa.
NATT 7
S somnar utan ett pip. Jag sitter och gapar i soffan. Kan det vara sant?
Det är det. S sover till klockan 5, då han knystar till- men somnar själv. Jaha tänker jag. Kan det stämma? Jo det gör det. HURRA!
S vaknar 06.00 och är lite arg, jag klämmer i med den gladaste och prutthurtiga version av påminnelseramsa och han tystnar. För att senare ändå börja klaga och fråga. Då smäcker jag på en pianokonsert i radion och han somnar på 3 minuter. Det gör jag också! Snark.
Jag VÄCKER honom klockan 07.00 och han är så utsövd och fin att jag blir alldeles varm i hjärtat.
...............................
och här är vi nu. Natt 8 är på gång. I kväll tog det längre än vanligt vid läggningen. En halv timme av gråt och skrik. Jag vagnade t.o.m vid ett tillfälle. Men annars var det ramsan och bekräftelser som gällde. (Han skrattar verkligen på väg till vagnen på kvällarna, så skrattet till gonattet finns där!)
Vad jag undrar nu är:
1. Hur viktigt är det att det är jag som får sista ordet i dagsläget? Ofta är det så att han skriker och protesterar (låter som att han skriker: jag vill inte sova, det här är trååååkigt, för att senare inse att det vill jag ju visst och så somnar han på studs), och jag ger en påminnelse som går mot bekräftelse mot slutet. Sedan går jag till köket och lämnar honom att reagera, då kan han nån minut senare ha somnat när jag kommer tillbaka. Då har jag ju inte gett en bekräftelse som sista ordet, är detta dumt?
2. Morgnarna... Vad skall jag göra om Mozart inte räcker till för att lugna honom? Jag har som strategi just nu att ge en pangramsa som är superglad för att sedan spela musik om hans protester blir långrandiga. Vad om han inte lugnar sig? Kan jag börja påminna mitt i en Mozart symfoni?
3. Hur skall jag tänka nu vid läggningarna, när han blir arg? Skall jag låta honom vara och absolut inte vagna, eller skall jag påminna ihärdigt? Jag vill vara säker på att inte ta steg bakåt i processen.
Och slutligen:
07.00 godmorgon! och morgonamning.
09-0945 SOV
10.30 MAT gröt
12.30-14.00 SOV ute i vagn på promenad.
14.00 MAT
16.00-16.45 SOV
17.00 MAT gröt
18.30 SLURK
19.00 Gladgonatt!
Tacksam för synpunkter och svar på mina tre frågor!
Håller tummarna för att denna natt skall bli lång och morgonen utan mozart.
Kram på er!
javascript:emoticon(':D')