Resa om en månad till thailand o kurera samt frågorAngKuren

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
sofiaaker

Resa om en månad till thailand o kurera samt frågorAngKuren

Inlägg av sofiaaker »

Har en 16 månaders tjej som sovit så hemskt dåligt på nätterna, hon har sen 2 månader somnat i sin säng och då tagit välling samt napp o somnat på en gång aldrig direkt varit problem problemet är nätterna hon ligger vaken o bara bökar runt o vill ligga "på" mig eller sambon! Vi känner dock att vi inte orkar mer o vill att hon ska sova hela nätterna innan vår resa till thailand blir av min fråga är det rätt o kurera nu innan resan?Vill INTE falla tillbaka där men med tanke på tidsskillnad o så kanske d är svårt? Sen oxå välling(i sängen) o napp är det bara o ta bort på en gång ? Hon klättrar/trillar gärna ur spjälsängen hur gör vi då med henne på bästa sätt?
Tacksam för svar!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej sofiaaker och varmt välkommen till Forumet :D

Vad bra att ni beslutat er för att ta tag i situationen. Hur ser era dagar ut? Vad äter juveler? Var sover hon?

Vi börjar där så ska jag hjälpa er vidare :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sofiaaker

Inlägg av sofiaaker »

hon somnar i sin egna säng vid 19, vaknar till någon gång vid 22, i med nappen och somnar direkt. Mellan 00-02 vaknar hon och är väldigt svårsövd, dumma som vi var började vi lägga oss med henne på en madrass på golvet. där far hon runt som en "visp" som hela tiden skall känna å en.
Sover sen till 06, men då har hon varit vaken en stund på natten.

Äter frukost med henne ca 07-0730
Går med storasyster till dagis och är borta 0815-0845.
väl hemma brukar det bli lite mellanmål efter 9 någongång sen somnar hon någon gång mellan 10-11:30 (beroende på hur trött hon är) sover sedan ca 1h. sen är del lunch och sedan hämtar vi syster 13:30. går till lekplatsen på vägen hem äter mellan mål sen vid 15. middagen äts ca 17:30. Vid 18:30 blir det (ibland) kvällsgröt (beror på hur sent middagen åts, blir ibland efter 18 och då hoppas gröten), sen lite välling innan hon somnar.
Vällingen har tidigare intagits i sängen men vi har under dden sista veckan tagit den utanför i vardagsrummet.

Tänkt "nytt" schema under dagarna:
Natt 19-07
frukost 0730
lunch 11
sova 1130-13
mellenmål 14
middag 1730
välling innan sovdax.

Har i kväll börjat med kuren.
Så länge man buffar är hon lungn. så fort man slutar börjar hon gråta och innan man är ute står hon upp. under först omgången klätrade hon ur spjälsängen och ramlade ner på golvet. är inne och buffar ca var 5: minut och påminner 3 ggr imellan. första "omgången" tog ca 45min.
Sov 2h15min.
När hon sedan vakna tystnar hon so fort man kom in i rummet, lägger sig ner och blir buffad, börjar skrika så fort solfjädern kommer. efter jag gått ut har jag sedan titta in ca 30 sek efter och då är hon halvvägs ur sängen (känns farligt). blir då att man går in och tillrättalägger ofta, efter ca 15 min avtog rymningsförsöken (skönt) och hon somnade efter ca 30 min totalt.

Blir dock lite konstigt när en främsta oro är att hon inte skall klätra ur sängen, man springer ju in "hela" tiden. Hoppas att det kommer gå bra ändå. men fasar verkligen för nästa natt när man inte sakll buffa...
Elle

Inlägg av Elle »

Hoppsan, har ni redan dragit igång med kuren, det var snabba ryck! Om hon har riktigt kolmörkt i rummet så stör inte synintrycken henne.

Schemat ser bra ut! Jag antar att nappen är borttagen?

Ta fram SHN-boken och läs på. Även här på Forumet under "Sova hela natten"-fliken ovan finner du Lathunden. Skriv ut den och ha den bredvid er och läs, så ni hela tiden kommer framåt och har fokus på målet. Med en så här stor tös som er så skulle jag använda solfjädern som krisverktyg.

Dessutom se till att hon får klättra MASSOR under sin vakna tid!

sofiaaker

Inlägg av sofiaaker »

Nappen togs bort från början och det har verkligen fungerat jättebra.
Klättrandet har gått över som tur är.

Innan kuren så när vi skulle lägga oss sa vi bara till henne "nu ska vi lägga oss" och hon sprang in i sitt rum, lyftes ner i sängen, fick vällingen i sängen och somnade.
Nu är det tyvärr tvärt om, hon blir tvärsur och börjar skrika så fort hon ska lägga sig (19:00), lungnar sig snabbt av solfjädern men börjar skrika så fort man släpper och påbörjar uttåget (med ramsa). Hon somnar sen efter ca 5 minuter och ca 2 ramsor.
Känns lite jobbigt det här med att hon innan var väldigt possitiv till att sova men nu inte alls gillar det :cry: men, men...

Under natten sover hon bra, man kan höra henne gny till ibland men det fixar hon själv. Ung. varannan natt får man ge ramsan nån gång mellan 22-02, men det går fort.

De tre senast mornarna har hon vaknat 05-05:30 och gråter/skriker. (har hänt någon gång till)
somnar om efter ca 10 minuters ramsande, vaknar en liten sund senare osv.
Dock blir vakenperioderna längre och längre och de tysta stunderna kortare och kortare ju mer klockan blir och det känns inte som att hon riktigt somnar om någon gång innan det är dags att gå upp kl 07:00.
Vi ramsar och ramsar men har inte gått in någon gång, men hon blir argare och ledsnare med tiden och till slut är det för mycket...

Nu vet vi att det bara gått en vecka och vi har på långa vägar gett upp, men det känns tungt just nu då hela familjen (inkl. vår 3-åring) är vakna från ca 5 och framåt. Totalt sett sover vi mkt sämre nu än innan (då var det "bara" en som drabbades varje natt).

Det är mörkt i rummet och hon sover sina 1,5h mellan 11:30-13:00

Någon som har lite bra tips på hur vi skall gå vidare? Ska vi börja solfjädra på morgonen?
sofiaaker

Inlägg av sofiaaker »

snälla snälla hjälp oss våran tjej börjar även bli gnällig på dagen och känns ostabil :( va ska vi göra och va kan vi göra för fel???
Elle

Inlägg av Elle »

Hej sofiaaker!

Först och främst, BORT med era negativa förväntningar på nattningen. Om ni känner er oroliga över att hon ska bli ledsen/arg/sur, ja det känner hon av direkt. Så attityden är även här A och O! Var noga med skrattet till godnatt. Busa, skoja och skratta tillsammans en god stund :lol: . Tjoa ända ner i sängen, tillrättaläggande och gå ut med en glad, hög, betryggande ramsa. Gör sedan husljud utanför hennes rum. Om hon fastnar i sitt "klagande", ge en hög ramsa som sätter punkt! Bekräfta henne när hon tystnat. Om hon vaknar under natten så avvakta och se om hon löser det själv, annars ge en ramsa.

I vargtimmen är det för mycket trafik och hålligång. Hon undrar väl varför hon ska sova när det är full fart på mamma/pappa :? . Ni behöver i handling visa att det är natt och hon kan sova lugnt fram till klockan ringer in morgonen och DÅ kommer mamma/pappa och gör GLAD morgon :D

Så jag skulle backa bandet lite och sätta in en stöt i vargtimmen.

Första natten: In vid första pip, lägg tillrätta och solfjädra lugn. Stå så länge det behövs för att få henne sömntung. Ramsa er ut. Bekräfta henne när hon tystnar. Jobba så fram till klockan ringer, storma in och gör GLAD morgon!

Natt två: Ramsa vid första pip, en hög, betryggande ramsa som förmedlar att det fortfarande är natt. Vid KRIS gå en EN gång och gör som ovan. Kom ihåg bekräftelsen. Morgon som ovan.

Natt tre: Ramsa vid första pip. Sätt på musik om hon fortsätter. Morgon som ovan.

Natt fyra: Samma som natt tre.

Nu är ni gett besked om vad som gäller så nu kan ni backa. Om hon vaknar efter denna "minikur" så kan ni sätta på musik alt låt henne vara. Gå sedan in när klockan ringer och gör GLAD morgon :D Snart trillar poletten ner och dottern vet att ni har koll och hon kan slumra gott fram till att klockan ringer. Om hon vaknar tidigt ibland ändå, ja det är ju upp till henne, då får hon ligga och filosofera fram tills det är morgon.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "