matschema för en 2,5 månaders..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
ElinN

Inlägg av ElinN »

OM det känns igen! :D

Jag och MÅNGA med mig har vid den åldern fått ta upp och mata i princip sovande bebis och amma B1 och B2 i ett svep utan rap emellan! Funkade jättebra för oss. Dom små kan vara så krångliga vid bröstet i den åldern och så lättdistraherade! :roll: Men det går över! :D Och dom har fått upp sugtekniken och tömmer bröstet snabbt. Mys-amning är inte att tänka på -här är det turbo som gäller!

KRAM :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej!
Svarar lite snabbt bara, har inte så bra koll på din tråd...

Men kan det hjälpa att du glesar ut tiden mellan måltiderna? 4 timmar?

När Charlie strulade på precis det sätt du beskriver förstod jag ingenting. Sen sa Kalaskakan till mig på skarpen att ge killen en chans att bli hungrig och hitta sin egen aptit. Så då körde jag mat 7, 11, 15 och 19. Och då blev han nöjd. Löljigt enkelt.

Förlåt om jag inte har koll på ditt schema, kanske redan är så. Var bara tvungen att svara snabbt. För nu ska jag ut i köket och äta. (Trots att det bara har gått en timme... :oops: )
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för svar Fanny! Menar du ändå att mata inom en timme? Eller allt på en gång?
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Och tack Elin också! Jag såg inte ditt svar förrän nu.
Det var skönt att höra vi är inte de ända i världen med bröst krångel! :D Jag ska ändra tänk och teknik lite grann...tusen tack för hjälpen!!

Vad skulle jag göra utan er?????? :heart: :heart: :heart:
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Det här med hur lång tid måltiden tar har jag ärligt talat aldrig brytt mig om. Men jag antar att den inte tar mer än 1 timme. Det viktiga är att liten får chans att vila mage och få upp aptit till nästa mål!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

God kväll!!

Jag ville bara säga TACK för de svar jag fick igår/ idag om matningen. :heart: När han blev lite stökig idag tänkte jag: Lugn lugn, det äe MÅNGA barn som är lite stökig vid bröstet i denna åldern... och det kändes mindre dramatiskt på nåt sätt. :D

Och jag matade honom lite sovandes och sedan även liggandes (han kunde sprattla mindre..) och lite glesare. Han fick i sig och vi både mådde bättre.

YIPPEE och TACK!! :heart: :heart:

3mamma
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

=D> \:D/
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt!

:heart:
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej på er igen!

Här låter jag ingen vila, inte! NU är det så här att lillkillen fixade att rulla från rygg till mage igår :thumbsup: Och nu gör han det så fort han nuddar marken. MEN mycket mer än så plus en del gnagande och tittade klarar han inte av ännu. Jag tycker de sista 5 dagar (i samband med amningshaveri..) har han visat andra personlighetsdrag, med den stora vackra färgen frustration som tema. Han verkar aldrig nöjd längre! :cry: (och jag tror att han är mätt)

Nu tror jag mig fatta han vill vara med, med, MED för han är hur nöjd som helst i bärsele. Igår fiskade jag fram matstolen så han kan kika ut över oss under måltiderna. Men jag kan inte ha honom på diskbänken? Och ryggen klarar inte bärande hur länge som helst. Jag hade honom på golvet medan jag hängde tvätt i morse och berättade om alla trevliga plagg... det tyckte han var HEMSKT :x (fast vi har gjort det många gånger förr)

Hur gör ni?? Tips skulle jag jättegärna ta emot!! (har läst om socialdeltagande mm, tycker det är RÄTT men fixar inte de praktiska varje gång..HUR han kan vara med)

TACK :heart: 3mamma
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej 3-mamma! :D

Grattis till rullningen! :D Visst känns det coolt?

Jag har skakat fram två trådar som kanske kan vara till nytta för dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Läs om Sofia 4 mån i BB också! :wink:

Här funkade det faktiskt så när Bebbo rullade som värst att han liksom inte kunde sluta rulla och kräla, hur trött han än blev. Lade man över honom på rygg i hopp om att han skulle vila sig en liten, liten stund, började han genast rulla igen. :shock: Så faktiskt blev han lättad när jag helt frankt bedömde att han hade fått så mycket träning han orkade med och parkerade honom i en babysitter där han fick hjälpa till att hålla några dl-mått.... :lol:

En hög stol funkar kanske också om det är en liten stund och du kan palla upp honom ordentligt? Nästa steg, när han kan sitta lite bättre, blir vasken! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tusen tack chokladkaninen för trådarna och råd!
Den hjälp ni alla ger är FANTASTISK! Toppen, nu känner jag mig mer rustad att inspirera honom till fortsatta ansträngningar! (och att insistera om att ta lite pauser också!)

3mamma
3mamma

frågor om mat

Inlägg av 3mamma »

hej!!

Lillkillen är 4,5månader nu och nätterna strular igen. I mitt huvud tänker jag att så fort han får upp lite mer fast föda under dagen, och gröt/vällingen så ska det kuras. Men det finns de i min omgivning som tycker jag går lite fort fram med maten. Han har nu prövat banan, potatis, avacado, morot, majs, päron och plommon. Han älskar att äta på sked och slukar allt jag erbjuder honom tills jag bromsar av rädsla för hans lilla mage (och hud, han får lätt utslag).

Välling och gröt har jag inte vågat (fast jag längtar, det känns som det är det jag behöver för att ge mig säkerhet inför långa nätter) eftersom jag tror han kanske är mjölk känslig och de står så bestämt 6 månader på de paketen (Ena go) Och i BB står det havre gröt från 5 månader?? Tycker ni man ska gå försikigare fram med maten? Hur stor 'borde portionerna vara? Hans mage verkar klara et även om han har lite jobb ibland.

2 frågor: Finns det nån som har erfarenhet av Ena go vid 4 månader? 2) hur mycket mat ska han få i sig innan jag kan insistera om nätterna? Jag börjar inser han kommer inte gör detta själv.

Tack! Tack!
3mamma
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jag väntade med 12h natten tills H hade fyllt 5 månader och åt lite mer fast föda. Men här på forumet finns många variationer. Vissa klipper 12h natt vid 4 mån på enbart BM.

Har han lätt för att få utslag och ev är mjölkkänslig så skulle iaf jag skynda långsamt.
Det finns mycket intressant att läsa om smakisar osv på mat, mage,barnakropp.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack Johanna för svar!

Jag ska kolla in på länken där och även lugna mig vad gäller smakprov, tror jag. Han verkar uppskatta det rent upplevelsemässigt men det gör gissningsarbete svårare vad gäller hans hud. Lille plutt.

tusen tack!!! :heart: :heart:

3mamma
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej 3mamma!

Vet inte om du har sett den här tråden inne på Barnakropp&Mage.. heta mattips för mjölkkänsliga :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20886

:heart:!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"