kör kuren men ligger och jollrar kl. 06,00?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Graze1

kör kuren men ligger och jollrar kl. 06,00?

Inlägg av Graze1 »

Min dotter är snart 1 år och vi kör kuren , är inne på 3 natten och har bara vaknat 2 ggr per natt kl 12 o kl 03,00. sen vaknar hon kl 06,00 och jollrar , vad gör jag hon är ju vaken ..? :o hjälp :?
Emely 30/5 1994
kelly 21/5 1996
Ricky 13/4 2003
Wendy 6/11 2008
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

gå in och kolla under våra favoriter på klistrade trådar överst. Där finns en bra tråd om hur man kan hantera tidiga mornar. Läs också i boken, tror det står att första dagarna skall liten skatt påminnas om att det är natt fram till väckning...men kommer inte håg om det gäller också natt 3...
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej Graze

följande är citerat ur trådenhttp://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119 där TorsMamma svarar en mamma som har ett barn som vaknar tidigt på morgonen:
Jepp, vanligt problem för MÅNGA kan jag lova. Använder du "sök" här ovan kommer du få massa bra svar. Idea

Här kommer mina tips och även Elles.

Sovrummet måste vara KOLMÖRKT. Hos oss slutade det med att vi hade en mörkläggningsrullgardin som vi klippte sönder och sydde på karborrband runt hela och sedan klistrade upp "hanen" på väggen runt fönstret.
SÅ, nu är det KOLMÖRKT. Cool Finns massor av tips på detta också i sök. Wink

Sen kan man "mini kura" morgonen, men tidiga uppvak kan sitta i läääääänge. Vårt höll sig i många veckor men svaret fortsatte vara konstant, på natten händer INGENTING!

Jag rekommenderar Mozart mot skrik, allmänt joller får 1 pangramsa, inget mer.

J
  • enna skrev:
    Hej!
    Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!

Ps. har ni infört väckarklocka? Också ett bra tips Ds.
Så börja med att se till att det är riktigt mörkt. Bestäm dig för en av strategierna ovan och kör
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"