Behöver hjälp att ändra ett schema från grunden

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
byron

Inlägg av byron »

Stort tack för dina svar! :-)

Heltäckande filt över vagnen har vi redan och det fungerar bra.
Att sova inne har jag inte provat så ofta. De få gånger jag gjort det har han aldrig sovit lika bra/lika länge som i vagnen (ibland har han redan vaknat efter 10-30 min på långluren fast han borde varit supertrött!).
Känner därför att jag har mer kontroll om han sover i vagnen.

Det där om att det kan bli lite instabilt innan nya tider sitter fick vi förresten verkligen känna av inatt. Egentligen började det redan igår natt, första natten på nya schemat, då han vaknade till och grät 00.50. Somnade dock om själv fort. Vaknade igen vid 04 och då ramsade jag + ställde jag mig å diska (tryggt ljud för honom). somnade om snabbt.

Men inatt, hua!!!! Han vaknade igen 00.50 och blev helt galen. Jag hade läst någonstans här inne på forumet att om det är en säker sovare som har mardrömmar och vaknar och är ledsen så kan man trösta. I sömndvala sprang jag in, lade ner honom, kort solfjäder och ut. 5 min var han tyst sen tog det fart. med besked!! En timme senare när inget annat hade hjälpt gick jag in igen och försökte buffa/solfjädra - men det var som om han inte ville att jag skulle röra honom. Har ju inte gått in till honom sådär på säkert 2 månader nu så han var förmodligen inte van. Stod slutligen bara vid sängen å väntade tills han somnade. Backade hela tiden mer och mer mot dörren så att jag tillslut stod så långt bort från honom som möjligt och tillslut somnade han. Men det tog tid!!! säkert 30-40 min. DET vill jag inte behöva göra om.

Vet inte riktigt vad jag ska göra om han vaknar igen vid 01 inatt!! Allt som allt tog det nästan 2 timmar innan han somnade om och sov tills morgonen och det märktes verkligen på honom idag, han var grinig hela förmiddagen.
Kan bara hoppas att han sover bättre inatt...
Elle

Inlägg av Elle »

:D Hur går det för er?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
byron

Inlägg av byron »

Hur det går? Tack för att du frågar! :-)

Dagarna - fungerar toppen! :-) Han sover ute i vagnen 20 min + 2 tim (ibland till och med lite mer)

Läggningarna - fungerar toppen! :-) En glad men trööött son läggs i sängen och somnar samtidigt som vi ramsar ut.

Nätterna - fungerar uselt! :-( Sen vi började nya schemat för ca 1,5 vecka sen så har han 3 nätter vaknat vid 01 och varit vaken fram till 03.
De nätter han inte har vaknat där vid 01 så har han bara sovit fram till mellan 04.30-05.30. På tok för tidigt!!! Han somnar 19.45.
11-timmarsnätterna som vi kämpade för i många många veckor höll alltså i ca en vecka, känns lite motigt. Vi gör åter på samma sätt, men det funkar inte...

Har ngr frågor angående de tidiga mornarna. Om han vaknar sådär tidigt så gör vi så att han får han en ramsa så fort vi hör honom pipa, sen sätter vi på ljud utanför rummet och avvaktar. Han är som regel vaken här i ca 1-1,5 timme innan han tillslut somnar om (vi går inte in till honom, då blir det lekstuga). Men grejen är den att han ibland småsomnar om under slutet av den här vakenperioden. eller, vi tror det iallafall för han kan vara tyst i 5-15 min och sen börja igen. Frågan jag har är alltså: ska han få en ny (pang)ramsa varje gång han vaknar upp från en såndär minisömnstund? Det är ju som att han har sovit och då borde han ju få en ramsa eftersom han kanske inte minns den första pangramsan , men vi vill ju heller inte fastna i nåt ständigt morgonramsande!!

(Vi hinner oftast inte/vågar inte stänga av ljudet utanför eftersom vi oftast inte är säkra på att han har somnat helt och då tänker vi att han kanske vaknar till av att det blir tyst. Ljudet är ju ändå tryggande för honom... Han är dessutom ganska ljudkänslig där på morgonkvisten och på vår hårt trafikerade gata nedanför (vi bor på första våningen) har bilarna runt 06-tiden redan börjat köra och tuta - det kan störa honom ibland när han är påväg att somna om)

Hm, svårt det där med morgonramsandet, vad ska vi göra...?!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej byron!

Har helt missat ditt inlägg, ursäkta att svaret dröjt :oops: Hur går det för er? Vad har ni för handlingsplan för nätterna? Sover han i kolmörkt, svalt rum?

byron

Inlägg av byron »

Elle, tack för att du frågar, känner verkligen att vi behöver stöd just nu.
Det här inlägget blir lite långt, hoppas att det är ok! :-)
Idag är det 2 veckor sedan vi bytte till nya schemat.

Vissa nätter sover han fram till en (för) tidig morgon där vi tvingas pangramas mm. I bästa fall somnar han om efter 45 min (har hänt 1 gång ;-) ), i värsta fall somnar han om efter ca 1,5 timme.
Vissa få nätter - som inatt! - vaknar han runt 01-01.30 och är vaken i 2 timmar. Jag tror att han vaknar pga av mardrömmar vid den tiden. Vi går inte in, för sist slutade det inte så bra, och han lugnar oftast ner sig inom 30-40 min, men han somnar inte om utan ligger och småpratar/smågnäller i ca 1,5 timme framåt.

Hans rum är svalt och totalt mörklagt (med både foliefönster och mörkläggningstyg ;-) )

Du får gärna ge oss ett råd angående detta :-) =

Har ngr frågor angående de tidiga mornarna. Om han vaknar sådär tidigt så gör vi så att han får han en ramsa så fort vi hör honom pipa, sen sätter vi på ljud utanför rummet och avvaktar. Han är som regel vaken här i ca 1-1,5 timme innan han tillslut somnar om (vi går inte in till honom, då blir det lekstuga). Men grejen är den att han ibland småsomnar om under slutet av den här vakenperioden. Eller, vi tror det iallafall för han kan vara tyst i 5-15 min och sen börja igen.
:?: Frågan jag har är alltså: ska han få en ny (pang)ramsa varje gång han vaknar upp från en såndär minisömnstund? Det är ju som att han har sovit - fastän väldigt kort - och då borde han ju få en ramsa eftersom han kanske inte minns den första pangramsan....men vi vill ju heller inte fastna i nåt ständigt morgonramsande!!

(Vi hinner oftast inte/vågar inte stänga av ljudet utanför dörren, eftersom vi oftast inte är säkra på att han har somnat helt och då tänker vi att han kanske vaknar till av att det blir tyst. Ljudet är ju ändå tryggande för honom på nåt sätt... Han är dessutom ganska ljudkänslig där på morgonkvisten och på vår hårt trafikerade gata nedanför (vi bor på första våningen) har bilarna runt 06-tiden redan börjat köra och tuta - det kan störa honom ibland när han är påväg att somna om)

Hm, svårt det där med morgonramsandet, vad ska vi göra...?!
Elle

Inlägg av Elle »

Vet du, jag tror att ni måste backa lite och ge mer förtroende för sonen. Att ge honom förutsättningarna för att sova gott hela natten lång. Så här skulle jag göra:

:arrow: Om sonen vaknar mitt i natten och han är ledsen och behöver er hjälp. Gå in, lugna och ramsa er ut.
:arrow: Vid uppvak i vargtimmen, ge en pangramsa vid första pip och sätt sedan på musik utanför hans rum. Sedan låter ni honom vara. Han har fått besked om att det fortfarande är natt. Om han väljer att ligga och snacka och tjoa, ja det är upp till honom. Låt sedan väckarklockan ringa in morgonen, gå in med den ringandes till honom och låt han stänga av och gör GLAD morgon :D .

Så här skulle jag göra varje morgon i 5 dagar och sedan backa med pangramsan också och bara sätta på musik eller låta det vara tyst(känn efter vad som passar er) fram till klockan ringer.

Ni visar honom att NI har koll och han kan koppla av och sova fram till klockan ringer in morgonen!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "