Hur det går att kura Emil, 9 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bejbe

Hur det går att kura Emil, 9 månader

Inlägg av bejbe »

Hej allihopa!

Jag har nyligen råkat hit genom att googla om eksem hos barn, och vilken smart forum det är :) Nu läser jag sista kapitlet i Internationella Sova Hela Natten boken och tänker börja kura min lille älskling Emil (9 månader) på fredag kanske. Beror lite om jag är tillräckligt påläst och förbered tills fredag.

Men får jag undra först, hur detta är möjligt att jag aldrig har hört om Anna Wahlgren och Sova Hela Natten (varken som kur eller företeelse) :shock: Jag fick mitt första barn 2003 och har i flera år nu snackat om barn, läst massor av böcker och artiklar om barn, besökt BVC osv, utan att någonsin höra om SNH? Jag visste inte att små barn kan sova hela natten.. Jag tänkte att det kommer så småningom.. Ungefär så blev det med storebror..

Men nu har jag lite frågor innan jag börjar kura. Jag förstår att min attityd av självklarhet är det viktigaste av allt och vill inte börja kura medan jag känner mig osäker. Och precis så osäker är jag faktiskt. Det är allt nytt för mig, har aldrig gillat eller använt mig av några "metoder", men nu har jag hittat något som verkar vettigt. Just nu har jag några frågor men det kommer flera säkert...

1. Behöver jag andningslarm för barn som är 9 månader gammal, söver mest på sidan, ofta på magen, och vänder sig själv i sömnen?

2. Måste jag vagna honom? Det känns inte så praktiskt till mig, han väger nästan 10 kilo, vilken vagn som helst känns för trångt för att han skulle sova på magen i den, specielt nu i alla vinterkläder.. Jag vill helst lära honom sova i spjälsängen nu under kuren. Kommer han i så fall kunna somna i vagnen sedan?

3. Om jag tar de första två nätterna och min sambo tredje och fjärde natt, vem tar dagarna då? Har inte förstått riktigt i boken.

Kanske behöver jag skriva hur vi gör annars. Jag bär och vaggar Emil tills han somnar på kvällen och dagslurarna. Han vaknar på natten och får bröst och vi somnar om. (Han sover med oss). Sista månaden har det blivit jobbigt - han vaknar jätte ofta, suger ofta och mycket och det känns som om det irriterar honom, men han liksom vet inte att han kan somna utan bröst. Till slut vaknar han helt så att jag måste gå upp och vaga honom. Napp använder han för att somna kväll och dagslurarna medan jag vaggar, men nappen fungerar inte på natten.

4. Jag vill fortsätta amma så länge jag kan, men gärna bara dagtid :) I dagens läge får han bröst ofta även under dagen, men jag tänker nu att nu med införandet av schemat börja ge honom bröst bara vid måltider efter riktig mat, samt kväll, vad heter det - slurk? Och morgon tänkte jag kanske när han vaknar direkt, eller efter frukost? Hur låter det?

5. När Kuren är färdig och Emil sover hela natten :) , någon gång i december, får jag flytta honom tillsammans med hans spjälsäng tillbaka till vår sovrum, därför att min mamma kommer på besök och stannar ca två månader (hon bor i utlandet och kommer sällan hit och då stannar hon längre) och jag skulle vilja att hon bor i gästrummet, som nu möbleras om till Emils rum?

Jag kommer säkert med flera frågor. Ursäkta om min svenska inte är korrekt, det är inte mitt första språk :roll:
:heart: Storebror april 2003 :heart:
:heart: Lillebror december 2008 :heart: kurad oktober 2009
bejbe

Inlägg av bejbe »

Här följer mitt nytt schema, som utgår ifrån hur vi annars fungerar, utöver att Emil för nuvarande vaknar under natten och jag ammar lite hur som helst mellan måltiderna. Nu tänkte jag amma endast efter måltiderna utöver frukost där jag tänkte amma direkt när han vaknar istället, och middagen amma inte utan innan läggdags. Så tänkte jag med schemat alltså:

19.00-6.45 natt
6.45 god morgon + amma
7.00 frukost med storebror som ska till skolan (gröt på skrädmjöl med lite banan och smör i)
>>lek
9.00-9.45 sova
10.00 mellanmål: frukt, avocado + amma
>>utepromenad eller öppna förskolan
12.00 lunch med mig ute eller inne (hemlagad "riktig" mat) + amma
13.00-14.30 sova
14.30 mellanmål (yoghurt, frukt eller smörgås) + amma
>>utepromenad, hämta storebror
>>lek hemma
17.45 middag med familjen (riktig mat eller gröt med ägg)
18.30-19.00 smörja (eksemet :( ), pyjamas, skoj, amma, skratt
19.00 god natt
sammanlagt 14 timmar sömn

Hur tycker ni om schemat? Räcker det med 14 timmar sömn? Jag har skrivit dagslurarna 45 och 1,5 timme fast Emil sover oftast antingen 30 minuter eller en timme. Han brukade sova två lurar á en timme men nu på sistone har sömnen strulat både dag och natt, så det blir oftast en halv timme bara, och han blir jätte trött så att jag söver honom ännu en gång under eftermiddagen.

Jag har en mellanmål under förmiddagen för att han ska hålla ut till lunch kl.12 när vi äter tillsammans, och dessutom söver han dagsluren bättre om han är mätt, än om lunchen var t.ex kl. 10.30.

Innan jag börjar med kuren vill jag vara 100% säker om vad jag gör och varför eftersom jag vill inte experimentera på något sätt med mitt barn. Därför blir eran hjälp mycket uppskattad :)

Med kurens start kommer Emil att flytta till eget rum tillsammans med en spjälsäng som hittills bara var för att hänga kläder på den :roll:

Annars kommer jag från Kroatien (om någon undrar då jag nämnde att svenska inte var mitt första språk) och har bot i Sverige i 7 år. Hopas att SHN boken ska översättas till kroatiska :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit! Så roligt att du hittade SHN till slut, visst är det konstigt att inte ALLA känner till Anna :wink: :D ? Men nu är du här och alla som hittar hit kan sprida ringar på vattnet så fler hittar hit. Du skriver ju hur bra svenska som helst, jag hade inte märkt något om du inte sagt något.

Till dina frågor:
1) Det är nog väldigt olika hur man gör med larm till en så stor, själv hade jag valt det för det känns så tryggt även om de kan vända sig själva. Den äldsta jag har läst om via forumet var en 1,5-åring som dog i PSD. Även om det är väldigt ovanligt med en så stor bebis så känns det som en billig investering förhållandevis. Man kan ju hyra också om ni inte vill köpa, eller kolla här på forumet om någon vill sälja ett bagagnat.

2) Du kan absolut kura alla lurar i sängen nu, det kommer nog inte vara att bara lägga ner honom i vagnen sen utan protester men det kan ju vara ett senare mål annars att kunna lägga honom både i vagn och säng?

3) Om ni skiftar att han tar dagarna när du har tagit nätterna och vice versa? Efter andra natten kan ju han ta hans om Emil (fint namn :wink: ) till eftermiddagen och sen kan han ju gå och lägga sig lite när du sovit en stund?

4) Det låter ju hur bra som helst med amningen. Bara det känns bra för dig så gör precis hur som helst, bara det blir i samband med måltiderna.

5) Det går säkert bra bara det är mörkt runtom honom.

14 h sömn är perfekt beräknat. Det ser ut som ett kanonschema med trevliga dagar för hela familjen.

Hoppas du känner dig mer säker, annars är det bara att fortsätta fråga!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för dina svar Emma :)
Har du fått dina barn 5/10 och 10/5? Helt underbart :D

Jo det känns tryggare med larmet, jag kommer att köpa det.

Nu förstår jag inte ditt svar på tredje frågan :cry: Jag tänkte om jag tar första två nätter, kan pappan tar dagtid så att jag kan sova? Och när han tar tredje och fjärde natt kan jag ta dagtid då? Eller är det tanke att den förälder som kurar natt kurar även dagtid?

Tack!
Kram Anita
bejbe

Inlägg av bejbe »

Hej igen!

Jag har flera frågor:
6. Hur vet jag att barnet "frågar", alltså hur låter det, är det skrik eller något annat? Hur vet jag att han "ber om hjälp"? Hur vet jag om jag ska in i rummet för att lugna, eller stanna ute och ramsa?

7. Påminnelse och bekräftelse: är det samma ramsa bara olika ton? Hur ska jag veta hur en bekräftelse respektive påminnelse låter?

8. Fattar jag rätt: jag påminner om han gnäller, medan jag bekräftar när han är lugn och kommer just att somna? Men hur vet jag att han just kommer att somna, om jag inte får titta in i rummet och han är tyst?

9. Ursäkta jag har lite svårt att föreställa hur denna första natt kommer att se ut. Det står i boken att man buffar första natten mellan 20 och 45 minuter. Vad gör barnet medan jag buffar, skriker han? Jag vet att Anna W. säger att barn inte alls ska skrika och att vi föräldrar inte behöver tänka att barn kommer att skrika, men, varför buffar man då i 20-45 minuter?

Jag är alltså lite osäker om jag ska kunna översätta hans skrik eller vad det nu kommer att bli..

Tack!
Hälsningar, Anita
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Hej bejbe

Har själv precis avslutat kuren (började för drygt 2veckor sedan och vi har en bit kvar till 2min läggning och sova hela långa lunchpasset men nätterna är 11-11,5h långa nu ;) )

Kan svar på en del av frågorna, så du får snabbt svar, så kanske nån mer erfaren kommer in och fyller på senare. Vill passa på att säga att det är jättebra att du ställer frågorna här, innan kuren, så att du inte står och är osäker och ställer frågor till ditt barn under kuren =D>

fråga 3 -ja, om du tar natten är det lämpligt att mannen tar dagen, så att du kan sova och tvärtom.

Fråga 7 -påminnelse och bekräftelse är samma ramsa (=samma ord) men olika tonfall. Ramsan kan vara glad, bestämd, uppmuntrande etc (beroende på hur barnet låter och hur det "svarar" på ramsan). Bekräftelsen är lugn och bekräftande och talar om för barnet att det är rätt och skönt att somna. Kolla på filklipp under "sova hela natten"-se filmklipp
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-ramsa
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kraftelsen
(du måste scrolla ner för att se filmen)

6 Ja, frågorna är skrik. Skrik låter olika och du kommer att lära dig höra skillnad. För mig är det OK att lillan skriker om hon är arg/sur/gnällig men INTE om hon snyftar och är ledsen eller om hon jobbar upp sig och blir "hysterisk". De första dagarna på kuren finns bra råd i avsnittet lathunden för vilken "strategi" du skall följa, man är mer generös med användandet av verktyg i början, för att sedan backa. Läs gärna igenom många gånger.
Jag tycker själv fortfarande att det är svårt att veta om jag behöver ramsa, gå in eller inte göra något alls. Men för varje gång får jag ju mer erfarenhet, och numera har jag märkt att hon löser det mesta själv (i alla fall på natten)

9 Om du vill ha exempel på hur första natten kan var går det bra att läsa här på forumet. Många skriver väldigt utförliga rapporter om de första nätterna, prova att läsa i några av trådarna så kanske du får en bättre bild.
och under de eventuella 20-45 minuterna (för oss tog det bara ett par minuter) kan det vara så att barnet skriker/sprattlar eller på annat sätt protesterar, eller snarare kanske bebisen frågar på det sätt han kan "vad är det som står på?", Varför gör du inte som vanligt när jag skall sova", "skall jag verkligen ligga här" osv. Bara att fortsätta tills han känner att han ligger skönt och slappnar av

8. Ja. Du ger bekräftelsen när det är tyst. Antingen godtar han bekräftelsen (kanske mumlar lite eller bökar) eller så får du skrik=fråga/protest tillbaka. Då får du påminna igen (avvakta lite så han får tid att reagera klart) och sen ny bekräftelse när det är tyst.

Hoppas att det blev lite klarare, läs gärna mer på forumet +boken en gång till och fortsätt ställa frågor tills du känner dig säker så att du kan kura på ett bra sätt :) :D
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack Sagasmamma för dina omfattande svar :) Hoppas att även jag kan snart säga "har precis avslutat kuren" :)

Jag läser och läser och läser tills ögonen blöder :roll: både boken och forumet och har kollat alla filmklipp som finns under "Sova hela natten".
Har beställt andningslarm, hoppas det kommer tills fredag, då jag tänker börja med kuren. Har fixat mörkläggning i Emils blivande rum och tränat lite buffning med sambon :D . Har tränat ramsan också, både natt- och dagsvariant. Men pappan har ännu inte valt sin ramsa :roll:

Har funderat mycket över schemat. Skulle gärna vilja slippa förmiddagens mellis men då är det lunch för tidigt och han hinner bli hungrig innan dagsluren kl. 13.00, samt att det blir för långt tills nästa måltid kl. 14.30 (han sover så gott just mellan 13.00 - 14.30 och jag vill inte flytta denna lur tidigare då han blir jätte trött tills kvällen, kanske behöver han en mini-lur på senare eftermiddagen? ) När får man göra schemaförändringar efter kuren?

Tack!
Hälsningar Anita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om du har både frukost och amning på morgonen skulle jag testa på att köra lunch klockan 11 istället. Då slipper du mellis tio och det blir lagom länge till 14.30. :D
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack TorpSara!
Jag har också kommit på att jag inte behöver stressa bebisen med tidig frukost, för han ska ännu inte till någon skola :D Har redan märkt att han inte är speciellt hungrig så tidigt på morgoren (efter amningen)..
Så jag låter honom sova till 7, och ammar direkt efter glad go'moron. Och så väntar vi med frukosten till 8, lunch blir 11.15, mellanmål 14.30 och middag 17.45. På så sätt blir 3 timmar 15 minuter mellan varje måltid :P :P

Så blir schemat då:

19.00-7.00 natt
7.00 glad god morgon + amma
8.00 frukost (gröt på skrädmjöl med lite banan och smör i)
>>lek hemma
9.00-9.45 sova
>>utepromenad eller öppna förskolan
11.15 lunch ute eller inne (hemlagad "riktig" mat) + amma
13.00-14.30 sova
14.30 mellanmål (yoghurt, frukt eller smörgås) + amma
>>utepromenad, hämta storebror
>>lek och aktivitet hemma
17.45 middag med familjen (riktig mat eller gröt med ägg)
18.15-19.00 börsta tänderna, smörja eksemet, pyjamas, skoj, amma, skratt
19.00 god natt

sammanlagt 14 timmar & 15 minuter sömn :)

Några frågor till:

10. Ibland händer det att Emil vägrar äta, om han är supertrött eller förkyld eller något. Om han under kuren vägrar äta vid bestämda måltider - ska jag ge honom mat lite senare, typ om en timme, eller vänta till nästa bestämda måltid?

11. Vad betyder det att ha is i magen?

12. Kommer ramsan alltid x4, även efter avslutad kur när nya rutiner sitter på plats och barnet sover som det ska?

13. Om jag flyttar Emil och spjälsängen till vårt sovrum om ca 2 månader, när jag behöver hans rum som gästrum, behöver jag ha mörkläggningsgardiner från tak till golv mellan oss? Hur funkar det på resan, om vi sover hos någon annan?

14. Vad betyder det att polletten ska trilla?

Tack!

Kram Anita
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Toppenschema!
bejbe skrev: 10. Ibland händer det att Emil vägrar äta, om han är supertrött eller förkyld eller något. Om han under kuren vägrar äta vid bestämda måltider - ska jag ge honom mat lite senare, typ om en timme, eller vänta till nästa bestämda måltid?

:arrow: Vänta. han svälter inte ihjäl. Det tar mindre än ett dygn att få styr på det, och även matvägrande förkylda barn sover bra (jag har en sådan) när de väl lärt sig.
11. Vad betyder det att ha is i magen?
:arrow: Att man är cool. 8)
12. Kommer ramsan alltid x4, även efter avslutad kur när nya rutiner sitter på plats och barnet sover som det ska?
:arrow: Alltid x4.
13. Om jag flyttar Emil och spjälsängen till vårt sovrum om ca 2 månader, när jag behöver hans rum som gästrum, behöver jag ha mörkläggningsgardiner från tak till golv mellan oss? Hur funkar det på resan, om vi sover hos någon annan?
Det kan underlätta, men vi har aldrig gjort så. Bara sovrummet är mörkt nog i sig, och det är det ju så här års. Vi har hängt över en filt när vi läst, mest av artighestskäl. (vill han inte dela rum med mormor, förresten? :D
14. Vad betyder det att polletten ska trilla?
:arrow: Att vederbörande förstår. :idea: Synonymt med att det går upp ett ljus. :wink:

Lycka till!
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack, tack TorpSara för snabba svar :)

Kommer bara flytta förmiddagens lur en kvart framåt 9.15-10.00 eftersom jag hade flyttat go'moron :)
Det kan underlätta, men vi har aldrig gjort så. Bara sovrummet är mörkt nog i sig, och det är det ju så här års. Vi har hängt över en filt när vi läst, mest av artighestskäl.

Var någonstan har ni hänt filten :?:
(vill han inte dela rum med mormor, förresten? :D

Det har jag inte tänkt på :idea: Får han göra det? Jag menar kommer mormor att störa hans sömn? Annars superbra idé :lol:

Hälsar...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

bejbe skrev: Var någonstan har ni hängt filten :?:
Över huvudändan på sängen, just när vi lagt oss.
Det har jag inte tänkt på :idea: Får han göra det? Jag menar kommer mormor att störa hans sömn? Annars superbra idé :lol:
Klart han får! De kommer inte att störa varandra mer än er, snarare tvärtom. Jag tror att de kommer att älska det.

Ett OBS! Det kan bli si och så med morgonvanorna när man överlåter sina små till ders mor&farföräldrar. Det brukar dock bli väldigt trevligt för alla inblandade och man kan styra upp det sedan... 8) Vissa små i den här familjen sover ibland med sin morfar, och i morgonritualerna ingår det att läsa Lennart Hellsingramsor och äta några lakritsbåtar... :roll: :heart: [/quote]
bejbe

Inlägg av bejbe »

Tack för svaren TorpSara! Klart är det trevlig väckning :)

Alltså idag är det DAGEN. Kuren börjar ikväll. Jag känner mig förbered men inte säker, inte lugn, bara skrämd. Hur det ska gå till :?: :cry: :(

Jag hoppas att jag kan låtsas att jag är lugn. Jag ber God om att jag kan förmedla lugnet och säkerhet till min lille älskling så att han inte alls behöver skrika :cry:

Kommer säkert med flera frågor under dagen, så som:

:arrow: Behöver bebisen någon gosedjur i spjälsängen ikväll, han har aldrig haft någon förut ?

Kanske kommer flera frågor under kvällen och natten, kanske någon av er är vaken och kollar hit då och då :lol: behöver massor med stöd :shock: :cry: :roll: :( :? :shock:

Jag vill göra det rätt :!: :!: :!: :!:

Har ni några bra tips för första natten?

Tack tack...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kommer att gå galant! :D Jag skulle föreslå lite allmän forumsurfning på trådarna med klistrade favoriter och speciellt den här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Säkert är någon online under kvällen, annars kan man skriva ändå. Man brukar kunna få bra svar av att bolla med sig själv också! :wink:
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Heja bejbe!

Antar att du är mitt i första läggningen för natten och jag håller tummarna för dig! Det kommer att gå bra! Fixa lite kaffe och mackor och ett skönt ställe att vila på mellan varven.

Stor kram
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"