Faktum är att hjärnan funkar så. Vi kan lura den!Sussi skrev:Jag ska banne mig börja kalla det spännande, och inte jobbigt! Tack blommanblomman skrev:Jag ser fram emot att snart ha en tonåring i huset. Då blir det nog spännande igen!
Då är ett ordval ibland viktigt. För det börjar i tanken.
Det är vi själva som väljer hur vi vill se på saker.
Säg "jag ska" istället för "jag ska försöka" t.ex.
Vet en kvinna som valde att bemöta dagispersonalens gnäll om att hennes barn hittade på bus, med "ja, han är ju så kreativ". Vilket efter ett par dagar ledde till att personalen började använda samma ord om honom. Plötsligt var han inte busig utan kreativ, och man kan ju tänka sig vad mycket bättre allting blev bara av det!
Och då kan man ju defintivt använda det. Men för många är trots, just trots mot MIG. Jag som VUXEN kränks, min makt kränks, barnet lyssnar inte (lyder inte), ja du vet. Därför tror jag att det kan vara bra att byta ut ordet, för vissa.TorpSara skrev: Fast jag gillar just trots, som ord.
Men ser man det bara som en cool grej att barnet ifrågasätter världen, som du gör, då kvittar det ju om man kallar det för trots, potatis eller snigelslem..
För mig funkar det att tänka utveckling, att jag får dela en liten människas utveckling i livet. Det är ju häftigt att få ta del av!