Amning över 2mån och nätter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Agnetha84 skrev:Ajo hade en fråga gällande dagssömnen!

När hon nu varje gång mumlar i ca 15 min före hon somnar, kan jag inte låta henne sova 15 min längre? Hon behöver sällan hjälp utan somnar själv.
Hej, om hon mumlar och grejar i 15 min innan hon somnar JÄMT, så hade jag antingen.

1. lagt ca 10 min tidigt och då använt margial kvarten med max 5 min.

2. ändrat på schemat så det passar damen bättre

3. om du nu förskjuter det hela med 15 min (marginalkvarten) är risken stor att de andra lurarna också blir förskjutna. Så då är det nästan bättra att fixa till schemat i alla fall.

Hur ser det ut nu?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

nu ser schemat ut såhär:

kl 7.30 Glad morgon, morgonmål (ammar) genast
kl 10-10.45 fm lur
kl 11 lunch
kl 12.45-14.15 middagslur
kl 14.30 mellanmål
kl16-16.45 em lur
kl 17.30 middag
(kl 18.30 bada)
kl 19 kvällsmål/slurk från och med idag lite gröt blandat med välling och ammar
kl 19.30 GOD natt

Kvällarna kan hon också "gnola"/knorra i 10min före hon somnar. Ibland ropar hon till (om hjälp) brukar ramsaoch hon brukar somna/tystna genast då.
:heart: Cecilia f 3.4.2009. Kurstart vid 5,5 mån
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Natt 13.
Nattning 19.30. Knorrar och bökar i 10min. Kommer en högre "klagan" jag ramsar och hon somnar.
På kvällen vaknar hon skrikande kl 20.30 så jag går in och lugnar med att lägga tillrätta och buffa några tag och en kort solfjäder. Ut med ramsa. hon är tyst. Tog kanske 1min.
Klockan 21.20 grät hon till igen lite oroligt, jag ramsar x4 och hon tystnar/somnar om.
Denna morgon vaknar hon 6.05. Jag ramsar direkt x4. Tystnar så jag bekräftar. Men fortsätter knorra efter en stund. Blir oroligare. Ramsar igen kl 6.15. Orolig igen. Ramsar som svar. Knorrar..jag går ner och sätter på musik, börjar stöka i köket. Hon lugnar sig så jag ramsar bekräftande x 4. Tyst 6.25
Klcokan 6.30 är hon vaken igen och låter väldigt ledsen/missnöjd. Här skrev jag inte upp mer hur det gick till. Men hon blev väldigt ledsen och jag var inne hos henne, hon lugna sig men fortsatte efter en stunds tystnad efter att jag gått ut. Lät upprörd. Jag avvaktar men hon börjar låta riktigt ledsen. Ramsar men den tar inte..Går in.Hon är missnöjd. Tar en stund före hon lungar sig. Buffar henne en lååååång stund. Hon tystnar och slumrar om..Går ut med ramsan, ser på klockan 7.25 är den nu. Hör att hon snyftar så jag går in med glad morgon för att inte det skall bli skrik igen.

Jag undrar när vi redan har hållit på en tid med kuren..eller den är väl redan förbi och nu borde allt börja sätta sig. Men det känns som om den inte alls satt sig utan det börjar komma nya grejer att ta itu med.
Ramsan verkar(??) ta när den behövs, men jag vet inte är det nu schemat det är fel på??? Borde jag ändra på det så att hon sover 11 eller 11,5 h på natten och ge henne en längre lur till på dagen? Några förslag?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Godmorgon!:D
Jag tycker att det är dags för den ömma mamman att backa.

Avvakta helt och hållet vid allt som inte är kris. När du sedan känner att NU vill du gå in, ramsar du. Högt och klart. Gå in ska du endast göra vid totalt haveri, du måste göra baksteg för att hon ska kunna göra framsteg.

Mer tilltro för henne, är mitt råd. Hon kan bara hon får försöka på riktigt. Du har fastnat i verktygen och då kommer ni inte vidare.

Schemaförändringen är ditt eget val, och visst är det vettigt med en morgontid kring sju, det är en klassiker. Å andra sidan tycker jag att två veckor är en kort tid för att få mornarna att sitta, så du kan nog vara lugn för att de sätter sig ändå.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack för snabbt svar! :)
Jo det känns nog ibland att jag är lite för känslig för att höra henne skrika. Men jag har ganska svårt att veta när det är totalkris. Jag har nämligen testat med att avvakta och ramsan tar inte sedan när det har hunnit bli kris. Hur jag än ramsar högt och klart så hör hon inte mer. Om vi då säger att jag avvaktar och sedan börjar ramsa när jag känner att nu vill jag in och lugna henne. Kan jag då ramsa tills jag hör att det hjälper? Trots att det skulle ta 30min och ramsa x 1miljon?
Skall jag börja avvakta mer på kvällarna också om hon vaknar? Jag avvaktar alltid om det bara är mummel och knorr, men har hon ropat till och det är tyst i huset har jag ramsat och då har hon somnat om. Vaknar hon gallskrikandes (låter rädd) tycker jag själv det känns bra att gå in direkt eftersom det känns det är exakt det hon behövt och hittillshar hon då somnat om genast.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kan jag då ramsa tills jag hör att det hjälper? Trots att det skulle ta 30min och ramsa x 1miljon?
Ja, precis så.

Glöm inte andra verktyg som husljud och musik. Jag tror att det är vad ni skulle behöva.
Och man behöver inte buffa bara för att man går in. Vill man kolla läget så kan man ju bara gå in och lägga till rätta också.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Okei, jag skall försöka. :) Tack för råden. Jag har använt mig av huslljud och musik men hjälper inte alltid.

För första gången på länge har hon vaknat under både fm luren och långa lunchluren. Hon började direkt protestera när jag lade henne vid em luren. Har aldrig skett förr :? . Avvaktade och hon somnade sedan nog själv. Så vaknade hon gapande 10.35. Ramsade och lugna sig till sist och tog upp henne precis 10.45 då hon var tyst/halvsov(?). Vid lunch luren vaknade hon 13.20 efter att hon sovit endast 30min. Skrek direkt från början ganska så hejdlöst. Avvaktade men hon blev bara värre, så jag gick ut och ramsade och ramsade och ramsade. Tyvärr vid 5 min före väckning kändes det att hon inte tänker lugna sig och jag ville ha schans att "väcka" henne utan skrik, så jag svängde henne på mage och buffade. Grrr..säkert så fel. Men hon lugna sig och somnade. Väckte efter kort stund. VÄLDIGT trött flicka!
Em luren gick bättre. Protesterade lite men somnade sedan ganska fort utan hjälp. Vaknade efter 30min, hörde mummel, men avvaktade och tog upp en trött men glad halvvaken tös vid 16.45 :)

Hoppas denna natt går bättre. :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Agnetha84 skrev: ramsade och ramsade. Tyvärr vid 5 min före väckning kändes det att hon inte tänker lugna sig och jag ville ha schans att "väcka" henne utan skrik, så jag svängde henne på mage och buffade. Grrr..säkert så fel. Men hon lugna sig och somnade. Väckte efter kort stund. VÄLDIGT trött flicka!
Helt rätt säger jag! Bra jobbat!
Jag tror att det hackar eftersom hon är van att verktygas lite mycket. Jag gissar att det blir lugnare redan idag eller imorgon!
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

mja. långa luren ville inte fungera igen. somna in fint men vaknade efter ca 35min. somnade inte om. verktygade säkert för mycket igen?? men natten däremot gick bra. vaknade 4 och fick en ramsa. avvaktade. somnade om själv 4.25. sov till 7.15. tog upp 7.25 (väckning 7.30). Verkar dock vara allmänt piggare tös.
:)
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nätterna går bättre. C kan vakna på natten men somnar om själv. Eller så är hon inte ens vaken?? Hon vaknade igen i morse 6.30 men ramsade endast 1 gång och började med husljuden vid 7. Skrek aldrig upp sig. Var sådär halvvaken och tystade med jämna mellanrum. Klockan 7.28 vid ett tyst tillfälle var jag inne och gjorde väckning. Hon sög på sin mjukiskanins öra :roll: Var säkert det som höll henne nöjd då :D
Jag börjar misstanka att det är hungern som väcker henne. Hon kräktes rejält efter lunchen igår och då strulade långa luren.
Så har hon lite emellanåt börjat gråta när man skall lägga henne vid fm luren.
Jag har ändrat på schemat och börjat lägga 15 min tidigare (hon blir så trött annars vid det skedet). Antingen beror det på att hon inte vill lägga sig eller så är hon sååå trött. Men hon somnar inom 5min. Gråter alltså inte länge utan övergår snabbt till knorr.
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Vad skönt att nätterna börjar ordna sig till, ni har ju haft lite strul på mornarna. Det går ju framåt, ibland får man titta en vecka bakåt för att se hur långt man kommit! Gott jobbat!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Tack. Jo det känns finfint.
Förra natten gick väldigt bra. C vaknade redan vid fem tiden, gav en ramsa och hon somnade om. Knorrade vid flera tillfällen men jag avvaktade och hon somnade om själv :) Fick väcka 7.30 :D JEE!!!

Långa luren har nu strulat i flera dagar så jag bestämde att A) Ge lite välling som mellis nr 1 före luren OCH B) vagnade vid skarven. Vaknade INTE idag vid skarven :) Jag började vagna 5 min före skarven och slutade ca 5-10min efter.
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Har vi fastnat vid nåt eller saboterat??
Jag var på söndag kväll borta (ville ut och motionera) och pappan fick göra kvällsrutinerna och lägga. Allt hade gått bra men pappan är inte så insatt i detta hur mycket jag än förklarar. C hade vaknat 20.20 och gråtit. Pappan avvaktade men gick sedan direkt IN i rummet, OBS klappade på rumpan OCH ramsade samtidigt. Han sade att han kände hur C tittade upp på honom mellan skriken (hon ligger på mage, alltså han gjorde inget att hålla ner henne osv), så när hon lät lugn gick han ut med ramsan. Efter en stunds protesterande hade hon somnat. Jag kom hem senare. Min attityd var kanske fel då jag hörde berettälsen! HAn var ju stolt att han lyckats men jag blev frustrerad på hur han hade gjort. Han blev förbannad och svor ut kuren och mig. Ångrade mitt beteende. Så sov hon hela natten!!!!!

Igår misslyckades skarven lite. Hon vaknade inte, men vaknade efter 10min att jag slutat vagna (vagnade 15 min över skarven). Jag tog direkt med ramsan och började lugnt vagna. Fick vagna i ca 10 min, gick bort med ramsan och så sov hon tills väckning. Kändes inte bra då jag egentligen sövde henne med vagnandet.

Nattningnen igår gick ok. Hon protesterade/mumlade i 10min. Som vanligt. MEN Sedan vaknade hon 20.30 storgråtande. Jag ramsade men den tog inte. Hon lät väldigt ledsen. Jag var inne flera gånger och buffade henne lugn/till sömns. Jag väntade en lång stund, men hon började om någon minut varje gång efter att jag gått ut. Efter tredje gången somnade hon till slut ordentligt in. Här verkar det alltså nu ha skitit sig rejält. Jag var för snabbt/för ofta inne hos henne?
Sedan vaknar hon igen 21.10. Ramsa och husljud hjälper inte. Pappan svär att han inte hör tvn bakom dammsugaren, och stänger den i flera omgångar. vi är inte sams. Jag ramsar glatt, bestämt, glatt igen och länge åt en arg/ledsen unge som lyssnar mellan varven men jobbar upp sig bara mer och mer. Går in och buffar till 21.26 då hon somnat.
OCH klockan 21.45 är det samma sak igen. Jag avvaktar mycket mer nu men NEJ inget hjälper. Jag ramsar med 2 min mellanrum och har klassisk musik på. Till sist går jag in och lägger tillrätta och solfjädrar då hysterin igen tar över henne. Pappan kommer in i rummet och försöker dra bort mig så han får försöka, hon känner genast att det är nåt pågång och börjar stortjuta :(
Jag börjar buffa och hon somnar in klockan 22.20 och sover hela natten till 7.30 då jag väcker henne.

Trots att hon sov hela resten av natten är jag verkligen inte nöjd :( Är det så att jag och/eller pappan saboterar nu?? Jag förstår inte heller hur hon vaknar och är från start så hysterisk orolig ledsen? Släppte pappan in vargar igår? Men hon lugnade ju sig med honom och sov hela natten?? SUCK!!! :cry:
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Igår gick natten väldigt bra och idag på dagen även så. Men nu har hon vaknat storgråtande och skulle behöva lite råd.

Hon vaknade alltså sådär otröstligt gråtande. Jag var nere i nedre våningen och hann inte direkt till sovrumsdörren. Ramsade glatt men hörde hon var väldigt upprörd så jag gick in och lade tillrätta och buffade (är vi i buffningsträsket?). Hon somnade fort men efter en stund att jag varit borta från rummet vaknade hon igen och grät värre om möjligt. Jag bestämde mig för att nu skall ramsan ta, så jag avvaktade och när det verkade som om hon verkligen inte skulle lugna sig ramsade jag så länge jag orkade. Men hon blev bara mer och mer frustrerad. SÅ jag gick in till sist och buffade igen till sömns. :/

Hur skall man göra när barnet vaknar storgråtande? Jag har nu gått in vilket av någon anledning känns fel. Hon låter verkligen orolig men lyssnar inte alls på ramasan och hon lugnar sig direkt när jag bara rör vid henne. Tar max nån minut att somna..men har buffat i kanske 5min. Jag skulle inte heller vilja heller låta henne skrika så hejdlöst och otröstligt tills hon är så trött eller känner sig så övergiven att hon ger upp och somnar..
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Nej nu..jag börjar ge upp. vi gör inga framsteg nu. har gråtit av och an i 1,5h. är trött. har varit inne i 2 tillfällen då det låtit hopplöst. skit också
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"