Oj, oj vad tiden bara rusar iväg. Det är liksom fullt upp här hemma så det blir inte så mycket tid till att sitta och skriva långa härliga romaner på forumet.
Vi börjar väl med föräldrarträffen på BVC där vi skulle prata om den goda och ack så viktiga sömnen för både stora och små. Jag trodde i min enfald att BVC-skterskan (som inte är den som vi går hos) hade tänkt hålla något föredrag i ämnet men så hade hon inte alls tänkt utan bad mig göra det.

Himmel och pannakaka tänkte jag, den människan vet inte vad hon ger sig in på.

Ja så kom det sig så att jag pratade om magläge, andningslarm, olika sätt att hjälpa barnen till god sömn och varför man skulle göra det, schema, varför man ska väcka sitt barn, fasta mattider och allt annat som rör ämnet sömnen. De fick vad de tålde kan man säga. 8)

Jag sparade inte på krutet men betonade att det är upp till varje förälder att själv bestämma hur man vill gå till väga men att alla barn både kan, vill och behöver sova. Väljer man sedan att mata hundra gånger per natt så har man gjort ett val och att då komma och gnälla är helt meningslöst.
Hur blev då reaktionerna? Vi är runt åtta-nio föräldrar, bara mammor faktiskt, i vår grupp och många tog nog faktiskt till sig det jag sa. De förstod iaf att det var möjligt att göra något åt barnen sömn. En protesterade och sa att de använt sig av 5-min metoden och det hade fungerat utmärkt. Sen kröp hon till korset och "erkände" att det inte fungerade när barnet kom in i en "ny fas" så då stod de där helt utan att kunna göra något. Spännande va?! Nu är det ett uppehåll tills nästa gång som blir i slutet av oktober och då ska vi prata om magläge och vikten av de korsvisa rörelserna för hjärnans utveckling. Den här gången ska jag förbereda mig lite. 8) .
Mika har nu börjat på babysim och hon älskar det fullständigt. Hon bara njuter och njuter där hon ligger på rygg och glider runt i det varma vattnet. Simläraren lånar Mika när han ska visa något precis som han alltid lånat Sigge och Emil i deras grupper. Det är nog helt enkelt så att våra barn är riktiga vattendjur liksom deras föräldrar.
Vi har varit hos vår BVC-sköterska för 4 mån kontroll och hon blev godkänd utan anmärkningar!

Mika är väldigt pratsam och ganska högljudd, hon skrattar så hon kiknar och håller långa utläggningar om livet på landet. Sköterskan fick minsann höra både det ena och det andra.
Mika väger nu 6085 gr, är 61 cm lång och huvudomfånget är 41.2 cm och dessutom är hon störtskön som person.
Roligast var nog ändå Sigge som var med på BVC-besöket, han röjde runt i väntrummet och lekte med alla barnen som var där, stora som små. Han la pussel med en större tjej och de arbetade så fint ihop. Sen hjälpte han en liten kille som bara kröp att hämta sin boll, Sigge klappade även pojken på ryggen och sa något uppmuntrande. Sen försökte han bolla med en annan liten tjej som visserligen kunde stå upp men inte så stadigt så hon föll ju omkull hela tiden. Då skulle Sigge absolut hjälpa henne upp och de lyckades ju men gud så gulligt det såg ut när de kämpade tillsammans. Själv satt jag bara i en fåtölj och ammade Mika medan jag njöt av Sigges engagemang i de andra barnen och lekarna.
I morgon ska vi på dop, det är Emils bästis T:s lillebror som ska döpas. Det ska bli väldans trevligt tycker hela familjen. Mika har sovtid just under dopceremonin så hon kommer missa den men lagom till fikat ska hon upp och det passar ju fint.
För övrigt så håller vi på och förbereder grabbarnas födelsedagskalas. Emil blir fyra år och Sigge två år. Skoj ska vi ha i skogen med korvätning och uppletandet av Lasse-giraff som är på rymmen.
Nu ska Emil och jag fixa inbjudningskorten.
Kram Susan