Skriket till godnatten - och det lyckliga slutet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Oh Fanny!

Denna tråd är numera en favvo!

Du skriver sanslöst bra och roligt.

Word! på dig ned tjejen.

Allt kommer att gå så bra så bra :D
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Grymmaste Fanny och Charlie! Heja er!
Lille Jalle 090603
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Nämen vad alla här är fina och goa. Kvinnor som hjälper och stöttar varandra. Lite Spice girls över det hela. Girl power!

Jo, nattmålen ryker så fort vi inrett ett en egen oas för Skrutt i vardagsrummet. Med tanke på graden av händighet som finns i vårt hushåll (noll) så kan det dröja något, men nu känner jag ju en viss press att prestera läsvärda inlägg här på tråden. Så ska vi säga att deadline för projekt barnkammare kan bli nästa vecka? Det säger vi.
:arrow: Deadline: Torsdagen den 1 oktober.

Sen får vi spika ett kurdatum som passar familjens schema. Jag är mycket peppad. Som jag tidigare skrivit har jag alltså valt att aldrig buffa eller vagna på nätterna utan gett mat vid första pip. Har inte velat göra det halvdant, rädd för att jag skulle ge upp och förstöra inför framtida kur. Har inväntat maximal motivation. Men i natt kl 05 när Charlie vaknade slängde jag ut en ramsa i rummet för att se hur den togs emot (allt med en Attityd av likgiltighet). Den togs emot med stor tacksamhet och han somnade om! Själv låg jag vaken och jublade högt inombords ända till det var väckningsdags klockan 07. \:D/

Så när Charlie är kurad och klar ska jag be hans far att kura mig. Jag måste våga tro på att jag en dag återigen kan bli en säker sovare med 8-timmarsnätter utan uppvak. Ska fundera lite bara på om jag föredrar vagning eller buffning. Det kanske borde räcka med ramsan i den här åldern?
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Fanny =D> !

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Hej hallå!
Om jag säger på följande vis, vad får ni då för tankar i era smarta små (eller stora, alla är välkomna) huvuden?

:arrow: Litet skrutt blir gnälligt (=trött) cirka 30-45 minuter före läggning. I stort sett varje kväll. Inga skrik, men gnäll.
:arrow: Litet skrutt vaknar 45 minuter till 2 timmar efter läggning (varpå det flygs in en flaska välling från ingenstans som slukas med stor aptit).

:?: Kan det första fenomenet justeras bort i schemat, och har någon i så fall förslag på hur? Alla hans vakentider är 2 timmar utom just denna, som är 2 timmar och 45 minuter. Han sover 11, 45, 2,5 och 45.

:?: Kan det andra fenomenet förklaras på något annat sätt än att han vaknar av hunger?

Tänk åt mig nu! Får ni en tanke, släng ut den bara. Tänk både utanför och innanför den fyrkantiga lådan. :-k :-k :-k

/Fanny, som har observerat dessa två företeelser under en längre tid och slår alltså INTE på någon stor bongotrumma efter en ynka dags strul. Det här är vetenskapligt verifierat, kan man säga.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ett förslag från lådans insida:
:idea: 5-minlur strax innan han börjar gnälla, så vill han kanske äta mera nattslurk sedan och slipper vakna och fråga efter välling?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Genialiskt! Två lösningar i ett, att jag inte tänkte på att de var sammankopplade. Det borde jag lärt mig vid det här laget: ALLT hör ihop i ett litet vackert kretslopp. Circle of life. Mat, sömn, välbefinnande.

Tack Chokoladen!

Okej, jag tror att detta kan vara nyckeln till success. Ett litet aber kvarstår dock: Hur får man till en femminutare som tar just fem minuter och inte 30? För det är så det har blivit de få gånger jag tidigare provat på en minilur - jag står och vagnar i en halvtimme, Charlie protesterar.

Vi är långt ifrån 2-minutersläggningar i det här hemmet.

:arrow: Hur kan man speed-söva en bebis? Hur gör ni? Kom med era bästa husmorstips!
:arrow: Finns det någon magisk tid att utföra detta på? Efter maten? Hur mycket kommer läggningstiden att förskjutas? Måste den göra det?

Yours truly
Fanny
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

CharlieBoy i bärsele/bärsjal? I famnen? På magen på soffan, mitt i händelsernas centrum?

Här funkade det endera i famnen eller i bärselen samtidigt som jag drog en runda med dammsugaren.
Klocka exakt när han somnar och väck efter prick five minutes. Typ.

:wink: :D
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ja, jag tror inte på vagnen i alla fall. Om du kan beskriva lite mer utförligt, ungefär som om jag vore det barn du ville söva, hur går du då till väga när du har bebben i famnen? Buffar? Har provat ömma järngreppet men det kan göra pojken fly förbannad.

Nu ser jag MYCKET fram emot kvällen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Lägger Smulan i famnen/tar henne i min famn, som om jag skulle amma. Inga järngrepp, bara lägger.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Då återkommer jag med rapport om speedsövningen senare.

Tassemye!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi sövde Edvard på golvet framför tv:n för den kritiska sistatuppisen. Buffning ända in i sömnen. Bara då, såklart! :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag myglade friskt och lät Bebbo ta 5 min medan jag ammade.... :oops: Eller körde med bärsjal.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Utmärkta tips!
Tyvärr fick jag inte tillfälle att testa dem, eftersom Charlie var glad som en lärka hela kvällen. Vi hade gäster. Och inte vaknade han efter 45 minuter heller. Det är ju himla intressant att de små är så mycket gladare när det är lite tjo och tjim och människor som pratar runt omkring en. Inte konstigt att folk säger att tvåan blir "enklare".

Jaja, idag blir första natten som Charlie får sova i eget "rum" (del av vardagsrummet). Nu väntar vi bara på mörkläggning och så är vi redo att kura. Vissa kanske skulle säga att man ska ta alla förändringar i ett svep, men jag tror inte att Charlie kommer bry sig nämnvärt om sin nya sovplats. Möjligtvis kommer han i morgon bitti uttrycka tacksamhet över att ha fått slippa ligga och lyssna på pappas snarkningar.

Ps. Idag skrattade han riktiga skratt! Den ljuvaste musik i våra öron. Hoppet om ett lyckat Skrattet till godnattet är nu starkare än någonsin.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Statusrapport kolon:

Antal nätter i eget rum: 2
Antal inflygande vällingflaskor: 0
Antal timmar sovande wie ein gris: 10 (kl 20-06)

Känns inte som "kurningen" kommer innebära någon större tandagnisslan. Vi ska alltså bara få till en extra timme på morgonkvisten.

Great success, jubel och klang.

Nu äter han också som en gris vid varje mål. Tack Kalaskakan!

En fråga: Är det någon som har erfarenhet av att ha bebis sovande i vardagsrum? Hur högljudda har ni då vågat vara? Vi har teven på, men sänker vid reklam och känner oss inte hundra procent avslappnade. Hittills har han dock inte protesterat. Han bor bakom en "vägg" och ser oss inte.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"