Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Caramell

Nu kurar vi lilla Grodan, 6 mån!

Inlägg av Caramell »

Hej svejs!

Vi har just avverkat tredje natten av kuren för vår son som strax fyller sex månader. Han är sm:ad sedan han var 1,5 månad och vi har redan märkt av detta försprång under kuren. \:D/ Han tar ramsan fint under nätterna och somnar om, förutom i vargtimman, men vad jag förstår hör detta till och får jobbas bort senare. Känner mig otroligt peppad eftersom vi redan ser så fina resultat med kuren. Är så stolt över lill-killen (och mig själv och maken så klart!) :)

Anledningen till att vi valt att kura är att vi haft väldiga problem med insomningen mer eller mindre hela tiden. När vår lilla kille äntligen somnat sover han gott, men tyvärr är det skrik och gråt innan dess. Detta gäller alla lurar samt läggningen. Vi har också jobbigt att få daglurarna att bli så långa som de är tänkta och när det inte lyckas har vi en övertrött kille till läggningen = mera skrik. ](*,) :?

Vi följer detta schema i dagsläget;

07.00 Morgon, Frukost 1: ammas
08.15 Frukost 2: Gröt
09.00 Sova 45 minuter
11.00 Lunch, Mos/Puré så mycket som går ner + ammas om han vill ha
12.00 Sova 1,5 timme (alltid problem efter 45 min här)
14.30 Mellis; amma och fruktpuré
15.45 Sova 45 minuter (oftast krävs vagnsprommis här för att få till 45 min)
17.30 Middag; Mos/Puré/Gröt + ammas om han vill ha
18.30 Kvällsslurk; Välling
19.00 God natt!

Skulle behöva lite tips och råd, främst gällande uppvaken under daglurarna. Ramsan tar inte alls lika bra vid då som vid läggningen. Jag har förgäves försökt solfjädra, men inte tyckt att det gjort någon verkan alls. :-k Som jag skrivit i schemat är det främst långluren på 1,5 timme som ofta bara blir 1 timme lång och sen eftermiddagsluren som tenderar att bara bli 20-25 minuter, trots vagnpromenad. Morgonluren är den som fungerar bäst och som vi sällan har problem med och insomningen ryms alltid inom marginalkvarten.

Hoppas få bolla kloka tankar, tips och råd! Detta forum är bara helt outstanding. Vi har huserat på späda och små sedan vi började sm:a och jag är full av beundran och tacksamhet för hur många det finns som vill hjälpa till! :heart:
:arrow: Finns det andra som kurar under tiden så häng gärna på så vi kan bolla tips och idéer tillsammans!

Kram så länge! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej. :D
Anledningen till att vi valt att kura är att vi haft väldiga problem med insomningen mer eller mindre hela tiden.
Det jag tänker först på är hur det är med skrattet innan sovdags?Att han iallafall är är glad innan han ska sova.
Kan det tänkaas vara så att ni är "nervösa" när ni lägger honom?I sådannafall så känner lillkillen det omedelbart.
Sen är det Väldigt vanligt att skarva på långluren.Man vaknar och tror man är utsövd fast man egentligen behöver sova lite till,precis som det är väldigt vanligt att det strular i vargtimmen.
Schemat ser jättebra ut.
Fortsätt göra som nu gör nu så kommer poletten snart att trilla ner för eran kille.

/kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hej fina ulrikaj och tack för snabbt svar! :heart:
Det jag tänker först på är hur det är med skrattet innan sovdags? Att han iallafall är är glad innan han ska sova
Vi har svårt att få till nåt bubblande skratt eftersom lillkillen blir trött och kinkig direkt efter middagen, då vi har en hel timmes vakentid kvar. :( Vi kämpar på och får i alla fall leenden, men han är inte sprudlande glad. :? Vi har provat att lägga tidigare (upp till 20 minuter), men det är fortfarande en övertrött och ledsen kille som vi lägger. Hur kan vi komma tillrätta med detta :?: Hur pass mycket tidigare kan vi lägga utan att sabotera schemat? Att smyga in en femminutare under eftermiddagen är inte lätt eftesom det är så svårt att få honom att somna. Misstänker att det har att göra med för korta lurar under dagen? Några tips på hur jag kan hantera uppvaken dagtid :?:

Oj, många frågor. :oops: Ledsen för det, men jag är så taggad att få hjälpa Grodan att somna skönt utan ledsna miner. Ikväll tog det 20 minuter att somna och då var jag tvungen att gå in och buffa två gånger då han inte alls lyssnade på ramsan förrän skriket klingat av lite. Vår övervåning är väldigt väl dammsugen också... 8)

Kram!
Agnetha84

Inlägg av Agnetha84 »

Hejsan Caramell,

Ville önska er lycka till och måste medge att jag tyvärr inte kan komma med några bra råd, eller råd alls, eftersom jag själv håller på att kura min lilla dotter ("fyller" 6 mån 3.10) och inte har mer erfarenhet än ni. Är nämligen själv på fjärde natten nu. Skall bli spännande att se era framsteg då man är i samma läge av kuren. :)

Kram Nette
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren, härligt att ni är så laddade och har märkt skillnad med strukturen ni redan hade med er! Det jag tänkte skicka er är en nypa tålamod. Ni har precis inlett kuren och det är mer regel än undantag att dagarna strular när de börjar sova mer sammanhängande på natten. Schemat ser kanon ut och mat verkar han ju få i överflöd. Så jag tycker ni verkar jobba på jättebra, kanske att poletten tar lite tid på sig att trilla ner. Njutningen kommer, bara fortsätt så är ni snart där. Känner ni att ramsan någonsin tar på dagen? Kanske att ni backat lite fort, man måste ofta gå lite varsammare fram på dagen eftersom man får färre tillfällen att slipa på verktygen? Vad tror du?

En kvart innan kan ni lägga utan att sabotera schemat, en halvtimme tom om de är sjuka.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Kära forum-vänner, här kommer en rapport från en alldeles överlycklig och sprudlande glad mamma. Vi satte 12 timmar, utan uppvak, i natt!!! :sleep: Jag kan knappt tro att det är sant, speciellt som fjärde natten inte alls var nån höjdare, då jag tvingades in och buffa hela tre gånger mot för natt tre då ramsan räckte under alla uppvak. Till på köpet somnade lilla älsklingsgrodan rekordsnabbt för första luren och jag sitter här alleles euforisk över alla framgångar. Om det inte vore så att jag ammar, skulle jag banne mig korka upp en champage och svepa i mig ett glas! :mrgreen: Jag vet att vi inte är i hamn ännu och att bakslag förmodligen kommer komma, men jag känner mig redo och VET hur jag ska hantera dessa. :thumbsup: Allt tack vare fantastiska AW och er, kära forumvänner. Vi är er evigt tacksamma! :heart:

Nu kvarstår bara vårt enda frågetecken om skarven vid långluren. Skulle gärna vilja ha kommentarer på hur jag kan hantera den. Jag låter alltid Grodan ligga kvar tiden ut, även fast han inte sover sista 35-45 minuterna. Rätt eller fel :?: Är det bättre att jag buffar nästan til sömns ett par dagar (om det går) och sedan backar därifrån? Ska jag köra den hårda linjen och bara ramsa (om det inte blir en superledsen kris, såklart)? Ramsan tar fint vid insomningen, men inget vidare under uppvaket. Grodan blir superpigg på två sekunder och fattar inte alls vad jag ramsar för. "Nu är det ju dags att stiga upp morsan, lägg av med det där babblandet" 8) Hoppas på kloka idéer!

Håller tummarna för er, Nette. Tycker du gör ett hästjobb med kuren, speciellt som du inte har så stort stöd av pappan. Jag peppar gärna härifrån och många andra med mig. Kram till dig! :heart:

Tills dess, gläds med oss!
KRAMKRAMKRAM! :heart:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Skickar lite pepp och ser fram emot ny rapport om hur det går för lilla Grodan!

Charlie är ju också gnällig lite titt som tätt, men det blir bättre och bättre ju mindre jag fuskar med schemat. Om han börjar bli trött och gnällig redan en timme före lur brukar det hjälpa att lämna honom i fred snarare än att försöka leka och kånka. Speciellt om han får vara i fred mitt i händelsernas centrum. Kan ju vara svårt att få till någon riktigt festlig stämning när man är ensam hemma, men radion kan vara en hjälp. (Eller låtsaskompisar.) Blir det riktigt grinigt funkar det alltid med en liten tur i naturen. Speciellt i bärsele.

Och det där med dammsugaren - här har vi faktiskt en stor fördel med struliga insomningar. Jag hatar i vanliga fall att dammsuga, men nu kan man förena nytta med...ännu mer nytta. :lol:

Ni sköter er strålande! Vilken tur Grodan har!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack fina Fanny för pepp! :heart: Såg du att vi fixat 12 timmar?! \:D/

Liksom du, så avskyr jag att dammsuga. Maken är alltså mer än nöjd över att jag frivilligt och superenergiskt far fram på övervåningen och dammsuger som en dåre. På nätterna har jag haft igång hårtorken om det krisat. Mer skonsamt för arbetande make och så ger det ju dammråttorna en chans att nybildas! :wink: Dessutom är det ju toppen att vakna nyfönad och klar... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Ha ha ha!

12 timmar: HURRA! Klang och jubel!
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Vill också skicka ett GRATTIS!! till 12 timmar. =D>
Ni jobbar på bra, själv har jag gjort andra natten på kuren, det blir tredje i natt och är nöjd med resultatet hittills.
Men precis som ni har vi problem på dagen, det har vi iofs haft sen hon var pytteliten, hon har alltid haft svårt att sova på dan, så det skall bli spännande att se hur det går för er -ni ligger ju liksom lite före i kuren!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

pssst..Man kan absolut dricka ett glas champagne även om man ammar! Jag tycker man BÖR det när man lyckats så bra. Dessutom har du ju TOLV timmar utan amning att passa på om du inte vill dricka på dagen...

/Fanny

Så här är det: den promille du har i blodet, får din mjölk. Så 0,2 promille för dig = 0,2 promille alkohol i mjölken, dvs 0, 002 procent. Då är det mer alkohol i en frukt som blivit lite omogen. Sen vill man kanske ändå inte dricka av andra orsaker när man ska ta hand om ett barn...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fanny83 skrev:
Så här är det: den promille du har i blodet, får din mjölk. Så 0,2 promille för dig = 0,2 promille alkohol i mjölken, dvs 0, 002 procent. Då är det mer alkohol i en frukt som blivit lite övermogen. Sen vill man kanske ändå inte dricka av andra orsaker när man ska ta hand om ett barn...
...eller i syrade mjölkprodukter...
Caramell

Inlägg av Caramell »

Jag vågar knappt tro att det är sant, men Grodan har fixat 12 timmar i natt igen! :shock: Åh, det är en underbar känsla att vakna utsövd och med en superglad bebis som möter en i spjälisen. :heart: Det blev ingen champagne igår och det kanske var lika bra eftersom det blir dyrt att fira dag efter dag om Grodan fortsätter sova så här bra! :)

Gårdagens dagslurar gick lite si och så. Morgonluren; inga problem som vanligt. Vid lunchluren gick insomningen bra, men det blev väldans olyckligt efter 45 minuter. Buffade och ramsade och buffade och ramsade och till slut lät jag honom vara i fred, för inget hjälpte. Sjävförtroendet var dock på topp ändå efter 12-timmars natten. Eftermiddagsluren strulade också på så sätt att han inte somnade inom marginalkvarten, så det blev bara en 20-minutare. Lade lite tidigare inför natten för att slippa värsta övertröttheten och det gick fint. Det skriks fortfarande en del, men inte alls samma sorts skrik som tidigare, så vi gör framsteg även där. Förhoppningsvis är tvåminuters-läggningarna inte så evighetslångt borta.

Sagasmamma, jag följer er kur med spänning också. Framförallt känns det skönt att ha en allierad i fajterna om dagslurarna! Vi har också haft problem ända sedan han var pyttis, men nu ska det bli ändring på det!

Kram!
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

*Grymt imponerad*

=D> =D> \:D/ \:D/
Caramell

Inlägg av Caramell »

Grodan fortsätter göra mamma superstolt. I natt blev det 11 timmars sömn. Grodan vaknade klockan sex (ska vakna kl 7) och låg och sjöng och jollrade för gosedjuren i spjälisen ände till 06.40 då det blev lite irriterat. Orkade inte bråka för ynka fem minuter (sen hade det ju varit marginalkvart) så då fick han komma upp glad som ett solsken.

Gårdagen gick fantastiskt bra också. För första gången klarade han av långluren helt själv utan minsta tecken på att skarva. Jag fick tom väcka honom. :shock: DET har aldrig hänt förr! Även eftermiddagsluren gick jättebra och jag fick väcka även där. Med andra ord stämmer det bra in på Grodan att man blir tröttare under kuren. :sleep: Läggningen tog lite längre tid än vanligt då Grodan inte riktigt kom till ro, men vi har inte längre de här ledsna skriken utan mer gruffande protester, som jag tycker är så mycket lättare att hantera.

Blir spännande att se hur det går under dagen idag. Jag är laddad och peppad.

Kram till er alla kurare där ute som följer oss! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"