Standardmodellen för riktigt små

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Standardmodellen för riktigt små

Inlägg av matildur »

Hej!

Jag undrar om någon har tips för hur man får en tvåveckors liten att veta skillnad på dag och natt. Standardmodellen fungerar fint dagtid (än så länge 1,5t vaken + 2t sömn) och flickan växer så man kan se det med blotta ögat!

Nattetid är sovpassen längre, 4 timmar, men när hon sedan vaknar vill hon följa dagens modell och äta, umgås, vara VAKEN i minst 1,5 timmar.

Det här har vi gjort för att skilja natten från dag: Ljust och bullrigt vid dagssömnarna, svalt och beckmörkt om natten. Blöjbyte bara om det bajsats och då i mörkt rum. Tysta, säkra tag och inget prat.

Finns det ytterligare något att göra eller är hon för liten att få fason på? :D
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag vet inte riktigt men jag kommer ihåg att jag lyckades aldrig få ner nattamningen till 20 min som anna skriver i BB. Min låg i början mellan 45-60 min även om jag gjorde precis som du med beckmörkt, inge prat etc.

Efter amningen la jag ner henne i vagnen och om hon var missnöjd så tog jag upp och försökte ge mer mat och sedan tillbaka i sängen och tillslut så ramlade poletten ner att man skulle sova.

Amningen på natten blev kortare tillslut ca 30 min.
Så jag tycker du skall köra på som du gör, tillslut ramlar nog poletten ner där också :D

Fast jag kommer inte ihåg hur många timmar man kan räkna med att natten är den första tiden? Någon annan?

Lycka till
Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Effektivt är att göra rejäl skillnad på ljus och mörker. Dagtid så sover man så ljust det någonsin går, utan att man blir stekt i solen såklart, och nattetid dito mörkt. Då får man draghjälp av melatoninhalten som ju regleras just ffa av ljus och mörker.
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Hej igen och tack för era tips -

nätterna har faktiskt blivit mycket bättre och inatt hade vi för första gången en riktigt skön natt, 20 - 08, med två nattmål. Dessa inföll 01 och 05.30, och babyn somnade om direkt utan pip.

Men det finns ett STORT problem. Hon skriker. Dagarna i ända höll jag på att skriva - men det vore inte sant. Vi går enligt standardmodellen med mat, vakentid och sömn enligt den. Men vakentiden är fylld av skrik.

Jag är 99% säker på att hon får tillräckligt med mat, eftersom jag har väldigt mycket mjölk, får frysa in 2 dl om dagen fast jag inte pumpar något alls (jag tar till vara det som rinner ut av sig själv). Hon äter alltid tre bröst helt och hållet och ofta ännu ett fjärde. Sedan somnar hon igen, allt enligt modellen. Skriket låter ARGT, hon blir styv som en pinne och kniper ihop ögonen. Hon har fina lungresurser och låter inte ledsen, trött eller uppgiven, utan rasande.

Snälla vet någon vad det kan vara?

Det här har vi gjort:
- satsat på att rapa extra noga. Luft kommer ut, ofta också lite uppkastning.
- gått målmedvetet fram och tillbaka. Hittat på något i slutet av promenaden. Det brukar hjälpa men lugnet varar högst en minut, hur roliga saker jag än hittar på.
- social delakighet, titta på världen, saker, storebror, speglar. Det brukar också fungera fint men bara några minuter.

Också annat, som att dansa i famnen, ge napp, svinga henne i vagnens insert, kan hjälpa i någon stund, men tillfälligt. Efter sista målet för passet somnar hon fint och sover tiden ut. Har ni idéer? Hon fyllde fyra veckor igår.
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Matildur, välkommen skall jag också säga :D

Jag har (haft) en "skrikis" jag med, det är först nu vi börjar utröna källan.
Men innan jag går på den skall jag ge dig de nycklar jag fann till Smulans skrik.

:arrow: Tröttis. Min är en sådan av rang, så jag fick justera tiderna enligt hennes preferenser helt och hållet för att minimera skriken. Är din Liten en Tröttis kanske som föredrar mer sömn; dvs. längre lurar på dagen?

:arrow: Även här har det alltid funnits gott om social delaktighet, dvs. att få vara med, utforska, gått runt, tittat osv osv. MEN, om det blev lilla minsta för mycket så blev hon omedelbart övertrött och skriken eskalerade i takt.

:arrow: Nu till de mer fysiska orsakerna.
Kan liten där hemma ha någon slags överkänslighet? Jag djupdyker inte och inte heller tänker jag amatörläkare'ra. Jag tänker på att du ammar och kanske äter sånt som kan ge extra gaser och ont i magen. Jag är inte så haj på vad man/får/får inte äta men jag länkar dig en sida (iofs. för kolik men den listan där är utförlig). Under "Spädbarnskolik" finns jätte bra tips gällande maten:

http://www.aqpunktur.se/

Jag kan rekommendera Sempers Magdroppar, bra bakterier för magen. Och s Minifom, fungerade för storebrors bubbliga mage, fungerade inte lika bra för Smulan, men alla medel är ju bra tänker jag.

:arrow: Smulans troliga orsak, men detta blir mer överkurs, haka inte upp er utan bara ha det i bakhuvudet IFALL skriken inte ger med sig om några månader. Reflux.
Kräks Liten mycket? Isf. försök hålla Liten upprät ett bra tag efter maten så att kräkset samt magsyrorna inte kommer upp och irriterar vilket kan vara en orsak till skriken. Eller att ni iaf. kan minimera mängden som kommer upp. Magmunnen är ännu omogen på våra små och maten kan därmed komma upp lättare.

Så åter igen; fokusera först på att kolla av sömnen, ev. övertrötthet och det du äter. Resten är bra att ha i bakhuvudet inför framtiden.

Hoppas det ordnar sig snart!
:heart:
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Tack ska du ha, Kalaskakan!

Jag undrar om det inte är reflux ändå, eller någon med reflux besläktad åkomma (finns det inte någon "lindrigare" form, där magsyror tränger upp i svalget och gör ont?).

Min lilla kräks inte så väldigt ofta utan för det mesta är raparna torra, men de gånger hon kräks (kanske en gång varannan dag) är det en fontänliknande uppkastning som faktisk flyger en halv meter, ursäkta.

Hennes skrikighet brukar börja i slutet av måltid1, precis när hon ätit sig mätt. Hon lugnar sig visserligen av att hållas upprätt, men för att verkligen hålla henne nöjd måste jag gå/dansa/guppa runt i lägenheten oavbrutet tills måltid2, som hon nöjt intar men sedan fortsätter det såhär...

Lite mindre har hon skrikit de senaste dagarna, eftersom jag inte ger mig utan faktiskt håller på och dansar och har mig. Nätterna går faktiskt fint sedan vi tog in vagnen och lägger henne i den och drar om hon verkar börja skrika upp sig på natten.

Så ja - ska jag fortsätta dansa bara? :wink:

Ps. Jag har ringt hälsovården och frågat om uppkastningarna och skriket, och fått svaret att så länge barnet är piggt och ökar i vikt så är det inget att bry sig om. Suck ja...
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Matildur!

Nu när jag ser att Liten är född i augusti så vill jag inte alls prata om Reflux i de graderna.
Vi backar bandet, hur gammal är Liten? Får jag be dig lägga in datumet (respekterar din önskan att vara anonym och kanske inte skriva ut den men det är så mkt lättare för oss att hjälpa).

Så här tidigt vill jag mer prata om ostillad överlevnadsångest.
Jag VET att du har mycket mjölk, att du ammar MEN att hon ändå får upp mat så där kan leda till att magen inte är proppmätt, är du med? AW liknar det vid en champagneflaska, skummas och kvar blir en slatt längst ner.

Att jag inte vill prata Reflux redan nu är för att inte riskera att missa det andra; nämligen hur maten ändå ser ut och hur sömnen ser ut.

Du skriver att skrikgheten brukar börja i slutet av måltid 1, precis när hon ätit dig mätt. En tanke som föds i mig är att hon ÄR så liten än att hon kanske inte förstår att magen ÄR mätt, en ostillad ångest.

Om du läser i BB, sid. 132 om den ostillade överlevnadsångesten; vilka tankar föds i dig? OM du lägger ordet/symtomet/begreppet "Reflux" åt sidan; föds det andra tankar i dig, vad mer kan du felsöka på?

Som jag skrev tidigare; hur ser sömnen ut?
Vad eftersträvar ni? När och hur mycket får hon sova?

Som du märker ÄR jag ovillig till att säga att det är Reflux eller att det har med saken att göra och det är för att jag vill se/få till att allt annat är bra. För fallerar maten, sömnen så fallerar allt och då blir det verkligen pannkaka av allting.

Sover hon på mage, med larm?

Inväntar dina tankar så länge!
:heart:!
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Hej, vad snällt att du tar dig an oss!

Okej, vi backar bandet! Lillan föddes 17 augusti, en vecka före BF. De första tre veckorna gick som på räls, men så lär det ju vara 8)

Efter det satte skrikigheten in. Vi följer standardmodellen, inte slaviskt, men har den för ögonen. Det fungerar jättefint - i natt sov Lillan faktiskt 6,5 timmar (och hon har ännu inte fyllt 5 veckor!) från 20.00 - 02.30 utan ett knyst och utan hjälp.

Också dagssömnarna går så fint, och vikten ökar verkligt bra. Hon kräks sällan upp maten, det händer kanske en gång varannan dag. När hon har sovit, dag eller natt, vaknar hon INTE med ett skrik längre utan med glatt grymtande. Hon är nöjd och fin tills hon får bröstet, äter riktigt effektivt i 10 - 15 minuter, rapar, får mera mat från samma bröst... och DÅ, när hon borde vara som mättast och belåtnast, då skrynklas ansiktet ihop och blir rött, kroppen spänner sig till en båge, ögonen knips ihop och UAAAAAAA börjar.

Med olika trix och knep och runthoppande lyckas jag lugna henne en stund, hinner byta en blöja innan det börjar igen, dansar runt i tio minuter igen, hon lugnas, vi kan ha ögonkontakt och pratstund, skrikandet börjar åter, mera kånkande, storebror kommer och ger henne sina leksaker, vill kramas och babyn bara SKRIKER. När det är dags ger jag nästa bröst och hon äter igen fint och effektivt. Ibland följer ännu en skriksnutt på detta som botas med bröst, som dock inte längre ÄTS utan bara myssugs. Sedan somnar hon rosig och rar i sin vagn, som om inget hade hänt...

Så jag tror faktiskt inte att det är överlevnadsångest. Jag är nog väldigt övertygad om att hon är mätt, att problemet ligger någon annanstans.

Väckte dethär nya tankar hos dig Kalaskakan eller någon annan?
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Då blir jag än mer övertygad om att det inte rör sig om Reflux!

:arrow: Nästa fråga då, släpper hon bröstet självmant?
-Tänker att hon skriker för att hon vill fortsätta äta..

:arrow: Är hon vaken hela tiden medans hon äter?
-Tänker att om hon slumrar till och "vaknar till verkligheten" och skriker därmed..

-Ställer alla dessa frågor så att bilden blir än mer klar så att fler kan hjälpa.
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Jepp, hon släpper självmant, om hon släpper av misstag och vill ha mer så får hon det förstås.

Hon äter ofta med slutna ögon och då vet jag ju inte om hon slumrar eller ej... men suger kraftfullt hela tiden i alla fall. Om sugkraften avtar brukar jag knipa lite i tårna, då fortsätter hon med friska tag!
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS till lilla barnet :heart: Vilken lycka :P

Fem veckor är vi, vad jag förstår? Vi har vaknat till den egentliga födelsen och nu är vi på väg på tvåmånadersgränsen. Lilla älsklingen bär sig åt som rena skolexemplet :wink: :lol: Och du beskriver det på pricken:
matildur skrev:Med olika trix och knep och runthoppande lyckas jag lugna henne en stund, hinner byta en blöja innan det börjar igen, dansar runt i tio minuter igen, hon lugnas, vi kan ha ögonkontakt och pratstund, skrikandet börjar åter --- När det är dags ger jag nästa bröst och hon äter igen fint och effektivt. Ibland följer ännu en skriksnutt på detta som botas med bröst, som dock inte längre ÄTS utan bara myssugs. Sedan somnar hon rosig och rar i sin vagn, som om inget hade hänt...
Sedan kan man då utvärdera detta på olika vis - "som om inget hade hänt", skriver du, som om - vadå :?: Det har ju hänt massor och det allra viktigaste som hänt är att du kan bryta skrikandet - den sortens skrikande, vill säga, som vi inte vill ha, det där hon "fastnar" och "hackar" i någon sorts nästan kiknande som ändrar ansiktsfärgen på henne och inte är trevligt för NÅGON, allra minst lilla barnet självt (som inte ens förstår var det gräsliga ojudet kommer ifrån och därmed låter sig lugnas t ex av att överröstas :!: ) Den sortens "fastnade" skrik ska brytas. Genast. Får inte pågå. Det är den sortens onyanserade skrikande jag åsyftar när jag säger att för mig får inga barn skrika alls; de ska lugnas. FÖR att, bland annat, kunna "prata" i stället :!: Dvs kommunicera, vilket ju är vad själva talapparaten syftar till.

Ty det finns en hobby som heter att använda röstresurserna, hela talapparaten, allt det som ju aldrig använts i magen och som följaktligen inte heller är det minsta färdigutvecklat (lika lite som synen var det, eller kan bli det i totalt mörker). Så hon MÅSTE alltså "skrika", dvs göra ljud, för att ta sina spirande talanger i bruk och alls lära känna dem. Därför är det ingen bra idé att proppa igen lilla munnen med napp exempelvis (eller bröstvårta för all del, dygnet om) för att till varje pris få TYST på barnet. Förstår du :?:

Allt skrikande - röstanvändande - är alltså inte per automatik ett tecken på att någonting skulle vara fel. Det gäller att lära sig lyssna: vad är vad :?: Och det talar magen och instinkterna om för dig, skulle jag tro. (Fast dem måste man i sin tur också lära sig lyssna på... :roll: Tystade som DE så ofta är nuförtiden... :roll: )

Tyvärr är ju tidens tämligen barnfientliga anda sådan att nyblivna föräldar absolut ska leta fel hela tiden :evil: i stället för att intressera sig uppriktigt och nyfiket och glädjefyllt för hur Gud / naturen / människobarnet beskriver utvecklingen sådan den går till och ska vara, om man säger :wink: :lol: Det finns ju inget mera fantastiskt äventyr :!: Tycker jag, i alla fall. (Och har försökt beskriva.)

Felet för dagen heter reflux. Mycket inne. Gårdagens hette mjölkallergi och i förrgår var det kolik. Nu regerar alla tre samtidigt hos var och varannan nyfödd, om felsökeritrenden får råda. Nu ges t o m tvåmånaders LOSEC (se augustikrönikan) :!: Det är naturligtvis fullständigt oförsvarligt. Spädbarn under ett år ska ö h t inte medicineras om inte LIVSFARA är för handen. Dessutom är det befängt av den enkla orsaken att matsmältningsapparaten - tarmar, magsäck, strupmekanismerna, alltsammans om har med ätande att göra - inte heller är färdigutvecklad när små barn föds, lika lite som talapparaten, synen, hörseln, andningen - allt sådant som helt enkelt inte kunnat användas särskilt mycket, eller alls, i livmodern, i brist på "input". Utvecklingen av alla de fysiska funktionerna, precis som av alla de fem sinnena (och allt hänger ju samman), ska INTE STÖRAS utan möjliggöras så som det var tänkt. Är det något som stör dessa sinnrika processer av mänsklig utveckling är det receptbelagda mediciner, och man kan lugnt räkna med verkligt stora problem, om man inte hade några förut.

:arrow: Varning för refluxtrenden och alla andra felsökerimodevågor som ofelbart landar i receptblocken.
matildur skrev:Så jag tror faktiskt inte att det är överlevnadsångest. Jag är nog väldigt övertygad om att hon är mätt, att problemet ligger någon annanstans.
Och där tycker jag alltså vi skippar den "problemsynen" en gång för alla :wink: :lol:

Sträva efter SM så mycket du någonsin kan (numera enligt principen 2-2 och 6 tim obruten natt). Det du beskriver skulle jag kunnat hämta från nyaste lilla barnbarnet (se min tråd om den levande lilla illustrationen :P ). Grundbulten är fortfarande mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat; det är så man kontinuerligt håller överlevnadsångesten stången, tills lilla barnet slutligen låter sig övertygas om att hon eller han faktiskt kommer att klara livhanken, åtminstone inte SVÄLTA ihjäl (sedan finns det ju andra faror också, som bekant). Vid tvåmånadersgränsen är då överlevnadsångesten så stillad som bara går, och som genom ett trollslag faller alla bitarna på plats.

Principen 2-2 alltså och STRÄVAN efter en liter sammanlagd mjölk / dygn. Det är vad din lilla behöver, inte "bara" för överlevnaden nu men för välbefinnandet :!: Och du lyckas säkert inte få i henne fullt så mycket redan, eller inte varje gång, men försök och försök och försök. Vid två månader ska du vara där. Och sedan står hon sig på samma liter ranson en hel månad till, oförändrat. Medan du i lugn och ro inför åttatimmarsnatt. Livet leker, eller hur :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

Du har fått så fina svar! :thumbsup: Jag slänger ändå in ett par tips! 8) Om det skulle vara så att Liten får lite magknip efter maten så är Sempers Magdroppar (som bara innehåller magvänliga mjölksyrebakterier) toppen att ge. Att dricka amningste med anis, fänkål och kamomill lugnar också små bebismagar. Jag har gjort själv (1 påse kamomillte, 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålsfrön, 0.5 liter varmt vatten får dra i minst 10 min) eller köpt Minimundus (www.minimundus.se) goda teblandning som även innehåller luzern som stimulerar mjölkproduktionen. Har druckit flera koppar per dag och jag tyckte verkligen det märktes på min lilla att magen blev lugnare.

KRAM :heart:
matildur
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 feb 2007, 17:22
Ort: Helsingfors

Inlägg av matildur »

Tack ska ni ha, TACK!!!

:heart:

Ja-a. Jag har nog sökt fel i onödan! Lillan fyller fem veckor idag, och har sovit 6 timmar sammanhängande sömn i flera nätter redan! Är rosig och rund och fin, och mamma bekymrar sig :oops:

Jag har en snart treårig pojke som var väldigt nöjd av sig som baby, och har väl trott att det ska vara precis så, annars är det "fel". Har också tolkat Anna Wahlgrens ord om högst fem minuter skrik om dagen lite väl ordagrannt, som att det ÄR något FEL om det skriks nåt alls utöver det.

Min dotter är liten och smal och har väl helt enkelt inte ännu fått kläm på det där med att äta sig överdrivet propp-propp-proppmätt. Det som skulle ge henne det där extra behagfulla lugnet. Men vi kommer dit. Och jag tycker att hon skriker mindre redan! :D
Son i januari 2007
Dotter i augusti 2009
ElinN

Inlägg av ElinN »

matildur skrev:Tack ska ni ha, TACK!!!

:heart:

Ja-a. Jag har nog sökt fel i onödan! Lillan fyller fem veckor idag, och har sovit 6 timmar sammanhängande sömn i flera nätter redan! Är rosig och rund och fin, och mamma bekymrar sig :oops:

Jag har en snart treårig pojke som var väldigt nöjd av sig som baby, och har väl trott att det ska vara precis så, annars är det "fel". Har också tolkat Anna Wahlgrens ord om högst fem minuter skrik om dagen lite väl ordagrannt, som att det ÄR något FEL om det skriks nåt alls utöver det.

Min dotter är liten och smal och har väl helt enkelt inte ännu fått kläm på det där med att äta sig överdrivet propp-propp-proppmätt. Det som skulle ge henne det där extra behagfulla lugnet. Men vi kommer dit. Och jag tycker att hon skriker mindre redan! :D
Härligt att höra! :heart:

Vill bara flika in att det där med högst fem minuters skrik om dagen är efter de första 2 månaderna, som kan vara ganska slingriga ibland.

Så här skriver Anna :heart:
vägen dit fram, till tvåmånadersgränsen, kan vara slingrande ibland. För att du då lugnt och fint ska kunna ta dagen som den kommer, utan att tro att eventuella svårigheter ska förbli, kan det underlätta att se första tiden som en förlängning av havandeskapet. Så kan du också låta första månaden nu verkligen vara en smekmånad, fylld av njutning och glädje!
----
Med Standardmodellen som förebyggande inrättning vet du när barnet kommer att vakna och kan ta upp den lilla strax innan. Med det säger du i handling: ”Jag vet vad du behöver. Jag bevakar dina intressen. Din överlevnad är garanterad. Aldrig mer behöver du frukta för livhanken! Du kan i lugn och ro ägna dig åt att njuta av livet, utvecklas och växa.” Och när skriken av överlevnadsångest försvinner ur bilden, lovar jag dig att inte blir mycket skrikande kvar - högst fem minuter sammanlagt under ett dygn för en tvåmånaders baby! (Och då skriks det av övertrötthet.)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"