Ramsa-frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tildamamma

Ramsa-frågor

Inlägg av Tildamamma »

Hej,

Är så glad att ha hittat hit och framförallt hittat SHN! Vår lilla tös är nu fem månader och vi började kura henne i måndags och hittills har allt gått bra (sov 12 timmar redan i natt (':P')!!). Redan innan kurandet införde jag schema och jag har behållt samma nu (vill inte ändra för mycket), så det vi vill åstadkomma är somna själv samt sova hela natten.

Schemat vi följer är:
-07 Natt
7-9 Vaken, ammas strax efter 7 och får gröt vid 8
9-9.45 Sova förmiddag
9.45-12 Vaken, lunch vid 10.30 (en liten burk pure (eller motsv hemmalagat) samt halv burk efterrätt), ammas därefter
12-14 Sova lunch (har dock vaknat tidigare två dagar i rad)
14-16.15 Vaken, mellis vid 14.30 (risgröt plus bärmos) plus ammning
16.15-17 Sova eftermiddag
17-19 gröt vid 17.30, bad och bus, nattslurk, skratt till sängen
19-07 Natt
Är medveten om att det totalt är 15,5 timmar så jag behöver se över schemat men ville vänta tills kurandet är över innan jag ändrar, tänkte isåfall antingen dra ner på middagsluren så den blir 1,5 timmar eller minska eftermiddagsluren till 20 min (fast det känns som om hon är ordentligt trött här så det är kanske dumt), hur hade ni gjort?

Har läst SHN-boken flera gånger och även här på forumet, det har dock lett till nya frågor, framförallt med ramsorna.
Som det är nu så lägger jag henne först på rygg i sängen, pussar henne godnatt och därefter vänder jag henne på mage och lägger tillrätta, ramsar mig ut och avvaktar reaktion. Oftast börjar hon protestera redan på väg ut, men jag tycker att det är mest arga, lite frustrerade skrik (har inte låtit speciellt ledsen alls under kurningen). Jag har då avvaktat, husljudat lite och därefter gått tillbaka och gett påminnelseramsa x4, ibland fler, men avvaktat mellan gångerna. När hon tystnar (gnäller och gnyr ända in i sömnen) har jag bekräftat tills jag inte får något svar. På detta sättet somnar hon oftast inom en kvart, dock med en del skrik (inte ledsna)
Nu till min första fråga, när jag börjar ramsa (dvs ramsar mig ut efter läggningen) ska jag då hålla på tills hon blir tyst? Och då väva in bekräftelse när jag märker att hon håller på att somna? Är rädd att hon inte får sina frågor helt besvarade som det är nu...Ofta går det i vågor som blir kortare och kortare och tillslut blir det sömngnöl, vet inte riktigt när jag ska gå in och ramsa så det inte blir fel, ibland känns det som om jag stör henne om jag gör det och ibland känns det som om jag är för passiv...(':(') Någon gång ramsade jag henne i dialog till sömn (riktigt häftigt), men sen blev jag rädd att jag överanvände ramsan...kan man göra det?

Andra frågan; hur gör jag om hon vaknar upp under natten, hittills har jag ramsat x4, avvaktat och ev påminnt, alt bekräftat, är det rätt sätt? Eller ska man ramsa till tyst här också?

Tredje frågan; Nu när jag väcker henne efter sovningen (framförallt på dagen) börjar hon ofta gråta helt förtvivlat, detta har hon börjat med nu efter kurningen, har ni något tips på hur jag kan lösa detta. Vill ju att hon ska tycka det är lika skönt och roligt att vakna som att sova. :(

Fjärde och sista (för denna gången) frågan: Nu sover hon i vårt sovrum, och vi sover för tillfället på soffan (jag sov de två första nätterna i sovrummet men flyttade ut till soffan igår, dels för att backa och för att kunna slappna av lite själv)...kanske därför hon sov hela natten...Jag har insett att jag vill flytta henne till eget rum där hon kan sova ostört, kan man göra det under pågående uppföljningsvecka eller ska man vänta tills den är slut? Jag vågar inte flytta in oss i sovrummet så vi stör henne men det känns inte så lockande att sova på soffan en hel vecka till...

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina förvirrade frågor!!! Det gick så bra i början tyckte jag men ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag...

Många kramar
Tildamamma - som till en början var tvärsäker på hur det skulle göras
Tildamamma
Tilda född april 09, kurstart 090907
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Tildamamma och välkommen hit! :D

Grattis till en lyckad pågående kur! Jag tycker ni jobbar på fint och det här ror ni i hamn snart. 8)

Fint schema, ev skulle ni kunna ha lunchen senare tex 11 så att hon läggs på garanterat mätt mage innan långluren. Jag har haft som du, natt 19-07 och när tösen var 6 mån hade jag 45-1,5-45 och det funkade bra. Då hade jag kvar långluren och tog bort/förkortade de andra två allt eftersom hon blev äldre. :wink:

Jag tycker det verkar som att du ramsar bra. Du ger en ramsa ut och går direkt till ditt och dina husljud (bäst är att ha en jättedisk eller annat så att du verkligen är upptagen, på riktigt). Du låter henne reagera och svarar därefter. Påminnelse om hon låter ledsen, är hon arg så låt henne lugna sig lite innan du ger en påminnelse. Bekräftelse när det är tyst eller nästan tyst, lite gnöl är ju ingen fråga direkt. Om du tex bekräftat och hon bara smågnölar lite tyst så behöver du inte göra mer, du retar antagligen upp henne genom att påminna igen i det läget. En dialog är ju helt rätt, speciellt när man ska "sätta" ramsan. Men när man börjar märka att den tar så backar man mer, dvs ägnar sig åt sin disk eller vad det nu är och ger påminnelse vid behov. Som du märkt så handlar det om att lyssna och svara därefter.

På natten om hon vaknar och behöver hjälp så ger du påminnelse, avvaktar och lyssnar av. Antingen behöver hon påminnas igen eller så lugnar hon sig och tystnar och då ger du bekräftelsen. När du kommit lite längre kan du baka ihop bekräftelsen med påminnelsen så den sista versen blir en bekräftelse.

Gråten vid väckning kommer att försvinna. Om hon är lite sur så gör ingen stor sak av det. Du vet ju att det är trevligt att vakna så prata glatt och gå vidare till nästa projekt som ni tänkt att ni ska göra. "Hej hopp här är alla glada så ledsna miner glömmer vi fort"...typ så. :wink:

Har ni bara attityden så kan ni byta rum till henne. Låt henne bekanta sig lite med var hon ska sova först, "Ååå i natt ska du få sova hääär! Så myyyysigt!!!" Sen lägger ni som vanligt och agerar som hon aldrig gjort annat än sovit i det rummet. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej och stort tack för ditt svar!! (':)')
Så skönt att höra att jag gjort rätt...vet inte om jag lyckats släppa in lite vargar med min ramsosäkerhet (':oops:') för idag har det varit mycket svårare att få tösen lugn och somna, vid morgonluren fick vi buffa lite innan hon lugnade sig så att ramsan tog och nu ikväll fick jag solfjädra henne...är det kanske ett bakslag? Hur länge är de så ledsna och arga vid läggdags? Det gör så ont i hjärtat att närma sig sovrummet glad och busig och därefter börja skrika så fort hon läggs ner....(':(')

I natt vaknade hon 03.50 och var ledsen så jag buffade kort och ramsade ut varefter hon somnade och sov till 05.20 då samma sak hände, efter det hörde jag att hon vaknade till (skrek till) men somnade om själv och sov tills vi gjorde glad morgon kl 7. (':)')

Jag har lite problem att få henne att sova hela långpasset, hon vaknar gärna efter 1,5 timmar ...tar en kvart på sig att somna och vaknar en kvart innan tiden är slut, ska jag då försöka få henne att somna om och ta en marginalkvart för det känns som om hon är trött fortfarande och skulle behöva de två timmarna?

Jag ska försöka dra lite på lunchen så att den kommer närmare 11, det kan ju vara det som gör att hon vaknar tidigare...för det känns som om hon är hungrig och vill ha mellis snabbt. Bra tanke!!! Tack!!

När är det dags att baka ihop påminnelse och bekräftelse, är det när man märker att hon lägger sig och lugnar ner sig av bara påminnelsen? Och då behöver hon inte vara helt tyst efter det utan det är ok med lite smågnäll och gyende? Hon känner sig trygg ändå utan att bekräftelsen får sista ordet?

Sista frågan för denna gången (':)') Nu har vi låtit henne sova alla pass i sin spjälsäng då hon har vuxit ur liggvagnen och är för lite för liten för sittvagnen (har iofs inte provat att lägga henne på mage i nedfälld sittvagn), men hur gör man sedan om man behöver åka bort något sovpass...jag menar räcker det med rätt attityd för att få henne att sova ex ett 45-min pass i vagnen trots att hon är van vid sängen?

Varma kramar till dig som tack för din peppning!!
Tildamamma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen. :D

Jobba mot målet bara och visa att ni skjuter alla vargar som finns i närheten så kommer hon snart att förstå vad det handlar om. Jag tycker ni jobbar på jättebra! Lugna om det behövs och en hurtig ramsa, ni har full koll och det finns inget att oroa sig för. 8) Nu frågar hon om ni alldeles säkert har koll, och det har ni ju. :wink:

Att hon somnar om själv är jättebra, hon var tillräckligt trygg alltså!

Hon är ju 5 mån så 15 tim borde räcka, dvs 1,5 tim räcker på långvilan om du väljer att ha det så. Men om du tror att hon verkligen behöver 2 timmars långlur så kan du ju lägga en kvart innan så håller hon tiden bätte för när luren ska börja. Vaknar hon inom margnalkvart så skulle jag låtsas att jag ändå precis skulle väcka "Nu är det dags att vakna" fast hon redan är vaken. :roll: :wink:

När ni känner att ramsan tar och det är få frågor så bakar ni ihop. Lite smågnöl skulle jag inte se som en fråga utan bara låta vara. Skulle det däremot sätta igång igen så skulle jag ge en påminnelse och en bekräftelse igen vid tyst. Du hör säkert själv när hon bara "kommer till ro" eller verkligen frågar.

Om hon är helt ovan vid vagn så kan ni ju lägga henne i den hemma först och använda vagning som lugnande och sedan gå med ramsan. Som en liten vagnskur. Om man bara promenerar under en 45 -min så behöver man ju inte ramsa alls. Det där ordnar sig, koncentrera er på kuren nu först som ni sköter så fint. 8) :heart:

Kram Bea
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hejsan,

Jag tror att du hade rätt angående lunchluren, jag flyttade fram lunchen till kl 11 och hon sover fortfarande :D , hon vaknade till efter en halvtimme men somnade om efter ramsa och pålagd filt.

Natten har varit sådär, vaknade första gången vid 02, jag ramsade och fick därefter buffa (inte mycket 5-6 st), tystnade under ramsan ut. Vaknade igen vid 02.50, gjorde samma sak som vid två. Därefter vaknade hon var 20e minut fram till 4 men här räckte det med ramsa och sista gången somnade hon om själv. Nästa omgång kom strax efter fem, efter ramsa sov hon till sju då vi gjorde glad morgon...tråkig natt då denna faktiskt var värre än kurnätterna :? men jag hoppas att det är ett tillfälligt bakslag och att det går bättre inatt! Vissa gånger somnar hon ju om själv och det är ju ett bra tecken! :D

Kramar
Tildamamma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Därefter vaknade hon var 20e minut fram till 4 men här räckte det med ramsa och sista gången somnade hon om själv.
Snart sitter det, bra jobbat! :thumbsup: :D

Vad bra att det blev bättre med lunch-luren. :wink:

Kram Bea
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Hej igen,

Kommer det alltid vara så att hon skriker innan hon somnar? :( Ikväll skrek hon 15 min konstant (lät väldigt ilsken) och det har aldrig hänt att hon somnat utan minst 7-8 min skrik ... finns det hopp för skrikfri läggning framöver? Hur lång tid brukar det isåfall ta tills man är där???
Helst skulle man ju vilja att hon kryper ner under täcket och gosar lite med snutte och kaninen och därefter suckar och somnar.... [-o<

Kramar
Anna
Tildamamma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Nej det kommer inte alltid att vara så, kuren går ju ut på att få små barn att känna sig trygga och somna utan att behöva ställa oroliga frågor. Så visst kommer hon att gosa ner sig och sucka sig till sömns snart. :wink: Hur lång tid det tar att komma dit är olika, men man brukar räkna med att det tar ca en månad innan ALLT sitter helt gnisselfritt. Det hela är ju en process och en kommunikation mellan er, ju säkrare attityd desto snabbare litar hon på er. :wink: Jobba mot målet och svara betryggande på hennes frågor så kommer de snart vara ett minne blott.

Kram Bea
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Måste bara berätta om den gångna natten...lilla tösen somnade strax efter sju och under natten hördes bara ett litet skrik, så litet att jag hann knappt sätta mig upp i sängen innan det tystnade och hon somnade om. När klockan ringde strax innan sju i morse låg hon och pratade i sängen hur nöjd som helst!!! När jag hämtade henne för glad morgon så fick jag världens leende och hon var hur glad som helst!! :D

Till lunchluren nu somnade hon på 4 min och det känns som om skriken blir lite mindre intensiva...dock ramsar vi ganska friskt fortfarande...

Känns jättebra idag!!! :D
Tildamamma
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:thumbsup:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Uppdatering av läget...

Nätterna funkar bra så även dagslurarna...det enda tråkiga är själva insomnandet. Det känns inte som om hon kommer till ro riktigt utan skriker under hela tiden hon bökar sig tillrätta...det känns inte som om det är ledsna skrik utan protester, frustration och att hon blir arg (för att hon inte kommer till ro?) Ramsan tar inte riktigt utan först då hon börjar varva ner, vilket ibland får henne att varva upp igen. Känns så himla tråkigt att det blir såhär vid varje läggning...är det någon som har något tips på vad jag kan göra?

Jag gör ungefär likadant vid varje läggning, lite bus innan med skratt, därefter lägger jag henne på rygg i sängen, småpratar lite, lägger fram kanin och snutte, pussar och vänder henne på mage, lägger tillrätta och ramsar ut. Oftast börjar hon skrika när jag lägger henne på mage...och skriker sedan allt mellan 5-10 min innan hon somnar. Precis innan hon somnar har hon en liten stund då hon liksom gnyr för sig själv...som ett mantra ungefär så då verkar hon lugn.

Är det överkoncentration från min sida eller gör jag något fel vid läggningen?
Tildamamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tänker som så, att vi alla kan behöva lite tid på oss att komma till ro, man stökar lite, läser lite, buffar på kudden och testar ställningar. Så även de små. men de har ännu inte så många uttrycksätt. Jag skulle låta henne vara ifred, som hon ju ber om, när hon blir sur av din ramsa.

:arrow: Tänk dig själv: Du stökar runt och har lite svårt att komma till ro, det är många tankar som far i huvudet och du har svårt att slappna av. Skulle du då bli gladare om någon, även i största välmening, tittade in till dig var 30 sekund och sa: "Sov nu, det är dags att sova!, varför sover du inte än?". Knappast va? :wink: Utan troligen skulle lite lugn och ro och betryggande ljud (kanske lite lugn fin musik) hjälpa bättre.
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Nu har vi kört lite drygt en vecka till och vi har backat ganska mycket vid läggningarna (ramsat ut efter läggning, därefter husljud, ev påminnelseramsa), på dagen tycker jag att det går bra (skriker en del men tystnar oftast inom tio min), däremot på kvällen har det blivit värre...senaste kvällarna har det tagit ca 40 min från det vi lagt henne tills hon somnat och då skriker hon nästan konstant, vad ska vi göra? Har någon något bra tips?

Ikväll provade jag att ramsa lite mer än vanligt men det gjorde ingen skillnad, hon låter arg inte direkt ledsen. Efter ett tag gick jag in (är rädd för att hon fastnar i det arga skriket och inte kan varva ner) och lade tillrätta, buffade lite och ramsade ut. Hon tystnar nästan direkt när man kommer in i rummet och börjar igen så fort vi lämnar. Det känns inte alls bra att hon får skrika sig till sömns.
Vi busar och skojar med henne ca en halvtimme innan läggning, kan det vara så att hon tycker att det blir för stor kontrast att helt plötsligt hamna själv i ett mörkt rum? På dagen gör jag inte jättemycket skoj och bus precis innan läggning utan det sprids ut under hela vakenpasset.
Hon har också börjar vakna tidigare om morgnarna, vi har morgon kl 7 och sakta men säkert har hon börjat vakna tidigare. Hittills har vi avvaktat och låtit henne ligga då hon inte skrikit, men nu vaknar hon redan vid 6 och då är det långt till kl7. Funderar på att införa väckarklocka, det verkar ha hjälpt många. Problemet är att tidiga morgnar tillsammans med läggningstrubbel gör att hon missar jättemycket sömn och det märks på dagen nu, bör jag förlänga dagslurarna med marginalkvartar så att hon inte missar för mycket totalsömn? Snälla finns det någon som kan hjälpa oss??
Tildamamma
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Provade igår att inte busa upp henne för mycket innan läggning och det kändes som om hon inte blev riktigt lika arg...dock låg hon ändå 40 min och skrek, men det var inte riktigt samma skrik som tidigare kvällar, inte lika argt. Jag funderar över om hon kanske är för trött när hon ska lägga sig alt för pigg, i det schema vi har idag så har hon 2 timmars vakentid från em-luren till nattningen, det är kanske för lite?
Kanske har nattpoletten inte trillat ner än, dagslurarna går jättebra tycker jag. Imorse var det jättemycke gnid i ögonen kvart i nio (läggtid är nio) så jag la henne fem min innan, hon somnade på 3 min utan gnäll...tycker det är så konstigt att det fungerar på dagen men inte på kvällen
Tildamamma
Tildamamma

Inlägg av Tildamamma »

Kan det vara så att poletten har trillat ner nu...vid alla läggningar idag har lilla tösen betett sig annorlunda, vid två tillfällen (em-luren och ni ikväll) har hon inte blivit så arg utan på något sätt bett om hjälp genom att låta lite mer gråtig och när jag ramsat lugnt så har hon somnat (behövde bara ramsa x6). Inte alls arg över huvud taget idag!! Så skönt!!
Morgonen verkar det med ha blivit ordning på...igår fick vi väcka henne (ramsade en gång i vargtimmen) och idag vaknade hon en kvart innan väckning men låg snällt kvar i sängen. Mitt lilla solsken!!!

Jag justerade schemat lite så att det blev max två timmars vakentid mellan passen förutom kvällen som blev 2,5 timmar...känns jättebra!
Tildamamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"