Dags för kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anna_sophia

Dags för kur?

Inlägg av anna_sophia »

Hej!

Nu behöver jag lite hjälp med min lilla dotter Ida. Jag har kört standardmodellen på Ida sedan hon föddes och dagarna fungerar hur bra som helst. Hon somnar på några skak i vagnen och skarvar hon är det lätt att få henne att somna vidare. Hennes schema ser ut som följer:

7 god morgon, ersättning
9-9.45 sover
10.30 ersättning, smakis
12-14 sover
14.30 ersättning
16-16.45 sover
17.30 ersättning
18.40 kvällsslurk
19.00 godnatt

Problemet är natten. Hon somnar utan problem men vaknar därefter allt emellan kl 1 till klockan 4 och kan då ligga och knorra i en timma. När hon bryter ihop har jag buffat eller vagnat. Jag har försökt ha nattmålet kl 4 men oftast har hon vaknat vid 3 och för att undvika att behöva vagna varje natt har jag gett henne nattmålet då och hon har därefter sovit till kl 7. Nu har jag flyttat över henne till spjälisen eftersom vagnen blev lite trång. Hon verkar sova bättre men vaknar ändå. Inatt var problemet istället att hon inte ville somna om efter nattmålet utan låg och knorrade för att därefter bli ledsen. Efter en timma av detta somnade hon. Hon var inte speciellt hungring inatt så det kan knappast vara hunger som gör att hon inte somnar. Hon sover klädkammaren bredvid vårt sovrum så det är beckmörkt där inne.

Jag har kört SM även på storebror och han sov hela nätter vid fyra månader efter vagnande från mig. Så jag tycker mig ha såväl teknik, attityd som erfarenhet, men med henne är det något helt annat. Nu funderar jag på att kura henne och skulle vara tacksam för lite input avseende hur jag skall göra och om ni tror att kuren kommer lösa dessa eviga nattvak. Jag har svårt att förstå varför hon vaknar eftersom jag följer Annas råd till punkt och pricka och har gjort så sedan hon föddes. Jag är så tacksam för lite synpunkter på schemat om kur är lämpligt eller några andra tips.
Kramar Anna
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej anna_sophia och välkommen hit!

Grattis till två lyckade standardmodeller! :wink:

Min första tanke blir:

Går det ändå i mer mat?

Införandet av ramsan?

Tror inte ni behöver en regelrätt kur för att få ordning på er redan rätt fungerade situation. Kanske bara ett införande av ramsa som verktyg för att påminna om att det fortfarande är natt. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Jag tror att du har helt rätt. I natt införde jag ramsan och jag tycker att det gick riktigt bra! Hon somnade redan första gången jag ramsade. Därefter vaknade hon vid fyra. Jag ramsade och fick buffa några gånger varefter hon somnade vid fem. Hon var aldrig riktigt katastrofledsen utan mer lite frågande. Sedan vaknade hon igen vid sex. Då räckte det att jag ramsade en gång så sov hon till kvart i sju då vi gjorde morgon! Summa summarum känns det helt fantastiskt. Första natten utan nattmål och det gick så bra. Fattar inte att jag inte infört ramsam innan. Det känns som att hon bara gått och väntat på det! Nu kör jag på samma sätt inatt förutom att jag kommer att backa ännu mer och låta ramsan ta över.
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Grymt jobbat, hurra!

Ett tips för att det ska fortsätta funka så bra är att införa KÄK! Vad jag fattade får hon bara ersättning. Prova gröt, till exempel. Min lille gutt har alltid plockats upp vid minsta pip på natten men sedan han börjat käka mat och gröt sover han väldigt mycket bättre. Eftersom jag inte "påverkat" hans nattsömn över huvud taget blir det tydligt hur stor betydelse maten har.

Lycka till!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hurra!

Nu måste jag bara berätta. Två nätter efter att jag införde ramsa har nu Ida sovit hela natten utan ett litet pip. Anna W är ett geni och jag är så lycklig.

Kramar Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Men vilken rapport, helt underbart!

Pris och beröm, bra jobbat!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"