Från en drömsovare till megastruliga läggningar - Kuras???

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sylla78

Från en drömsovare till megastruliga läggningar - Kuras???

Inlägg av Sylla78 »

Hej!
Har en liten skatt på snart 13 månader som vid två månaders ålder vägrade sova på dagen och budskapet från BVC var att små barn tar den sömn de behöver (hört den förut???) Men mitt mamma-förnuft sa att det inte var sant och jag hittade till detta underbara forum och till Standard modellen. Sedan dess har allt funkat toppen, utom småknöl kring scemaändringar och 8-månadersfasen, men då har jag haft stor nytta av alla underbara människor på detta forum.

MEN, nu har det börjat strula vid läggningarna, både på dagslurarna och nattningarna, nattsömnen är fortfarande ostörd. Hon ställer sig upp, blir ledsen när vi går ut, ler när vi kommer tillbaks in igen (är mycket medveten om att hon spelar ut oss). Det tar mellan 20 min och 1h att lägga henne.

Så jag har två frågor, skall vi kura henne (har läst SHN) och/eller är det dags att ändra schemat.

Schemat ser ut så här idag:
19,30 -07,00 Natt (Brukar bli 11h natt oavsett när hon somnar)
07,30 frukost
9,30-10,30 Vila (frånsett alla teorier sover hon 60min, kanske vaknar efter 40 men ger sig till känna efter 10 min)
11 lunch
13,30 Mellis
14,00-15,30 Vila
17,00 Middag
1900 välling 19,30 god natt
Jag vet att schemat är 30 min för långt men iom att hon bara sover 11h natt har vi kört på med detta, annars får vi väcka

Vi håller på att ändra schemat för att i förlängnigen få en vila, men hon är inte helt mottaglig:
19,30-0700 natt (funkar som innan, 11h)
0730 frukost
Litet mellis 20 minutare vid 9,30
11,30 Lunch
12,30-14,30 (skall denna vara 1,5h eller 2? När 20minutaren försvinner behöver ju denna vara 2h)
1500 mellis
17,30 middag
1900 välling och god natt 1930

Trots det nya schemat ser vi inga förbättringar på nattnigen, dags att kura??

Tack till den som orkar läsa mitt långa inlägg :wink:
Mamma till Majken 080731, född v38+5
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

hej igen, ingen som svarat än :wink:
Gissar redan att ni kommer att svara att det är dags att kura och vi har väl bestämt oss för att köra igån på måndag efter helgens Finnkamp :D Så nu läser jag SHN för andra gången och surfar runt som en galning

Hittade en toppentråd om att kura en ettåring http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20068
Har bara en fråga till (säkert kommer att komma massor mer)....
Skall jag solfjädra och ramsa även på dagslurarna som strular på samma sätt med gråt och gnäll, eller reder det ut sig själv?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Från en drömsovare till megastruliga läggningar - Kuras?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Sylla78 skrev:hej igen, ingen som svarat än :wink:

Nej, inte på hela 31 minuter :shock: Hörnu min unga dam (antar jag :lol: ) här har vi en förhållningsregel som säger att inget inlägg ska stå obesvarat mer än TRE DYGN. Inte tre minuter...

Jag hoppas fler otåliga damer (och herrar) läser detta :!: Och tar sig en tankeställare eller två:

:arrow: Här sitter folk och jobbar som grisar helt ideellt. Det är folk som har familj, jobb, ett LIV - de är inte födda här på forumet och lär inte dö här heller, och de är definitivt inte avlönade eller anställda eller SKYLDIGA att ge denna fantastiska hjälp som alltid och allenast har de små (och inte så små) barnens väl för ögonen. Läs och besinna :!:

:arrow: Otålighet - över huvud taget, "befogad" eller inte - är det absolut sista som hör hemma i barnavård. Små barn tar tid, behöver lugn, kräver en alldeles rättmätig trygghet av att folk (de ömma föräldrarna) INTE är småhysteriska och krävande i retur :!: Så läs och lär: odla TÅLAMOD, gärna med start här på forumet :wink: :lol:
Sylla78 skrev:Det tar mellan 20 min och 1h att lägga henne.
Nähädu, det gör det inte alls. Det är ni som inte har vett att låta barnet vara i fred, excuse my French :lol: Nattningen, alltså själva läggningen ska inte ta mer än högst två minuter. (Medan allt vad till nattningen hör, som bad och skrattet-till-go'nattet, ska få ta sin modiga glada timme.) Så UT därifrån :!: :!:
Sylla78 skrev: Skall jag solfjädra och ramsa även på dagslurarna som strular på samma sätt med gråt och gnäll, eller reder det ut sig själv?
Du har boken och det är bara att läsa på :wink: Man ger beskedet - i vilken form man nu väljer - avslutar med litet tryck och går ut med glad, galant ramsa x4. Sedan ger man påminnelse vid behov, i form av ramsa x4 UTIFRÅN. Och möjligen en påminnelse till, om det ska vara absolut nödvändigt (fast då har man redan gått ut till disken i köket och hunnit sätta på stereon på vägen, minst :wink: ) Man springer INTE in mer, särskilt inte till en så här pass stor dam som mycket väl vet vad som gäller. Borde veta... OM ni nu inte hade lånat er åt att ställa upp på underhållning i stället för enkel läggning! Underhållning får man ägna sig åt när det ska skrattas och showas :wink: :lol: Och det kan man göra före dagslurarna också.

Tänk inte KRIS, som skulle föranleda er att rusa in med verktygslådan under armen, för det är inte vad hon sysslar med, den här lilla älsklingen. Tänk ordning och reda, torsda' på freda' \:D/ och gå efter klockan. Det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutättningarna. Så ge henne dem :!:

Och en av de viktigaste förutsättningarna för att det arma barnet ska kunna sova i lugn och ro är att hon får vara i fred, tro't eller ej :lol: :heart: O:) :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej!
Vill börja med att be Anna, alla underbara hjärtebarnskontrollanter och alla andra som tar sig tid att svara på frågor på detta forum om ursäkt.

Min kommentar var menad till mig själv, som ironi på att jag bara några minuter senare var inne och skrev igen. :oops: Förväntade mig inte alls svar direkt, inte heller idag, vet att svarstiden är tre dagar. Ironi är alltid svårt i skriven text, ber återigen om ursäkt och hoppas vi kan starta på ny kula!!
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Så till dina råd. Tacksam för dina svar!!

Ålder är ju ett relativt begrepp men har nog tyvärr börjat inse att jag inte är så ung som jag vill längre ;)

Själva ser vi oss som tålmodiga och trygga föräldrar och det avspeglar sig i ett tryggt barn som är "Standardmodelland" vid två mån och som sedan 6 månader sover 11h tryggt och lugnt och som till för en månad sedan så somnade hon med bara en bekräftelseramsa. Så jag hoppas att vi kan bedömas utifrån denna bakgrund, trots att jag klantade till det.

Är inte riktigt säker på att jag till hundra förstår vad du svarar på, jag hade ju som sagt 100 frågor minst :D

Visst är det underhållning vi gett henne som resulterat att hon vägrar att somna utan att vi sitter bredvid henne.

Jajjemen, boken har jag och den har jag läst snart två gånger, har jag missat hur man gör vid dagslurarna, tolkar dig som att jag kör på samma sätt som vi nattningen?

Med andra ord så kör vi igång med kuren på måndag för att få glada och lugna läggningar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Rara människa :heart:

Det är jag som ska be om ursäkt :oops: Du förstår, det där lilla självironiska landade i något som redan fanns, flitigt utbrett :roll: En förväntan (läs krav) från väldigt många att svar ska ges NU!!! Vilket sakteliga börjat matta ut de tappra rådgivarna här :shock: Och det får ju bara inte ske :!:

Och så råkade du hamna i kläm :cry: Felåt.

Barnet låter ju alldeles underbart skött från start :-({|= Så de 100 frågorna - well, du får väl upprepa dem... Om du inte hittar svaren i ditt eget och den ömme faderns tåmodiga, trygga förnuft, i mina förment skämtsamma rader och i boken :?:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej igen!

Skönt att vi är på rätt fot igen, gissade att det var fallet och ironi är som sagt väldigt svårt.

Kortfattat så är läggningarna numera döjobbiga (skrik så fort vi går ut ur rummet) och mammasjälvförtroendet får sig en liten törn att även korta ned fm-luren för att snart ta bort den har resulterat i en dögnällig tjej, kanske för tidigt!?!

Så är jag på rätt köl att köra en kur, eller kan man göra på annat sätt för att få till nattningarna? Vi har en väl inkörd ramsa men bara som kort bekräftelseramsa.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag tycker ni kan köra en liten minikur. Hon är ju redan van vid ramsan och rutiner så det ska nog gå rätt smidigt. Om ni föräldrar är redo för det. :wink:

Hade jag varit ni hade kört 12 timmars natt 19-07 och sedan vila mellan 12-14 Hon kommer vara riktigt trött de första dagarna innan hon ska sova middag men ni får roa henne så gott det går så hon inte somnar.

Läs sen på om attityd och om själva kuren så ni känner er säkra. Barn får ju mer vilja och ställer mer högljudda frågor ju äldre de blir. Det kanske är det som mer hänt i ert fall. Innan var hon bara liten och sov när ni la henne. Nu orkar hon hålla emot sömnen lite mer och ifrågasätta. :D

Så läs på och kör sen så ska du se hur snabbt ni får tillbaka hennes goda sömn.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej Susanne!
Tack för ditt svar, är nog som du säger, damen börjar blir stor och gör sin vilja hörd (detta inte bara vid sovandet :wink: )

VISST ÄR VI REDO!!!!! Är döless på långa ömsom gnälliga ömsom skrattande läggningar, men ALLTID långa

Vart läser jag på om minikur, har läst SHN och hittar det nog inte riktigt??

Verkar vara stört omöjligt för oss att få till 12h natt, hon vaknar alltid efter 11h oberoende när hon har lagt sig och gjort det i många månader nu, kanske kommer efter en tid efter minikuren, får nog dock i en övergångsperiod ge henne en kortis, kanske 5minuter på förmiddagen
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Minikur kallas det bara för att barnet redan är kurat eller sm:at sedan innan. :wink: Det är ingen annan kur utan den vanliga men den brukar gå snabbare därav namnet "mini". Man ska bara komma tillbaka på rätt köl igen. Vid en minikur brukar man starta från natt 2. Alltså inte gå in vid minsta pip och också använda sig av ramsan som alltså inte är etablerad från natt 1 vid en vanlig kur. :? Hänger du med?

Ni gör det som känns bäst för er. Känner ni att ramsan inte biter riktigt så bara kör kuren från början. Känner ni att ni bara behöver friska upp minnet lite så kör ni från dag 2. Det är ni som vet var ni befinner er just nu.

Vill oxå bara säga att jag har en Majken hemma som är 5 år. :heart:
Väldigt vackert namn. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Minikur kallas det bara för att barnet redan är kurat eller sm:at sedan innan. :wink: Det är ingen annan kur utan den vanliga men den brukar gå snabbare därav namnet "mini". Man ska bara komma tillbaka på rätt köl igen. Vid en minikur brukar man starta från natt 2. Alltså inte gå in vid minsta pip och också använda sig av ramsan som alltså inte är etablerad från natt 1 vid en vanlig kur. :? Hänger du med?

Ni gör det som känns bäst för er. Känner ni att ramsan inte biter riktigt så bara kör kuren från början. Känner ni att ni bara behöver friska upp minnet lite så kör ni från dag 2. Det är ni som vet var ni befinner er just nu.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Förlåt för mitt tjat :oops: men det var utom min kontroll. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej,
Tack för ditt snabba svar!!!!

Så det var inte svårare :) Då kör vi igång imorgon som planerat.

Kul att du också har en liten Majken hemma, MYCKET vackert namn och vi är inte alls partiska :roll:

Vi kommer säker in här snart igen när vi har kört ogån, förhppningsvis för att återigen trycka på hur bra dessa metoder fungerar

Hej så länge!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "