Lära sonen läsa

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Lära sonen läsa

Inlägg av TinasDag »

Hej alla glada forumister!
Jag har länge hängt i den här tråden utan att "göra mycket väsen av mig" :wink: och tycker allt som diskuteras här är av oerhört intresse! För två veckor sedan köpte jag Domans böker "How to teach..." i läsning/matte/öka intelligensen och dom är sååååååå intressanta :D
(Maken var lite sur att jag inte beställde boken om att bli "physically superb" :roll: och det var ju kanske dumt av mig :oops: ...men en sak i taget!)
Jag sitter som bäst och tillverkar ordkort :thumbsup: Nu undrar jag således om ni övriga föräldrar har några bra tips inför starten med ordkorten? Jag är övertygad om att det finns många fallgropar att undvika och det är ju dumt att inte använda sig av den expertis som finns :!: :wink:
Vi hörs,
kramar, Tina
:heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Tina

Vad roligt! Du måste låta oss få veta hur det går. Små rapporter mottges med tack!

De absolut vanligaste nybörjarfelen är:

För långsamt.
För tråkigt.

För långsamt gör man när man tror att den lilla ska lära som vi gör, genom att S T U D E R A orden länge och väl. Små barn ska knappt hinna slänga en blick på ordkorten innan man byter till nästa. Kan vara smart att träna lite på att visa kort innan man beger sig ut på isen, så att säga.

För tråkigt gör man när man visa ord som den lille inte är intresserad av.
Leta fram favoritorden, ord som har ett spännande uttal, gärna konkret, så det går att peka på själva saken där hemma. Ex. tår, kylskåp...

Har du sett tråden som är inne på Diskussionsforum? Tips på bokstavsövningar, heter den.

Annars finns det en tråd här på detta forumet som heter "How to teach your...." Den är också lång och full av goda råd.

Kram! Och lycka till!

Ja, Superbboken är jättebra. Skaffa gärna den också.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Hege!
Skall definitivt öva innan, det hade jag faktiskt inte tänkt på... :oops: Har lite svårt att veta vilka ord som är hans favoriter men BOK är givet i alla fall för det var hans första uttalade ord :wink: Undrar lite över hur länge man håller på med enstaka ord innan man ger sig in på två? Jag tror mig ha förståt att det är dessa två steg som är dom viktigaste när man börjar med en 1-åring?

Har följd de båda trådarna med STORT intresse! Du har en enastående förmåga att inspirera och motivera folk :thumbsup: =D> vet du det?!
Självklart återkommer jag med rapporter!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Tack för goda ord - jag rodnar av stolthet... :oops: :D :D

Du som känner honom vet ju hur han reagerar på olika saker. Använd favortimaten hans som ord. Familjen, mamma och pappa och de han har rundt sig vill han nog också tycka om. Tänk, och prova dig fram. Använd substantiv först.

Och gör det roligt! Kom i håg hur din röst kommer att höras ut. Det är med ett slags tonläge vi meddelar maken att deklarationen har kommit, tonfallet är ett helt annat när skatteåterbäringen kommer...

Du ska ge skatteåterbäring till din son, med andra ord... :D

Två ord kan du ju försöka med efter ... kanske 50 ord? Då förbereder du dig med adjektiv. Stor, liten, svart, gul, mjuk, hård, kall, varm...

Sen kombinerar du två ord som han redan kan.
Mjuk katt Gul banan Liten bil

Kram, Hege
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mina barn är helt galna i namn. Jag har gjort högvis med namnkort på varenda kotte vi känner, om så bara ytligen. Och namn på husdjur i bekantskapskretsen, namn på favorit-nallar osv...

Misstag som jag gjort... Att glömma bort att göra nya kort i tid. Jag har inte orkat sortera dem så noga. Jag är inte så organiserat lagd. Men det hade nog varit bra. Inte är det för sent att börja.

(Ehhh...Om det finns någon som är intresserad och inte bo för långt bort så råkar jag ha tillgång till oändliga mängder papper i tårtkartongskvalité. De är stora, kanske en meter gånger 60 cm eller så (har aldrig mätt). Min man har jobbet att skära dem i remsor. Den är lite blank på ena sidan och matt på andra. som en tårt- eller pizzakartong antar jag. Jättebra till ord och annat tycker jag.)

(P.S. Hege du har ett PM från mig.)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Mata & Hege, vilka bra tips! Skall anamas bums :thumbsup: !
Synd att jag inte bor närmre dig Mata, hade GÄRNA tagit emot papper!
Just nu pratar jag om Domans böcker för ALLA vi känner, det känns som att ha öppnat dörren till ett helt nytt universum! Önskar att alla fick läsa dom och ta del av deras kunskap. Risken är väl bara att man framstår som smått "frireligiös"...Fast det är ju våra vänner vana vid efter min vistelse i Gastsjön :roll: :oops: :wink:
Vi hörs!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ja, jag har en hel hög med udda saker som jag är helt religiös över, men jag försöker att inte trakassera folk för mycket med dem... :lol:

Synd att du bor långt bort. Men har du vägarna förbi någon gång så... Lagret är som sagt mycket digert så det lär inte ta slut de närmaste åren hur mycket jag än skriver på dem.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp!
Tack Mata!
Läser just nu boken om att öka barns intelligens och speciellt biten om "encyclopedic knowledge". Som jag förstår det bör man ju börja lära barnet läsa först, sen "bits of intelligence" och sist mattedelen. Men om jag skall vara helt ärlig så verkar det vara ett VÄLDIGT :shock: stort projekt att skapa kunskapskort....Jag vill ju verkligen ge Dag all kunskap jag kan (tycker detta är jättekul :thumbsup: så det är liksom ingen prestationsgrej jag suckande tar mig an :wink: ) men jag har liiiite svårt att se hur man hinner sitta och klippa/klistra så många kort som krävs? PlusOch sen utöka med mer & mer info? Matten däremot känns ju liksom lite mer "fattningsbar"/"greppvänlig", kan man göra "bara" matten & läsningen? Hur gör ni?
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nu har jag också hittat hit! :D Har precis beställt lite Doman-böcker och tycker det ska bli så spännande att lära mig mer om detta.

Har en fråga om ordkort. Kan man göra dem på datorn? Jag vet inte om jag har tid att fixa kort "för hand", jag är rädd att jag börjar stort för att sen strunta i det. Datorn känns enklare när man ska bygga vidare... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Bluna!
Jag skall egentligen inte svara eftersom jag inte är expert på ämnet :oops: men jag "fuskar" och skriver på datorn... Lägger sen i plastmappar som är lite styvare (lättare att plocka upp) och visar. Men troligtvis är Domans råd att skriva för hand bättre!
Lycka till,
Kram Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "