Hej!
Vår son har sovtid 19-06.30 men har börjat vakna klockan 5! Han klättrar ur spjälsängen och tassar in till oss, klarvaken. Vi har infört väckarklocka sedan 2 morgnar men han somnar INTE om, det skriks mycket och är tyst ibland, plus hoppar upp och kommer ut ur rummet. Han sover 2 timmar på dagen, är det för mycket kanske?
Någon vänlig själ som kan hjälpa måntro?
2,5-åring vaknar klockan 5
2,5-åring vaknar klockan 5
Mamma till F född 070315
Hej!
En fràga. Är det helt mörkt i hans rum?
Det är vanligt att de vaknar tidigt om det slinker in lite ljus.
Jag hade nog dragit ner sömnen till 1.5 timmar pà dagen och sett om det hjälper.
Bra att ni infört väckarklocka. När den ringer kan ni tillsammans slà av den och göra trevlig morgon, med massa gott humör.
En fràga. Är det helt mörkt i hans rum?
Det är vanligt att de vaknar tidigt om det slinker in lite ljus.
Jag hade nog dragit ner sömnen till 1.5 timmar pà dagen och sett om det hjälper.
Bra att ni infört väckarklocka. När den ringer kan ni tillsammans slà av den och göra trevlig morgon, med massa gott humör.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej och tack för snabbt svar!
Ska absolut prova att mörklägga ännu mer, och väcka tidigare på dagen. Imorse sprang han upp säkert 20 gånger, sedan gav jag upp. Misslyckande, men jag hade inte orkat hålla på i en och en halv timme, och det hade garanterat han... Han är klarvaken! Usch, han MÅSTE sova längre!
Ska absolut prova att mörklägga ännu mer, och väcka tidigare på dagen. Imorse sprang han upp säkert 20 gånger, sedan gav jag upp. Misslyckande, men jag hade inte orkat hålla på i en och en halv timme, och det hade garanterat han... Han är klarvaken! Usch, han MÅSTE sova längre!
Mamma till F född 070315
Hej,
Jag har samma problem och skulle också vilja ha förslag på vad jag kan göra. Min dotter är 2.5 och jag vill att hon sover 11.5h på natten och 1.5h på dan. Hon har nu börjat vakna vid fem! Och hon gnäller och gnäller och gnäller. Det är mörkt i rummet...kolsvart...men tyvärr är det så att vi delar rum eftersom vi har en mycket liten lägenhet. Det finns ingen möjlighet för henne till eget rum eftersom vi helt enkelt inte har ett rum till henne. Nattningen kl 19 går hur bra som helst! Inga problem alls. Men morgnarna börjar bli alldeles för jobbiga....
Jag har samma problem och skulle också vilja ha förslag på vad jag kan göra. Min dotter är 2.5 och jag vill att hon sover 11.5h på natten och 1.5h på dan. Hon har nu börjat vakna vid fem! Och hon gnäller och gnäller och gnäller. Det är mörkt i rummet...kolsvart...men tyvärr är det så att vi delar rum eftersom vi har en mycket liten lägenhet. Det finns ingen möjlighet för henne till eget rum eftersom vi helt enkelt inte har ett rum till henne. Nattningen kl 19 går hur bra som helst! Inga problem alls. Men morgnarna börjar bli alldeles för jobbiga....
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan har ni väckarklocka?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Det är knappt jag törs säga det men min säkra sovare har börjat med precis samma saker. Han har KOLMÖRKT i sitt rum och har väckarklocka, men han springer upp mellan 05.00 - 07-00, han ska kissa och bajsa (och gör det också..) sen hör jag han i hans rum, han hinner tända och dona innna jag hunnit fram. Har tagit tag i det och vaktat några morgnar så han får kliva tillbaka innan han ens hunnit få ner foten, men helt utan resultat.
Han har slutat sova lunch på dagarna nu ( 3 år och 2 mån) och klarar sig bra men nunär han bara skrapar ihop mellan 10 - 11 h /natt så är han inte riktigt lika pigg...jag kan inte riktigt förstå hur det här kunde hända, han har aldrig haft en enda fnurra!
Gärna lite input
Han har slutat sova lunch på dagarna nu ( 3 år och 2 mån) och klarar sig bra men nunär han bara skrapar ihop mellan 10 - 11 h /natt så är han inte riktigt lika pigg...jag kan inte riktigt förstå hur det här kunde hända, han har aldrig haft en enda fnurra!
Gärna lite input
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
...eller ja, jag gissar på trotsen i kombination med vintertiden.
Har ni några förslag förotom att utan ord föra tillbaka honom till sängen, gång på gång..eller ska man ge sig på att solfjädra en treåring? Känns nästan som att han se mitt vaktande och tillbaka förande som underhållning....hmm ja kvivigt,ni får gärna fundera lite med mig...
Har ni några förslag förotom att utan ord föra tillbaka honom till sängen, gång på gång..eller ska man ge sig på att solfjädra en treåring? Känns nästan som att han se mitt vaktande och tillbaka förande som underhållning....hmm ja kvivigt,ni får gärna fundera lite med mig...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12