Svininfluensan - vaccinera eller ej?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det handlar ju inte direkt som att "staten" ska håva in pengar... :?

Jag kommer att föda barn i januari, och det blir ytterst besvärligt om halva sjukhuset ligger hemma i influensa... Jag pendlar till jobbet med tåg varje dag, och det blir också besvärligt om lokförarna ligger sjuka. Det handlar om samhällsfunktioner, allt från skola, barnomsorg, snöröjning, sophämtning, mattransporter, polis och rättsväsende till, allra viktigast, hela vårdapparaten. Den drabbas ju som vanligt hårdast vid en epedemi, och jag drömmer mardrömmar om hur det skulle se ut om ett halvt regionssjukhus ligger i influensa ett par vinterveckor...

Sedan skulle det förvisso bli dyrt också, och jag tycker nog att de pengarna kan användas till bättre saker än täcka upp BNP-bortfallet, men det är hur som helst sekundärt.

Litar du inte på media så kan du ju alltid ringa smittskyddsinstitutet. :wink:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Tack TorpSara för ett klart och redigt svar! Jag hade börjat vackla, men nu litar jag åter på min magkänsla - här ska vaccineras! :wink: :lol:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Stilla: Jag är inte heller överförtjust i tanken att behöva vaccineras för nått så banalt som en flunsa (även om den kanske inte är så banal för oss preggon, men i allafall), men epidemialternativet är långt sämre, som jag ser det. :?
Cyan

Inlägg av Cyan »

Tack för alla era tankar. Det känns bra att veta hur ni resonerar. Själv ska jag på inskrivning i nästa vecka och ska höra med barnmorskan hur jag bör göra med vaccinationer.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Här har ni en riktigt velig en :?
Vet inte alls hur jag ska förhålla mig till denna massvaccination.
Känner att vi MÅSTE vaccinera oss för Havanas och Karismas skull. H får inte vaccineras själv, därför måste vi andra göra det.
Dock tar det emot. Jag är inte för alla vaccin. Jag är skeptisk. Jag är definitivt inte för en massvaccination på detta sätt.
Vad händer nästa år? Svininfluensan kommer knappast försvinna...
Idag läste jag på :
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5655617.ab
det här inlägget:
"Dr Keiji Fukuda, WHO:s influensachef varnade den 27 juli för de potentiella farorna med oprövade vaccin:
"En av de saker som inte kan kompromissas är säkerheten hos vacciner." Om det inte går att garantera säkerheten, varför ska då miljontals människor bli vaccinerade med ett vaccin som har kända giftiga ämnen i sig och som har visats vara mycket skadliga i vetenskapliga studier?
Två ämnen som finns i vaccinen är Squalene och Timerosal. Forskning visar att squalene är den experimentella ingrediens i mjältbrandsvaccinet som orsakade förödande autoimmuna sjukdomar och död för många av Gulfkrigets veteraner från USA, Storbritannien och Australien, men det är fortfarande i bruk i dag och för nya vacciner som är under utveckling i labb. Andra autoimmuna sjukdomar är också knutna till människor injicerade med squalene.

Det finns nu uppgifter i mer än två dussin fackgranskade vetenskapliga skrifter, från tio olika laboratorier i USA, Europa, Asien och Australien, som dokumenterar att squalenebaserade hjälpmedel kan orsaka autoimmuna sjukdomar hos djur ... som har observerats hos möss, råttor, marsvin och kaniner. Sveriges Karolinska institutet har visat att squalene enbart kan inducera djurets version av reumatoid artrit.
Den polska Vetenskapsakademien har visat att squalene kan ge djur katastrofala skador på nervsystemet och hjärnan. Universitetet Florida Medical School har visat att squalene ensamt kan framkalla produktion av antikroppar som särskilt förknippas med systemisk lupus erythematosus på djur.

Jag tror att ett av målen med svininfluensavaccinet är avbefolkning. Kanske det är målet för en svininfluensaepidemi också. Antingen biologisk krigföring eller hajp kring en influensasäsong." Skriver Catherine Austin Fitts i sin blogg, före detta medlem i Bushadministrationen."

Hur vi än gör så känns det inge bra. Jag kan låta mig vaccineras. Min sambo också, men jag kommer nog inte låta Karisma vaccineras ...Tror jag :roll:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Stilla

Inlägg av Stilla »

Och jag är utless på skrämselpropaganda. :x Från alla håll. :? "Vaccinera dig så du inte dör i svininfluensa!" "Vaccinera dig inte för det är livsfarligt!" Det är liksom inga proportioner!

Det får mig osökt att tänka på två tanter, förlåt damer, på mitt jobb, som en dag vid fikat satt och utgöt sig över hur hemskt det var med nån tillsats i brödet, konserveringsmedel eller vad det var. Och det är kanske inte så bra. Bara det att dessa båda är storrökare :shock: och kraxar som kråkor båda två för deras stämband är förstörda av rökning och de hostar slem och har sig - bläää...

Hur många människor får cancer av rökning, aktiv och passiv, varje år? Hur många dör? Hur många super ihjäl sig? Hur många ungdomar drogar ihjäl sig? Men det säljer inga lösnummer. Och få gör något åt det. Hur många gram av det där totalt livsfarliga ämnet har man sprutat in i försöksdjuren och hur mycket får man i sig med en vaccinationsspruta? :-k

Och varför alla dessa konspirationsteorier? Har alla människor drabbats av förföljelsemani? :shock:

Jag skulle nog inte i första hand lita på Aftonbladet eller nån annan tidning som lever av lösnummerförsäljning... :roll:
* Vem i hela världen kan man lita på... *
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

...och jag skulle definitivt inte lita på någon ur Bushadministrationen...

Och, en passus till, WHOs uttalande var ju för att stoppa ett för tidigt vaccinerande, vad man gör nu är ju just att testa vaccinet, det är ju därför vi får vänta. Och detta vaccin bygger ju på samma bas som alla andra influsensavaccin, så just basen är ju inte farligare än annars, den heller. (parallell: injicierar man stora mängder a-vitamin får man oundvikligen cancer, men jag anser inte att a-vitamin är giftigt bara för den saken)

MEN: Jag håller med om att jag heller hade tagit viruset nu, i sin milda form, och skaffat mig ett naturligt immunförsvar tills dess det kommer tillbaka ilsknare än att vaccinera. Om jag bara tänkte på mig själv. Men nu är det ju alla andra man också får tänka på, som inte kan vaccineras, eller inte blir skyddade av ett vaccin.
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Vi kommer inte att vaccinera barnen, med tanke på att vaccinet innehåller Tiomersal = 5 mikrogram etylkvicksilver per spruta. Och kvicksilver är garanterat inte bra för barn.

När det gäller mig och maken, tror jag att vi trots allt kommer att vaccinera oss ändå. Färdigvuxna kroppar och hjärnor löper mindre risk att skadas av vaccinet. Dessutom minskar det risken att vi smittar barnen och andra som inte kan vaccinera sig.

För er som är gravida hoppas jag att man gör en kompletterande beställning av vaccin som är kvicksilverfritt (från annan tillverkare).
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

2,5 mikrogram kvickilver, vilket det blir per dos, är knappt hälften av vad en genomsnittlig person i västvärden exponeras för varje dag (6,7 mikrogram enligt WHOs senaste rapport). Det är alltså inte så mycket att det leder till någon förgiftning på något vis, även om ju mindre mängd kvicksilver man får i sig destå bättre.

För att jämföra med annat kvicksilvergränsvärde är livsmedelsgränsen för aborre 0,5 miligram/kg, dvs 500 gånger mer. En vanlig svensk insjöaborre i något större storlek (500 gram, typ) kan innehålla mängder upp till 1 mg/kg.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sorry, jag kan inte räkna. 250 gånger mer, naturligtvis.
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Intressant tråd!

Jag är jättevelig. Jag är gravid och alla rekommendationerna pekar ju åt att man skall vaccinera sig men det som oroar mig är ju att vaccinets biverkningar eftersom det bara är testat på råttor enl. krisinformation.se. Och där skriver man att inget tyder på att det blir några effekter på fostret men det är ju dock aldrig testat på människor och ännu är ju vaccinet inte godkänt.
Tänk om det blir biverkningar på fostret?
usch usch usch jag har ingen aning om hur jag skall göra, hade jag inga barn eller var gravid så skulle jag nog inte vaccinera mig.

/Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du kan tänka såhär: Vaccinets bas är väl testat på människor. Det är oftast/alltid basen som ger biverkningar. Till basen tillsätter man sedan avdödat virus. Och just den här nya kombinationen är ju inte testad, men det är basen, som används tidigare.
Å andra sidan vet man ju aldrig 100%, men jag tror att man rätt lungt kan förutsätta att risken med vaccinet är långt mindre än risken med influensan.
Liten_med_Mindre

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Måste bara få kommentera, efter lite googlande, att neurosedyn som nämndes tidigare inte var ett vaccin utan ett sömnmedel. Kanske inte ska dras in i denna diskussion.

I övrigt - velar som de flesta angående vaccination för mig+Grynet, samt för missJ. Vetesjutton hur vi ska göra. Får väl lita på vad barnmorskan ger för rekommendationer. Alternativet att gömma sig på landet och inte träffa folk känns inget lockande.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
noanamn

Inlägg av noanamn »

Vi ska självklart vaccinera oss. Ja, förutom minsta barnet som inte får ännu, eftersom hon bara är två år.

Jag tycker också det är lite otäckt med alla dessa konspirationsteorier. Vi ÄR samhället och för mig handlar det mycket om solidaritet med andra människor och om att skydda viktiga funktioner från att bryta samman.
Vi befinner oss inte i någon riskgrupp men det innebär ju inte att det inte är någon fara.

Jag har en bekant vars barn verkligen befinner sig i riskgrupp. Den pojken får/kan inte vaccinera sig eftersom han dessutom har äggallergi. Jag har personer i min närhet med lungsjukdomar och det finns ju hur många exempel som helst på varför man i möjligaste mån vill undvika så mycket spridning som det går.
(Tack förresten LitenmedMindre för fakta om neurosedynskandalen...)

Själv funderar jag just nu på om jag borde ha femåringen och fyraåringen hemma från dagis fram till åtminstone första vaccineringen. Jag har den möjligheten om vi pusslar lite.
Hur skulle/ska ni andra göra?

kram
malva
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag råkade läsa detta. Nu vet jag att detta kanske inte klassas som den mest seriösa siten i världen men vissa tankar fick i alla fall jag.

http://zitiz.se/kropp/2009/09/01/vad-du ... san__23165
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"