Hej!
Vi har en dotter på 9 månader som är kurad sedan drygt 4 månader med strålande resultat. Nu har hela familjen varit magsjuk i en vecka och tillfrisknat, men vi har lite svårt att få vår flicka att äta lagom mängd mat. Det har hänt flera gånger att hon har ätit hela dagen, men att det slutar med att hon kräks på kvällen. Nu tror vi att vi har lyckats tyda hennes signaler. Vi har dock ett problem, som jag behöver hjälp med. Hon vägrar att dricka sin välling det sista hon gör på kvällen, dvs kvällsslurken. Det innebär ju att hon inte skulle få mat på mer än 12 timmar, vilket är läääänge för en liten tjej som har gått ner mycket i vikt på den här korta sjukdomstiden. Hon verkar dock inte störas av det utan sover som vanligt, men vi föräldrar blir ju såklart oroliga att hon inte ska gå upp i vikt igen eftersom hon hoppar över ett mål mat.
Hur ska vi tänka och göra för att få henne att äta det sista målet? Eller ska vi bara avvakta och så börjar hon äta när hon känner sig ännu friskare?
Schemat ser ut så här:
Sov 19.30-07.30
Välling 07.30
Sov 09.15-10.00
Lunch 11
Sov 12.30-14.00
Mellis 14.30
Sov 16.20-16.40
Middag 17.30
Välling 19.10 (som hon för tillfället vägrar)
Hjälp mig, jag är så orolig för vår lilla skrutt.
I magsjukans kölvatten
-
Tvillingar08
I magsjukans kölvatten
Tvillingarna Viktor och Frida 7/11-08
-
TorpSara
-
Tvillingar08
Tack för ditt svar, det känns lugnande.
Tror att vi ska testa med gröt eller ngn puré istället för välling några dagar. Det vore dock enklast om hon vill ha välling på kvällen, eftersom vi har två småttingar att natta samtidigt. Känns som att hon har blivit rädd för att dricka välling på kvällen eftersom det är vid de tillfällena som hon har kräkts.
Tror du att hon kommer att "glömma bort" att det är lite läskigt med välling om vi ger henne något annat på kvällen några dagar, eller kommer hon vänja sig vid att få något annat och vägra välling på grund av det sen? Har du kanske någon erfarenhet av det? Och hur lång tid tar det innan barn brukar återfå sin aptit och man vågar mata på? Just nu känns det verkligen som att vi håller tillbaka för att hon inte ska kräkas (och då är hon självklart hungrigare/grinigare än vanligt).
Tack för svar!
Tror att vi ska testa med gröt eller ngn puré istället för välling några dagar. Det vore dock enklast om hon vill ha välling på kvällen, eftersom vi har två småttingar att natta samtidigt. Känns som att hon har blivit rädd för att dricka välling på kvällen eftersom det är vid de tillfällena som hon har kräkts.
Tror du att hon kommer att "glömma bort" att det är lite läskigt med välling om vi ger henne något annat på kvällen några dagar, eller kommer hon vänja sig vid att få något annat och vägra välling på grund av det sen? Har du kanske någon erfarenhet av det? Och hur lång tid tar det innan barn brukar återfå sin aptit och man vågar mata på? Just nu känns det verkligen som att vi håller tillbaka för att hon inte ska kräkas (och då är hon självklart hungrigare/grinigare än vanligt).
Tack för svar!
Tvillingarna Viktor och Frida 7/11-08
-
Johanna w.
Hej
Ush och blä för magsjuka
Skönt att ni är bättre nu hela familjen!
Vällingen ( 8- månaders tex.) innehåller fibrer ( mild fullkornsvälling heter den från Semper).
Har man som din tjej haft en mage i obalans så är det klokt att låta magen sakta återhämta sig. Det kan bli för mycket för magen helt enkelt.
Jag har gjort som så att jag bytt välling till ris eller majsvälling ett tag. Jag har även gett det i pyttesmå portioner under magsjukan och vätskeersättning såklart
Så det hade jag gjort i ditt fall. Bytt välling ett tag. Lillan återhämtar sig, magen och aptiten också så småningom.
Kram Johanna
Ush och blä för magsjuka
Vällingen ( 8- månaders tex.) innehåller fibrer ( mild fullkornsvälling heter den från Semper).
Har man som din tjej haft en mage i obalans så är det klokt att låta magen sakta återhämta sig. Det kan bli för mycket för magen helt enkelt.
Jag har gjort som så att jag bytt välling till ris eller majsvälling ett tag. Jag har även gett det i pyttesmå portioner under magsjukan och vätskeersättning såklart
Så det hade jag gjort i ditt fall. Bytt välling ett tag. Lillan återhämtar sig, magen och aptiten också så småningom.
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08