nu ska här kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Oj så tokigt det kan bli! Jag förstår att du är angelägen om att styra upp det här nu.

Det du kan göra är styra upp tiderna mer och verktyga generöst för att åter införa rutinerna, och du kan även välja att göra en omkur eller en minikur, allt beror lite på vad som verkar behövas.

En upptightning av tider och genom gång av verktyg eller en regelrättkur?

Vad du än väljer så gör det med attityd, den berömda, och som vid alla förändringar så kommer frågor, och dom ska besvaras, även om det frågas 100 gånger så ska det svaras 101 gånger!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hejsan

Nu går det tungt för oss. Läggningarna som ibörjan var det lättaste har blivit en process som tar hela kvällen. Ikväll började vi redan kl 18 med dusch och välling och så mycket gos som lillan har tålamod till (ca 1 minut) sedan lite bus men skrattet sitter hårt inne, hon vet vad som kommer. Lägger henne tillrätta i sängen men hon ställer sig raskt upp och börjar tjuta/gnälla/skrika/gråta. vi går runt och ramsar utanför. Duffvaggar henne när det krisar men hon har så svårt att komma till ro. Hon verkar inte alls tycka om mörkret eller att vi lämnar henne ensam. Har vi tur så somnar hon före kl 21 på kvällen men det känns mer som utmattning än trygghet.

Prover alla verktyg vi kan men inget fungerar längre. Dagarna varierar men även då har hon svårt att komma till ro.

Hjälp oss med allt ni kan. Mamma och pappa är också utmattade! :cry:
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Ett tillägg..

Maten är ett STORT problem. Den berömda aptiten har inte kommit. Vår lilla Donna är oerfört kräsen och väldigt nätt så vi sitter i rävsaxen, som läkaren på BVC valde att uttrycka det. Vi har inte den möjligheten att låta henne vara utan mat. Vi är ganska noga med att inte ge henne något mellan målen men vi får truga ganska ordentligt då det är dags att äta. Några tips!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Tant Brun,

har läst din tråd och min spontana känsla blir som följer:

Märk att jag inte har någon medicinsk kunskap eller vet hur i "rävsaxen" ni sitter gällande er dotters vikt.

Det jag däremot vet och som kan vara en hjälp i ert tankearbete och er inställning som kanske kan hjälpa lilla O är att inte göra en varg av det här med maten så att hon känner det. Om ni är tveksamma med maten och i och med att dottern nu snart är över ett år, GRATTIS i förskott förresten. :smile:,
så kan ni ju alltid lyssna hos en dietist altenativt annan barnläkare. Vi har både BVC och dess läkare som vi tycker är otroligt slappa, flata och ibland verkar ganska okunniga. Bla gjordes ett pricktest på vår lilla E av en läkare för att eliminera matallergi - BVC-sköterskan sa sedan att de inte är tillförlitliga på så små barn...

Så går på er egen känsla och var inte rädda för att lyssna runt. Nu bara jag spekulerar: sämre sömn, lite oroligare schema till det som funkade förut, värmen som varit etc kanske bara har skapat en sämre aptit. Kanske kan återinförandet av schemat och attityden och säkerheten göra att hon blir mer sugen på mat? Annat som ni kanske redan testat tills ni storknar är ju frisk luft, massor av fysisk motion - sånt som får magen att kurra...

Läs gärna i Barnaboken om ni har den, annars låna på Biblan eller köp. Där finns mycket matnyttigt om både aptiten och matproblem.

Verkligen lycka till och gå på er känsla!!! Jag hoppas att jag kunde vara liiiite till hjälp i alla fall...

Varma :smile: :smile: :smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och vad har fröken 364 (!) dagar för mat och sovklocka nu för tiden? Och vad bjuds det för mat?
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Vårt schema ser ut så här:

8:00 frukost i form av välling. I morse 270+120 (vi fick göra mer!!)
10:00 Lur på 45 min
11:00 Grötlunch
14:00 Mellanmål (barnmatsburk)
15:00 Eftermiddagslur ca 45 min (sover hon lite längre brukar vi inte väcka henne)
17:00 Middag ny burkmat (försöker variera med fisk och annan mat så gott det går)
19:00 Bad, bus och välling
20:00 Godnatt lilla O

Jag har provat göra egen mat, krydda på barnmaten, tillsätter smör etc. Och vi följer rådet att truga i en halvtimme men inte mer. Ibland går det ibland inte. Några tuggor sedan börjar hon spotta ut.
Det togs prover för ev gluten och mjölkallergi på sjukhuset i somras men det har vi inte hört något om (vi ringde i veckan).

P:S inatt somnade hon utan minsta protest. Inte ett pip! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej tant Brun!

Hur går det för er?

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Hej

Läggningarna går jättebra! Hon vaknar någon gång mellan sex och halvsju varje morgon och då ger vi välling som beordrat. Därefter somnar hon INTE om. Det blir även två dagslurar på dagen men tiderna på dessa varierar ganska mycket. Nu är det Pappa som är hemma på dagarna och jag kan inte hans rutiner så bra men det är svårt att få henne att sova och att äta. Det har ju blivit klart bättre men inte alls i närheten av en hel barnmatsburk (12 mån) till middag som läkaren ville. Nu ska vi tillbaka på måndag och jag undrar vad de kommer att säga. :roll:

Några sistaminutentips??

PS. Mycket omtänksamt att ni undrar hur det går för oss. DS
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har säkert redan tänkt på att tillsätta rapsolja till alla mål. Det brukar vara bra. Sedan kan man ju alltid tänka sig för så att man väljer banan som frukt, innehåller mer kalorier än andra frukter. Avokado, majs och ärtor som grönsaker.

Mina barn är också lättviktare och de har inte ätit barnmat sedan 9-10 månaders ålder. De har helt enkelt vägrat. Heller gått hungriga än äta det där kladdet. Så de har fått plockmat med olja på och det har funkat. Välling morgon och kväll. De väger fortfarande lite men är glada och pigga. Så har vi gjort.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"