MVC - ett måste?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

MVC - ett måste?

Inlägg av Ummusab »

Hej. Är det någon som vet om man MÅSTE gå till MVC och registrera sig när man är gravid?
Barnet kommer ändå när det är bestämt tänker jag.

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Vilken bra fråga! Vi lever ju in ett fritt land så jag kan aldrig tro att det skulle vara ett tvång. Vad skulle de göra liksom? Hämta med poliseskort? :wink: Däremot vill de nog ha en kontakt och ställa frågor om hur du tänker, men det kan du ju inte heller vara tvungen att göra om du inte vill.

Kram Jannika
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Mödravården är ju frivillig. Så det betyder att du behöver inte gå... :D
Likaså BVC.. :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej o tack för feedback!
Jannika skrev:Vad skulle de göra liksom? Hämta med poliseskort?
Precis!
Jag hade tänkte mig typ att man inte får komma till förlossningsavdelning :shock: eller att de skulle klaga massor "varför gör du så?" och "varför är det si?".
(som om de skulle neka en :roll: "tyvärr lilla gumman då får du inte föda barnet" - hur tänker man va?!? :oops: :lol: )

Iofs är det väl praktiskt att få värden kollade - jag tänker på järnvärde och glukos (eller vad det heter). Märker man själv på nåt sätt om man för högt blodsockervärde? Känns det? Jag menar järnvärdet: ja då blir man väl lite tröttare och mer orkeslös än vanligt, finns det nåt liknande tecken på högt blodsockervärde? (ursäkta dumma frågor, men jag måste kolla tänker jag innan jag bestämmer mig för att inte gå till MVC)

Är det ogenomtänkt och riskabelt att vara gravid på egen :wink: hand? Det är ju kvinnor i andra länder över världen, så jag tyckte på ett sätt att det bara är en lyxgrej (en lite rolig lyxgrej, men kanske inte helt nödvändig dock)att gå och mäta magen (även om jag vet att man också kan få hjälp om man behöver - jag är absolut inte nedvärderande mot MVC, jag har haft jättebra erfarenhet tidigare).

Behövs magmätvärdena på nåt sätt till nåt efter förlossningen?

Massa funderingar har jag. Och lite dumma frågor... sorry!
Men tanken slog mig: tänk om man skulle vara gravid som i andra länder där MVC inte finns på samma sätt som här. Och bara vänta och låta tiden gå, och bebis kommer när det är bestämt.

Kram Umm Musab.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Jag tror det kan gå hur bra som helst att vara gravid på egen hand. Som du säger finns det ju många runt om i världen som gör precis så. Men sedan skall man ju också vara medveten om att det i de länderna också finns de som det inte går lika bra för :cry: eftersom de inte har tillgång till vård.

Jag fick GBS under graviditeten, vilket är väldigt vanligt. Men måste konstateras genom odling. Det är inte farligt för modern men för barnet om det inte får antibiotika vid förlossningen.

Det finns oändligt många sådana saker som man inte alltid kan veta själv. Som mödravården är till för. Sen att man inte behöver springa där i tid och otid är en annan sak.

Men frågan du bör ställa dig är; "kan jag leva med mig själv om det, gud förbjude, hände någonting med bebisen som jag hade kunnat förhindra genom att gå på mina kontroller?!" Förmodligen är svaret nej. Och då kanske det får gå före lusten att uppleva en "naturlig" gravditiet. SÅ tänker jag.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte för att jag vill rekommendera varken hit eller dit, men med barn nummer fyra satte jag inte min fot på MVC. (P g a extremt trista upplevelser tidigare.) Jag infann mig bara på BB när det var dags att föda. Och de blev inte glada :roll: därför att de inte hade min BLODGRUPP.

Det var vad jag fick höra. Hur kunde jag vara så ansvarslös :?: :!:

Mycket riktigt fastnade moderkakan och fick dras ut och jag fick en saftig blodförlust med blodtransfusioner (så de hittade tydligen blodgruppen) hela natten efteråt. Trodde jag skulle dö, för övrigt, för de tog blodet direkt från kylskåpet och skallen tycktes ezplodera för varje droppe som hamrades in, medan jag höll på att frysa ihjäl :shock: Tills morgonen kom och en barmhärtig sköterska med den. Som tempererade blodet, saktade ner tempot och gav mig filt nummer åtta att värma mig under :roll:

Ja herre milde. Antar jag hade dött utan den vården. Säkerligen. Men i fortsättningen gick jag ändå bara till MVC för att just ta blodprov, kolla äggvita, mäta och väga och i övrigt uppföra mig - tre gånger högst per graviditet :roll:

Som sagt - inga rekommendationer hit eller dit, bara erfarenheter :cry: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

annawahlgren skrev: Mycket riktigt fastnade moderkakan och fick dras ut och jag fick en saftig blodförlust med blodtransfusioner (så de hittade tydligen blodgruppen) hela natten efteråt. Trodde jag skulle dö, för övrigt, för de tog blodet direkt från kylskåpet och skallen tycktes ezplodera för varje droppe som hamrades in, medan jag höll på att frysa ihjäl :shock: Tills morgonen kom och en barmhärtig sköterska med den. Som tempererade blodet, saktade ner tempot och gav mig filt nummer åtta att värma mig under :roll:
JESUS 8-[ :shock:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst är det frivilligt, men man ska också ha i huvudet som blivandemamma var inne på: Det går bättre för barn och mammor i Sverige jämfört med ALLA andra länder i världen. Det finns inget, och detta säger inte litet, land som har så bra mödra/barnhälsa (lägst spädbarnsdödlighet inkl. sena missfall, lägst andel förlossningskomplikationer etc), som vi, i hela världen.
MVC/BVC är ju en stor del av den anledningen. Så, lyxgrej, absolut inte, tycker jag.

Men hur MYCKET man tar del av vården är ju också frivilligt, man behöver ju inte gå på varje väg/mät om man inte vill.
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej och tack för synpunkter och rekommendationer.
Och OJ vilker berättelse annawahlgren bjöd på. :shock:
Ok, men då kanske det är bra att gå dit för kontroller iaf. Och det låter ju vettigt.
Jag tänkte mig att man fick välja antingen eller så att säga. Hela paketet med mät och väg och allt, eller inget alls.
Och det är inte för att jag vill ha det så "naturligt" som möjligt, utan mest för att jag tycker inte att det känns så viktigt att mäta magen just.
Jag vänder mig mot alla normalitets-kurvor nämligen. Redan innan bebis är född ska det bestämmas om den är "normal" eller inte. Vaddå "normal"?!?! :shock:
Mina båda är lite lätta, och ligger alltså under normalkurvan. Det har utretts och mätts och vägts, och tagits blodprover och fler utredningar och i slutänden kommer de på att "nä, det är nog inget fel alls faktiskt". You don't say?!? De äter, sover (nuförtiden i alla fall - tack vare SHN och massa [-o< ) som de ska, och är glada och nöjda.
"Normal" känns som en RIKTLINJE inte som ett måste som många försökt pracka på oss ialla fall.
Lite OT, men iaf....

Tack alla!!
/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jag förstår precis hur du känner. Men man kan faktiskt välja vilka delar man tycker känns viktiga och resten lämnar man därhän. Är det så att du inte gillar den bmska du får så är det bara att be att få byta. Det gjorde jag efter första träffen med mitt första barn. BVC är ju till för dig och bebin, inte tvärtom (även om man kan undra ibland :lol: ).

Jag hade en kursare som hade "vilande" anorexi när hon väntade sitt andra barn. Hon vägrade att väga sig för att inte sparka igång tvångstankarna igen. Hon mötte ringa förståelse hos BVC-människan och bytte till en BVC-tant som fattade precis. Hon slapp väga sig (tanten körde ögonmått och alla andra bebikoller istället) och bebin kom ut frisk och fin.

Så det jag ville säga var egentligen att man kan både ha kakan och äta den men man får kanske stå på sig lite. Fast det är inte säkert, förutom stolpskottet på mitt första besök har jag bara haft fantastiska barnmorskor.

Jag tycker du kan lufta dina känslor kring dina välmående småbebbar redan från start och att du tycker det är påfrestande med deras oro/testande/kontrollerande. Var tydlig med att du inte vill ha en cirkus kring det. Så skulle jag ha gjort.

Kram Jannika
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Då jag väntade A hade jag ju V att ta hand om, och "onödiga" mvc-kontroller stod inte högst på min prio-lista, om man säger så :roll:

Jag gick på inskrivning och tog de obligatoriska grav-proverna. Sedan lämnade jag prover för min levaxin-dos var månad+ att jag gick på standard ultraljudet. Jag lämnade prover för järnvärde och kollade glukos, men inte så ofta... Du kan ju själv bestämma vilka delar av mvc-vården du vill nyttja :)

Jag upplevde ändå något liknande det Anna erfarit på förlossningen sedan; jag hade inte med mig min mvc-journal nämligen, och det var visst väldigt besvärligt detta med blodgruppen... TROTS att jag fött V på samma sjukhus ett år tidigare, och min journal givetvis fanns tillgänglig för BM :shock:
Skulle jag kanske bytt blodgrupp det senaste året :?: :roll:

Jag erbjöd mig att knipa tills mitt mvc öppnat, så jag kunde hämta min mvc-journal, men jag slapp visst det iaf :wink:
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Även om du inte vill ha vården så vill du nog ha ett moderskapsintyg att skicka till försäkringskassan så att du kan få föräldrapenning. Vad jag vet är det hos MVC man får ett sånt.

För övrigt resonerar jag som blivandemamma.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"