Drömhuset är vårt! Nu vill jag prata huuus!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Drömhuset är vårt! Nu vill jag prata huuus!

Inlägg av blivandemamma »

Helt sanslöst! Idag har vi skrivit kontrakt på vårt drömhus!! Vi är så lyckliga! :heart: Vi trodde väl aldrig att vi skulle hitta ett sånt hus, till ett så fint pris! :D funkishus från -42 med vackra brädgolv och en underbar gammal trädgård.
Jag är så lycklig!! :heart: :heart:

Är det någon som vill prata hus? Trädgård, uppvärmning, skötsel, heminredning eller vad det nu kan vara!? Sååå roligt om det är fler som brinner för hus hus hus! :heart:

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Jannika

Inlägg av Jannika »

Åh, vad roligt! Vilken lycka! Grattis, grattis! Jag vet precis hur det känns när huset man föreställt sig i drömmarna finns i verkligheten och dessutom blir ens eget. :D Vårt hus fyller hundra år i år och vi har inte firat det ett dugg. :roll:

Snabbresumé från vårt husliv i år: Vi har ytjordvärme, har haft översvämning och fick köpa panna två på två år, just nu försöker vi få in offerter för omläggning av tak, jag har sågat ner massvis med urgamla syrener :( och darlingen bygger staket.

Kram från en husägare till en annan! Jannika
oakarin

Inlägg av oakarin »

Åååååååhhhhh, vad jag blir avundsjuuuuuuk!!!
Vi håller på att leta med ljus och lykta, men vårt drömhus lyser med sin frånvaro! Vi bor i en supermysig lägenhet, men det är på tredje plan... Utan hiss... Vi vill ha en liten trädgård där tösen kan få springa omkring. Någon som har ett hus över i Alingsås? Som inte kostar flera miljoner?! :shock:

Grattis, grattis, grattis till er! Hus är kul!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
twins

Inlägg av twins »

Här finns en till nybliven husägare :D . Älskar vår stooora altan, som visserligen behöver en ansiktslyftning... Vi är i princip klar med renoveringen på övervåningen och ska påbörja nedervåningen till hösten. Huset står på betongplatta så är lite fundersam vad vi ska lägga för golv nere :? . Nu ligger en plastmatta som har släppt i kanterna och laminatgolv som har slagit sig lite... Som jag förstår så behöver betongen andas, och plast el laminat är för tätt. Någon som har erfarenhet? Ska vi lägga klinker, riktigt trägolv....

Det kanske finns någon med gröna fingrar som kan tipsa om något fint att plantera i två rabatter efter husväggen. Gärna lättskött eftersom mina plastblommor har en tendes att dö ut :oops: :shock: .

Annars så är vårt hus byggt -65. Grannen nedanför har ett likadant hus och har själv byggt det :shock: och hjälpt till att bygga vårt hus. Respekt! Vi har bergvärme indraget så det känns bra för ekonomin :D .

Vilken kul tråd, skulle kunna kackla på hela natten men nu måste jag överlämna datorn till sambon :( .

Kram
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Cyan

Inlägg av Cyan »

Det kanske finns någon med gröna fingrar som kan tipsa om något fint att plantera i två rabatter efter husväggen. Gärna lättskött eftersom mina plastblommor har en tendes att dö ut.
Jag har hus med trädgård som jag gillar mer och mer... kan inte så mycket, men vi har lavendel utefter husväggen (och flera andra ställen). De är fina och behöver bara klippas på våren.
Smultron är annars jättesmidigt - marktäckare som sprider sig som en löpeld. Enkelt att hålla styr på revorna om det blir för mycket. Håller borta ogräs hyfsat (det gör inte lavendel...). Och HIMMELSKT GOTT dessutom!!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Åh! Grattis! :D
Kommer så VÄL ihåg känslan :!:
Ligger det ute på nätet så vi kan smygkolla :?:

twins: Jag är i golvbranschen! :D
Det är riktigt att betong behöver andas!
Om ni vill ha plastmatta/trägolv/laminat, ska ni lägga platonmatta, och ovanpå det spånskiva. Då får betongen den luft den behöver, och ovanpå spånskivan kan ni lägga vad ni vill. Men det bygger någon centimeter på högden, så kolla hur ni har det med trösklar och dörrar för det kanske inte fungerar rent praktiskt?
Annars kan ni lägga klinkers på betongen(om den inte är målad, då måste färgen bort först). Textilmattor är på rejäl uppgång, och andas och är varmt och skönt att gå på. Sisal/kokosmatta ligger i tiden, men är svårare att hålla rent.
Fördelar/nackdelar med olika material
Klinkers: + slitstarkt, lättstädat
- kallt, hårt, högt ljud
Trägolv + härligt att gå på, snyggt, lättstädat
- blir lätt repor/märken
Laminat + slitstarkt, lättstädat
- kallt, hårt, högt ljud (inte alls trevligt tycker jag)
Plastmatta + slitstarkt (välj en bra kvalité!) varmt, lättskött
- Finns nog inga direkta nackdelar
Textilmatta + varmt, ombonat
- behöver tvättas med textiltvättmaskin, men det finns att hyra, och det räcker 1 gång om året, eller vartannat år.
Hoppas du fått lite svar, annars - fråga på!
Blommor: Jag bara ÄLSKAR ju perenner av olika slag! Sätt det tätt från början, så växer det ihop, och då BLIR det lättskött, ogräset växer inte så mycket då! Lättskött är "Kärleksört", snygga både då de är gröna, och när de blommar, och lååångt in på hösten!
Salvia, Veronica, Praktlysing, Pion, Höstanemon, alunrot, nejlikrot, Gulltörel...Nä, nu slutar jag :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

åååh!
Så kul att så många svarat redan! Och tagit upp bra saker! anna du verkar ju ha koll! :D vi har ju brädgolv i alla sovrum samt i köket. Men jag trooor det är såpalutat?! Förra ägarna sa iaf att det höll jättebra, inga märken mm, och det stämmer ju när man ser på golven. Inte knarrar det heller! Sen har vi riktigt parkett i vardagsrummet, underbart fint! Ligger en textilmatta i hallen uppe, men den är grov och rejäl och jag gillar den faktiskt! ser mer ut som grovt, vävt ulltyg om ni förstår... :roll: å klinkers i badrum/hall.

Det jag funderar över är när ni pratar om rabatterna runt huset. Enligt besiktningsmannen skall man helst inte ha rabatter utmed husväggarna alls. Pga att det blir lättare fukt i väggarna då. Vi har en rosenbuske som klättar på väggen och en hel del växter längst med väggen idag, är det läge att ta bort dem då? Min make hävdar det :roll: :cry: jag älskar att huset är så gammeldags med trädgården som är stor och lummig mm. Men det är en helt ny grej det här med hus för oss!

Spännande med allt prat! Får för mig att du anna är inne på schabby-spåret precis som vi?! :lol: (mest jag men maken låter mig hållas :lol: )

Vad har ni andra för inredningsstilar? Jag är tokig i loppisar, detta blir ett loppishus :lol: :lol:

Kram,
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Stilla

Inlägg av Stilla »

Hej vad kul med husprat! Vårt hus är från slutet av 60-talet, vi trivs jättebra i det och i området. Det är ju alltid en del (ganska mycket...) att göra med hus... Här är vi inte vidare händiga, men försöker ändå, och önskar att nån skulle skänka oss några miljoner pengar så vi kunde leja folk till att jobba åt oss... :roll: :lol:
anna skrev: twins: Jag är i golvbranschen! :D
Det är riktigt att betong behöver andas!
Om ni vill ha plastmatta/trägolv/laminat, ska ni lägga platonmatta, och ovanpå det spånskiva. Då får betongen den luft den behöver, och ovanpå spånskivan kan ni lägga vad ni vill.
Alltså, vi skulle behöva byta golv i källaren, för det lär vara nåt vajsing på isoleringen där. Platonmatta hade vi klart för oss att man ska ha, men behövs det inga reglar för att få en luftspalt? Lägger man i så fall reglar på platonmattan och sen spånplatta på reglarna och sen vilket slags golv man nu vill ha? Eller vilken ordning ska det vara?
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vilken kul tråd.
Vårt hus är från 73. Just nu är vi i planeringsstadiet. Det är vi i och för sig hela tiden. Men nu börjar vi närma oss "göra om". Hallen trappan korridor. Gammal spalje från 70-talet från topp till tå. Not najs.
Halvpanel på väggarna som i och för sig har en färg som är modernare än 70-tal, men jag tippar tidigt 90.
Tapeterna är gräsliga.

Håller med Stilla. Dels skulle jag vilja att någon gör jobbet åt oss och dels skulle jag vilja ha råd med det på riktigt.

Vi får se hur mycket vi kan göra på kort sikt och hur mycket som får vänta ett tag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Blivande mamma
:D Jo...jag har koll, efter sådär en 22 år i branchen :wink:
Såplutat är det finaste som finns!!! :D
Vi har gjort en variant som ser likadan ut, men är mindre underhåll: vitbets & matt lack, i hall & glasvernada. Det blev väldigt bra!
Jag förstår vad du menar med den övre hallens matta, det är jättefint!!
Det är alldeles riktigt, med att man egentligen inte ska ha växter runt huset, men det beror även på förutsättningar. Vi har ett hus byggt 1914. Väggarna i källaren är av stora stenblock och c:a 70 cm djupa. Kommer det då in fukt händer det ju ingenting, fukten går in i sten helt enkelt.
Vill man vara på den säkra sidan, så gör en rabatt med småstenar och en och annan fetbladsväxt. Eller lägg ett kullerstenspatri intill huset, snyggt!
Och JA!!! Här är det shabby chic :!: :wink: Och även här, låter sambon mig hållas, för äntligen har jag hittat en stil som passar oss båda! (fast han gillar inte till 100 % alla loppisar jag far på, för det blir liksom mer och mer grejor...men det SKA det ju vara med shabby chic. :wink:
(Hur vi har det kan ni nyfikna se på min hemsida www.annasideer.se under "om mig")

Stilla: Nej, inga regler behövs. Platonmattan läggs direkt på betongen, och därefter spånskiva + valfritt material. Platonmattan HAR redan luftspalt i och med ett den är "hålig".

Men jösses, alla: Det är ju rotavdrag på allt utfört arbete :!: Det är verkligen NU man ska passa på at renovera :!:

kram anna
Stilla

Inlägg av Stilla »

anna skrev: Stilla: Nej, inga regler behövs. Platonmattan läggs direkt på betongen, och därefter spånskiva + valfritt material. Platonmattan HAR redan luftspalt i och med ett den är "hålig".
:D Ok, tack! Det verkar inte så svårt, det borde man klara själv va? :roll: Mannen säger att han har hört att det finns de som råkar lägga platonmattan upp-och-ner, :shock: hur blir det??? :shock: :lol: men så svårt borde det inte vara att få det rätt va? Vi borde verkligen ta itu med det där, kanske skulle det bli trevligare lukt i hela huset, nu luktar allting källare, kanske pga fukt. Vi har luftavfuktare, men lukten känns ändå, i alla fall när man varit borta ett tag och kommer hem, eller när man kommer bort och packar upp resväskan... inte så trevligt, även om det inte är mögellukt utan "bara" källarlukt. Hej och hå, jobba på... semestern vill inte räcka till... undrar om man kan få tjänstledigt med lön för vård av hus...
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
twins

Inlägg av twins »

Anna du är som en guldgruva :D . Ska ner och titta om vi får plats med platonmatta och spånskiva. Men det känns som om det kan bli problem vid dörrarna. Nu ligger det laminat i två av rummen och de har börjat slagit sig så de ligger antagligen direkt på betongen :-k . Jag har varit helt emot textilmattor tidigare. Minns mamma och pappas bruna matta i vardagsrummet, som brände sönder knäna när man sprang och ramlade som barn. Men nu har vi (jag :wink: ) bestämt att lägga textilmatta på trappstegen ner till källaren. Jag har målat hela trappen vit och tänkte ha mörkgrå matta på stegen. Varmt och halkfritt.

Tack för alla bra blomtips oxå. Mina svärföräldrar har kärleksört i sin rabatt har jag fått utpekat :oops: . Och lavendel låter som det doftar gott. Får ta mig ut och titta på Plantagen eller fråga om jag kan få lite här och där. Vi har vinbär på tomten, och nu ser man att det är rödvinbär, hade hoppas på svartvinbär :roll: . Lite krusbär har vi oxå, och vår granne säger att vi får ta rabarber av dem och plantera :D , supergott.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga att vår inredningsstil är. Lite gammalt, blandat med ikea och egenrenoverade möbler :lol: . Mycket vitt just nu... Gillar fortfarande fondväggar i roliga tapeter så jag har en blommig i svart och vitt i vardagsrummet, jättefint.

/LO vi har/håller på att renovera trappen Och behöll faktiskt vår spalje. Den målades vit tillsammans med resten av trappen, räcke osv. En ljus och fin tapet med diskret mönster. Det blev jättefint, ljust och inbjudande :D. Vet att vår granne kapade spaljen på hälften och det blev oxå bra och luftigt. Hall och trapp brukar kännas lite instängt ibland.

Nu till kaffebryggaren innan trollen vaknar 8)
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
blivandemamma
Rådgivare/advisor

anna: :D när jag tittar i papprena så ser jag bara att det står brädgolv, men jag tyckte hon sa såpalutat, förra ägaren. Hon är danska :lol: =jag får anstränga mig lite för att höra vad hon säger :wink:
När det gäller rabatter, så blir det nog att det får vara vanliga rabatter ett par år, sen skall vi dränera antagligen. Och då blir det till att fundera, kullerstensalternativet låter helt underbart!

Vilket fint hus ni har!!! Vi har verkligen samma stil :lol: :lol: KUL! Jag är lite blommigare :wink: men annars så! :lol: 8)

Vi funderar på att köpa ett växthus, alltså i uterumsstuk, men det ligger längre fram i tiden. Någon som har?

I köket är det vita luckor men med fula trähandtag. Att bara byta dem brukar ge rummet ett lyft! Det är ju jättevackert med porslinsknoppar tycker jag, men vad tar man när det är handtag och inte knoppar? Någon som vet bra internetsida? Hittar mest knoppar alltså... :roll:

Har ni larm? Vad för sort isf?

KRAM!
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Stilla: att lägga platonmatta klarar man själv! Vi säljer inte sånt, men har en provbit liggande på jobbet, och den ser likadan ut på båda sidor, så den KAN man inte lägga åt fel håll. Möjligen finns det massa olika sorter, men håligheterna ska ju ligga neråt förstås. Annars blir det ju fukt likförbaskat :wink: Ni kommer med all säkerhet få bort källarlukten om ni gör om.

twins: tack du :!: :wink: :lol:
Jo, men visst minns man 70-talets hemska textilmattor, men man har ju en annan medvetenhet idag! På 70-talet lades det in textilmattor, som sedan låg där i 30 år utan att tvättas, och så tyckte alla till slut att det var så ohygieniskt o.s.v. Klart det var, med den "skötseln" :shock: Nu förstår folk att den ska tvättas ibland. (och på tal om ohygienisk, hur har vi det i våra sängar? :shock: Och där ligger vi rakt I, en matta har man nere vid fötterna) Textilmatta i trappa är ju toppen! Halksäkert! Många lägger sisalmatta (naturfibrer utav kaktus) i trappa också, det finns i många färger.

Blivande mamma: Såplutat är det om det har en lite vitare ton. Ja, danska är svårt att hänga med i... :?
Jag gick en trädgårdskurs i vintras och fick 1000 idéer. Nu har vi gjort en del, men mer blir det! Bra att ni har tid att fundera på trädgården, för man hinner ändra sig många gånger!
Tack för komplimangen om huset! Vi stortrivs här!! Fast jag kollade in på hemsidan, och såg att jag behöver uppdatera vissa bilder, för det har hänt en del sedan de togs :wink:
Vi bytte knopparna i köket mot porslinsknoppar från Indiska. Och så lade vi svart-vit rutig plastmatta, och vips hade vi ett kök som inte behöver renoveras mer än så! Små detaljer ger ofta stora lyft!

Just nu är projektet som är igång att rätta till "fula uterummet"! Ja, det är så fult att det inte ens är med på hemsidan, för vi skäms över det!
Ett riktigt 70-talsbygge, som mer såg ut som ett cykelskjul :roll: i mörkbrun/svartbetsade brädor och rostigt plåttak. :?
Men nu har Per lagt liggande råspont inuti och utanpå, som jag håller på att måla vit. Och så satt vi in 2 gamla fönster också, ja det blir en stor förändring. Bild kommer på hemsidan så småningom när det är klart. :D

:arrow: Senare i höst/vinter ska vi tapetsera om i övre & nedre hall & trappuppgång. Tapeter fyndade jag i våras på Sandbergs som hade utförsäljning (Yes, sandbergs ligger i Ulricehamn, lyxigt :wink: )
:arrow: Någon vacker rosentapet ska in i verandan.
:arrow: Toaletten nere behöver göras något åt, så trist att den heller inte får vara med på hemsidan!
:arrow: Vinden, där vi har vårt "gym" behöver målas.
:arrow: Och så har vi ett utrymme utanför bastun i källaren vi behöver hugga i rejält i.
Men det är väl det som är så skönt med det här huset, inget är AKUT, man tar det allt eftersom.
Jag tycker det är SÅ roligt att renovera :!: (fast sambon är inte lika förtjust... :? )

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

twins: Finns det möjlighet att få se någon bild? Antingen om du mailar till mig eller om du har någon hemsida där du lägger upp bilder.

blivandemamman, anna är nog inte mindre blommig, men hon får väl visst utlopp för det i sina kort, tror jag ;)
Men huset är kanonfint! annas alltså.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"