vad behövs till nr 2 (2 års mellanrum)?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
_lill

vad behövs till nr 2 (2 års mellanrum)?

Inlägg av _lill »

hej!
jaa.. alltså som rubriken lyder: vad behövs till tvåan som förhoppningsvis tittar ut 24 månader efter 1:an? syskonvagn? och isåfall vilken kan ni rekomendera? vi behöver en smidig sak som kan komma in genom lägenhetsdörren....

spjälsäng? hur länge har era barn sovit i den? Vill helst inte ta bort den från Iris för tidigt. Kanske kan tvåan sova i vagn de första månaderna....

tankar och idéer? tack! kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej och grattis (igen)!
Vi köpte inte mycket till vårt andra barn, men en till bilstol fick det ju bli, när tvåan växt ur babyskyddet. Nu sitter de i likadana stolar och det ska de ju helst göra till stora är 4 år.
(Alltså blir det för oss att köpa en TILL sån stol då... :roll: :D )
Vi köpte en till spjälsäng också. Åt inga gigantiska hål i plånboken direkt.
50 kronor på annons! 8) Lite ny färg, et voila!
Vår tjej är 3 år alldeles snart och hon har haft spjälis hela tiden. Ta inte bort den före trotsen har blåst klart säger AW.

Men ingenting den absolut första tiden!

Sen kom de ju på helt olika årstider vilket har gjort att allt inte gått att ärva. Stövlar, vinterskor, overall...där har de haft helt olika storlekar tyvärr.
Men man får se det positivt. Nu har vi ju alla upptänkliga storlekar på det mesta så resten av ungarna kostar väl i princip gratis.
:P

(Off topic kanske, men det där att ett barn kostar mellan 70000-100 000 sitt först levnadsår... ehhh...beror väl på om man har de pengarna att spendera, eller? På tal om siffror som kom för några veckor sen.)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Syskonvagn beror ju på hur mkt ni rör er med vagn. För långa promenader eller stressade ärenden så kan det ju va bekvämt. Men annars kanske ni kommer klara er på ståbräda?!
Jag tänker på att det är nästan vår och er tvååring säkert mest kommer kuta runt ändå. :D
Ibland är det bättre att vänta tills ni ser vilka behov ni har.
Det är ju lätt att ångra vagnköp om man ser en annan modell och bara....
neeeej, varför kköpte vi inte en där stora kan ligga raklång? Eller som blir pytteliten i bilen... eller.... :wink:
_lill

Inlägg av _lill »

Tack för ditt svar kattklo och förlåt för att jag inte har svarat tidigare...

Det är svårt det där med syskonvagn el inte. Jag behöver ju visserligen inte bestämma något än på ganska länge men OM vi ska köpa en vill jag gärna köpa en begagnat och då får man ju vara ute lite i tid. Mycket hinner ju hända med Iris innan syskonet kommer, men som det är idag har jag svårt att tro att hon skulle gå med på att stå på en ståbräda :roll: Det är en vääldigt envis liten tjej vi har och helst av allt vill hon gå själv - iden riktingen hon själv bestämmer!

Håller med om att de där siffrorna måste utgå ifrån att man har de pengarna att göra av med. Själv köper jag nästan alla Iris kläder på rea eller second hand. BILLIGT! Om det går bra med den här skrutten kommer de ju att vara födda på våren båda två och förutsatt att de växer någotsånär lika kan man ju ärva årstidsanpassade kläder också.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om syskonvagnar mrn jag tror jag gör en ny tråd för det.... :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lill! :D

Vi har 20 mån mellan våra och har klarat oss helt utan syskonvagn. När Bebbo var liten fick han oftast sitta i bärsjal på magen om det behövdes transporteras (Storasyster i sittvagn) och nu har vi nästan alltid Storasyster till fots, Bebbo i vagn och ståbrädan ligger i korgen under den, i reserv, liksom. :lol: Och visst kommer den fram ibland, men inte som tvång utan som eget val när hon blir trött i fötterna ... eller i alla fall får hon gärna fortsätta tro att det är så det funkar. :wink:

Jag trodde också att vi skulle behöva en syskonvagn, men är rätt glad att det inte har behövts. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Åsa Lund

Inlägg av Åsa Lund »

Vi har 25 mån emellan våra barn (0604 och 0805). Jag knöt Eric i sjal (trikå) första gången när han var 12 timmar gammal. Storasyster Ida har vi burit i sjal/Ergo sen tidigare.

På hemmaplan (med vagn tillgänglig) har vi gjort likadant som chokladkaninen.

Hela första sommaren/semestern klarade vi oss utan barnvagn och bar runt våra barn över stock och sten. Om storasyster inte vill bli buren kan hon åka vagn eller gå och lillasyskonet bäras.
Åsa Lund

Inlägg av Åsa Lund »

Vi har 25 mån emellan våra barn (0604 och 0805). Jag knöt Eric i sjal (trikå) första gången när han var 12 timmar gammal. Storasyster Ida har vi burit i sjal/Ergo sen tidigare.

På hemmaplan (med vagn tillgänglig) har vi gjort likadant som chokladkaninen.

Hela första sommaren/semestern klarade vi oss utan barnvagn och bar runt våra barn över stock och sten. Om storasyster inte vill bli buren kan hon åka vagn eller gå och lillasyskonet bäras.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"