Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Majsans

Inlägg av Majsans »

Men så skönt det låter med Karibien och värme. Vi har ju vesserligen haft en fantastiskt skön vår här.. men idag fick vi (öööh :?: ... jag har ju inte precis varit ute än... men sambon då) skrapa bilen igen för första gången på länge. Kan tänka mig att det gör gott för klädkontot... för stora som små. Vad gör ni där om man får fråga? :roll:

På tal om vår... jag är så tacksam att det är vår och varmt och gott ute så man kan vara ute nästan hela dagarna. Han klättrar nämligen helt galet mycket och jag måste ju säga att det är lite jobbigt att hela tiden vara bakom som skyddsnät alternativt gå omkring med hjärtat i halsgropen hela tiden. Utomhus kan han klättra bäst han vill eftersom det mesta är lite med mnjukt där. Dessutom har han varit rejält gnällig i några dagar och utomhus funkar det bättre.

I :heart: my garden!!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu kan väl värmen komma tillbaka, tycker ni inte?

jag funderar lite. har ni andra fått tillbaka mensen? kommer den först när man slutat amma?

kram till er!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hmmmm.. här har vi det faktiskt rätt varmt (utom den senaste timmen då det regnat) men jag vill såklart att ni ska få det skönt i andra delar av landet också...

Jag fick mens i december/januari nåon gång (då ahnvar 4-5 månader) och då ammade jag fullt, och fyllde upp med gröt och puréer. Men... det verkar inte som att kroppen verar redo att bli gravid... än har inget hänt iallafall..

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Omföderskor/syskonmammor! Berätta om era vardagar!

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Jag har själv inte varit aktivast om man säger så :lol: Men hade tyckt det varit roligt att läsa om barnens framsteg (OBS! inte för att jämföra och TÄVLA utan för att det är roligt att höra!!), tankar, rutiner, bakslag och annat. Jag upplever att omföderskorna som liksom har BB i ryggen sedan ettan (eller tvåan etc :lol: ), inte har samma behov att fråga om råd och lusläsa barnaboken (man har liksom uppfattningen om hur barnaboken tolkas i ens egen familj och vilket vis den fungerar bäst på), att man inte behöver fråga om detaljer för att lösa en helhet :D

MEN jag vill ju gärna läsa om hur andra har det. Hur man funderar runt vardagen, rutinerna, hur man kanske "slappar till det" :lol: :lol: och inte blir Hitler :shock: (ja jag har själv blivit kallad det!) på tiderna. Eller kanske tvärtom? Värdesätter tiderna och blir ännu nogrannare?! Jag diskuterar gärna BB ur en ur en synvinkel som inte handlar om att tolka allt bokstavligen utan kanske faktiskt ha utvecklat sin egen vardag med tvåan, trean eller vad det nu kan vara, efter att ha kurat tidigare i syskonskaran. Tror det finns många här som inte hör hemma på späda eller kurforum, men gärna diskuterar sin vardag förutsättningslöst, med BB i ryggen!

KRAM!
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

jaha :roll: så lyckades jag få det här istället... :lol: 8)

Men så vet ni :lol:

startar en tråd om detta här på kackel!

KRAM!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Majsans

Inlägg av Majsans »

Jättekul initiativ blivandemamma. Särskilt som jag just nu funderar mycket hur det ska bli med nummer två.. Hur kommer livet bli? Hur ska jag klara mig och oss... Jag känner mig inte direkt orolig men nyfiket förväntansfull... med ett emellanåt ett uns av panik. :lol:

Jag kommer följa tråden ivrigt!

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej på er.
Ivar fyller 1 år om en vecka. Hur gick det till?
Samtidigt som vi satt här och konstaterade att det känns ju som en oändlighet sedan han inte fanns. Komplext det där med tidsuppfattning.

Vad har vi för hyss för oss? Går utefter allt. Tömmer lådor och lägger i igen. Det är nog det mest imponerande, att han lägger tillbaka. Vi undrar vem han har det ifrån, för det finns inte i kulturen i vårt hem, tyvärr :roll: Vi får väl haka på och uppmuntra att han fortsätter.
Ett tag åt han själv, men vi har varit slarviga med att kräva det, så han gör det helst inte. Men vi får jobba på tålamodet på den fronten - både han och vi :)

Vi har gått över till en lur. 2 timmar mitt på dagen istället för 1,5 + 45. Och den har blivit senare och senare. 11-13 är det nu.

Något mer? Han växer och frodas. Men vi har inte mätt och vägt sedan han var 8 månader, så jag har ingen aning om hur lång han är. Men jag gissar på drygt 11 kg och 78 cm om han följer kurvan.

Lite dramaqueen har han blivit också. Det är väldigt dramatiskt när något inte blir som han tänkt. Däremot är han rätt tålig. Det är mycket värre att trilla för att man trillar och inte lyckas med det man tänkt än att trilla och slå sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Majsans

Inlägg av Majsans »

Ett år ja... helt fantastiskt hur fort tiden går.

Så härligt ni har det där hemma. Jag tycker Ivar och Sverre verkar ganska lika. Även här promeneras det runt längs väggar, bord och alla möjliga saker man kan ta tag i. Och själklart lägger man tillbaka saker man har tagit fram. det roligaste är att välta ner alla skor från skohyllan och sen ställa tillbaka dem.

En annan favorit är dammsugaren. Det är liksom han som styr den, och det går verkligen inte att göra det utan honom, tror han. Han släpper visserligen korta stunder om han hittar något annat spännande. Men så fort jag börjar röra dammsugaren igen så är han där och styr- och han ser sååå viktig och koncentrerad ut så man bara dör när man tittar på honom. Plötsligt tycker både jag och sambon att dammsuga är det roligaste hushållsarbete man kan göra. :wink:

Igår tog vi beslutet att han fått sin sista barnmat (detta kommer naturligtvis inte stämma för det är fortfarande grymt smmidigt att ta med burkar till stranden, till middagar, ut på restauranger) Att vi inte tagit beslutet tidigare förstår jag bara inte. Han har liksom alltid (nej, inte alltid, men väldigt länge)ätit mat själv, men jag har matat med barnmat (burk eller hemmagjord) vid sidan om. Men plötsligt kom jag på att vi ju kunde mata honom med maten han själv åt. Alltså... egentligen helt självklart- men ändå har det tagit sååå lång tid att komma på. :lol:

Nu ska vi ut i solen!

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"