Vakenpass på 3-4 timmar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
anna_sophia

Vakenpass på 3-4 timmar

Inlägg av anna_sophia »

Hej!

Lilla Ida 6 veckor har sedan hon föddes varit exemplarisk och varit vaken i 1-2 timmars pass och därefter sovit mellan 2-3 timmar. Hon har dock haft en hel del kvällstrassel och har haft svårt att somna in själv på kvällarna. På dagarna har det bara varit att lägga henne i sängen eller vagnen och skaka några dag eller buffa lite så har hon somnat in. På kvällarna däremot har hon kvällsklubb och inte velat somna. När jag lägger henne i vagnen på kvällarna blir hon snabbt väldigt väldigt ledsen och jag har inte hjärta att stå och vagna henne för länge när hon blir så ledsen och fortfarande är så liten. Följden av detta har blivit att jag lägger mig och ammar henne i sängen vid tiotiden tills hon somnar och därefter flyttar över henne till henne vagn. Hon vaknar därefter en gång på natten vid tre eller fyra och sover därefter till cirkus sju.

De senaste dagarna har dock lilla Ida blivit som förbytt. Hon har hållt sig vaken 3-4 timmar i stöten för att därefter sova 3 timmar. Jag vagnar och står i men det hjälper inte. Detta får till följd att hon inte sover de 16 timmar per dygn som hon bör sova och jag blir orolig att vakenpassen skall bli längre och längre. Jag ammar och ger henne tillägg och hon äter oftast med god aptit första gången. Vid sista påfyllningsslurken är hon dock mer svårflörtad men jag försöker att erbjuda henne påfyllning fyra gånger inom mattiden på 1.5 timma. Jag vore så tacksam för era kloka synpunkter om hur jag skall hantera detta så att det inte barkar iväg åt fel håll.
Mamma till Anton född den 18 juni 2007 och till Ida född den 12 maj 2009.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej anna_sophia och grattis till lilltösen :D

Skickar en länk där bl.a. jag och chokladkaninen skrivit om just kvällsparty. Hoppas att det kan vara till nån hjälp, hojta annars igen :!:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Kram från Nancy
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Tack för hänvisningen. Det var nyttig läsning i den länken som precis beskriver samma problem som vi har. Nu har jag bestämt mig för att helt enkelt ta det coolt och avvakta lite. Jag har även trugat ännu mer med maten och hon har klämt i sig rejält nu på förmiddagen och somnade efter två timmars vakentid. Det kanske helt enkelt har varit så att hon varit hungring när hon haft de långa vakenpassen :wink: .

Tack för att ni finns!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Om jag inte sagt det förut :oops: )

Grattis till lilla älsklingen :heart:

Det är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat som är nyckeln till det hela. OCH tillhörande vakentid :wink: Ska det slumras och småsovas mellan förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka, får du räkna med ideliga uppvak under sovperioderna också.

Så "rapa" henne i stor stil om och när hon dåsar / somnar under / efter ätandet. Upp på axeln, högt, med ett grepp om bortre armhålan så att huvudet kommer UPP och hon kan SE - allt annat än den sömnbefrämjande potatissäcksmodellen alltså. Buffa i lilla blöjbaken nerifrån och upp med löst knuten hand och handleden rörlig, rytmiskt och "fösande", rejält enligt modellen vänligt men bestämt. Du "chockar" henne vaken på så vis (och riskerar att bli anmäld för barnmisshandel, så se upp för illasinnade åskådare :roll: :lol: ).

Skämt åsido, satsa på två timmars vakentid då det INTE ska såsas eller dåsas utan vara tydligt: man är VAKEN och man ÄTER. Det så kallade ömma järngreppet (finns på filminslag) kan hjälpa dig och franför allt lilla barnet att vidhålla vad det är frågan om, nämligen att inta näring. I lugn och ro och utan överkoncentration från din sida :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Tack Anna för dessa ord. Jag har verkligen sett till att hålla henne vaken nu under vakenpassen och sömnen har suttit som en smäck på dagarna. Raptekniken var också mycket användbar :lol:

Hon har dock fortfarande svårt att komma till ro på kvällen. Detta verkar dock vara väldigt vanligt om man läser här på forumet och jag kommer helt enkelt att avvakta några veckor och se hur det utvecklar sig.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej anna_sophia och GRATTIS till lilla Ida :heart: Det ska bli spännande att få följa er resa! Tänk att Anton :heart: har blivit storebror :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Tack Elle för dessa ord! Det känns helt fantastiskt att Ida äntligen har kommit och Anton är en underbar storebror tack vare barnaboken. Han vill bara "possa" (pussa) på sin lillasyster hela tiden. :D

Jag är nu igen en trogen läsare av detta forum för att snappa upp så mycket tipps som möjligt och jag lär höra av mig om det strular till sig.

Detta stället är helt enkelt fantastiskt!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannika

Inlägg av Jannika »

Possar! Vad gulligt. :heart: Då skickar jag lite possar till båda gullungarna. :lol:

Kram Jannika
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej!

Nu har några frågor dykt upp som jag skulle behöva lite hjälp med att besvara. Ida sover nu efter följande schema:

7.00 Mat
9-10.30 Sova
10.30 Mat
12.30-14.30 Sova
14.30 Mat
16.30-17.15 Sova
18.00 Mat
19.30 Natslurk
20.00 Natti natti

På dagarna somnar hon som en liten klocka med oftast bara ett skak i handtaget. Tidigare har hon på natten vaknat mellan tre och fyra och fått mat. Jag har några gånger vagnat för att hon skall sova lite längre om hon vaknat tidigare än tre. Någon natt har hon sovit ända till halv sex. Hon äter cirkus en liter ersättning per dag.

De sista nätterna har hon dock vaknat redan vid halv två. I natt vagnade jag i en och en halv timma och det var mycket frågor kan jag lova vilket inte kändes bra. Hon somnade om två gånger under denna tid och vid tre tog jag upp henne och gav henne mat. Då hade hon bara sovit fem minuter men jag vågade inte riskera att hon skulle vakna igen och jag skulle behöva vagna ytterligare en timma. Nu är frågan hur jag skall hantera detta framöver om problemet kvarstår. Kan det vara så att hon helt enkelt inte är mogen att sova så många timmar ännu och att jag därför skall ge henne mat när hon vaknar. Alternativt kan jag ju mata henne vid tio-elva när jag lägger mig för att se om hon står sig bättre då. Det skulle vara skönt att kunna bolla detta med någon och ha en genomtänkt plan då man inte alltid är så värst rationell halv två på natten :wink:

Vidare tar den lilla damen lååång tid på sig att äta. Hon klarar inte av större hål på nappen ännu utan att bli upprörd så det får ta den tid det tar. Vidare är hon aldrig riktigt hungrig på dagarna tycker jag utan det får trugas och trugas. Jag ger maten inom en timma. Nu funderar jag lite framåt då jag vid tre månader tänkt tidigarelägga natten till sju. Jag fattar inte hur hon skall hinna få i sig maten på en vakentid som är en timma kortare än förut. Med Anton var detta aldrig något problem då han sög i sin en flaska på en kvart :D . Är det någon som några tips eller input avseende detta vore jag väldigt tacksam!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna-Sophia! :D

:idea: Har du märkt av ökningsperioderna öht? Den första brukar infalla vid 3 v och den andra vid 7-8 v, men när jag har läst din tråd från början funderar jag på om det inte kan ha varit den första ökningsperioden ni upplevde när du startade tråden. Vad tror du själv? Är hon händelsevis född nån vecka eller så för tidigt?

:idea: Anledningen till att jag fråga är att det verkar som om hon är hungrig under det nattstrul du beskriver. :cry: Lösningen i så fall är förstås att försöka få i henne mera mat dagtid. Om det nu inte funkar med större napphål (kan vara värt att testa igen, hon kanske bara blev överrumplad?) kanske du vill försöka mata i fler omgångar per SM-mål istället under ett par dagar. En del barn nöjer sig inte ens med det utan beställer fler måltider. :wink: Då får de förstås det, under den vecka ungefär som ökningsperioden pågår.

Lite tankar från mig, bara. :D

Och du, oroa dig inte för att få ned mattiden under en timme - du gör det när hon är redo för det, förstås! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Hej Chokladkaninen!

Tack för snabbt svar. Jag håller med om att det känns som att det är maten som är boven men man kan ju undra hur mycket mat ett litet skräp kan få i sig :wink: . Jag har ju märkt av att hon ökat sitt intag av ersättning så någon form av ökningsperiod har hon gått igenom.

Jag skall försöka ge henne mer mat under varje SM mål under några dagar och se om nattvaken ger med sig och dessutom kanske inte stressa med att ta ner SM målet till en timma ännu. Annars testar jag att ta upp henne och mata på vid tio-tiden. Jag har gjort det några gånger och hon har alltid somnat om bums så jag tror inte det ställer till några problem. Vidare har jag funderar på att gå över till NAN2 som ju enligt paketet kan ges till barn som inte ammas från födseln.

Skönt att ha någon att fundera ihop med!
chokladkaninen

Låter bra! :D :thumbsup:

En annan sak som jag kom att tänka på: Anna W själv brukar ofta skriva här på forumet att små lurar och dåsande under vakentiden ger uppvak och hackig sömn. :wink: Hur går det med vakenpassen - äter hon utan att slumra?
anna_sophia

Inlägg av anna_sophia »

Det har jag tagit till mig så här hålls det vaket så in i bängen under vakenpassen, inget småslumrande här inte [-X

I natt var det lite märkligt. Jag tog upp och gav henne mat i sömnen vid halv elva då hon klämde i sig 140 ml ersättning. Trots detta vaknade hon halv tre och ville ha mer mat :shock: 140 ml till. Man kan ju tycka att hon borde vara mät efter att ha ätit drygt 200 ml per mål under dagen men icke sa nicke.

Planen framgent är att ge henne mat i sömnen vid halv elva och därefter se hur länge hon sover. När hon sover längre än tre tänkte jag ta bort halv elva målet. Tids nog kommer hon ju att börja äta gröt och banan och förhoppningsvis kommer hon att hålla sig mer mät då. En annan lustig sak är att jag kollade mina gamla inlägg avseende Anton. Det visar sig att även han när han var elva veckor höll på och vaknade vid halv två tiden. Inte vet jag vad det beror på men det var lite intressant.
chokladkaninen

Ö K N I N G S P E R I O D :!: :lol: :lol: :lol:

..tror jag, alltså. :D Ge det några dagar till och se vad som händer. Och fortsätt mata på så bra som du gör, förstås. Bra att du inte låter henne snooza medan hon äter. :wink:

:?: Du svarade aldrig på ifall hon är för tidigt född? Eller så kanske storebror bara har viskat i örat på henne att det inte är nån idé att ha ökningsperiod före 11 veckor...? :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"